Satkun vesipumppu menossa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Tuossahan jollain oli kuva Motonetin pumpusta ja alkuperäisestä, Motonetin versiossa oli matalammat siivet.
Jos tuota minun kuvaani
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3776_1.JPG
tarkoitat niin molemmat pumput tuossa on Motonetistä. Korkeampisiipisen ostin vuonna 1995, matalampisiipisen 2005 :-)

Voi noita silti Motonetistä samana päivänäkin saada erilaisilla siivillä.
Jeps, juuri tuota kuvaa tarkoitin. Tuo oikeanpuoleinen näyttää enemmän orginaalilta, mun juuri ostama pumppu taitaa näyttää myös enemmän tuollaiselta. Muistatko minkä merkkisiä pumppuja nuo sun Motonetistä ostamat ovat?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Muistatko minkä merkkisiä pumppuja nuo sun Motonetistä ostamat ovat?
Matalampisiipisen paketissa luki "GMB New Water Pump"
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3780_1.JPG
http://www.gmb.jp/support/f_main_e.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ainiin ja infotkaa nyt siitäkin, laitetaanko vesipumppu pelkän paperitiivisteen kanssa vai laitetaanko tiivisteen molemmin puolin liima?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:laitetaanko vesipumppu pelkän paperitiivisteen kanssa vai laitetaanko tiivisteen molemmin puolin liima?
Townsend laittaa Loctite 518 molemmin puolin tiivistettä.
http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... ump900.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Liima+tiiviste+liima. Tiiviste kannattaa laittaa senkin takia, että toisinaan pumpun välys pesään on niin tarkalla, että ilman tiivistettä jää kahnuttamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jeps, sinne tuli liiman ja tiivisteen kanssa. Korjausoppaassa ei ole vesipumpulle kiristysmomenttia, mutta varmaan tuo samainen 18 Nm johon termarikotelokin vedetään, on ihan jees?

Alkuperäisessä pumpussa muuten oli matalammat siivet kuin tässä uudessa, mutta ropelin kokonaiskorkeus oli sama. Alkuperäisessä siis on se "pohja" jossa siivet on kiinni, pari milliä paksumpi.

Vanha pumppu pyörii huonosti, puolet kierroksesta kanittaa. onkohan mahdollista, että huonosti pyörivä vesipumppu olis jotenkin tekemisissä kansipahvin palamiseen?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Wilson
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Marras 02, 2009 11:24

Re: Satkun vesipumppu menossa?

Viesti Kirjoittaja Wilson »

Lainataanpa hieman vanhaa ketjua...

Eli 900C:n (vm.89) vesipumppu rupesi vuotamaan urakalla ja tänään sitten otin sen irti. Rupesin ihmettelemään siinä valuosassa (jossa juoksupyörän akseli on kiinni) olevaa reikää, joka on kyljestä viistosti akselia kohti. Mikä mahtaa olla sen reiän tarkoitus? Tarkkaan en nähnyt vuotokohtaa, mutta epäilen vahvasti että sitä vedet tuli ulos sitä kautta, koska akseliltakaan ne eivät tulleet.

Juoksupyörän akselilla ei tunnu klappia, mutta helpointa lienee hakea Motonetistä uusi pumppu ja nakata vanha menemään?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satkun vesipumppu menossa?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juorureikä :)

Eli toimi juuri niinkuin on suunniteltu. Uutta pumppu vaan pellin alle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun vesipumppu menossa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Wilson kirjoitti:Lainataanpa hieman vanhaa ketjua...

Eli 900C:n (vm.89) vesipumppu rupesi vuotamaan urakalla ja tänään sitten otin sen irti. Rupesin ihmettelemään siinä valuosassa (jossa juoksupyörän akseli on kiinni) olevaa reikää, joka on kyljestä viistosti akselia kohti. Mikä mahtaa olla sen reiän tarkoitus? Tarkkaan en nähnyt vuotokohtaa, mutta epäilen vahvasti että sitä vedet tuli ulos sitä kautta, koska akseliltakaan ne eivät tulleet.

Juoksupyörän akselilla ei tunnu klappia, mutta helpointa lienee hakea Motonetistä uusi pumppu ja nakata vanha menemään?
Kannattaa ostaa sellainen pumppu, jossa siivikko on valurautaa. Ei peltisiipistä. Muutamia tapauksia on eri merkkisten kanssa ollut, että peltisiipisellä voi tulla lämpöongelmia etenkin kesähelteillä peräkärryn kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin