Satku hyytyi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
agg-regaatti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 10:53

Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja agg-regaatti »

9001 2.1. -93 satku teki tälleen: Jarrutaettessa syttyi Antilock-valo ja mittariston valot hävisivät. Auto kkulki normaalisti muutamia satoja metrejä ja sitten meno alkoi hyytymään. Kulki kävelyvauhtia nykien sen verran, että pääsin pois tien tukkona olemasta. Hyttiin tuli oikosulun hajua. Virrat kun kääntää päälle kojelaudan valot ja ajovalot syttyvät niin kuin pitääkin, mutta ei jaksa kunnolla startata.
Voisiko olla syynä akun alhainen jännite (lyhyttä ajoa pakkasilla)?
Joku epäili virtalukkoa, miten on?
Onko jollakin muulla ollut samanlaisia oireita?
Nimim. hinausautoa odottava.
OG 900 2.1i 16 V -93
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja toms »

Haiskahtaa maavialta.
Onko Laturin ja jalan välinen johto ok ?
Tai ihan yksinkertaisesti akku sökö.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja saabracing »

akku tai laturi loppu.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja saabracing »

saabracing kirjoitti:akku tai laturi loppu.
Luultavasti laturi :D
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja saabracing »

saabracing kirjoitti:
saabracing kirjoitti:akku tai laturi loppu.
Luultavasti laturi :D

jos saat uudella akulla tai ladatulla käyntiin, niin mittää paljon laturi työntää ?
agg-regaatti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 10:53

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja agg-regaatti »

Akussa oli jännite 12, 2 eli tyhjä on. Taidan hakea uuden akun, laturiin on vaihdettu hiilet äskettäin ja jalan tukipuslat ynnä hihnat, jotka ovat kireällä. Voihan se olla muutenkin rikki.
OG 900 2.1i 16 V -93
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja lucaf »

agg-regaatti kirjoitti:Akussa oli jännite 12, 2 eli tyhjä on. Taidan hakea uuden akun, laturiin on vaihdettu hiilet äskettäin ja jalan tukipuslat ynnä hihnat, jotka ovat kireällä. Voihan se olla muutenkin rikki.
On vielä sekin mahdollisuus että laturi ja akku ovat ok, mutta laturin herätejohdon liitos on niin hapettunut että ei sen takia lataus toimi. Moisessa tapauksessa laturin merkkivalo ei syty kun käännät virrat päälle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
agg-regaatti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 10:53

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja agg-regaatti »

Voisiko joku ystävällisesti neuvoa missä tuo johto on. Kun ei ole ennen tarvinnut paljon kattella konepellin alle. Laturin tiedän.
OG 900 2.1i 16 V -93
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja lucaf »

agg-regaatti kirjoitti:Voisiko joku ystävällisesti neuvoa missä tuo johto on. Kun ei ole ennen tarvinnut paljon kattella konepellin alle. Laturin tiedän.
Se on se kaikista ohuin johto mikä on kiinni laturin takaosassa abigoliittimellä tai sitten ns. ruuvin alla. Mutta turhaan sitä etsit jos sinulla latausvalo syttyy kun käännät avaimista virran päälle. Jos taas et löydä johtoa, se johtuu siitä että se on katkennut liittimen juuresta, eli silloin sinun täytyy etsiä laturin takaseinän alueelta irtonaisena roikkuvaa johdonpätkää ja laturissa tod. näk. abigoliitin ilman johtoa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se on pistoke D+
Ja jos en väärin muista niin johtimen väri on sininen ( jos johdinta ei ole vaihdettu
jälkikäteen )

Mutta luulenpa että vika luuraa siinä maadoitus johto nipussa, nippu on kiinni
etummaisessa runkopalkissa ( heti syylärin vieressä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
agg-regaatti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 10:53

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja agg-regaatti »

Suuret kiitokset neuvoista! Laturin valo ei syty, joten voi olla (olisikin) vain herätejohto - tai maavika. Jatkan tutkimista kunhan sää lauhtuu.
Hinaus ei ole ihan halpaa meillä Vantaalla. Hinausmatka 0,5 km, hinta 100 ekee. Ja hinuriliikkeillä oli ainakin tänään jonoa. Eikä ollut vaihtoehtoja, saappi oli pakko saada pois siitä, mihin se hyytyi.
OG 900 2.1i 16 V -93
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja lucaf »

agg-regaatti kirjoitti:Suuret kiitokset neuvoista! Laturin valo ei syty, joten voi olla (olisikin) vain herätejohto - tai maavika.
Eli turhaan menet ostamaan uutta akkua, kun vika on siis latauksessa. Ellet ole päästänyt jäätymään tyhjentynyttä akkua. Niin minulle on ainakin kerrottu, että tyhjää akkua ei pidä jättää pakkaseen -> menee pilalle. Korjatkaa taas viisaammat jos puhun puutaheinää.

Vai voiko latauksen merkkivalo pysyä pimeänä myös viallisesta/huonosta akusta? Siitä en osaa sanoa.

Olisiko tähän väliin sopivaa esittää vielä oma kysymys: Minun satkussa on viime kesänä uusittu laturi. Käynnistyksen jälkeen kierroksia pitää nostaa tuonne 2200 paikkeille ennen kuin latausvalo sammuu, eli aika korkealle. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että jos normaalisti käynnistän ja lähden vain ajamaan, niin latausvalo saattaa palaa vielä kahden kilometrin ajon jälkeenkin. Mutta tämä siis vain kylmällä koneella. Lämpimällä latausvalo sammuu heti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Palaako käsijarrun merkkivalo myös? Se taitaa olla ominaisuus. Eli latauksen ja käsijarrun valot hiipuu pikkuhiljaa pois. Näin siis vain kylmällä säällä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7570
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Laturin valo ei syty
Hetkinen....eikös herätevirta mene polttimon kautta...?
Onko polttimo ehjä...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Satku hyytyi

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

tarkistappas samalla kun ropaamaan alat että onko jännitteen säätimessä hiilet tallella.
löytyy laturin taka seinästä 2 ruuvinalta valkoinen pohja jossa musta pyöree mötikkä jossa tekstiä. (tulipa väännettyä rautalangasta 8O )
se osa irti ja siinä on hiilet kiinni itellä rikoutunut useampia niin saabeista kuin scanioistakin
ei ole hankala korjata eikä kamalan kalliskaan osa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin