99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nyt saa ihan rehellisesti linkittää, jos foorumilta löytyy ohjeet seuraaviin ongelmiin. Haku ei tuottanut ensimmäisten sivujen joukosta tuloksia, joten päätin päästä helpommalla. Potilas on tuplaysi vuosimallia -84.

- Käsijarru. Ei pidä. Ylläri... Ottaa etupyöriin, joten mitä tehtävissä. Hampaat irvessä kun kiskoo, niin jonkun verran jo pitää, mutta mäkeen ei kannata jättää. Vaijeri löysä? Tämän kunnostamiseen jotkut ohjeet, niin elämä jälleen hymyilee. :-)

- Vasemmanpuoleisten ovien tiivisteet. Käytin pienokaisen pesulla ja huomasin, että kuskinpuoleisten ovien tiivisteistä tihkui vettä sisään. Muutamia pisaroita vain, mutta kuitenkin. Uusi tiiviste? Mistä hinta-/laatusuhteeltaan paras?

- Auto tahtoo vähän pöristä. Poikittaispönttöä väitän syylliseksi, mutta millä todeta syyllisyys? Vaihtamalla viimeistään, mutta ennen sitä?

- Käynnistymisongelmat. Kyllä, olen löytänyt ryypyn, mutta ongelma on silti olemassa. Lähtee ensimmäisellä käyntiin nätisti, kylmänäkin, mutta vaikka ryyppy on "täysillä", ei tahdo pysyä käynnissä ilman apukaasua. Vika vai ominaisuus? Jos päästää sammumaan, seuraava käynnistys onkin jo työläämpi, vaatii runsaasti lisäkaasua. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1krpm.

- Ratti heiluu keskiasennossa vähän tyhjää molempiin suuntiin. Eli vähän saa heiluttaa, mutta mitään ei tapahdu. Mistä metsästän ongelman? Raidetangoista?

- Toinen etulevy taitaa olla kiero. Äänen kuulee ja "nytkytyksen" tuntee selvästi hiljaisessa vauhdissa, mutta vauhdin kasvaessa mitään erikoista ei huomaa. Voiko jokin muukin aiheuttaa tällaista. Ei siis kolise, vaan ikäänkuin laahaa.


Eiköhän nuo tässä olleet. Nyt kannattaa auttaa uunoa mäessä ja pelastaa "uusi" tuplis myynti-ilmoituksen tekemiseltä. ;)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

juu kiritsää täytyy joku muu kertokoon ohjeet ettei tapahdu onnettomuuksia :lol:

tarvikeliikkestä kannattaa kysellä

ei kait mitenkään jossei runsaasti vuoda ulos etttä huomaisi

kaasari, tulpat ?

etupään puslat

vanne ottaa kiinni jarrukenkään, tai sitten levy on kiero
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Rene-Rane kirjoitti: kaasari, tulpat ?
Eli tulpat kannattaa kokeeksi vaihtaa? Onko raadilla suosituksia merkin ja mallin suhteen, tai vaihtoehtoisesti tiedossa, mitä ehdottomasti EI pidä laittaa? Esim. motonetin mallistosta Bosch, Denso ja NGK. Uudemmat eivät tykkää muista kuin NGK:sta, mutta entäs tämä?
Mitenkäs tuon kaasarin kanssa toimitaan? :D Jos tulppien vaihto ei auta, niin pitääkö kaasari siis säätää uudestaan tai putsata tai siis mitä ihmettä? Ei varmaan huomaa, etten ole tämänikäistä kalustoa ennen harrastanut... 8)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

No ei ole tulpat iso investointi. eli kannataisi
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Simbe »

jos käsijarru ei kerran pidä niin ei auta ku ottaa jarrusatula työn alle. Vaijerin kiristämisestä ei ole hyötyä, sen kireyden pitäs säätyä itsestään jos käsijarru toimii niinku pitää.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... usat*+purk*

tuossa jotain juttua ko. hommasta
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Azanovix kirjoitti:- Käsijarru. Ei pidä. Ylläri... Ottaa etupyöriin, joten mitä tehtävissä. Hampaat irvessä kun kiskoo, niin jonkun verran jo pitää, mutta mäkeen ei kannata jättää. Vaijeri löysä? Tämän kunnostamiseen jotkut ohjeet, niin elämä jälleen hymyilee. :-)
Eli tästä löytyy haulla aika paljon:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4t%C3%B6

Ton ketjun linkkeineen kun kahlaat läpi, niin apu luultavasti löytyy?
- Auto tahtoo vähän pöristä. Poikittaispönttöä väitän syylliseksi, mutta millä todeta syyllisyys? Vaihtamalla viimeistään, mutta ennen sitä?
Eli auton alle makaamaan, kun auto on käynnissä. Jos vaikka saisi vähän perää ylemmäs, niin mahtuu paremmin. Nyt pääsee koilemaan kädellä ja katselmaan, että mistä mahdollisesti vuotaa.
- Käynnistymisongelmat. Kyllä, olen löytänyt ryypyn, mutta ongelma on silti olemassa. Lähtee ensimmäisellä käyntiin nätisti, kylmänäkin, mutta vaikka ryyppy on "täysillä", ei tahdo pysyä käynnissä ilman apukaasua. Vika vai ominaisuus? Jos päästää sammumaan, seuraava käynnistys onkin jo työläämpi, vaatii runsaasti lisäkaasua. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1krpm.
Kyseessä ominaisuus... Kylmällä kone siis käyntiin ryypyn kera ja liikkeelle. Heti kun olet ajamassa, pienennät ryyppyä. Tyhjäkäynnille kylmää konetta ei kannata jättää, ryypyn kahvassa saat roikkua tämän tästä..., joko tukehtuu tai ei jaksa käydä. Toki kannattaa vaihtaa kaasarin kalvo, tutkia virranjakajan alipainekellon kunto ja laittaa laadukkaat (miel. orkkikset) tulpanjohdot, esim. Bougicord.

Itse laitan ryypyn kokonaan pois, kun lämpömittari on siinä valkoisen osan alareunassa. Voi laittaa aikaisemminkin, jos tuntuu, että mäessä ei meinaa jaksaa mennä, anna vähän ryyppyä ja kun menohalut kasvaa, taas ryyppy pois.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

9000 automaatilla kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:- Käsijarru. Ei pidä. Ylläri... Ottaa etupyöriin, joten mitä tehtävissä. Hampaat irvessä kun kiskoo, niin jonkun verran jo pitää, mutta mäkeen ei kannata jättää. Vaijeri löysä? Tämän kunnostamiseen jotkut ohjeet, niin elämä jälleen hymyilee. :-)
Eli tästä löytyy haulla aika paljon:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4t%C3%B6

Ton ketjun linkkeineen kun kahlaat läpi, niin apu luultavasti löytyy?
- Auto tahtoo vähän pöristä. Poikittaispönttöä väitän syylliseksi, mutta millä todeta syyllisyys? Vaihtamalla viimeistään, mutta ennen sitä?
Eli auton alle makaamaan, kun auto on käynnissä. Jos vaikka saisi vähän perää ylemmäs, niin mahtuu paremmin. Nyt pääsee koilemaan kädellä ja katselmaan, että mistä mahdollisesti vuotaa.
- Käynnistymisongelmat. Kyllä, olen löytänyt ryypyn, mutta ongelma on silti olemassa. Lähtee ensimmäisellä käyntiin nätisti, kylmänäkin, mutta vaikka ryyppy on "täysillä", ei tahdo pysyä käynnissä ilman apukaasua. Vika vai ominaisuus? Jos päästää sammumaan, seuraava käynnistys onkin jo työläämpi, vaatii runsaasti lisäkaasua. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1krpm.
Kyseessä ominaisuus... Kylmällä kone siis käyntiin ryypyn kera ja liikkeelle. Heti kun olet ajamassa, pienennät ryyppyä. Tyhjäkäynnille kylmää konetta ei kannata jättää, ryypyn kahvassa saat roikkua tämän tästä..., joko tukehtuu tai ei jaksa käydä. Toki kannattaa vaihtaa kaasarin kalvo, tutkia virranjakajan alipainekellon kunto ja laittaa laadukkaat (miel. orkkikset) tulpanjohdot, esim. Bougicord.

Itse laitan ryypyn kokonaan pois, kun lämpömittari on siinä valkoisen osan alareunassa. Voi laittaa aikaisemminkin, jos tuntuu, että mäessä ei meinaa jaksaa mennä, anna vähän ryyppyä ja kun menohalut kasvaa, taas ryyppy pois.
Hienoa. Pitää ottaa tässä vapaapäivän taas koittaessa tuo satula ihmettelyn alle. Toivottavasti on siinä vaiheessa jo eksynyt jostain korjaamokirja avuksi ihmettelyille.

Orkkis tulpanjohtoja saa varmaan tilattua marmorilta? Saako muualta ja minkälaisesta investoinnista on kyse? Tarvikkeena näyttää olevan motonetissa 17,50/sarja. Hinnalla ei sinänsä ole väliä, pääasia että toimii.

Pitää nuo kalvot ja kellot vielä tarkistaa, kunhan taas ehtii muutaman tunnin nyhrätä auton kimpussa. Täytyy myös varmaan yrittää tuota hakua uudestaan, jotta tietää, millaiset nuo ovat toimivina ja miten huonon kunnon saa selville. :D
Itse olen tuon ryypyn ottanut aika nopeasti ajaessa pois päältä, mutta tuo tyhjäkäynti kylmänä oli vähän ihmetystä herättävä asia.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tulpanjohdot saa monesta varaosaliikkeestä varmaan ainakin tilaamalla. Muistaakseni ainakin Alppilan autohuolto myy niitä, mainitse vain tarkasti auton malli ja ikä. Kustantantivat Noppaan n. 50 €uroa setti kaikki viisi johtoa. (Tosin ei ollu ko. liike)

Samalla kun vaihdat tulpat ja johdot sekä alipainekellon, kannattanee vaihtaa ilmanputsari. Ei ole suuri kulu. Ja jos menet Motonettiin, ota varalta venttiilikopan huohottimen ja imusarjaan tulevan letkun kumiholkit myös. Ovat pieni kustannus, mutta poistaa ison vaivan, jos niikseen tulee.

Onko bensan suodattimen vaihdosta tietoa?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Azanovix kirjoitti:Nyt saa ihan rehellisesti linkittää, jos foorumilta löytyy ohjeet seuraaviin ongelmiin. Haku ei tuottanut ensimmäisten sivujen joukosta tuloksia, joten päätin päästä helpommalla. Potilas on tuplaysi vuosimallia -84.

- Käsijarru. Ei pidä. Ylläri... Ottaa etupyöriin, joten mitä tehtävissä. Hampaat irvessä kun kiskoo, niin jonkun verran jo pitää, mutta mäkeen ei kannata jättää. Vaijeri löysä? Tämän kunnostamiseen jotkut ohjeet, niin elämä jälleen hymyilee. :-)
Tähän oli jo vastattu, mutta kerron oman näkemykseni. Saattaa korjautua, kun koneen käydessä paikallaan vedät käsijarrua jonkun 4-5pykälää ylös ja potkit käyttöjarrua parikymmentä kertaa. Kokeile käppäriä ja sama uudestaan. Tämä kannattaa tehdä aina ennen katsastusta, tai jos jarrupoljin tuntuu painuvan syvempään kuin aiemmin. Ihan hyvä rutiini juttu ja pitää käsijarrun säädön kohdallaan. Käppärin käyttö säännöllisesti pitää paikat kunnossa.

Jos tuolla ei tokene, niin sitten vaatinee satulan mäntien pyörittelyä. Biltemasta sai vielä viimevuonna ihan saabin korjaamo-mallin säätöavaimen kopiota. Kannattaa hommata sellainen itselleen. Säätöön löytyy varmasti vihjeitä vanhoista viesteistä. Jos satulat osoittautuvat aivan toivottomiksi, niin laita yv:tä. Minulla on käytettyjä satuloita jokunen pari jemmassa. Eikäpähän vaihtosatulatkaan mikään mahdoton investointi ole, koska niiden ikä on helpostikin yli 10vuotta.

- Vasemmanpuoleisten ovien tiivisteet. Käytin pienokaisen pesulla ja huomasin, että kuskinpuoleisten ovien tiivisteistä tihkui vettä sisään. Muutamia pisaroita vain, mutta kuitenkin. Uusi tiiviste? Mistä hinta-/laatusuhteeltaan paras?
Jos vettä ei tule sateella tai normaalilla sadekeli ajolla, niin en olisi huolissani. Puutarhaletkun tai painepesurin vesisuihku käyttäytyy paljon armottomammin ja hyvätkin tiivisteet voi tihkua jonkinverran sisälle. Luulenpa ettei tiivisteitä ainakaan vielä saa uusiotuotantona (ehkäpä 20vuoden päästä). Paras konsti on etsiä uudehko purkuauto, josta adoptoi ehjät tiivisteet. Samat tiivarit löytyy vielä 90-luvun alun og900:n ovista. Näin ite tein 99combicoupen:n tiivisteiden kanssa.

- Auto tahtoo vähän pöristä. Poikittaispönttöä väitän syylliseksi, mutta millä todeta syyllisyys? Vaihtamalla viimeistään, mutta ennen sitä?
Kylmänä auto käymään, kaveri rukkasen kanssa tukkimaan pakoputken päätä ja ite taskarin kanssa kattomaan auton alle, mistä tulee pakokaasua.

- Käynnistymisongelmat. Kyllä, olen löytänyt ryypyn, mutta ongelma on silti olemassa. Lähtee ensimmäisellä käyntiin nätisti, kylmänäkin, mutta vaikka ryyppy on "täysillä", ei tahdo pysyä käynnissä ilman apukaasua. Vika vai ominaisuus? Jos päästää sammumaan, seuraava käynnistys onkin jo työläämpi, vaatii runsaasti lisäkaasua. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1krpm.
Ainakin omassa 99:ssä olleet tuplakaasarit olivat sellaiset, että lämpimällä kelillä kone sai ryypyttäessä liikaa bensaa. Ryyppy oli melko raju, eli kesällä sitä piti käyttääkin niin, että käsi ryyppykahvalle, toisella kädellä starttaamaan ja samalla vetää hissukseen ryyppyä isommalle kunnes kone tärähtää käyntiin. Muistelen, että ainakin Strömbergissä on lämpökompensaattori, joka osaltaan rikastaa seosta, vaikka ryyppyä ei olisi vedettykään. Johtuisiko tuosta?

- Ratti heiluu keskiasennossa vähän tyhjää molempiin suuntiin. Eli vähän saa heiluttaa, mutta mitään ei tapahdu. Mistä metsästän ongelman? Raidetangoista?
Omasta 99:stä meni hammastanko väljäksi. Ongelmat hävisivät lopullisesti, kun löysin erään klubitoverin myynti-ilmoituksen foorumilta ja sain autooni ihan uuden hammastangon. Hammastangon välystä voi säätääkin, jos välys on koko alueella. Kokeilisin sinuna ensin, onko välys havaittavissa myös lähellä ääriasentoja vasemmalla ja oikealla? Jos on, niin silloin on mahdollista tehdä hammastangon ja ohjausakselin rattaan välyksen säätö. Mikäli välys on vain keskellä aluetta, niin silloin konstit on vähissä, koska säätöä kiristettäessä keskialueen mukaan ohjaus muuttuu jäykäksi ääriasennoissa.

- Toinen etulevy taitaa olla kiero. Äänen kuulee ja "nytkytyksen" tuntee selvästi hiljaisessa vauhdissa, mutta vauhdin kasvaessa mitään erikoista ei huomaa. Voiko jokin muukin aiheuttaa tällaista. Ei siis kolise, vaan ikäänkuin laahaa.
Joskus voi auttaa, kun jarruttelee kunnon rivakoita jarrutuksia useita kertoja peräkkäin sanotaan 100km/h-0km/h...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

9000 automaatilla kirjoitti: Onko bensan suodattimen vaihdosta tietoa?
Ei ainakaan mitään kuitteja ole ostoksesta löytynyt. Ei varmaan ole paha rasti vaihtaa, joten voisihan sitä lämpimikseen laittaa uudenkin.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mertmi kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Nyt saa ihan rehellisesti linkittää, jos foorumilta löytyy ohjeet seuraaviin ongelmiin. Haku ei tuottanut ensimmäisten sivujen joukosta tuloksia, joten päätin päästä helpommalla. Potilas on tuplaysi vuosimallia -84.

- Käsijarru. Ei pidä. Ylläri... Ottaa etupyöriin, joten mitä tehtävissä. Hampaat irvessä kun kiskoo, niin jonkun verran jo pitää, mutta mäkeen ei kannata jättää. Vaijeri löysä? Tämän kunnostamiseen jotkut ohjeet, niin elämä jälleen hymyilee. :-)
Tähän oli jo vastattu, mutta kerron oman näkemykseni. Saattaa korjautua, kun koneen käydessä paikallaan vedät käsijarrua jonkun 4-5pykälää ylös ja potkit käyttöjarrua parikymmentä kertaa. Kokeile käppäriä ja sama uudestaan. Tämä kannattaa tehdä aina ennen katsastusta, tai jos jarrupoljin tuntuu painuvan syvempään kuin aiemmin. Ihan hyvä rutiini juttu ja pitää käsijarrun säädön kohdallaan. Käppärin käyttö säännöllisesti pitää paikat kunnossa.

Jos tuolla ei tokene, niin sitten vaatinee satulan mäntien pyörittelyä. Biltemasta sai vielä viimevuonna ihan saabin korjaamo-mallin säätöavaimen kopiota. Kannattaa hommata sellainen itselleen. Säätöön löytyy varmasti vihjeitä vanhoista viesteistä. Jos satulat osoittautuvat aivan toivottomiksi, niin laita yv:tä. Minulla on käytettyjä satuloita jokunen pari jemmassa. Eikäpähän vaihtosatulatkaan mikään mahdoton investointi ole, koska niiden ikä on helpostikin yli 10vuotta.
Tuota täytyykin käydä kokeilemassa. Mikään ei voita ihanuudessa helppoa korjaustoimenpidettä. :lol:

- Vasemmanpuoleisten ovien tiivisteet. Käytin pienokaisen pesulla ja huomasin, että kuskinpuoleisten ovien tiivisteistä tihkui vettä sisään. Muutamia pisaroita vain, mutta kuitenkin. Uusi tiiviste? Mistä hinta-/laatusuhteeltaan paras?
Jos vettä ei tule sateella tai normaalilla sadekeli ajolla, niin en olisi huolissani. Puutarhaletkun tai painepesurin vesisuihku käyttäytyy paljon armottomammin ja hyvätkin tiivisteet voi tihkua jonkinverran sisälle. Luulenpa ettei tiivisteitä ainakaan vielä saa uusiotuotantona (ehkäpä 20vuoden päästä). Paras konsti on etsiä uudehko purkuauto, josta adoptoi ehjät tiivisteet. Samat tiivarit löytyy vielä 90-luvun alun og900:n ovista. Näin ite tein 99combicoupen:n tiivisteiden kanssa.
Kunnon sateessa en ole vielä päässyt testaamaan, mutta painepesurilla kyllä. En suinkaan suihkinut suoraan tiivisteisiin, vaan ihan normaalisti kattoa pitkin. Täytynee vain odotella sadetta, jotta näkee lopullisen tuloksen.

- Auto tahtoo vähän pöristä. Poikittaispönttöä väitän syylliseksi, mutta millä todeta syyllisyys? Vaihtamalla viimeistään, mutta ennen sitä?
Kylmänä auto käymään, kaveri rukkasen kanssa tukkimaan pakoputken päätä ja ite taskarin kanssa kattomaan auton alle, mistä tulee pakokaasua.
Tähän tulikin jo pari hyvää ohjetta. Kiitoksia niistä. Täytyy napata joku mukaan rapaamaan kouransa, jotta nähdään, vuotaako pahastikin. Toisaalta tuo pörinä kuulostaa ihan hauskalta. :D

- Käynnistymisongelmat. Kyllä, olen löytänyt ryypyn, mutta ongelma on silti olemassa. Lähtee ensimmäisellä käyntiin nätisti, kylmänäkin, mutta vaikka ryyppy on "täysillä", ei tahdo pysyä käynnissä ilman apukaasua. Vika vai ominaisuus? Jos päästää sammumaan, seuraava käynnistys onkin jo työläämpi, vaatii runsaasti lisäkaasua. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1krpm.
Ainakin omassa 99:ssä olleet tuplakaasarit olivat sellaiset, että lämpimällä kelillä kone sai ryypyttäessä liikaa bensaa. Ryyppy oli melko raju, eli kesällä sitä piti käyttääkin niin, että käsi ryyppykahvalle, toisella kädellä starttaamaan ja samalla vetää hissukseen ryyppyä isommalle kunnes kone tärähtää käyntiin. Muistelen, että ainakin Strömbergissä on lämpökompensaattori, joka osaltaan rikastaa seosta, vaikka ryyppyä ei olisi vedettykään. Johtuisiko tuosta?
Mahdollisesti. Vaikea toki sanoa, mutta pitää yrittää säädellä sitä ryyppyä startatessa.

- Ratti heiluu keskiasennossa vähän tyhjää molempiin suuntiin. Eli vähän saa heiluttaa, mutta mitään ei tapahdu. Mistä metsästän ongelman? Raidetangoista?
Omasta 99:stä meni hammastanko väljäksi. Ongelmat hävisivät lopullisesti, kun löysin erään klubitoverin myynti-ilmoituksen foorumilta ja sain autooni ihan uuden hammastangon. Hammastangon välystä voi säätääkin, jos välys on koko alueella. Kokeilisin sinuna ensin, onko välys havaittavissa myös lähellä ääriasentoja vasemmalla ja oikealla? Jos on, niin silloin on mahdollista tehdä hammastangon ja ohjausakselin rattaan välyksen säätö. Mikäli välys on vain keskellä aluetta, niin silloin konstit on vähissä, koska säätöä kiristettäessä keskialueen mukaan ohjaus muuttuu jäykäksi ääriasennoissa.
Omasta mielestäni välystä ei juurikaan ole muutoin kuin keskiasennossa. Itseäni tuo toki ei haittaa, mutta kun taustalla kummittelee ajatus siitä, miten korjaamaton vika kehittyy ajan myötä...

- Toinen etulevy taitaa olla kiero. Äänen kuulee ja "nytkytyksen" tuntee selvästi hiljaisessa vauhdissa, mutta vauhdin kasvaessa mitään erikoista ei huomaa. Voiko jokin muukin aiheuttaa tällaista. Ei siis kolise, vaan ikäänkuin laahaa.
Joskus voi auttaa, kun jarruttelee kunnon rivakoita jarrutuksia useita kertoja peräkkäin sanotaan 100km/h-0km/h...
Tähän täytyykin sitten varata aikaa. :lol:
Joskohan täältä lähistöltä löytyisi joku tie, jossa ehtii kiihdyttämään tuohon nopeuteen, ja jossa vielä uskaltaa rivakasti jarruttaakin. Levyt ja palat näyttävät kuitenkin hyviltä, joten ihan turhaan en viitsisi vaihtaa.

Kiitoksia miljoonasti kaikista ohjeista! Kaikille vastanneille siis tasapuolisesti, toki. ;)
Eiköhän tuosta vielä kelpo vehjes tule. :-)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja jus »

9000 automaatilla kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4t%C3%B6
Ton ketjun linkkeineen kun kahlaat läpi, niin apu luultavasti löytyy?
Tuolla puhutaan takakäsijarrullisesta satkusta. Paremmin 99:iin sopivia ohjeita tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 44#p703644
Kyllä, olen löytänyt ryypyn, mutta ongelma on silti olemassa. Lähtee ensimmäisellä käyntiin nätisti, kylmänäkin, mutta vaikka ryyppy on "täysillä", ei tahdo pysyä käynnissä ilman apukaasua.
Voisi myös olla hyvä tarkistaa ryyppyvivussa oleva tyhjäkäyntikorotuksen säätö: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 11#p674011
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja mestari »

enpä ole vielä sellasta saabia tavannut ostaessa että voisi vain jarrunsäätöavainmella pyöritellä mäntiä lähemmäksi...
ei auta vaikka oli 302tkm tai vain 79 tkm mittarissa, muutakuin ottaa ajrrusatulat työn alle pöydälle.
pura satulat uusi kuluvat osat ja hei ällä unohda vaihtaa käsijarruvivun reiässä olevaa kahta o rengasta jotka ovat yllätys yllätys eri kokoisia
ne täytyy hakea hi flexistä taihi jostakin hydr myymälästä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Azanovix kirjoitti:Itse olen tuon ryypyn ottanut aika nopeasti ajaessa pois päältä, mutta tuo tyhjäkäynti kylmänä oli vähän ihmetystä herättävä asia.
siellä vaijerin kaasuttimen päässä eikös ole säätö että paljonko "ryyppy'" kääntää samanaikaisesti kaasuläppää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 99 huolia (jarrut, pakoputki yms.)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Vähän nolottaa. Ja toisaalta vähän myös naurattaa.
Pakoputken pörinäpesäke löytyi: noin kahden peukalon mentävä reikä vikassa putkessa. Siis poikittaispöntön jälkeen. :lol:
Vastaa Viestiin