900c ja ongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
akim
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 16:44
Paikkakunta: kajaani

900c ja ongelmat

Viesti Kirjoittaja akim »

Suurin ongelma olis käynti kylmällä koneella se nykii...nyhtää...jos ei aja imupäällä konetta lämpimäksi.Vasta käytin sen seos mittauksessa ja kaikki ok. :evil: Kertoisko joku yksinkertaisen korjauksen ongelman poistoon.Kenties jotain korjaussarjaa/korvaavaa kaasutinta?
SAAB 900c -89
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Veikkaan että on aavistuksen laiha seos ajoon. Jos tyhjäkäynnilla tehty sesomittaus antaa jotain 2,5 lukemia tai peräti alle niin on laihalla ajoon. Kelpaa tietenki katsastuksessa hienosti. Seosruuvi (8mm) siellä kaasuttimen alla vähän (aluksi 1/4 kierrosta) aukipäin.

MIten pitkään pidät ryyppyä päällä. Oman kokemuksen mukaan kylmäkäynnistyksessä ryyppy kokonaan auki, liikkeelle lähtiessä painetaan jo melkeiin kokonaan kiinni, siis niin että jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Kilometrin sisälllä sen voi painaa kokonaan pois. Talvipakkasilla tietenkin joutuu pitämään vähän pidempään.

Onhan kaikki kaasarista lähtevät alipaineletkut ehjät. Imusarjan päällä on vihreä pakokaasun takaisinkierrätystä (EGR) ohjaava lämpöventtiili johon tulee kaasarilta ohut alipaineletku. Jos otat siitä letkut irti niin että pääset puhaltaamaan, niin kylmällä koneella ei saisi mennä ilmaa läpi. Lämpimällä kyllä. Tarkista myös etä se imusarjan päällä oleva mötikkä, itse EGR-venttiiili, ei ole jumittunut (sisltl kuuluu llikettä kun imee alipaineletkusta). Varmimmin kunto selviää irrtottamalla koko mötikkä.

Kaasarin vasemmalla puolella on alipainekello (modulaatoriventiili) johon tulee alipaineletku. Venttiili saattaa olla likainen ja jumissa. On kiinni kierteillä ja lähtee irti ohuella olikohan 17mm avaimella (esim. polkupyörän peltiavain). Pudista ja katso että päästä löytyy pienen pieni o-rengas. Tarkista samalla että kalvo on ehjä, ei saa puhallettua tai imettyä ja siis että imeminen liikuttaa venttiiilitappia.
Modulaattoriventiilin tarkoitus on heikentää rikastusta kun kurkussa on riittävä alipaine, eli kun kone käy kunnolla. Jos jumissa menee seos rikkaalle ja siitä voi tulla rykimistä (tukehtuu). Veikkan kuitenkin syyksi yllä mainittua liian laihaa seosta.

Tuo 900c:n Pierburg on niitä yksinkertaisimpia kaasareita ja toimii kyllä kunhan perusasiat on kunnossa ja seos suurinpiirtein kohdallaan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Siinä tulikin jo kattava ohjeistus.

Lisää saa täältä:

http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/list.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

cc kirjoitti:...Tuo 900c:n Pierburg on niitä yksinkertaisimpia kaasareita ja toimii kyllä kunhan perusasiat on kunnossa ja seos suurinpiirtein kohdallaan.
Paitsi että haluaisin lisätä asiaan, että myös kuppaisimpia kaasareita kunnon ongelman sattuessa kohdalle(paljon ajettu, väljäksi kulunut) yhdessä F*rdista löytyvien juuttuvakurkkuisten ohella. Jopa O*elin Varajet on mietoa edellämainittuihin nähden.. :| Ei enempää hymiöitä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

kaasariin korjaussarja niin johan pelittää
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin