Jännä ääni B-moottorissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tämän kuuloinen ääni ilmeni 99:n moottoriin. Enpä usko, että kannenpulttien kiristämisellä on osaa tähän, kun kerta lähtee pois ajan myötä. Jäisköhän startti päälle, tai jotain?

http://www.youtube.com/watch?v=WSwmHpRzeno
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ettei olis ihan vaan laturin hihna tai väsähtäneet laturin laakerit? Mulla ainakin laturi aiheutti mystisiä ääniefektejä, ennen kuin kosahti kokonaan...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Painelaakeria veikkaili työkaveri. No, se on helppo tutkia niin kuin laturikin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Painelaakeri pitää yleensä mekkalaa kytkin pohjassa. Ääni jokatapauksessa pitäisi muuttua
kun kytkintä painetaan.
900i -90
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Laturi. Enimmäksen perstuntumalta ja vähän arvaten. Ellei laturi niin ensiävaihde kuita ja kosahtaisi koht. Mutta kyllä se tuntuis vaihteissa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

laturi myös täältä vahvana veikkauksena, vesipumppu toisena. ei muuta kuin remmit irti ja testiä katosiko äänet!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tulipa tänään kurkattua painelaakeria, se oli ok. Pistin Saban tulille ja ääni oli poissa, ei kuulunu mitään ylimääräistä.

Tein väliin vähän muita hommia ja menin taas kokeileen mitä Saabi sanoo niin eiköhän ääni se ääni kuulunit mutta oli melko vaimea. Kiristin laturin remmin ja enpä osaa sanoa oliko vaikutusta, kun ääni taas hävisi.

Pitää ostaa stetoskooppi niin voi kuunnella mikä paikka vinkuu, kun meisselillä kokeilin kuunnella mutta eihän siitä tuu rehellisesti #@*+%akaan, kun moottori vatkaa ajan saatossa väsähtäneiden tukikumien varassa ja moottori oli kuuma kekäle. Ja kylmällä koneella motti vatkaa vielä enemmän ettei sinne suita mennä kokeileen, kun saattaa päästä lasarettireissulle työkalu korvassa.

Otin mie kuitenkin seoksia melkein kierroksen pienemmälle, kun vaatteet haisee muutaman tyhjäkäynti minuutin jälkeen aivan paskalle ja maahan tulee sen kokoinen nokilaikku, että äärivihreät kohta kivittää hengiltä.

Editin tynkää; Pistin akun lataukseen äsken, kun ajattelin testata ilman laturia jos se ääni taas ilmaantuu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jännä ääni B-moottorissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tänään tuli (itse asiassa vähän aikaa sitten) kokeiltua, että eipä se laturi ollut. Remmin tosin voisi jo vaihtaa, kun oli jo pientä halkeamaa ilmaantunut. Käytin laturin kätten välissäkin eli irti asti ja pyöri kivasti eikä laakereissa ollut klappia yhtään. Laitoin nokka-akselin laakeripukitkin oikeaan momenttiin ja olivatkin aika lujassa avata mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.

Ja oliko seoksen laihennuksen vai minkä vuoksi mutta motti ei enään vatkannut niin paljoa joten jatkovarrella tuli kuunneltua ääniä moottorista. Vesipumppu kuulosti ihan kuin sukellusveneen potkurit elokuvissa, öljypumppu oli yllättävän hiljainen, virranjakaja myös, laturikaan ei pitänyt juuri minkäänlaista ääntä.

Äänessä on sinänsä outo piirre se, että kylmänä sitä ei kuulu, eikä liioin lämpimälläkään koneella mutta hetken seisonut moottori niin sitten toi kuulu x minuuttia ja häviää.

Antaa tässä vaiheessa siis olla ja informoin lisää jos äänenaiheuttaja löytyy :mrgreen:

Sellainen kyssäri kuitenkin tuli mieleen, että kuuluuko painelaakerin pyöriä asetelman mukana vai olla paikoillaan? Tällainen tuli mieleen, kun tässä parina iltana tosiaan katsellut tuota kytkintä ilman koppaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin