Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Olisikohan kenelläkään Oulun lähistöllä sopivia työkaluja ja kiinnostusta avustaa kytkinremonttia -89 ysisatkuun, toki asiaankuuluvaa korvausta vastaan? Työsylinteri pitäisi vaihtaa kun ei oikein pidä nesteitä sisällään. Asiantuntevien korjaamojen yhteystietoja voi myös ehdottaa. Sellaisten jotka mm. osaavat laittaa sen muoviropelin kytkinakselin päähän takaisin remontin jälkeen, joku suhari kun oli sen autossiani aikanaan jättänyt pois jossain välissä.

Askartelin tuon parissa pari iltaa, mutten saanut kuin karvan alle 4mm paksuisen langan sinne paineasetelman kynsien alle, eikä se koko paketti suostunut tulemaan sieltä ulos. Itselläni loppuu jo usko/työkalut tuohon hommaan, sylinteri tuntuu hörppivän ilmaa sisäänsä ja se saattaa aiheuttaa vajaan liikeen -> paksumpi lanka ei mahdu paikalleen -> :x Eli ei varmaan haittaisi jos käytössä olisi se pitkävartinen puristustyökalu, siltä varalta että ongelma ei ole vain taidon puutetta..

Yritin ahnehtia ensin niin, että saisin pelkän työsylinterin sieltä pois kun tuolla ulkomaan foorumeilla joku kehui saaneensa pelkästään sen ulos, ottamatta koko pakettia kerralla. Ei muuten onnistu. Ainakaan minulta. Ehkä sen joku fakiiri saa taiottua sieltä irroittamatta koko pakettia.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kyllä sen pelkän työsylinterinkin saa sieltä pois, itse tosin käytin apuna sorkka- ja rengasrautaa (en ole varma, kumpi oli parempi), tarpeeksi kun vääntää, niin ne paineasetelman kynnet joustaa sen verran, että työsylinteri "pompahtaa" irti. Missään nimessä en tätä konstia lämpimästi suosittele, pikemminkin se viimeisin vaihtoehto, mutta jos tarkoituksena vaihtaa koko työsylinteri uuteen eikä ole väliä vanhan työsylinterin kohtalosta, niin mikä ettei :)
Lisättäköön, että omassa saabissani on yhä sama työsylinteri kiinni, jonka irrotin väkivaltaisesti sorkkaraudalla puolitoista vuotta sitten, ja hyvin toimii vailla nestehukkia.

Varmasti muilla saabisteilla on antaa parempia neuvoja, mutta tässä oli nyt yksi vaihtoehto, jos asialla on kiire, eikä apua ole vielä tarjottu :roll:
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei se kytkin sieltä ihan nostamalla tulekaan, vaikka on oikein rautalankakin välissä. vaan parilla vääntöraudalla kampeaa pikku hiljaa kytkimen ylös. asetelmassa on ohjuritapit ja sylinteri on pienessä montussa vaihteiston päädyssä upotettuna.

varmistan nyt vielä itsestään selvyyden, kun ei kaikista tiedä. onhan sulla kytkinakseli irroitettuna?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Juu, toki on kytkinakseli irti. Sylinteri kyllä tuli sieltä kolostaan, mutta silloin asetelma ei mahtunut irtoamaan ohjuritapeista, tilanne oli lähinnä joko tai, joko sylinteri ei ole kolossaan, tai sitten ohjuritapit jäävät kiinni. Lievää törkeämpää väkivaltaa en käyttänyt, vielä..

Tuossa "irroitanpa vain sylinterin"-skenaariossa sain kyllä sylinterin loppujen lopuksi ohi niistä kynsistä, mutta sittenpä ottikin asetelma vastaan, eikä sylinteri tuntunut kääntyvän millään sopivaan asentoon. Meinasin jo pilkkoa koko sylinterin rälläkällä sinne koloon.

Nyt on taas koko paketti kasassa, auto kulkee toistaiseksi, mutta yritän välttää ajoa mahdollisuuksien mukaan ja keksiä tuohon joko ratkaisun "tee itse kun hermot antavat periksi" tai sitten latoo rahaa jollekin, joka ongelman ratkaisee.. :roll:
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

koko paketin olen ainakin itse irroittanut aina kun kytkintä olen korjannut.

Tilanne missä sulla oli jo sylinteri noussut kolostaan olisi seljinnyt, kun olisit vääntöraudoilla vääntänyt asetelman ja vauhtipyörän välistä, niin että ohjuritapit nousee pois koloista, sitten vetäissyt koko paketin ylös. kone kannattaa pyörittää niin että ohjuritapit on sivuilla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8103
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja mestari »

minknäkönen on sellanen työsylkky joka on murjottu pois erikseen eipä taida olla sylkyn ulkopinta ihan priimaa jotta sylkky toimisi....
yleensähän se paketti lähteee kätevällä ranneliikkeellä nuljauttamalla sieltä. tosin kannattaa fokusoida niitä ohjuritappeja ja kääntää vauhtip silleen että on vähiten pois tieltä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Juu ei se sylkän pois murjominen sorkkaraudalla ole kaikkein paras ratkaisu, mutta jos ei muutakaan konstia ole, eikä sen irroitettavan sylkän kohtalo ole niin merkittävä tekijä. Käsittääkseni uusi sylkkä tulee entisen tilalle.
99 GL Petro -84
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja CartDude »

Sylinteri on tarkoitus vaihtaa kyllä, mutta en haluaisi ruhjoa mitään muuta siinä samalla. Olisiko kenelläkään lainata/vuokrata sitä puristustyökalua Oulun suunnalla suunnitelmaa f varten, eli sitten kun kaikki muu epäonnistuu seuraavan kerran? Jotain hyviä vinkkejä on tässä tullut, joilla homma saattaisi onnistua seuraavan kerran.
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ensin lanka asetelman kynsien alle ja sitten asetelma, kytkinlevy ja sylinteri otetaan yhdessä pois. Meillä on itetehty vänkärauta, jolla saa painettua kytkimen pohjaan, vaikka ei olisi nesteet sisässä. Olisko kukaan askarrellut moista siellä Oulussa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja enska »

Alkaa lipsua offtopicciin mutta eikös tuo saabin alkuperäinen painelaakeritykalu pitkällä varrella ole myöskin tuohon tarkoitukseen tehty. Eli ilman nesteitäki saa kytkimen pohjaan..Hae tuommonen jostaki korjaamolta lainaan. Tuskin tuota jokapäivä tarvivat korjaamolla... :)
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo meidänkin tekele on apinoitu korjaamokirjasta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Nyt siitä "tekeleestä" kuva ja ohjeet semmoisen tekemiseen :D
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuva löytyy korjaamokirjasta.. ja heti jos tarvii ni satakunnasta löytyy lainaan. työkalu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitäisihän sen asetelman tulla sylinterin kaverina pois ilman sen kummempia kikkailuja jos asetelman väliin on saatu 4 mm lanka ja työsylinteri palautuu pohjaan asti. Onko työsylinteri "uutta mallia", jossa on painelaakerin takana haitarikumi ja sen sisällä jousi painamassa painelaakeria kohti asetelmaa? Tällainen siis: http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5

Tästä työkalusta kyse, mutta ei sille ole tarvetta jos jo osattiin laittaa se lanka asetelman väliin.
Kuva

Toisenlainen tapa painaa asetelma kokoon välikkeen asentamiseksi asetelman välin käyttäen pultteja ja muttereita:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/

Aiempaa juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 89#p539589

Vielä aiempaa juttua vanhanmallisen sylinterin kanssa, sen kaveriksi tuo irrotuskanki paremmin sopisi kun ei ole haitarikumi vietereineen kiusaamassa:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
CartDude
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Syys 10, 2006 21:53

Re: Kytkimen remonttiapua Oulun suunnalla

Viesti Kirjoittaja CartDude »

jus kirjoitti: Toisenlainen tapa painaa asetelma kokoon välikkeen asentamiseksi asetelman välin käyttäen pultteja ja muttereita:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/

Aiempaa juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 89#p539589
Erinomaisen hyvä vinkki, tämä oli isona apuna ongelman ratkaisussa. Yritin vielä 4mm langalla, mutta ei se paketti sieltä tullut ilman murjomista. No, kampesin sitten paineasetelmaa sen verran että sain uitettua mutterit sen ja vauhtipyörän väliin ja sitten vain pulteilla vänkäämään asetelmaa vielä vähän lisää kasaan.

Varsin vaivattomasti paketti puristui sen verran että 4mm lanka alkoi jo hölskymään paikallaan, jolloin vaihdoin sen tilalle 5mm langasta tehdyn renkulan. Nyt sitten vain löysäsin nämä vänkäpultit ja johan alkoi lyyti kirjoittaa. Paketti tuli ulos kuin itsestään. Voin suositella jos yhtään ottaa pattiin voimistella sitä settiä ulos.

Homma toimisi varmaankin myös ilman tuota 4mm lankaa, jos jollain kampeaa asetelmaa irti vauhtipyörästä, että saa ne mutterit uitettua sinne väliin. 5mm pyöreä lanka oli myös helppo kasausvaiheessa kammeta pois ruuvarilla, jolloin vaaraa sylinterin/tiivisteen vaurioitumisesta ei ole, jos poljinta painettaisiin liian paljon tuossa poistovaiheessa.

Vuotava sylinteri oli mallia "ilman pölypumppuhaitaria". Huomattavaa oli myös, että uusi työsylinteri oli kaikilta osin luultavimmin terästä/valurautaa, kun vuotava (mahdollisesti alkuperäinen?) sylinteri oli pääosin alumiinia tai vastaavan oloista kevytmetallia, sitä irroitinlaakeriin kiinnittyvää osaa lukuunottamatta. Uusi sylinteri on siis Motonetista hommattu
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Vastaa Viestiin