OG 900 turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Pieni, mutta ei tärkeä viilaus tähän listaasi "1978 Saab 99" ei ole paikkansa pitävä.
Liimaan tähän Saab/Scanian oman mainoksen:

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

Pieni, mutta ei tärkeä viilaus tähän listaasi "1978 Saab 99" ei ole paikkansa pitävä.

Kiinnitin kyllä asiaan huomiota arvasin et kommentoit listaa..!!!! :lol:
Löysin vai nuo sivut ja aloin lueskelemaan niitä
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Heh.. tuli vain mieleeni virallisuus noissa listoissa, näitten aikamäärien suhteen. Olin vuoden 76 syyskuussa tsiigaamassa Rally Sörmlandia Eskilstunassa, kun Stig ajoi ensimmäisellä ja mustalla 99 combilla jossa oli turbo, poika ryttysi autonsa pitkässä kaarteessa vasemmalle, syy oli se, että moottorin pakosarja suli ja kaikki tehot pihalle, joten meni hieman pitkäksi se kaarre muutamien pyörintöjen kera. Stig linkutti varikolle jotain 30-60km/t.
Ja sen jälkeen Södertäljessä valmistettiin paksusta rosteriputkesta pakosarja.
Eipä sulanut enään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

"core", arvostan tietotaitoasi ja Tietoasi siitä mikä se Tieto on ollut Saabin alkulähteillä eli Ruotsissa, mutta näin vain yleisenä huomiona että meillä Kekkoslovakiassa monet asiat ovat olleet silläaikaa arkijärjen ulottumattomissa ja Virkaansa äänestämättömien Virkamiesten yksityisten oikkujen vallassa.

Parhaana esimerkkinä ensin meillä rutiininomaisesti kielletty lisäjarruvalo josta joku nimeltämainitsematon Virkamies mainitsi että "Vain kuolleen ruumiini yli", ja perusteluina se että "Takana ajava voisi luulla edelläajavan ajoneuvon syttyneen palamaan."
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minuteman kirjoitti:"core", arvostan tietotaitoasi ja Tietoasi siitä mikä se Tieto on ollut Saabin alkulähteillä eli Ruotsissa, mutta näin vain yleisenä huomiona että meillä Kekkoslovakiassa monet asiat ovat olleet silläaikaa arkijärjen ulottumattomissa ja Virkaansa äänestämättömien Virkamiesten yksityisten oikkujen vallassa.
Näihin alkulähteisiinhän tuossa tähtäsinkin, kun siellä oli tietoa joka monen mielestä on se oikea vuosiluku. Näin myös monella saab sivustolla, mutta tietoa löytyy myös muualtakin. Wiki on huono paikka hakea sitä.
Parhaana esimerkkinä ensin meillä rutiininomaisesti kielletty lisäjarruvalo josta joku nimeltämainitsematon Virkamies mainitsi että "Vain kuolleen ruumiini yli", ja perusteluina se että "Takana ajava voisi luulla edelläajavan ajoneuvon syttyneen palamaan."
Tuosta tuli mieleeni kesälomalla -75 ajellessani pohjois-suomessa 99:läni ja autossa oli nämä jenkki mallin myöhemmin myös muihinkin maihin tarkoitetut jännitteen alennuksella varustetut huomio valot orkkis puoli/pitkien valojen yhteydessä. (valot himmenivät huomattavasti).
Poliisit tulivat kertomaan jotta tämä on sakon paikka. Näitä ei ole hyväksytty suomessa, mutta keltaiset itse asennetut kyllä kelpasivat heidän mielestään, mutta ei saabin omat, ei, ei sakot tulee ja niin tuli sain dinerot takas saabilta jälkikäteen, otin tän sakon koska jos he jossain päin etelään mennessä natisevat niin , kerron , että asiasta on jo huomautettu kerran.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tomaatti kirjoitti:No,pistä sitten raporttia kun olet säädetyksi luukaksen.
Jos toi todella onnistuu,eli ei vaan tehdä niin kuin me tavalliset tuunaajat niin tieto kiinnostaa.
Ja mikä on se "huippu viripaja" jotta saa vähän käsitystä missä mennään?
No jokos se baasi on säädetty?
Ja mikä oli se huippupaja missä se onnistui?
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

:roll:
tomaatti kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:No,pistä sitten raporttia kun olet säädetyksi luukaksen.
Jos toi todella onnistuu,eli ei vaan tehdä niin kuin me tavalliset tuunaajat niin tieto kiinnostaa.
Ja mikä on se "huippu viripaja" jotta saa vähän käsitystä missä mennään?
No jokos se baasi on säädetty?
Ja mikä oli se huippupaja missä se onnistui?
Elä sie poju hättäile miun pajasta ,kyllä mie tiijän mittee minä tien miun suobille, kun mie itse sillä ajelen ja ruhalla suo ja hevosella piäsöö kahteloo vuon vierest kun muut tekköö työt ,kun työt on tehty maksaa lähtöö pajalta et helemat suobissa paukkuu. Se tekköö joka ossoo ja kaikki ei ossoo ei auta kuin maksoo ossooville minä ossoon paljon muuta kylläkin mitä monet muut ei taas ossoo (Ymmärsikö paja insnööri nyt tämän asian jo)..?)...!!!! :roll: !
Viimeksi muokannut makeh, Ke Joulu 29, 2010 08:29. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

core2 kirjoitti:Heh.. tuli vain mieleeni virallisuus noissa listoissa, näitten aikamäärien suhteen. Olin vuoden 76 syyskuussa tsiigaamassa Rally Sörmlandia Eskilstunassa, kun Stig ajoi ensimmäisellä ja mustalla 99 combilla jossa oli turbo, poika ryttysi autonsa pitkässä kaarteessa vasemmalle, syy oli se, että moottorin pakosarja suli ja kaikki tehot pihalle, joten meni hieman pitkäksi se kaarre muutamien pyörintöjen kera. Stig linkutti varikolle jotain 30-60km/t.
Ja sen jälkeen Södertäljessä valmistettiin paksusta rosteriputkesta pakosarja.
Eipä sulanut enään.
Tehtiin laatu työtä -70 luvulla södertäljessä core....

Eskiltunaan tullaan muuten elokuun alussa gwcf koontuminen siellä 2011 västeråskin aika tuttu paikka kans (tämä corelle)
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

makeh kirjoitti: Tehtiin laatu työtä -70 luvulla södertäljessä core....
Eskiltunaan tullaan muuten elokuun alussa gwcf koontuminen siellä 2011 västeråskin aika tuttu paikka kans (tämä corelle)
Tarkoitatko Hondan GoldWing meeting, onko se Eskilstunassa 2011. Itse en enään saa ajella motskarilla lekurin ohjeen mukaan, ja ihan perusteltu päätös häneltä.
Mutta ajelin joskus aikanaan crossia ruskesannan crossi radalla, vuonna kivikirves.
Siellä oli Erkki Huurrosta, Matti Reiniä, Raimo Reiniä ja Myös Tikkurilan MK:n perustajiin kuuluvat Hemmo Viiala ja Väiski Niininen. Niin ja myös Tarkko Honkala joka myös kuten minä asuu täällä Nyköpingissä tänä päivänä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuli mieleeni, että on paras mainita myös tämä, että 99 turbo tuli yleiseen myyntiin vasta 1978.
Ensimmäiset turbo ysiysit rakennettiin aivan samalle alustalle kuin EMS mallikin.
Miksi se kesti näin kauan ennen kuin se löysi markkinoille, siihen on montakin syytä
yhden syyn jo mainitsinkin "pakosarjan" kestävyys, vasta useiden erilaisten valusekoituksien testauksien
jälkeen uskottiin, että nyt kestää ja kestihän se paremmin, mutta monta oli pakosarjaa kun jouduttiin vaihtamaan,
ennenkuin löytyi se oikea aineensekoitus.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eikös satkuun saa ihan ostaa vahvistetun laatikon, jos konetehot alkaa karkaa käsistä. Hinta tosin aika suolainen auton arvoon nähden, mutta jos hyvää itselle rakentaa. Eikös joku foorumilainen ole laittanut yli 10000€ satkuun? On varmasti hyvä ja mieluinen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

Naxu kirjoitti:Eikös satkuun saa ihan ostaa vahvistetun laatikon, jos konetehot alkaa karkaa käsistä. Hinta tosin aika suolainen auton arvoon nähden, mutta jos hyvää itselle rakentaa. Eikös joku foorumilainen ole laittanut yli 10000€ satkuun? On varmasti hyvä ja mieluinen.
Näinhän se menee et harrastukseen uppoo euroja auton arvo on tois sijainen asia silloin kun sitä rakentaa itselleen eikä muille joku aihion tapainen on oltava mistä on aloitettava eihän se muuten onnistu rakentelu ja og:ta kun ei saa enää uutenakaan niin vanhasta se on rakenneltava mieluissa

En pidä 10 000€ paljonakaan mikäli haluaa omanlaisensa auton rakentaa itselleen sehän käytännössä tarkoittaa sitä et se on sitten uniikki kpl sen jälkeen
Ymmärrän hyvin noi rahan menot,koska itse rakentelen MP pyörääni ja minulla on omat ajatukseni minkälaisen siitä haluan ja siinä on vain taivas rajana niinkuin sanonta kuuluu.Minun uusi pyörä aihioni vain makso maltaita ennenkuin sitä pääsi edes rakentelemaan ja vanhana sitä ei voinut ostaa kun ei ollut sillä varustuksella ennen millä sen halusin

Summaa en viitsi edes mainita koska se on niin iso et heikompia alkaa hirvittää koko ajatus

Nostan hattua ja korkealle sille kaverille joka on sijoittanut 10 000€ OG900:seen jos näin sen auton ja kaverin annan ensin kättä ja otan kuvan siitä heti ja teetän suurennoksen ,tiedän et sen täytyy olla hieno saabi
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja toms »

Ei suoraan ole mennyt Saab autoon 10 t€ vaan välillisesti monta kertaa.
Rupeaapa kalkuloimaan montako euroo on uponnut kaikkeen siihen harrastuksen ympärille niin huh huh. Tyylinä ku on että jos tarttet jotain työkalua tms ja sulla ei ole niin silloin se täytyy hommata.

Makeh varmaan rakentaa HD;tä. :wink:
Enpä tiiä yhtään alkuperäistä harrikkaa, kaikki kun puolivalmisteita ovat ;)
Taitaa alkuperäinen olla harvinaisin HD.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
makeh
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 19:44
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja makeh »

toms kirjoitti:Ei suoraan ole mennyt Saab autoon 10 t€ vaan välillisesti monta kertaa.
Rupeaapa kalkuloimaan montako euroo on uponnut kaikkeen siihen harrastuksen ympärille niin huh huh. Tyylinä ku on että jos tarttet jotain työkalua tms ja sulla ei ole niin silloin se täytyy hommata.

Makeh varmaan rakentaa HD;tä. :wink:
Enpä tiiä yhtään alkuperäistä harrikkaa, kaikki kun puolivalmisteita ovat ;)
Taitaa alkuperäinen olla harvinaisin HD.
Menee yllätävä paljon just siihen aikaa ,vaivaa ja euroja ennekuin pystyy jotain tekemään aina tuntuu jotain puuttuvan..??!!

Kun on kaksi eri harrastusta MP:T ja nyt tuli saabit lisäksi ,ei ole enää vapaa ajan tekemisen puutetta pidän kuitenkin saabin harrastusta vielä halpana verrattuna MP:riin
MP:ssa maksaa kromit hunajaa, pieni muovinen kilke kun vaihdetaan kromiseksi ja 300 e kilahti MP liikkeen kassaan vaikkakin pyritään jenkeistä tilamaan mahd.paljon

Metsään meni HD veikkaus kysymyksessä on Gold wing -09 airbac/navi versio ostettu uutena puolitoista vuotta sitten ja se vasta aihio mistä sitä ruvetaan vasta rakentamaan kun suomessa myydään vain näitä ns.riisuttuja malleja.

Useimpien mielestä wingi on liikaakin varusteltu ,mut nämä ihmiset eivät tunne yhtään kyseistä pyörää näitä airbac/navi version wingejä ei montaa ole suomessa sen hankinta hinnan takia
Samaten se on useissa autoissakin joka nippelista maksat lisää minkä haluat lisää sen takia hinnatkin ilm. ALKAEN...????
Paitsi puntoissa niihin ei hirveeti kilkkeita saa jos ostaa säästöpörsin hyllyltä sisä lämpö mittarin punton koelaudalle se ei hirveita maksa
En ole menettänyt järkeäni, tiedän tasan tarkkaan minne sen jätin.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: OG 900 turbo

Viesti Kirjoittaja toms »

Oikea on mopomerkki.Nim.merkillä Samalla merkillä mennään.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin