Suurin ongelma olis käynti kylmällä koneella se nykii...nyhtää...jos ei aja imupäällä konetta lämpimäksi.Vasta käytin sen seos mittauksessa ja kaikki ok. Kertoisko joku yksinkertaisen korjauksen ongelman poistoon.Kenties jotain korjaussarjaa/korvaavaa kaasutinta?
SAAB 900c -89
Veikkaan että on aavistuksen laiha seos ajoon. Jos tyhjäkäynnilla tehty sesomittaus antaa jotain 2,5 lukemia tai peräti alle niin on laihalla ajoon. Kelpaa tietenki katsastuksessa hienosti. Seosruuvi (8mm) siellä kaasuttimen alla vähän (aluksi 1/4 kierrosta) aukipäin.
MIten pitkään pidät ryyppyä päällä. Oman kokemuksen mukaan kylmäkäynnistyksessä ryyppy kokonaan auki, liikkeelle lähtiessä painetaan jo melkeiin kokonaan kiinni, siis niin että jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Kilometrin sisälllä sen voi painaa kokonaan pois. Talvipakkasilla tietenkin joutuu pitämään vähän pidempään.
Onhan kaikki kaasarista lähtevät alipaineletkut ehjät. Imusarjan päällä on vihreä pakokaasun takaisinkierrätystä (EGR) ohjaava lämpöventtiili johon tulee kaasarilta ohut alipaineletku. Jos otat siitä letkut irti niin että pääset puhaltaamaan, niin kylmällä koneella ei saisi mennä ilmaa läpi. Lämpimällä kyllä. Tarkista myös etä se imusarjan päällä oleva mötikkä, itse EGR-venttiiili, ei ole jumittunut (sisltl kuuluu llikettä kun imee alipaineletkusta). Varmimmin kunto selviää irrtottamalla koko mötikkä.
Kaasarin vasemmalla puolella on alipainekello (modulaatoriventiili) johon tulee alipaineletku. Venttiili saattaa olla likainen ja jumissa. On kiinni kierteillä ja lähtee irti ohuella olikohan 17mm avaimella (esim. polkupyörän peltiavain). Pudista ja katso että päästä löytyy pienen pieni o-rengas. Tarkista samalla että kalvo on ehjä, ei saa puhallettua tai imettyä ja siis että imeminen liikuttaa venttiiilitappia.
Modulaattoriventiilin tarkoitus on heikentää rikastusta kun kurkussa on riittävä alipaine, eli kun kone käy kunnolla. Jos jumissa menee seos rikkaalle ja siitä voi tulla rykimistä (tukehtuu). Veikkan kuitenkin syyksi yllä mainittua liian laihaa seosta.
Tuo 900c:n Pierburg on niitä yksinkertaisimpia kaasareita ja toimii kyllä kunhan perusasiat on kunnossa ja seos suurinpiirtein kohdallaan.
cc kirjoitti:...Tuo 900c:n Pierburg on niitä yksinkertaisimpia kaasareita ja toimii kyllä kunhan perusasiat on kunnossa ja seos suurinpiirtein kohdallaan.
Paitsi että haluaisin lisätä asiaan, että myös kuppaisimpia kaasareita kunnon ongelman sattuessa kohdalle(paljon ajettu, väljäksi kulunut) yhdessä F*rdista löytyvien juuttuvakurkkuisten ohella. Jopa O*elin Varajet on mietoa edellämainittuihin nähden.. Ei enempää hymiöitä.