No entäs penkin lämmitin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se säätönamikka voi olla rikki. Mulla tosin sen hajoitti pätkivä vastus penkissä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sulake oli ehjänä, pitää alkaa tutkia sitä namiskaa.
Sähkökuvat jo sainkin. Kiitos niistä. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Penkin vastus on poikki. Korjauksesta saa haulla runsaasti 9000-osiossa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: edelleen kojataulun valot?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

marcusn kirjoitti:Jos se rele naksuu siellä potikan takana kun sitä säätelee mut persaus ei lämpene (sähköisesti siis) niin todennäköisesti on vastuslanka poikki (istuimesta) oikean pakaran kohdalta. Jos relekään ei naksu niin sulake löytyy takapenkin alta ainakin 2.1 -93 combi-mallista.
No niin, rele ei naksu, mutta sulake on ehjä, myös namiskan lamppu on palanut.
Ilmeisesti ei ole vaihdettavissa?
Elikkäs olisiko tuo säädin sittenkin syyllinen, päitää tutkia navoista viiran kulku, kuvanhan olen kytkennästä saanut.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: No entäs penkin lämmitin?( kuvatuksia ajopelistä )

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:On vaihdettavissa mutta kytkimen kuoren joutuu liimaamaan kasaan
Minun kohtaamissani penkinlämmitinsäätimissä kuoren klipsut on pysyneet paikallaan ihan liimaamatta.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... aadin.html

Jos rele ei naksu asentojen 1-3 välillä, säädin on rikki tai saa väärää tietoa penkin lämpötilasta. Mittaa penkin lämpöanturin vastusarvo, säätimen napojen 6 ja 9 väliltä, huoneenlämpötilassa pitäisi olla suunnilleen 1000 ohm.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 22#p466422

Rikkinäisen säätimen voi korjata, TAA765 sai ennen Bebekistä, tilalle kelpaa esim. LM393 tai joku muu yleinen operaatiovahvistin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 28#p227328
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Löytyykö tuollaisia kuva mukaisia lamppuja myös jostakin, jos tuota vanhaa joskus alkaa ehjätä?
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No niin, nyt alkoi rele naksua ja persaukset lämmetä.
Kiitokset Peville namiskan lähettämisestä.
Kaikki muutkin pienet puutteet on korjattu, kun Suorsa lähetti virheettömän hanskiksen kannen, on sisusta kuin uudessa.

Kiitokset vain kaikille monenlaisesta avusta. Täältä se apu ja tieto aina löytyy. :D

Ajelin tuossa vajaan kympin pakkasessa lumikelillä satkulla ja on se vaan mukava talviauto. Näillä näkymin saatiin tosi hyvä käyttöauto edullisesti. Kesällä puunataan oikein edustuskuntoon, nyt vedin vain vahan pintaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Voiko tuhkakupin valosta ottaa jännitteen sisä/ulkolämpömittarille? Tarkoitus olis tempaista paikalleen semmoinen erillinen mittari missä taustavalo ja ottaa kaiken virran autosta. Kahtelin, että tuohon tuhkakupin luukkuun vois tarralla kiinnittää ja siitä valostahan saisi virrat kätevästi. Tuleeko siihen tarpeeksi jännitettä ja kestääkö himmennin? Onko edes himmentimen takana tuo valo? Pitäs helpolta paikkaa löytää +12 ACC ettei tarvii koko komeutta purkaa :) Oishan se radiolla varmaan jossain karvassa vaikka tässä radio onkin kytketty jatkuviin...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Digitaalimittari kyseessä ja ledivalaistus siinä. Sillä ajattelin vain siitä tuhkakupin valosta ottaa. Taitaa siihen sytkärin piuhaankin aika helposti päästä käsiksi? Onhan se katkottu +12V?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
se.varma.kotimainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
Paikkakunta: Konnevesi

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja se.varma.kotimainen »

No niin, nostetaanpas uudenvuoden kunniaksi tätä taas esille.
Eli: Tuli hankittu tilapäisessä mielenhäirössä taas vaihteeksi yksi harrasteauto: 900 -88, "karvalakkimalli" (2-ovinen, kaasarikone, 4-vaiht. ei mitään varusteita), ollut ilmeisesti vain yhdellä omistajalla ja ajettu (ehkä) 161 tkm.

Diagnoosi hieman samanlainen kuin Vesalla: aluksi ei palanut juuri mikään valo kojelaudassa. Valokytkin asettui polttimon vaihdolla, mittarivaloista oikeanpuoleinen kun sitä hieman nitkutteli, vasemmanpuoleinen polttimon vaihdolla, virtalukon valo nitkuttelemalla, painokytkimien valot (kaikki 3) paloivatkin onneksi jo valmiiksi.

Mutta: lämppärin ja tuhkiksen valot eivät suostu yhteistyöhön.
Kokeiltu tähän mennessä:
- Himmentimen pyörittely/räpläys
- Mittarivalojen nitkuttelu
- Uudet polttimot
- Sulakkeet tarkastettu
- Sen jälkeen diagnosoitu, virta ei tule valojen liittimille

Voisikos joku valaista kuvin/sanoin mistä liittimestä kojelaudan alta voisi alkaa puuttuvaa sähköä metsästämään, eli mikä liitin / nasta on siellä koelaudan alla se valojen virran syöttö? (Polvisuoja on jo poistettu, mutta en vielä ole antanut periksi ja ryhtynyt itse mittaristoa irrottamaan. Pääseeköhän sille mittaristolta lähtevälle johdon liittimelle millään käsiksi alakautta, vai pitääkö kojelautalevykin irroittaa?
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vasemmanpuoleisen kojelaudan mittarivalon katkos hukkaa valot myös lämppärin säätimistä. Ainakin meidän 2,1 pelissä kävi näin, mutta siellä kyllä on myös katkos virtakiskossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Miul ei satkussa penkinlämmittäjiä oikein kehtaa pitää päällä.
Sulake on tällähetkellä paskana, kun vaihtaa ehjään rupee penkki käryämään siihen malliin että vanha rikki oleva sulake takaisin :wink:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: No entäs penkin lämmitin?

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:Miul ei satkussa penkinlämmittäjiä oikein kehtaa pitää päällä.
Sulake on tällähetkellä paskana, kun vaihtaa ehjään rupee penkki käryämään siihen malliin että vanha rikki oleva sulake takaisin :wink:
Mitäs tekis, laittasko ehjän sulakkeen.. Tuskin se käry nyt sitä tarkottaa että koko auto syttyisi palamaan 8O
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin