900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Vapaastihengittävä satku vuosimallia 91 on kovin nihkeä lähtemään käyntiin kylmemmillä keleillä. Syytä en tiedä. Olen yrittänyt "helpottaa" käynnistymistä sillä, että käännän ajovalot pois päältä startin ajaksi. Vaan sepä tuntuukin vaikeuttavan starttaamista.

Tänä aamuna kuiva keli, 4 astetta lämmintä, ei käynnisty ei: Viisi pitkää starttia, ja ainostaan kolmannen ja neljännen yrityksen lopussa kun palautin avaimen virtalukossa alkuasentoon, moottori löi yhden tai pari iskua. Jostain mielenhäiriöstä päätin kokeilla kääntää valot päälle ja yritin vielä kerran: Käynnistyi melkein heti. Oliko tämä vain sattumaa, vaiko joku kiva vanhan auton sähköjippo (virtalukon pohja?)? Tämähän on se sama yksilö, jossa keskuslukitus aktivoituu tööttiä painamalla (tai joskus lasinpyyhkijöistä).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Katso etupalkin maadoituskohta tuulettajan alla.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

juuri moin kuin jo mainittiin kaapelit ja maadoitukset kannattaa katsoa.

akun kunto kannattaa testata myös.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

muistaakseni maadoituskohta putsattu kesällä.

Akku 3 vuotta vanha, mutta auto vähäisessä käytössä ja parin viikon välein kun isken akkulaturin kiinni, alkaa lataamaan 6 ampeerin teholla heti -> ihan kun kadottaisi virtaa. Laturi 2 vuotta vanha, ja on mallia "nosta käynnistyksen jälkeen kierrokset 2500 että latausvalo sammuu" ja niin muistan aina tehdä.

Täytyy kait hankkia talveksi sellainen CTEK akkulaturi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

millasessa kunnossa sulla laturin kaapelit on? paljonko on lataus jännite akulla kun auto käy? pitäisi käynnistyksen jälkeen olla vähintään 14 v jos laturi kunnossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lucan pelissä on alennusvaihteella oleva startti... oma EX 900i16 oli tosi nihkeä pyörittämään pakkasella.. ei ollu väliä oliko -5 tai -30... kesällä starttas ihan jee... 7 talvea tätä ominaisuutta pohdin ja heitän ilmaan.. startin sisälle joutunu lika ja paska..varsinkin siellä alennusvaihdeosiossa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

lucaf kirjoitti:muistaakseni maadoituskohta putsattu kesällä.

Akku 3 vuotta vanha, mutta auto vähäisessä käytössä ja parin viikon välein kun isken akkulaturin kiinni, alkaa lataamaan 6 ampeerin teholla heti -> ihan kun kadottaisi virtaa. Laturi 2 vuotta vanha, ja on mallia "nosta käynnistyksen jälkeen kierrokset 2500 että latausvalo sammuu" ja niin muistan aina tehdä.

Täytyy kait hankkia talveksi sellainen CTEK akkulaturi?
Muutama juttu tuli mieleen mitkä kannattais ensin ja enemmin tehä kuin pohtia asentaako ctek...

1) Mitä jos sen sijaan että tuhlaat rahoja ongelmaa kiertävään ratkaisuun ja hankit CTEKin niin sen sijaan sijoitat ne rahat siihen oikeaan tässä tilanteessa korjausta vaativaan laturiin? Eli siihen joka lataa autoa ajon aikana... Asennuskin on helpompi ja akku latautuu kunnolla. Ite antaisin ehjän varaosista jos ois mutta oon antanut jo kaik pois :-(

2) Jos oikein hulluttelee niin lähtee biltemaan törsäämään ja ostaa auton akun mikä pitää virtoja ja muutenkin omaa vielä varauskykyä. Varausta pitämätön tai kapasiteetiltaan riittämätön akku osaa aiheuttaa paljon vitutusta...

3) Ilmaisena fiksinä käy ne kaikki maapaikat läpi, etupalkissa, kannessa ja miksei jopa kojelaudan sisällä. Toisaalta etenkin kojelaudassa jos valokatkaisija ja tööttö toimii oudosti. Ja kyllä, putsaa tosiaan ne maat vaikka JUURI 6kk sitten onkin putsattu...

4) Jos auto edes likimain kunnossa niin ok kuntoisessa, JOPA auton omalla laturillakin ladatussa akussa kyllä riittää starttiin virtaa pidempään kuin pari viikkoa. Jos se auto syö seistessa virtaa niin kannattais ehkä selvittää oikeasti missä se vika on eikä ostaa ctekkiä sen kiertämiseksi? Ehjä kokoonpano jaksaa kyllä talvellakin startata seisonna jälkeen, jos ei jaksa, käytä autoa silloin tällöin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Näinhän se tietysti on. Latausjännite näyttää olevan huikeat 12.2V :x

Akun kuntoa ei voi kait tässä vaiheessa haukkua, kun olen pärjännyt kytkemällä sen muutamaksi tunniksi laturiin kahden viikon välein.

Ihmeen nuuka tuo 16v on näköjään akun kunnosta. Vaikka startti kiertää kohtalaisesti, se ei näköjään riitä, vaan pitää kai olla niitä voltteja tarjolla enemmän. Nyt menen tutkimaan 2v. vanhalle laturille tulevaa paksun kaapelin liitintä, se näytti olevan aika kiitettävän hapettuneen näköinen.

edit: laturi vaihdettu vanhempaan => lataa 14.2V
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Täytyy vielä liittää yksi havainto tähän tapaukseen, "muisti palailee pätkittäin":

Olisikohan tuo kaksi vuotta vanha laturi sipannut sen johdosta, kun aiemmin tänä vuonna hitsautin autoa eräällä pajalla jonka mekaanikko oli sitä mieltä ettei akun napaa tarvitse kytkeä irti hitsaamisen ajaksi - eikä siis irroittanut...ja tulos oli tämä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900i16 starttaus valoilla vai ilman?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tokihan sieltä on voinut diodi kärähtää. Kannattaa olla viemättä autoa sen sortin sepille.
Vastaa Viestiin