Auttakaa tonnari kaveria, joka haaveilee toisesta Saabista. Onko 99 ja 90 paljon muuta eroavaisuuksia kuin kori ja mahdollinen alusta. Entä tekniset erot 900 verrattuna?
Koneethan on 90 kai melkein poikkeuksetta kaasarilla. Liekö niissä samat hyvät/huonot puolet kuin 99 koneissa? Entä 900 koneet kaasarilla (900C)?
Varusteet on kai lähes Sparttalaisella tasolla (vrt. 80 luvun volkkarit), mutta työajoon riittää, että on toimiva ja varma laite, niin ja tietysti Saab .
Onko reilu 300 tkm säännöllisesti öljynvaihdot ym. huollot tehdylle Saabille paljon? Käsitykseni mukaan niillä ajelee vielä vaikka huru mycke...
Jos on hyviä yksilöitä tiedossa, antakaa vinkki...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Näistä ollaan keskusteltu ennenkin, mutta kerrotaan jotain kun koko sarja löytyy.
Jos haetaan luotettavaa arkipeliä, niin eri yksilöiden kunnot ratkaisee enempi mitä noiden mallien erot.
Jos tarvii kuljettaa välillä jotain mukana, niin satkuista löytyy paremmin korimalleja. Ja ysinopassa on taas isompi kontti mitä ysiysis.
Nopat on kaikki ja 80-lukulaiset ysiysit on kaasareilla.
H-Koneet on (99:ssä 82eteenpäin, muistaakseni)kaikissa samanlaiset, 85 eteenpäin startti siirtyi pois pakosarjan alta.
Satkuja löytyy paljon laajemmal konevalikoimal.
Aika paljon noilla koneilla ajetaan ilman isompia huoltoja.
Noppa ja ysiysi ovat kyllä aika samanlaisia ajaa, mielestäni molemmat hieman hauskempia satkuun verrattuna.
Myyntiosastolla on ollu pitkään ruiskutettu ysinoppa myynnissä josta varmaan olis autoa vielä pitkään.
McFeast kertoo varmaan mielellään enempi....
tetammi kirjoitti:Noppa ja ysiysi ovat kyllä aika samanlaisia ajaa, mielestäni molemmat hieman hauskempia satkuun verrattuna.
Kuski huomaa eron ajoasennossa ja kojelaudassa, jotka ovat 99:ssä ja 90:ssä samanlaiset, mutta 900:ssa pidemmälle kehittyneet. Tosin itse tykkään juuri 99:n ajoasennosta ja kojelaudasta
tetammi kirjoitti:Myyntiosastolla on ollu pitkään ruiskutettu ysinoppa myynnissä josta varmaan olis autoa vielä pitkään. McFeast kertoo varmaan mielellään enempi....
Tästä yksilöstä on varmaankin kyse ja oman 99t:n kokemuksella olen vakuuttunut, että tuossa on mahtava matka-auto, kun alusta ja muut ominaisuudet tuntuu olevan kunnossa: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=57569
Kulutuksessa voi olla eroja ja vanhuuden tuomaa lisää. Näistä ehkä 900i on pääsääntöisesti taloudellisempi kuin kaasarimallit. Mutta se kai on enempikin koneesta ja laatikosta kiinni, kuin korimallista. Koneethan näissä tuntuu kestävän. Ennemminkin kannattaa kiinnittää huomiota korin kuntoon, kuin ajettuihin kilometreihin.
Neliovisissa arvostan varusteista keskuslukistusta. Ohjaustehostimen tarvetta en huomaa ainakaan ysiyseissä. Muuten perusvarusteiden lisäksi, jos löytyisi vielä tihkukytkin (tuli kai vakioksi jossain vaiheessa). Kattoluukku olisi huisi lisä.
MindW kirjoitti:Kuinkas paljon noita 99 turboja on jäljellä ja varsinkin combi sellaisia? Ei näy ainakaan paljon liikenteessä.
On nimittäin pirun siisti auto
Niin on. Ja niitä lienee vähän sen takia kun osuvat juuri siihen vuosihaarukkaan jolloin tehdyt saabit lahosivat ennen aikojaan - 78. Combi turboissa oli myös erityisen hienoa se, että kattoluukku kuului vakiovarustukseen. Onkos kukaan taltoinut sitä vammalassa myytävänä ollutta yksilöä...
Palatakseni alkup. aiheeseen, yhteenveto
82-vuodesta eteenpäin:
99 aina 2-tai 4-ovinen ja yhdellä kaasarilla
90 aina 2-ovinen
900 löytyy 2-5 ovisia, kaasareita yks, kaks, tai ruisku
hyviä yksilöitä lienee kaupan jatkuvasti, ja nehän on ne joissa on vielä kovaa peltiä takaosassa?
esim: http://www.nettiauto.com tarjontaa piisaa.
paras hinta-laatu suhde lienee vähiten halutuissa malleissa. Olenko oikeassa että vähiten haluttuja on ysikympit sekä kaasarikoneiset sedan malliset ysisatkut.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)