90/99/900 erot?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

90/99/900 erot?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Auttakaa tonnari kaveria, joka haaveilee toisesta Saabista. Onko 99 ja 90 paljon muuta eroavaisuuksia kuin kori ja mahdollinen alusta. Entä tekniset erot 900 verrattuna?

Koneethan on 90 kai melkein poikkeuksetta kaasarilla. Liekö niissä samat hyvät/huonot puolet kuin 99 koneissa? Entä 900 koneet kaasarilla (900C)?

Varusteet on kai lähes Sparttalaisella tasolla (vrt. 80 luvun volkkarit), mutta työajoon riittää, että on toimiva ja varma laite, niin ja tietysti Saab :D .

Onko reilu 300 tkm säännöllisesti öljynvaihdot ym. huollot tehdylle Saabille paljon? Käsitykseni mukaan niillä ajelee vielä vaikka huru mycke...

Jos on hyviä yksilöitä tiedossa, antakaa vinkki...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Näistä ollaan keskusteltu ennenkin, mutta kerrotaan jotain kun koko sarja löytyy.
Jos haetaan luotettavaa arkipeliä, niin eri yksilöiden kunnot ratkaisee enempi mitä noiden mallien erot.
Jos tarvii kuljettaa välillä jotain mukana, niin satkuista löytyy paremmin korimalleja. Ja ysinopassa on taas isompi kontti mitä ysiysis.

Nopat on kaikki ja 80-lukulaiset ysiysit on kaasareilla.
H-Koneet on (99:ssä 82eteenpäin, muistaakseni)kaikissa samanlaiset, 85 eteenpäin startti siirtyi pois pakosarjan alta.
Satkuja löytyy paljon laajemmal konevalikoimal.
Aika paljon noilla koneilla ajetaan ilman isompia huoltoja.

Noppa ja ysiysi ovat kyllä aika samanlaisia ajaa, mielestäni molemmat hieman hauskempia satkuun verrattuna.

Myyntiosastolla on ollu pitkään ruiskutettu ysinoppa myynnissä josta varmaan olis autoa vielä pitkään.
McFeast kertoo varmaan mielellään enempi....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tetammi kirjoitti:Noppa ja ysiysi ovat kyllä aika samanlaisia ajaa, mielestäni molemmat hieman hauskempia satkuun verrattuna.
Kuski huomaa eron ajoasennossa ja kojelaudassa, jotka ovat 99:ssä ja 90:ssä samanlaiset, mutta 900:ssa pidemmälle kehittyneet. Tosin itse tykkään juuri 99:n ajoasennosta ja kojelaudasta :)
tetammi kirjoitti:Myyntiosastolla on ollu pitkään ruiskutettu ysinoppa myynnissä josta varmaan olis autoa vielä pitkään. McFeast kertoo varmaan mielellään enempi....
Tästä yksilöstä on varmaankin kyse ja oman 99t:n kokemuksella olen vakuuttunut, että tuossa on mahtava matka-auto, kun alusta ja muut ominaisuudet tuntuu olevan kunnossa: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=57569

Kulutuksessa voi olla eroja ja vanhuuden tuomaa lisää. Näistä ehkä 900i on pääsääntöisesti taloudellisempi kuin kaasarimallit. Mutta se kai on enempikin koneesta ja laatikosta kiinni, kuin korimallista. Koneethan näissä tuntuu kestävän. Ennemminkin kannattaa kiinnittää huomiota korin kuntoon, kuin ajettuihin kilometreihin.

Neliovisissa arvostan varusteista keskuslukistusta. Ohjaustehostimen tarvetta en huomaa ainakaan ysiyseissä. Muuten perusvarusteiden lisäksi, jos löytyisi vielä tihkukytkin (tuli kai vakioksi jossain vaiheessa). Kattoluukku olisi huisi lisä.

Täällä hieman taustaa 99:n vaiheista: http://www.vippet.net/jari/99opas.html
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Menee vähän off-topikiksi mutta menköön.

Kuinkas paljon noita 99 turboja on jäljellä ja varsinkin combi sellaisia? Ei näy ainakaan paljon liikenteessä.
On nimittäin pirun siisti auto :twisted:
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

MindW kirjoitti:Kuinkas paljon noita 99 turboja on jäljellä ja varsinkin combi sellaisia? Ei näy ainakaan paljon liikenteessä.
On nimittäin pirun siisti auto :twisted:
Niin on. Ja niitä lienee vähän sen takia kun osuvat juuri siihen vuosihaarukkaan jolloin tehdyt saabit lahosivat ennen aikojaan - 78. Combi turboissa oli myös erityisen hienoa se, että kattoluukku kuului vakiovarustukseen. Onkos kukaan taltoinut sitä vammalassa myytävänä ollutta yksilöä...

Palatakseni alkup. aiheeseen, yhteenveto

82-vuodesta eteenpäin:

99 aina 2-tai 4-ovinen ja yhdellä kaasarilla
90 aina 2-ovinen
900 löytyy 2-5 ovisia, kaasareita yks, kaks, tai ruisku

hyviä yksilöitä lienee kaupan jatkuvasti, ja nehän on ne joissa on vielä kovaa peltiä takaosassa? :)
esim: http://www.nettiauto.com tarjontaa piisaa.

paras hinta-laatu suhde lienee vähiten halutuissa malleissa. Olenko oikeassa että vähiten haluttuja on ysikympit sekä kaasarikoneiset sedan malliset ysisatkut.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin