APC ongelma 900 T8

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jammer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 16:44
Paikkakunta: Espoo

APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja Jammer »

Mulla on 900 T8 vm89 apc boksi poksi kytketty pois päältä laitettu tilalle turbo ruuvvi. Viikonlopun aikana kytkin apc boksin päälle eli johto magneettiventtiiliin ja ruuvvista letkut siihen. Nyt kun lähti ajamaan ja antoi turbon ahtaa niin apc mittari paukku reilusti ylipunasen ja ahto mittari näytti 1.4baria paineita ja samalla koko auto nyki jonkun verran eikä voinut kiihdyttää enempää.

APC boksi on modattu (Rallyesport Sweden). Missä vika voisi olla? magneetti venttiili/itse boksi? Mitens voiko pystykeula t8:sta ottaa apc boksin ja laittaa viistokeulaseen t8:siin?
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jammer kirjoitti:Mulla on 900 T8 vm89 apc boksi poksi kytketty pois päältä laitettu tilalle turbo ruuvvi. Viikonlopun aikana kytkin apc boksin päälle eli johto magneettiventtiiliin ja ruuvvista letkut siihen. Nyt kun lähti ajamaan ja antoi turbon ahtaa niin apc mittari paukku reilusti ylipunasen ja ahto mittari näytti 1.4baria paineita ja samalla koko auto nyki jonkun verran eikä voinut kiihdyttää enempää.

APC boksi on modattu (Rallyesport Sweden). Missä vika voisi olla? magneetti venttiili/itse boksi? Mitens voiko pystykeula t8:sta ottaa apc boksin ja laittaa viistokeulaseen t8:siin?
Mankkuvenassa, sen letkuissa ja APC-boksissa voi olla vikaa, myös hukkaportin oikea toiminta kannattaa testata. Ilmeisesti myös ylipainekytkin/katkaisija on ohitettu, kun ei noilla paineilla tehnyt fuel cuttia.

Testaa peruspaineet ajamalla mankkuvenan johto irti, pitäisi olla n. 0.4barin tienoilla jos on vakio hukkaportin kello paikoillaan.

APC-boksit käy kivasti ristiin kunhan vaan on liitin sama. Tuolta näet osviittaa mitä bokseja käytetty milloinkin kun kelaat sivun alaosan taulukon esiin:
www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla myös juttua APC-vianhakuun:
http://www.chenriks.tk/

Onhan APC:n paineanturiin edelleen letku kytkettynä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tulipa vaan mieleen, että kannattaa myös setviä onko bensansaannille tehty mitään. 1,4bar ahtoja ja vakio K-jet ei ole mikään kovin optimi yhdistelmä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jammer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 16:44
Paikkakunta: Espoo

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja Jammer »

jus kirjoitti:Tuolla myös juttua APC-vianhakuun:
http://www.chenriks.tk/

Onhan APC:n paineanturiin edelleen letku kytkettynä?

Eikös paineanturi sijaitse siinä APC boksin vieressä kuskinpuolella releboksista vähän eteenpäin?
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Jammer kirjoitti:
jus kirjoitti:Tuolla myös juttua APC-vianhakuun:
http://www.chenriks.tk/

Onhan APC:n paineanturiin edelleen letku kytkettynä?

Eikös paineanturi sijaitse siinä APC boksin vieressä kuskinpuolella releboksista vähän eteenpäin?

ei, vaan kojetaulun sisällä kuskin jalkojen päällä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mikkoimp kirjoitti:
Jammer kirjoitti:Eikös paineanturi sijaitse siinä APC boksin vieressä kuskinpuolella releboksista vähän eteenpäin?
ei, vaan kojetaulun sisällä kuskin jalkojen päällä.
APC:llä on paineanturi ja painekatkaisin, molemmat on tosiaan tuolla on kuskin jalkatilassa. Painekatkaisin siis pätkäsee bensapumpulta sähköt jos pukkaa liian kovat ahtopaineet (vakiona raja lienee jossain 1 barin tienoilla T8:lla), tämän voi "huoletta" ohittaa, siinä ei häviä kuin tuo fuel-cut turvatoiminto.
Paineanturin taas pitää olla kytketty jos haluaa APC:n toimivan, sillä ilman tätä anturia ei APC tiedä kulloinkin vallitsevaa ahtopainetta.
Tuolta taas lisäinfoa, että mikä on minkäkin näkönen käikäle (sivun alaosassa komponettien kuvat & toiminnot): www.900aero.com/main/tech_main_apcteo.htm
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jammer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 16:44
Paikkakunta: Espoo

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja Jammer »

Tänään kävin vähän testailemassa noita vinkkejä.

APC venttiili toimii.
Kun liitän kaikki letkut ja johdot venttiiliin kiinni ja lyön virrat päälle kuuluu venttiilistä ääntä hetkellisesti. Kun otan virrat päällä johdon pois ja lyön takas rupee kuulumaan nakutusta mikä vaimenee pois hiljalleen tässä menee noin 5-10sek?
Kävin koeajamassa ilman johtoa venttiilissä ja apc mittari näyttää keltasella alueella ja erillinen ahtopaine mittari näyttää 0.4-0.5bar.
Letkut oli ok

Purin koetaulua hieman ja löysin paineanturin mutta silmään ei osunut sitä painekatkaisijaa. Siellä oli joskus ainakin jotain johtoja leikelty ja liitelty uusiksi.
Paineanturissa oli ainakin johdot letkut kiinni.
http://picasaweb.google.fi/111616103904 ... 1587501938
http://picasaweb.google.fi/111616103904 ... 5667891122

Tosiaan iteltä löytyy 2 vanhaa APC boksia 14pinnillä mitkä nyt eivät käy tuohon uuteen. Käykö T16 APC boksi T8 koneen kanssa?
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: APC ongelma 900 T8

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ahtaa siis mankkuvenan letkut kytkettynä, mutta ilman sähköliitintä ~0,45bar. Tämä on ns. lähtöpaine joka säädetään mekaanisesti hukkaportin tangosta.

APC säätää nakutuksen avulla tuosta sitten lisää painetta. vakiona n. 0,75bar.

Jos mankkuvenan johto kiinni ja ahtaa niin paljon kuin vain ahtimesta irtoaa, toimii mankkuventtiilikin (nostaa painetta)

Niinkuin parkkipaikalla yhdessä ihmeteltiin ja phdittiin:
Vika taitaa olla joko APC boksissa, tai paineanturissa.
Onko paineanturin letku ehjä. ts tuntuuko letkussa sormella alipaine kun kone tyhjäkäynnillä?

Ylipainekatkaisin on kojelaudan alla ohitettu, liittynee aikasempiin virityksiin ruotsinmaalla :roll:
Vastaa Viestiin