900:nen ja viisaat miehet
900:nen ja viisaat miehet
Joulun lähestyessä toivon, että ainakin ne kolme viisasta miestä, joista maailman sivu on luettu ja kuultu, selailisivat kirjojaan (ellei muuten muistuisi mieleen) ja kalliin lahjan eli tietäjän vastauksen tavoin toisivat valon pimeyteen.
Onko kaikissa 900 og:ssa 90:ssä ja 99:ssä samanlainen vilkkuviiksi ja mekanismi?
Voiko vilkun päälläpysymättömyyteen olla kotikorjauskeinoa ?
Käykö koko vivun vaihtaminen vuosimallista toiseen ilman ongelmia ?
Mitä pitäisi etukäteen tietää, jos vaihto-operaatioon ryhtyy ?
Voiko vakionopeussäätimen katkaisimet vaihtaa viiksen nupin myötä viiksestä toiseen ?
Nopeussäätimistä viikseä kun ei Suomesta tunnu löytyvän ?? mutta ilman kyllä on, vai löytyisikö sittenkin ?
Ollaan oltu kilttejä ja toivotaan lahjavastausta
Jo-Jo
Onko kaikissa 900 og:ssa 90:ssä ja 99:ssä samanlainen vilkkuviiksi ja mekanismi?
Voiko vilkun päälläpysymättömyyteen olla kotikorjauskeinoa ?
Käykö koko vivun vaihtaminen vuosimallista toiseen ilman ongelmia ?
Mitä pitäisi etukäteen tietää, jos vaihto-operaatioon ryhtyy ?
Voiko vakionopeussäätimen katkaisimet vaihtaa viiksen nupin myötä viiksestä toiseen ?
Nopeussäätimistä viikseä kun ei Suomesta tunnu löytyvän ?? mutta ilman kyllä on, vai löytyisikö sittenkin ?
Ollaan oltu kilttejä ja toivotaan lahjavastausta
Jo-Jo
Re: 900:nen ja viisaat miehet
Pystyy korjaan kotikonstein mutta pitää olla jonkinlaiset työkaluvalikoimat ja tietää mitä tekee. Pelkän vakkariviiksen voi vaihtaa ehyeen mekanismiin mutta taas vaaditaan työkaluja ja kärsivällisyyttä.
Lähetä mulle niin laitan heti kuntoon ja lähetän heti takas. Hieman vaivanpalkkaa+ lähetyskulut.
Pari päivää (su) sitten korjasin viimeksi vakkarimallin viiksen kaverille.
Lähetä mulle niin laitan heti kuntoon ja lähetän heti takas. Hieman vaivanpalkkaa+ lähetyskulut.
Pari päivää (su) sitten korjasin viimeksi vakkarimallin viiksen kaverille.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 900:nen ja viisaat miehet
Viiksen sisällä on jousen painama kuula joka vastaa alumiinirungossa olevaan uraan, ja joskus tämä uran reuna pyöristyy ja kuula ei löydä paikkaansa urassa, tämän uran voi korjata pienellä pyöreällä viilalla. Tai voihan siellä olla jousi katkennut ja viiksi ei pysy ylhäällä, kotelo on sitten niittaamalla kiinni.
Eli joutuu virittelemään ruuvikiinnityksen tilalle.
( älä viilaa liian syviä/teräviä uria, tästä seuraa että viiksi tulee todella jäykäksi )
Eli joutuu virittelemään ruuvikiinnityksen tilalle.
( älä viilaa liian syviä/teräviä uria, tästä seuraa että viiksi tulee todella jäykäksi )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 900:nen ja viisaat miehet
Fyysisesti taitaa mahtua ristiin, muistelisin kuitenkin että 99:ssä on viiksi eri kulmassa kuin satkussa.Jo-Jo kirjoitti: Onko kaikissa 900 og:ssa 90:ssä ja 99:ssä samanlainen vilkkuviiksi ja mekanismi?
Itse viiksen liittimet on itse vaihtamissani käyneet suoraan. Vakkarin liitintä löytyy ainakin kahta eri mallia, joten mahdollisesti joutuu sen vaihtamaan.Jo-Jo kirjoitti:Käykö koko vivun vaihtaminen vuosimallista toiseen ilman ongelmia ?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: 900:nen ja viisaat miehet
OGsatkun viikset käyvät 99:iin ja 90:iin mutta ei toisinpäin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=69994
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=69994
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 900:nen ja viisaat miehet
Niiden viikset käy myös satkuun, omassa yhdessä satkussa on tupliksen viiksi, joutuu vaan pikkasen suurentaa sitä vilkkuviiksen aukkoa rattiin päin... Onnistuu helposti, alapuolen muoviin sahaa vähän isomman loven vaik rautasahalla (kun muovi on irti) ja yläpuolen taisin leikata muistaakseni peltisaksilla... Viiksen pää tulee tosin vähän lähemmäs rattia, mut ei haittaa, jollei nyt kauheen isoja rukkasia käytä ajaessa...Svc kirjoitti:OGsatkun viikset käyvät 99:iin ja 90:iin mutta ei toisinpäin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=69994
900 GL 3D -83
Re: 900:nen ja viisaat miehet
OK. Korjataan lausunto muotoon:
OG satkun viikset käyvät 99:iin ja 90:iin suoraan, mutta toisinpäin sovittamiseen tarvitaan hieman hienosäätöä.
OG satkun viikset käyvät 99:iin ja 90:iin suoraan, mutta toisinpäin sovittamiseen tarvitaan hieman hienosäätöä.

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 900:nen ja viisaat miehet
Käytetäänpäs vanhaa aihetta.
Vilkkuviiksi on sökö, eli tuo perinteinen vika, ei pysy päällä.
Olisi varaosa-autosta irroitettu hyvä viiksi odottamassa, mutta kuinka paljon tuota kojelautaa joutuu purkamaan että sen saa vaihdettua? Vinkkejä?
Vilkkuviiksi on sökö, eli tuo perinteinen vika, ei pysy päällä.
Olisi varaosa-autosta irroitettu hyvä viiksi odottamassa, mutta kuinka paljon tuota kojelautaa joutuu purkamaan että sen saa vaihdettua? Vinkkejä?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24624
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900:nen ja viisaat miehet
oogee..
rattiakselin alamuovi pois eli 2 ruuvia ratin takaa ja sit sieltä alta se muovinen..
sit paketti irtoaa 2 torx muistaakseni... liitin irti ja uus tilalle.
rattiakselin alamuovi pois eli 2 ruuvia ratin takaa ja sit sieltä alta se muovinen..
sit paketti irtoaa 2 torx muistaakseni... liitin irti ja uus tilalle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 900:nen ja viisaat miehet
No juu, noinhan se on. Mutta tätä vaihto-osaa irroittaessa se ylempi torx ahdisti kyllä kovasti. Piti "hieman" väkivaltaa käyttäen vääntää kojelautaa että sen sai irti.nalleolut kirjoitti:oogee..
rattiakselin alamuovi pois eli 2 ruuvia ratin takaa ja sit sieltä alta se muovinen..
sit paketti irtoaa 2 torx muistaakseni... liitin irti ja uus tilalle.
No, ehkä mä vaan en osannut. Pitää koittaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24624
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900:nen ja viisaat miehet
en nyt tarkkaan muista mut sieltä ei tarvitse irroittaa....
vaan..
2 ruuvia ... ovat alhaalta ylöspäin jolloin se viiksi irtoaa runkoineen rattiputkesta...
vaan..
2 ruuvia ... ovat alhaalta ylöspäin jolloin se viiksi irtoaa runkoineen rattiputkesta...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900:nen ja viisaat miehet
juuri noin eli otat ensin sen rungon missä molemmat viikset kiinni irti ratti akselista ja sen jälkeen viiksi irti rungosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 900:nen ja viisaat miehet
Okei, no nyt meitsikin on taas kartalla.
Juuri tämäntapaista vinkkiä kaipasinkin. Pitääpä illalla kokeilla.
EDIT:
Olipas se helppo homma, kun tiesi mitä pitää tehdä. Eipä tullut kurkattua pilarin alle kun irrotin sitä viikseä.
Juuri tämäntapaista vinkkiä kaipasinkin. Pitääpä illalla kokeilla.
EDIT:
