Bensansuodatin MISSÄ?? Tunnen oloni dorkaksi!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Riku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 11:39
Paikkakunta: Helsinki

Bensansuodatin MISSÄ?? Tunnen oloni dorkaksi!!

Viesti Kirjoittaja Riku »

Joo...eli missä on tämä PA-suodatin??

Auto on 900c vm.89 2.0 H-koneinen ja Pierburgin juuttuvakurkkuisella...Tällä kotterolla ajettu vasta 281000km

Vauhtiputkasta ne tarjoo noita tavallisia PA-suodattimia...ok...ihan hyvä kun löytäis jotain samantapaista konehuoneesta.

Ainoa jonka oletin olevan ko. suodatin oli se musta putkilo joka on omassa ständissä kaasarin vieressä. Mutta kuulin myös ett' sen tehtävä on jokin muu kuin PA:n suodattaminen..

Eli kuvaa ja/tai ohjetta missä se pirun kikotin on? Kiitos etukäteen.
Valoista valoihin ja HAPPEEEE.......
Ace_Of_Spade
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 20:09
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Ace_Of_Spade »

Ainakin vanhemmissa -86 bensasuodatin on konetilassa kuskin puoleisessa kyljessä, lokasuojan päällä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös bensapumpussa ole suodatin siinä päällimmäisen kupin alla, ainakin siinä tapauksessa että ei ole tarvikepumppu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu kuten tuossa todettiinkin suodatin on pumpussa. TOsin sitä ei pääse puhdistamaan koska pumppu on pokattua peltiä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Riku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 11:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Riku »

Kiitosh...tarkistetaan.... 8)
Valoista valoihin ja HAPPEEEE.......
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Minäkin ihmettelin edellisessä -89 kaasarissa, että missä hitossa se perinteinen bensansuodin on. Asentaja sanoi, ettei siinä sellaista olekaan, suodattelee vaan siellä pumpussa. Minä ajattelin että mitä hittoa, ei kuulosta hyvältä, varsinkin kun talvella tuppasi olemaan Masinolin käyttöön pakottavia ongelmia, joten tehtiin siihen kupin viereen liitos ja perinteinen pahvisuodatin siihen ennen pumppua. Hyvin toimi, eikä ollut vaikea homma.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

jep

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Se musta on höyrystysventtiili
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vai onko lokasuojassa oleva hiilisäiliö.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin tuli vielä mieleen niistä kinnijumittuneista pulteista senverran, että ainakin itse olen suosinut seuraavaa tekniikkaa:

jos pultti on jumittunut niin avaus kannattaa yrittää tehdä "napakasti". Eli vaikka terävästi kämmenpohjalla iskemällä lenkkiavaimen päähän. Iskun pitää olla nopea. Tietty ennen avaamisyrityksiä voi yrittää suihkia CRCtä tai muuta vastaavaa.
Jos vaan voimalla vääntää, niin pultti katkeaa melko varmasti.
Jos ei sitten parilla iskulla irtoa, niin sitten on kyllä lämmitettävä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Tulipahan nyt sitten nostettua vanha topicci ylös, mutta ihmettelen suuresti omaa "mötikkää" , joka sijaitsee takakontain alla, pohjassa...näyttää kovasti pa-suodattimelta mutta konehuoneessa on jo yksi, siellä kuskinpuolen kyljessä! Että en tiedä miksi tuollainen tuonne on laitettu vai onko se joku muu viritys?

Autohan on 900 -85 8v turbo
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

saab900rs kirjoitti:Tulipahan nyt sitten nostettua vanha topicci ylös, mutta ihmettelen suuresti omaa "mötikkää" , joka sijaitsee takakontain alla, pohjassa...näyttää kovasti pa-suodattimelta mutta konehuoneessa on jo yksi, siellä kuskinpuolen kyljessä! Että en tiedä miksi tuollainen tuonne on laitettu vai onko se joku muu viritys?

Autohan on 900 -85 8v turbo
Taitaa olla PAINEVARAAJA... :wink:
Jos siinä on toinen mötikkä vieressä niin tämä on sitten se polttoainesuodatin.
( käytetään moottoreissa B201 )
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Marras 25, 2004 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Teme!

Tuo sinun avaamismetodi on varmaan hyvä rautakappaleissa. Mutta kuten tiedät on Saabissa melkein kaikki palikat jotain alumiiniseosta. Ei tuo CRC oikein tuppaa liuottamaan niitä auki. Se on se sprii paras alumiinille. Ottaa napakkaan sen hapettuneen osan irti juu.

Siinä olet oikeassa, että napakasti auki vaan, jos on semmoinen pultti/ mutteri, mikä kestää sen. On vähän swiddumaista lähteä sitten porailemaan auki kierteitä ja sun muita kun katkiaa...

-H-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiinnijumineeseen tai kauan kiinni olleeseen pultiin auttaa se, että lyö vasaralla suoraan pultin kantaan helvetin lujaa ja yhden kerran. Pienempiin pultteihin ei oikein toimi (yleensä ahtaassa paikassa), mutta niissä tapauksissa voi laittaa esim. jatkovarren väliin ja sitten pajoja.

Niin, ja kannattaa laitta crc:tä, öljyä tippakannusta jne. aineita ennen kuin laittaa jonkun pultin tai mutterin kiinni. Lähtee paremmin irti, sitten joskus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Terva olisi kuulemma parasta kierteisiin... :o
Itse laitan joskus kuparipastaa...( pakosarjan pultteihin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

9000CD23T kirjoitti: Taitaa olla PAINEVARAAJA... :wink:
Jos siinä on toinen mötikkä vieressä niin tämä on sitten se polttoainesuodatin.
( käytetään moottoreissa B201 )
Eipä ole vieressä mitään muuta mötikkää, noh, täytyypä oikeen putsata tuo köntti ja vilkasta sitä uudestaan!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Vastaa Viestiin