90/99 vai jopa 900?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Karpov kirjoitti:Kauankos toi jakoketju muuten kestää yleensä?

Kaks 99glläå ois, pari 90 ja alle 84vm 900 ei yhtään budjettiin :/
H-moottorisissa ainoastaan ekan vuosikerran autoissa (82?) on jakoketju (kiristin) ongelmia.

B-moottorisissa ketju kestää tiukkana 170tkm sanoi joku viisas joskus, ja totesin parin autoni kohdalla pitävän aika hyvin paikkansa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

keskikonsoli kirjoitti:Itse unohtaisin tuon (muuten niin hyvän) B-moottorin ihan jo sen veemäisen, kalliin ja tiheään vaihdettavan vesipumpun takia. :roll:

Joo, h motilla mennään jo saatavuudenkin takia.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Mitens muuten, takerrun vielä noihin ajomääriin. Olis tuo yksi 84, 4v ja 400tkm ajettu. Kuulemma ei koneelle tehty mitään, ei edes ketjunvaihtoa kuulemma. Mitenkäs mahdollista vai onko? vaihdevivusto vaihdettu, muuta ei sillä puolen. Nyt tarttis rohkasua tai varottelua tuon suhteen!
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hyvin mahdollista että on alkuperäinen jakoketju vielä.

mites on ruoste tilanteen laita?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

antti.hakamaa kirjoitti:hyvin mahdollista että on alkuperäinen jakoketju vielä.

mites on ruoste tilanteen laita?
Ruosteet minimissä mut huolettaa ajomäärä. Entiiä pitäskö puristuspaineet katella? Mikähän ennätys km lukemat h koneella?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

antti.hakamaa kirjoitti:hyvin mahdollista että on alkuperäinen jakoketju vielä.

mites on ruoste tilanteen laita?
Ruosteet minimissä mut huolettaa ajomäärä. Entiiä pitäskö puristuspaineet katella? Mikähän ennätys km lukemat h koneella?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei tuo h-moottorille vielä pahat kilometrit ole jos on säännöllisesti huollet.

itsellä ollut yksi 450tkm ajettu johon ei ollut ketjuakaan vaihdettu ja kun nostin kannen pois kansipahvin vaihdon takia, niin oli vielä hooni jäljetkin sylintereissä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Ne nyt on makuasioita mutta näin toimisin itse jos olisi aikaa ja rahaa ;-)

1: Kärjetön sytytys pitää olla.
Katkojankärkien ja kulahtaneen jakajan akselin kanssa on aina kusessa.

2:Ruisku kone.
Juuttuva kurkkuisten kanssa on aina kusessa.

3:Ohjaustehostin
Ilman joutuu häpeemään parkkipaikalla jos ei ole patti jätkä kun veivaa Saappia ruutuun.

Mitä enemmän on herkkuja sitä enemmän toisealta pitää olla valmis hämmästelemään
tekniikkaa.

Kaikki yllä mainitut kun vääntää toisinpäin niin keskiverto simpansikin saa Saappin
käymään ja kukkumaan

Jos alle 250.000 veivatun sattuu saaman ja koppa on hyvä niin se on kai aika se ja sama
minkä ottaa.

Ruoste vauriot on ihan samat mallista riippumatta ja ajo kilometreistä riippumatta.

Mulkuinta hitsattavaa on alatukivarsien kotelo mihin katsastus mies aina vanhaan
Saappiin tutustuessaan keskittyy. Eli jos ei omista hitsaus vehkeitä ja joutuu
viemään kaverille niin huomaa nopeasti että ei ole enään kavereita :D
900i -90
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Mitenkäs paha rasti tuo katkojan kärjet on? Se lienee mun budjetilla ja yleisellä valikoimalla ainoa "varuste" jonka voi valita. Harmi että kärjellinen malli muuten parempi kuin myynnissä oleva kärjetøn, varusteiden ja ajo km mukaan
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kärkisytytyksen kanssa pärjää ihan hyvin, ei niitä nyt joka vuosi tarvitse olla vaihtamassa/viilaamassa tai kosketuskulmaa mittaamassa. Ei vaikka ajaisi sen 20-30tkm vuodessa.

Ja jos alkaisi kärjet harmittaa, ei ole kovinkaan paha projekti raksia kärjetön systeemi johtosarjoineen uudemmasta autosta ja laittaa se kärkisytkän tilalle. Vaihtoon menee puola ja virranjakaja, lisäksi tulee johtoa ja sytytyksen pääteaste lokasuojaan. Siis jos ei ole tarvis säilyttää alkuperäisenä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä kärjellinenkin sytytys on ihan hyvä jos vaan on osat kunnossa ja säädetty oikein.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Karpov
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 19:33

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Karpov »

Selvä peli! Nyt poliisimalli kaupan. Peltisarja ja tiheämpi laatikko mm. Saako peltisarjaa enää mistään ja vaikuttaako saabissa tehoihin? Onko h-moottorissa mitään ns. Pullonkaulaa?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja tema »

900 ja sähköruisku ehdottomasti!
Sitten mahdollisimman hyvä korinen yksilö sopivaan hintaan ja se on siinä!
Kilometreillä ei sinänsä väliä, vaikka toki usein korreiloi kunnon kanssa. H-moottorissa ei heikkoa kohtaa sinänsä. Ongelmallisia ovat kaasarit tai temppuileva K-jet ja ruoste.
Vaihteisto ei vapaastihengittävissä ole ongelma jos vaan ostettaessa kunnossa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eiku osta joku vanhempi 99. Ei mitään ruiskuhömppää -niiden kanssa saa sitten tapella KUN alkavat prakaamaan. Kaasarit saa kohtuu vaivalla korjattua ja säädettyä. Ja katkojan perussäätö/vaihto nyt ei paljoa vaivaa vaadi. :wink: Ja B-moottoriinkin voi vahtaa hihnavetoisen pumpun tai laittaa vaikka sähköpumpun vanhan tilalle, jos tuottaa ongelmia. Jos vanhan auton aikoo hankkia, niin töitä saa tehdä/teettää aivan varmasti jossain vaiheessa, että auto pysyy ajokunnossa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 90/99 vai jopa 900?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Karpov kirjoitti:Mitens muuten, takerrun vielä noihin ajomääriin. Olis tuo yksi 84, 4v ja 400tkm ajettu. Kuulemma ei koneelle tehty mitään, ei edes ketjunvaihtoa kuulemma. Mitenkäs mahdollista vai onko? vaihdevivusto vaihdettu, muuta ei sillä puolen. Nyt tarttis rohkasua tai varottelua tuon suhteen!
En mittarilukeman takia jättäisi huomioimatta hyväkorista ysiysiä, jos tekniikkakin toimii hyvin. En usko, että riskit olisivat oleellisesti pienempiä, jos mittarissa lukisi vaikkapa 250 tkm.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin