Azanovix kirjoitti:Nyt saa ihan rehellisesti linkittää, jos foorumilta löytyy ohjeet seuraaviin ongelmiin. Haku ei tuottanut ensimmäisten sivujen joukosta tuloksia, joten päätin päästä helpommalla. Potilas on tuplaysi vuosimallia -84.
- Käsijarru. Ei pidä. Ylläri... Ottaa etupyöriin, joten mitä tehtävissä. Hampaat irvessä kun kiskoo, niin jonkun verran jo pitää, mutta mäkeen ei kannata jättää. Vaijeri löysä? Tämän kunnostamiseen jotkut ohjeet, niin elämä jälleen hymyilee.
Tähän oli jo vastattu, mutta kerron oman näkemykseni. Saattaa korjautua, kun koneen käydessä paikallaan vedät käsijarrua jonkun 4-5pykälää ylös ja potkit käyttöjarrua parikymmentä kertaa. Kokeile käppäriä ja sama uudestaan. Tämä kannattaa tehdä aina ennen katsastusta, tai jos jarrupoljin tuntuu painuvan syvempään kuin aiemmin. Ihan hyvä rutiini juttu ja pitää käsijarrun säädön kohdallaan. Käppärin käyttö säännöllisesti pitää paikat kunnossa.
Jos tuolla ei tokene, niin sitten vaatinee satulan mäntien pyörittelyä. Biltemasta sai vielä viimevuonna ihan saabin korjaamo-mallin säätöavaimen kopiota. Kannattaa hommata sellainen itselleen. Säätöön löytyy varmasti vihjeitä vanhoista viesteistä. Jos satulat osoittautuvat aivan toivottomiksi, niin laita yv:tä. Minulla on käytettyjä satuloita jokunen pari jemmassa. Eikäpähän vaihtosatulatkaan mikään mahdoton investointi ole, koska niiden ikä on helpostikin yli 10vuotta.
- Vasemmanpuoleisten ovien tiivisteet. Käytin pienokaisen pesulla ja huomasin, että kuskinpuoleisten ovien tiivisteistä tihkui vettä sisään. Muutamia pisaroita vain, mutta kuitenkin. Uusi tiiviste? Mistä hinta-/laatusuhteeltaan paras?
Jos vettä ei tule sateella tai normaalilla sadekeli ajolla, niin en olisi huolissani. Puutarhaletkun tai painepesurin vesisuihku käyttäytyy paljon armottomammin ja hyvätkin tiivisteet voi tihkua jonkinverran sisälle. Luulenpa ettei tiivisteitä ainakaan vielä saa uusiotuotantona (ehkäpä 20vuoden päästä). Paras konsti on etsiä uudehko purkuauto, josta adoptoi ehjät tiivisteet. Samat tiivarit löytyy vielä 90-luvun alun og900:n ovista. Näin ite tein 99combicoupen:n tiivisteiden kanssa.
- Auto tahtoo vähän pöristä. Poikittaispönttöä väitän syylliseksi, mutta millä todeta syyllisyys? Vaihtamalla viimeistään, mutta ennen sitä?
Kylmänä auto käymään, kaveri rukkasen kanssa tukkimaan pakoputken päätä ja ite taskarin kanssa kattomaan auton alle, mistä tulee pakokaasua.
- Käynnistymisongelmat. Kyllä, olen löytänyt ryypyn, mutta ongelma on silti olemassa. Lähtee ensimmäisellä käyntiin nätisti, kylmänäkin, mutta vaikka ryyppy on "täysillä", ei tahdo pysyä käynnissä ilman apukaasua. Vika vai ominaisuus? Jos päästää sammumaan, seuraava käynnistys onkin jo työläämpi, vaatii runsaasti lisäkaasua. Lämpimänä tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 1krpm.
Ainakin omassa 99:ssä olleet tuplakaasarit olivat sellaiset, että lämpimällä kelillä kone sai ryypyttäessä liikaa bensaa. Ryyppy oli melko raju, eli kesällä sitä piti käyttääkin niin, että käsi ryyppykahvalle, toisella kädellä starttaamaan ja samalla vetää hissukseen ryyppyä isommalle kunnes kone tärähtää käyntiin. Muistelen, että ainakin Strömbergissä on lämpökompensaattori, joka osaltaan rikastaa seosta, vaikka ryyppyä ei olisi vedettykään. Johtuisiko tuosta?
- Ratti heiluu keskiasennossa vähän tyhjää molempiin suuntiin. Eli vähän saa heiluttaa, mutta mitään ei tapahdu. Mistä metsästän ongelman? Raidetangoista?
Omasta 99:stä meni hammastanko väljäksi. Ongelmat hävisivät lopullisesti, kun löysin erään klubitoverin myynti-ilmoituksen foorumilta ja sain autooni ihan uuden hammastangon. Hammastangon välystä voi säätääkin, jos välys on koko alueella. Kokeilisin sinuna ensin, onko välys havaittavissa myös lähellä ääriasentoja vasemmalla ja oikealla? Jos on, niin silloin on mahdollista tehdä hammastangon ja ohjausakselin rattaan välyksen säätö. Mikäli välys on vain keskellä aluetta, niin silloin konstit on vähissä, koska säätöä kiristettäessä keskialueen mukaan ohjaus muuttuu jäykäksi ääriasennoissa.
- Toinen etulevy taitaa olla kiero. Äänen kuulee ja "nytkytyksen" tuntee selvästi hiljaisessa vauhdissa, mutta vauhdin kasvaessa mitään erikoista ei huomaa. Voiko jokin muukin aiheuttaa tällaista. Ei siis kolise, vaan ikäänkuin laahaa.
Joskus voi auttaa, kun jarruttelee kunnon rivakoita jarrutuksia useita kertoja peräkkäin sanotaan 100km/h-0km/h...