900 t16 -85 vetoakseli
900 t16 -85 vetoakseli
Tästä löytyi kirjoittelua foorumissa, mutta lopullista vastausta en löytänyt. Ongelma seuraavanlainen: suuremmat maljat+tripodit ja niihin mukamas käyvät vetarit, mutta: kas kummaa, oikeanpuolinen tripodi jää osittain maljan ulkopuolelle!!! Tässä oltava joku juju, mutta kun ei selviä...varastosta löytyi toinenkin akseli => sama juttu. Pelkän akselin pituus 503mm.
Olisko kuumaa vinkkiä???
-Tommi
Olisko kuumaa vinkkiä???
-Tommi
Re: 900 t16 -85 vetoakseli
Tiesitkö että ne vetoakselit on erimittaisia satkussa puolillaan? 

SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Re: 900 t16 -85 vetoakseli
Juu, noin 5 cm pituusero näyttäis olevan. Tämän toivoin olevan syynä, mutta ei. Kaikenkaikkiaan mystinen juttu...tripodin rullat jäävät noin 5mm ulos maljasta. Alunperin tuo auto ollut pienemmillä maljoilla, mutta kuitenkin 85-87 ollut myös suuremmilla, joten toimiva kombinaatio pakko olla olemassa. EPC:n mukaan ainakin 91-93 mallien vetarit käyvät kaikkiin, siis isoilla tripodeilla => eli onko noissa vuosimalleissa mahdollisesti pidemmät vetarit, kuin muissa???
Re: 900 t16 -85 vetoakseli
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... di#p402394
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=tripodi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=tripodi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=tripodi
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=tripodi
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900 t16 -85 vetoakseli
Kiitoksia!
Muutamia faktoja: laatikko mallia 55702, uudemmilla maljoilla ja tripodeilla (rullien halk 37mm). Vetarin pituus 503mm, joka on sama, kuin varastossa olleen "vara-akselin", joka purettu -87 autosta. Siis myöskin käppäri edessä ja alunperinkin isommilla tripodeilla.
Kaikkihan lähti liikkeelle, kun ilmeni tärinöitä...vaihdoin apparin puolelle virheettömän maljan ja parani huomattavasti.
Mutta: epäilykset heräsivät, kun vanhassa maljassa kulumajäljen keskikohta n. 10mm maljan ulkoreunasta. Ihmetyttää, vai onko kuitenkin normaalia? Onko etukäppärillisen navoissa kuitenkin eroa, kun tullut suuremmat tripodit?
Muutamia faktoja: laatikko mallia 55702, uudemmilla maljoilla ja tripodeilla (rullien halk 37mm). Vetarin pituus 503mm, joka on sama, kuin varastossa olleen "vara-akselin", joka purettu -87 autosta. Siis myöskin käppäri edessä ja alunperinkin isommilla tripodeilla.
Kaikkihan lähti liikkeelle, kun ilmeni tärinöitä...vaihdoin apparin puolelle virheettömän maljan ja parani huomattavasti.
Mutta: epäilykset heräsivät, kun vanhassa maljassa kulumajäljen keskikohta n. 10mm maljan ulkoreunasta. Ihmetyttää, vai onko kuitenkin normaalia? Onko etukäppärillisen navoissa kuitenkin eroa, kun tullut suuremmat tripodit?
Re: 900 t16 -85 vetoakseli
em linkeistä mielestäni se kuuma vihje piti löytymän, eli kolmenlaisia vetereita on EPC: ssä. mikäpä muu se kolmas voisi olla kuin kaivattu väliversio??, koska automaateissa on sama kuin muissakin.
eli luuloni mukaan käsijarru edessä olevilla navoilla varustetuissa turboissa on käytetty niitä " erikoispituisia" väliakseleita. tosin tämäkään teoria ei synkaa yllä kirjaamasi kanssa, jossa sanot akselien olevan samoja kuin 87 käppäri edessä olevassa.
pitäisi vissiin tarkistaa vielä, ettei tripodin pesiäkin ole 3 eri sorttia ( oskarihan noissa linkeissä jotain sellaista havaitsi) , mutta ei ole nyt EPC : tä.
en sit tiiä muuta ???
eli luuloni mukaan käsijarru edessä olevilla navoilla varustetuissa turboissa on käytetty niitä " erikoispituisia" väliakseleita. tosin tämäkään teoria ei synkaa yllä kirjaamasi kanssa, jossa sanot akselien olevan samoja kuin 87 käppäri edessä olevassa.
pitäisi vissiin tarkistaa vielä, ettei tripodin pesiäkin ole 3 eri sorttia ( oskarihan noissa linkeissä jotain sellaista havaitsi) , mutta ei ole nyt EPC : tä.
en sit tiiä muuta ???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900 t16 -85 vetoakseli
Muistelen lukeneeni tutun luona sellaisen saabin korjaustiedotteen jostakin 80-luvun puolivälistä, jossa piti vaihtaa pidempi vetoakseli. Oireena oli ollut kuoppaan ajettaessa vetoakselin putoaminen paikaltaan!
Niitä niveliä on kahta kokoa. Malja kahdella "makkaralla" on uudempi ja vanhassa kolme "makkaraa".
Niitä niveliä on kahta kokoa. Malja kahdella "makkaralla" on uudempi ja vanhassa kolme "makkaraa".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 t16 -85 vetoakseli
No niin. Alkaa olla vetoakselin irroitus/asennus hanskassa 
Ainakin mun tapauksessa ongelma ratkesi, kun löytyi oik.puolen akseli, joka on kokonaismitaltaan 7mm pidempi, kuin -87 mallissa ollut. Ulomman nivelen seeger-uran ja tripodipuolen olkapään väli tässä n. 5mm pidempi => tripodi tuon verran syvemmällä. Oletettavasti tämä akseli -93 mallin autosta, jolloin varaosa nro on: 4106142.
Nyt hyvillä mielin talvisäilöön

Ainakin mun tapauksessa ongelma ratkesi, kun löytyi oik.puolen akseli, joka on kokonaismitaltaan 7mm pidempi, kuin -87 mallissa ollut. Ulomman nivelen seeger-uran ja tripodipuolen olkapään väli tässä n. 5mm pidempi => tripodi tuon verran syvemmällä. Oletettavasti tämä akseli -93 mallin autosta, jolloin varaosa nro on: 4106142.
Nyt hyvillä mielin talvisäilöön

Re: 900 t16 -85 vetoakseli
no jo oli pieni ero kyseessä, tuota ei ilman tarkkoja mittausoperaatioita voi huomata. ihmetyttää vaan, että ovat moisen eron yleensäkään tarvinneet tehdä.jokke kirjoitti:No niin. Alkaa olla vetoakselin irroitus/asennus hanskassa
Ainakin mun tapauksessa ongelma ratkesi, kun löytyi oik.puolen akseli, joka on kokonaismitaltaan 7mm pidempi, kuin -87 mallissa ollut. Ulomman nivelen seeger-uran ja tripodipuolen olkapään väli tässä n. 5mm pidempi => tripodi tuon verran syvemmällä. Oletettavasti tämä akseli -93 mallin autosta, jolloin varaosa nro on: 4106142.
Nyt hyvillä mielin talvisäilöön
pitääpä jatkossa kiinnittää enemmän mittoihin huomiota, kun noita vaihtelee. itsekin juuri tuossa vaihdoin vetarin, kun kumi oli revennyt. tein vaihto- osan kotinurkista löytyneistä purkuosista, nopeampi sitten hallipukilla vaihtaa vain itse vetari, ei tarvitse alkaa rasvojen ja kumien kanssa enää saikkaamaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00