'84 900 GliA "Rune" [MUSEOLEIMAUS KÄYNNISSÄ]
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Ryhdyinpä sitten minäkin vaihtamaan osan siitä atf:stä.. Type f:ää löytyi hienosti motonetistä kyllä, mag1-merkkisenä joten hyvin alkoi. Kuuluuko muuten siinä pohjassa olla irtonainen magneetti?(ymmärrän tarkoituksen kyllä joka tapauksessa, mutta?)
Niin ja ton suodattimen menin kyllä sitten tappamaan enemmän tai vähemmän, kun ryhdyin sitä naftalla pesemään missä olikin sitten kaikkea muutakin mukana. Eli mistä sitä uutta sai?
Niin ja ton suodattimen menin kyllä sitten tappamaan enemmän tai vähemmän, kun ryhdyin sitä naftalla pesemään missä olikin sitten kaikkea muutakin mukana. Eli mistä sitä uutta sai?
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Eikö se magneetti ole puoli-irtonaisesti siellä sellaisen peltilipareen alla?
Motonetistä näyttäisi taas saavan suodattimia, vaikka mä jo luulin ostaneeni viimeisen jokunen vuosi sitten.
Motonetistä näyttäisi taas saavan suodattimia, vaikka mä jo luulin ostaneeni viimeisen jokunen vuosi sitten.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Hmm, ei se mun magneetti millään mennyt sen peltilipareen alle. Sitä vastenhan se tosin makasi siinä.(oikea magneetti mennyt hukkaan ja tuo joku eri, pyöreä se jokatapauksessa on?)
Tosiaan, motonettiin saa näköjään tilattua. Hyvä niin.
Tosiaan, motonettiin saa näköjään tilattua. Hyvä niin.
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Viikonloppuna oli taas kovaa ajoa parin sadan kilometrin verran. Ehkä mä saan ton bensapumpun romuksi ennemmin tai myöhemmin. Kaks kertaa vain loppu bensa. Vaikea ajaa tämmösellä kun käyttis vielä luokkaa 7l/100km vähemmän. Ei osaa yhtään varautua tuon bensa loppumisen kanssa. Onneksi ei tarvinnu työntää, molemmat kerrat lipui vapaalla mittarille.
Muuten sain kyllä taas juhlavat kyydit, on se hieno ajaa. Ennen edustustehtäviä, tuli vielä laiteltua uusi osiakin paikoilleen. Kuskin puolen C-pilarin verhous löysi paikoileen, samoin apparin takaoven kauhukavan ruuvisuojus + ja avauskahvan suoja. Uusi bensatankin korkki tuli myös ruuvattua paikoilleen ja samoin sulaketaulun kannen toinen kiinnitysruuvi. Vielä pitää tuo kuskinpuolen takaoven kahva laittaa jossain vaiheessa kiinni. Nyt siihen on kumminkin liian kylmä. Nyt on molemmin puolin vielä saman sortin kalupöpselitkin Kiitos vain myyjille osista joita sain 1,5vk sitten matkani varrelta noudettu
Miten muuten tommoisessa automaattissa, onko kuinka karstaisi koneita tullut vastaan noin yleensä? Tota kovaa bensankulutusta kun on vaikea uskoa. 12-13l/100km on vain niin pirusti ja mä oon niin hellällä jalalla koittanut ajaa kun vain voi.
Muuten sain kyllä taas juhlavat kyydit, on se hieno ajaa. Ennen edustustehtäviä, tuli vielä laiteltua uusi osiakin paikoilleen. Kuskin puolen C-pilarin verhous löysi paikoileen, samoin apparin takaoven kauhukavan ruuvisuojus + ja avauskahvan suoja. Uusi bensatankin korkki tuli myös ruuvattua paikoilleen ja samoin sulaketaulun kannen toinen kiinnitysruuvi. Vielä pitää tuo kuskinpuolen takaoven kahva laittaa jossain vaiheessa kiinni. Nyt siihen on kumminkin liian kylmä. Nyt on molemmin puolin vielä saman sortin kalupöpselitkin Kiitos vain myyjille osista joita sain 1,5vk sitten matkani varrelta noudettu
Miten muuten tommoisessa automaattissa, onko kuinka karstaisi koneita tullut vastaan noin yleensä? Tota kovaa bensankulutusta kun on vaikea uskoa. 12-13l/100km on vain niin pirusti ja mä oon niin hellällä jalalla koittanut ajaa kun vain voi.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Se on tuo 3-vaiheinen automaatti, ei auta. Mulla ihan sama kulutus tuossa 119tkm ajetussa -87:ssa nyt näillä keleillä. Ei vanhene bensat tankissa ei, vaan tuoreilla ajetaan.ahietalahti kirjoitti:
Miten muuten tommoisessa automaattissa, onko kuinka karstaisi koneita tullut vastaan noin yleensä? Tota kovaa bensankulutusta kun on vaikea uskoa. 12-13l/100km on vain niin pirusti ja mä oon niin hellällä jalalla koittanut ajaa kun vain voi.
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Kaipa se sitten pitää uskoa vain. On vain niin pöhkön tuntuista kun tuo exä (vapari 16V, ilman kattia) meni matka-ajossa hiukka päälle 6l ja tää meni samamoises matka-ajos 10l. Onneksi tosiaan ei oo käyttis ja ei tää sentään niin paljo vie kun tuossa pihassa seisova '75 mallinen Taunus GT.Tri-Lo kirjoitti:Se on tuo 3-vaiheinen automaatti, ei auta. Mulla ihan sama kulutus tuossa 119tkm ajetussa -87:ssa nyt näillä keleillä. Ei vanhene bensat tankissa ei, vaan tuoreilla ajetaan.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Ihan hieman voi noita maantieajon kierroksia laskea ja polttoainetaloutta auttaa, ja jos munkkimainen ulkonäkö ei renkaissa haittaa, laittelemalla 195/65-15 renkaat alkuperäiskokojen 195/60-15 tai 185/65-15 sijaan.
Mittarivirheitä ym. voi laskeskella vaikkapa tuolla: http://www.autosound.fi/rl/index.htm
Mittarivirheitä ym. voi laskeskella vaikkapa tuolla: http://www.autosound.fi/rl/index.htm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
huollolla ja sytytyksen/seosten säädöllä saa kulutusta kuriin.
tosin nuo automaatit kuluttaa kyllä manuaalia selvästi enemmän kunnossa ollessaan.
ootko kokeillut onko jakajan alipainesäädin ehjä?
tosin nuo automaatit kuluttaa kyllä manuaalia selvästi enemmän kunnossa ollessaan.
ootko kokeillut onko jakajan alipainesäädin ehjä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Sytytys on ainakin hyvin kohdillaan eikä hyppinyt sinne sun tänne kun strobolla katsoin. Tulpista en ole katsonut kuin yhtä. Mulla oli uudet tulpat, mutta en sitten vaihtanut kun se yksi oli kuin uusi.
Seos säädettiin pajalalla niin että häkä oli välillä 1,2-1,5. Ehkä voisi olla laihemmallakin? Ainakin pajan mies sanoi niin, mutta itse käskin jättää tuohon. Tämä ei ehkä sittenkään ollut viisasta.
Alipainesäädin oli hyvä huomio. Mutta miten se kuuluisi testata oikein. Yleensä olen testannut niin, että annan kierroksia samalla katson strobolla asteita ja siinä samassa otan alipaineletkun irti. Jos asteisiin tulee muutos, niin silloinhan pitäisi ap-säätimen toimia.
Kulutuksessa hämmentää lähinnä se, että autolla kuin autolla olen yleensä päässyt selvästi pienempään kulutukseen kuin porukka keskimääriin päsee, mutta tällä ei meinaa onnistua sitten millään. Ehkä en vain osaa ajaa automaatilla "oikein"
Seos säädettiin pajalalla niin että häkä oli välillä 1,2-1,5. Ehkä voisi olla laihemmallakin? Ainakin pajan mies sanoi niin, mutta itse käskin jättää tuohon. Tämä ei ehkä sittenkään ollut viisasta.
Alipainesäädin oli hyvä huomio. Mutta miten se kuuluisi testata oikein. Yleensä olen testannut niin, että annan kierroksia samalla katson strobolla asteita ja siinä samassa otan alipaineletkun irti. Jos asteisiin tulee muutos, niin silloinhan pitäisi ap-säätimen toimia.
Kulutuksessa hämmentää lähinnä se, että autolla kuin autolla olen yleensä päässyt selvästi pienempään kulutukseen kuin porukka keskimääriin päsee, mutta tällä ei meinaa onnistua sitten millään. Ehkä en vain osaa ajaa automaatilla "oikein"
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Kylmät säät ovat osa tuota korkeaa kulutustasi. Vanha K-jet ja 3v automaatti
ei ole mikään taloudellisuusihme muutenkaan. Ruiskun seosohjaus on 70-lukulainen
lämpöaikakytkimeen perustuva, joka on tietty pakkasilla pidempään auki ja antaa
vähän rikkaampaa seosta koko ajan kunnes auto on käyttölämpötilassaan.
Onhan sulla termostaatti vireässä kunnossa? Lämpömittarin neula kohoaa
n. puoleenväliin alle 5km ajossa?
Ei tuollainen 12-13 litraa/100km kuulosta kovin pahalta näille säille. Aika normi
kulutus mille tahansa vanhalle automaattiautolle - siksihän nämä "herraskaiset"
3-vaihteiset ovat niin pirun halpoja, ajoittain jopa ilmaisia. Ajelun riemu
maksetaan tankatessa, eikä autoa ostettaessa.
Odottele kevään lämpöisiä päiviä vaan ja sitten voit laskeskella uudelleen.
ei ole mikään taloudellisuusihme muutenkaan. Ruiskun seosohjaus on 70-lukulainen
lämpöaikakytkimeen perustuva, joka on tietty pakkasilla pidempään auki ja antaa
vähän rikkaampaa seosta koko ajan kunnes auto on käyttölämpötilassaan.
Onhan sulla termostaatti vireässä kunnossa? Lämpömittarin neula kohoaa
n. puoleenväliin alle 5km ajossa?
Ei tuollainen 12-13 litraa/100km kuulosta kovin pahalta näille säille. Aika normi
kulutus mille tahansa vanhalle automaattiautolle - siksihän nämä "herraskaiset"
3-vaihteiset ovat niin pirun halpoja, ajoittain jopa ilmaisia. Ajelun riemu
maksetaan tankatessa, eikä autoa ostettaessa.
Odottele kevään lämpöisiä päiviä vaan ja sitten voit laskeskella uudelleen.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
imemällä letkusta voit testata onko säätimesssä kalvo ehjä samalla voit katsoa jakajaan että säätö myös liikkuu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Ihan ok tuo, omassa 1,0 mutta ennen tuli kokeiltua vähän kaikenlaisia arvoja ennen erään imuvuodon löytymistä. Eli ei nosta kulutusta tuo, muttei myöskään laske.(suosittu väite sekin )ahietalahti kirjoitti: Seos säädettiin pajalalla niin että häkä oli välillä 1,2-1,5. Ehkä voisi olla laihemmallakin? Ainakin pajan mies sanoi niin, mutta itse käskin jättää tuohon. Tämä ei ehkä sittenkään ollut viisasta.
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Tuoalt Ruattin puolelt löytyis noit kylkiteippei PDF tiedoston sivulta 48:Tri-Lo kirjoitti:Kiitos, mainiota.
Nuo 2 alinta kylkiteippiä uustuotantoon PLEEASE!! (-84 lisävarusteet tiedosto 4)
http://www.saabklubben.com/sites/defaul ... 99-900.pdf
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Kiitos vinkistä, mun kohdalla vaan olisi pitänyt olla 900-versio ja kullanvärisenä.C 124 320 kirjoitti:Tuoalt Ruattin puolelt löytyis noit kylkiteippei PDF tiedoston sivulta 48:Tri-Lo kirjoitti:Kiitos, mainiota.
Nuo 2 alinta kylkiteippiä uustuotantoon PLEEASE!! (-84 lisävarusteet tiedosto 4)
http://www.saabklubben.com/sites/defaul ... 99-900.pdf
Re: '84 900 GliA "Rune" [KAIKEN KARVAISET KOKEMUKSET]
Eiks tuo tarjoo Saab 900 79-93 Guld numerolla 105217038
105217004 Silver, 105217012 Blå, 105217020 Röd, 105217038 Guld. 200:-/st
Passar till: Saab 900 79-93
105217004 Silver, 105217012 Blå, 105217020 Röd, 105217038 Guld. 200:-/st
Passar till: Saab 900 79-93
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT