Minkähän takia ei enää nuo ajovalot syty automaattisesti virrat päällelaittaessa ja kytkimen ollessa 0-asennossa tuossa minun saab 900 vm89? Muuten valot palaa normaalisti kun kytkintä pyörittää mutta tuossa 0-asennossa ei pala mikään. meniköhän joku rele vai tuo ajovalokytkin kun vaihdon mittariston kellon tilalle kierrosnopeusmittarin ja kytkin osat paikoilleen. Ei kyllä ole mitään johtojen kosketushäikkääkään..
Korjaan, pitkät palaa kyllä 0-asennossa, mutta ei parkki- eikä lähivalot
Viimeksi muokannut -deuz-, La Elo 27, 2011 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-deuz- kirjoitti:Korjaan, pitkät palaa kyllä 0-asennossa, mutta ei parkki- eikä lähivalot
Tän muokkauksen perusteella lähtisin jahtaamaan vikaa huomiovalojen jännitteenalennusvastuksen lähettyviltä yleismittarin kanssa. Ei, en muista missä ko. vastus sijaitsee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
No jos helpolla haluat päästä, niin laita se kytkin asentoon "on" ja unohda sinne. Saabbi kun sammuttaa valot siinäkin asennossa kun virrat katkaisee, on se oikeasti kaikista vaivattomin vaihtoehto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Itse en edes tiennyt ennen tätä keskustelua että 0-asennossa tulisi palaa päivävalot
Omassa satkussa ollut aina valokytkin oikeassa laidassa eli on-asennossa, tosin kerran kun kytkin oli nollassa ei palaneet mitkään valot...menisiköhän tämäkin temppuilevan valonvaihtoreleen piikkiin, se nähdään kunhan pääsen sen vaihtamaan tulevalla viikolla.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
itsellä ei ole yhdessäkään 88-90 saabissa ollut päivävaloasentoa eli autot joissa musta kuorinen valorele. pelti kuorella ja punaisella kuorella olevissa se taas on.
onko sun autossa sitten ollut valot päällä 0-asennossa aijemmin?
mitä sulla ohjekirja sanoo valo kytkimen asennoista?
-89 900i 16v kirjassa lukee '"valaistus sammutettuna" tuossa kohtaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Itsellä on nimenomaan se musta valonvaihtorele sulakerasiassa ylikuumenemassa, eli ei siis pitäisikään palaa valot nollassa, hyvä tietää. Sähköjärjestelmän yleisen kunnon perusteella en vain olisi yllättynyt jos päivävalokytkentäkin olisi ollut jotenkin hajalla
Tosiaan onko aloittajalla sitten jossain vaiheessa palanut nolla-asennossa vai onko kytkin vain ollut aikaisemmin päällä-asennossa ja kääntynyt huomaamatta/jonkun muun toimesta?
Ohjekirjahan on sama saman vuosimallin autoissa (ainakin oman auton käsittelee kaikki mallit pystykeulaisista avoihin).
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ei tuossa meidän -87 satkussakaan ole päivävalo ominaisuutta, vaikka valorele onkin peltilkuorinen. 0-asennossa virta kulkee valokytkimen S-liittimen kautta eli siitä jos lähtee johto, voi olettaa että jotain pitäisi siinäkin asennossa syttyä.
Sen sijaan että laittaa ajovaloille menemään virtaa S-liittimestä, voi laittaa siitä piuhan huomiovaloille.
Tässä tonnariin tänä kesänä vasta huomiovalot asentelin, ja en ottanut virtaa suoraan valokytkimen S-nastasta koska siihen tuntui virta tulevan vain ajovaloasennossa. Kannattaa varmistaa mittaamalla miten on tilanne satkussa tämän suhteen!
Korjasin kytkennän Alfamerin opuksen mukaiseksi ja ruuvasin Talmut puskurin alaosan (se tonnarin vakio puskurin alla oleva spoileri/alleajosuoja) ruuveilla puskurin alle.
Täytyy kyllä nyt nolona myöntää että eihän siinä kuulunutkaan palaa valot 0-asennossa. Oli niin iskostunut päähän tuo 0-asento, kun on joutunut ajamaan astralla jossa syttyy nuo valot automaattisesti, eikä tuossa saapissakaan ole tarvinnut ajatella asiaa milloinkaan liikkelle lähtiessä.. Kerkesi olla melkein kuukauden verran pihalla ajamattomana tuo auto.. Pahoittelen.
katsari jättänyt monasti meidän saappaista valokytkimen 0- asentoon, naisväki huuli pyöreänä ihmetellyt miksi vastaantulijat vilkuttelevat. varmaan kiva olisi maksaa sakkoja tuollaisestakin...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Meilläpäin taas katsurit jättäneet valot päälle akkua kuluttamaan, varsinkin jos autossa vähän heikkokuntoinen akku...
Bongasin tässä yhtenä päivänä jonkun joka vilkutteli valoja vastaan tullessa, ilmeisesti luuli huomiovaloja sumuvaloiksi kun ovat puskurin alla. Lakipykälien mukaan sumuvalojen kuuluu typerästi palaa ajovalojen kanssa, joten ei vilkuttelija valoista mitään tiennyt.