900 t16 -85 vetoakseli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja jokke »

Tästä löytyi kirjoittelua foorumissa, mutta lopullista vastausta en löytänyt. Ongelma seuraavanlainen: suuremmat maljat+tripodit ja niihin mukamas käyvät vetarit, mutta: kas kummaa, oikeanpuolinen tripodi jää osittain maljan ulkopuolelle!!! Tässä oltava joku juju, mutta kun ei selviä...varastosta löytyi toinenkin akseli => sama juttu. Pelkän akselin pituus 503mm.

Olisko kuumaa vinkkiä???


-Tommi
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Tiesitkö että ne vetoakselit on erimittaisia satkussa puolillaan? :)
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja jokke »

Juu, noin 5 cm pituusero näyttäis olevan. Tämän toivoin olevan syynä, mutta ei. Kaikenkaikkiaan mystinen juttu...tripodin rullat jäävät noin 5mm ulos maljasta. Alunperin tuo auto ollut pienemmillä maljoilla, mutta kuitenkin 85-87 ollut myös suuremmilla, joten toimiva kombinaatio pakko olla olemassa. EPC:n mukaan ainakin 91-93 mallien vetarit käyvät kaikkiin, siis isoilla tripodeilla => eli onko noissa vuosimalleissa mahdollisesti pidemmät vetarit, kuin muissa???
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja stara »

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja jokke »

Kiitoksia!

Muutamia faktoja: laatikko mallia 55702, uudemmilla maljoilla ja tripodeilla (rullien halk 37mm). Vetarin pituus 503mm, joka on sama, kuin varastossa olleen "vara-akselin", joka purettu -87 autosta. Siis myöskin käppäri edessä ja alunperinkin isommilla tripodeilla.

Kaikkihan lähti liikkeelle, kun ilmeni tärinöitä...vaihdoin apparin puolelle virheettömän maljan ja parani huomattavasti.

Mutta: epäilykset heräsivät, kun vanhassa maljassa kulumajäljen keskikohta n. 10mm maljan ulkoreunasta. Ihmetyttää, vai onko kuitenkin normaalia? Onko etukäppärillisen navoissa kuitenkin eroa, kun tullut suuremmat tripodit?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja stara »

em linkeistä mielestäni se kuuma vihje piti löytymän, eli kolmenlaisia vetereita on EPC: ssä. mikäpä muu se kolmas voisi olla kuin kaivattu väliversio??, koska automaateissa on sama kuin muissakin.

eli luuloni mukaan käsijarru edessä olevilla navoilla varustetuissa turboissa on käytetty niitä " erikoispituisia" väliakseleita. tosin tämäkään teoria ei synkaa yllä kirjaamasi kanssa, jossa sanot akselien olevan samoja kuin 87 käppäri edessä olevassa.
pitäisi vissiin tarkistaa vielä, ettei tripodin pesiäkin ole 3 eri sorttia ( oskarihan noissa linkeissä jotain sellaista havaitsi) , mutta ei ole nyt EPC : tä.
en sit tiiä muuta ???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistelen lukeneeni tutun luona sellaisen saabin korjaustiedotteen jostakin 80-luvun puolivälistä, jossa piti vaihtaa pidempi vetoakseli. Oireena oli ollut kuoppaan ajettaessa vetoakselin putoaminen paikaltaan!

Niitä niveliä on kahta kokoa. Malja kahdella "makkaralla" on uudempi ja vanhassa kolme "makkaraa".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jokke
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 22:49

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja jokke »

No niin. Alkaa olla vetoakselin irroitus/asennus hanskassa ;)
Ainakin mun tapauksessa ongelma ratkesi, kun löytyi oik.puolen akseli, joka on kokonaismitaltaan 7mm pidempi, kuin -87 mallissa ollut. Ulomman nivelen seeger-uran ja tripodipuolen olkapään väli tässä n. 5mm pidempi => tripodi tuon verran syvemmällä. Oletettavasti tämä akseli -93 mallin autosta, jolloin varaosa nro on: 4106142.
Nyt hyvillä mielin talvisäilöön ;)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 t16 -85 vetoakseli

Viesti Kirjoittaja stara »

jokke kirjoitti:No niin. Alkaa olla vetoakselin irroitus/asennus hanskassa ;)
Ainakin mun tapauksessa ongelma ratkesi, kun löytyi oik.puolen akseli, joka on kokonaismitaltaan 7mm pidempi, kuin -87 mallissa ollut. Ulomman nivelen seeger-uran ja tripodipuolen olkapään väli tässä n. 5mm pidempi => tripodi tuon verran syvemmällä. Oletettavasti tämä akseli -93 mallin autosta, jolloin varaosa nro on: 4106142.
Nyt hyvillä mielin talvisäilöön ;)
no jo oli pieni ero kyseessä, tuota ei ilman tarkkoja mittausoperaatioita voi huomata. ihmetyttää vaan, että ovat moisen eron yleensäkään tarvinneet tehdä.
pitääpä jatkossa kiinnittää enemmän mittoihin huomiota, kun noita vaihtelee. itsekin juuri tuossa vaihdoin vetarin, kun kumi oli revennyt. tein vaihto- osan kotinurkista löytyneistä purkuosista, nopeampi sitten hallipukilla vaihtaa vain itse vetari, ei tarvitse alkaa rasvojen ja kumien kanssa enää saikkaamaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin