Moottori irti laatikosta ?
Moottori irti laatikosta ?
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen , eli 16 tappinen H moottori on jumissa , eikä ainakaan mun voimilla pyörähdä vaikka kuinka vääntää . Kansi on pois , ja olen ymmärtänyt ,
että lohkon saa irti , täytyy vauhtipyörä saada veks , mutta kun ei pyöri ? Eli miten saan kytkinhilut veks kun kone ei pyöri ?
että lohkon saa irti , täytyy vauhtipyörä saada veks , mutta kun ei pyöri ? Eli miten saan kytkinhilut veks kun kone ei pyöri ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Moottori irti laatikosta ?
jakoketju juntattu jumiin sinne alas väliin? itsellä ainakin näin käynyt.
ja eihän se koneen pyöriminen kai siihen vaikuta että saako sitä kytkintä sieltä pois, ainakaan jos niillä ei ole väliä vaan pelkästään vauhtipyörällä.. useamman kerran tullut parilla-kolmella sorkkaraudalla se sieltä kammettua..
ja eihän se koneen pyöriminen kai siihen vaikuta että saako sitä kytkintä sieltä pois, ainakaan jos niillä ei ole väliä vaan pelkästään vauhtipyörällä.. useamman kerran tullut parilla-kolmella sorkkaraudalla se sieltä kammettua..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Moottori irti laatikosta ?
no ymmäränkö oikein, että olet nostanut moottori-vaihteistoyhdistelmän jo autosta pois? Itse moottorin pitäis irrota vaihteistosta myös vauhtipyörän kanssa, siellä takana ei oo muistaakseni pultteja ollut. Kattelin just sitä punaista 16-valve englanninkieleista korjaamokirjaa ja sielläkin ei oo pultteja joihiin käsiin pääsis vaan vauhtipyörä irroittamalla, mutta kytkin pitäis kyllä saada irti. Itse vaihtoin hiljattain just 8-venttiilisen koneen ja kun unohtui yhdestä tuo kytkimen paineasetelman kokoonpainaminen, niin sain sen niin painettua kokoon ja laitettua teräslankan(noin 4,5 mm paksun) sinne kynsien väliin, että otin ne 6 pulttia irti, jolla paineasetelma on vauhtipyörässä kiinni ja laitoin sinne muttereitä ja peltikappaleita väliin ja sitten se rautalanka kynsien väliin ja mutterit pois ja kytkin pois. Mutta kun ei pyörii on sitten haastetta enemmän. Malttia kuiteskin, ettet riko lisää
Re: Moottori irti laatikosta ?
Minulla on sellainen mielikuva, että kytkintä ei ole välttämätöntä painaa kasaan (eikä siis asetelmaakaan irroittaa vauhtipyörästä), jos irroittaa moottorin laatikon päältä. Kytkinsylinteriä ensiövaihteessa pitävät ruuvit vaan auki, kytkin akseli pois paikaltaan ja moottoria lohkossa pitävät ruuvit auki. Yksi tai kaksi on lymyssä siellä kampiakselin hihnapyörän takana. Mitä on nuita koneita tullut irroitettua yli puolen tusinaa kertaa lootasta, niin yhdessäkään ei ole ollut vauhtipyörän takana ruuvia, vaikka siellä todellakin on paikka ruuville...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottori irti laatikosta ?
Kerran olen koneen ja vaihteiston irroittanut toisistaan kytkin paikoillaan. Melko ährääminen siinä oli. Ei mitenkään suosiolla irronnu. muistaakseni vaihteiston pinnapultit pitää pakettia sen verran kasassa ettei kytkin "itsekseen" irti muljahda ja paketti aukea. Kytkimen työsylinteriin ainakin tuli niin isot naarmut, että se piti vaihtaa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Moottori irti laatikosta ?
Ääni täältä myös Juhemille. Jos kytkintä ei oo painettu kasaan niin vaihteisto ja moottori irtoaa toisistaan ainoastaan viiden kilon lekalla ja puolentoista metrin sorkkaraudalla, vaikka vauhtipyörän takana ei olisikaan ruuveja. Jos on niin silloin täysin tekemätön paikka. Työsylinteri menee yrityksessä takuulla paskaksi ja todennäköisesti myös kytkinlevy.
Re: Moottori irti laatikosta ?
Kun kansi on irti, niin samahan on ottaa jakokoppa auki. Saa ketjun vapaaksi ja koneen pitäisi kaiken järjen mukaan pyöriä sen jälkeen vapaasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottori irti laatikosta ?
No niin nyt on kone irti , ja pyöriikin jo , ja mitään ei tarvinnut hajottaa , eikä väkivaltaa käyttää !kimmoa kirjoitti:Ääni täältä myös Juhemille. Jos kytkintä ei oo painettu kasaan niin vaihteisto ja moottori irtoaa toisistaan ainoastaan viiden kilon lekalla ja puolentoista metrin sorkkaraudalla, vaikka vauhtipyörän takana ei olisikaan ruuveja. Jos on niin silloin täysin tekemätön paikka. Työsylinteri menee yrityksessä takuulla paskaksi ja todennäköisesti myös kytkinlevy.
http://i1013.photobucket.com/albums/af2 ... 86a297.jpg
Ja painelaakeri , ja asetelma naarmuitta
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Moottori irti laatikosta ?
Hyvä että joiltakin onnistuu Mikä aiheutti koneen jumittamisen?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Moottori irti laatikosta ?
Ilmeisesti vaan oli ollut "vettä pesässä" niin pitkään , että männänrenkaat oli hieman "leikanneet" ? No katotaan meniskö hoonaamalla , vai täytyykö ylikoko mäntiä ruveta hommaamaan ?JuHem kirjoitti:Hyvä että joiltakin onnistuu Mikä aiheutti koneen jumittamisen?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Moottori irti laatikosta ?
Miten sait ne irti toisistaan painamatta kytkintä? Laita ihmeessä vinkkiä. Mulla on tuossa 3 pakettia, jotka pitäis saada purettua.
Re: Moottori irti laatikosta ?
Ei muuta kuin painelaakeri irti pulteistaan (3) , ja painelaakerin putki irti paikoiltaan ,kimmoa kirjoitti:Miten sait ne irti toisistaan painamatta kytkintä? Laita ihmeessä vinkkiä. Mulla on tuossa 3 pakettia, jotka pitäis saada purettua.
että menee täysin sisään . Kytkinasetelman pultteja ei saa irroittaa , että asetelma pysyy litteänä , öljypohjan pultit irti , ja sitten vaan lohkon nostoa
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Moottori irti laatikosta ?
Muistaakseni minä irroitin asetelman pultitkin. Ilmeisesti siinä tuli ratkaiseva pieni virhe.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Moottori irti laatikosta ?
Minä taisin aikanaan irroittaa kanssa ja osat sai tosiaan toisistaan irti ainoastaan VOIMALLA. Mitä tarkoitat painelaakerin putkella? Työsylinterin sisempää osaa? Eihän se mahdu ulos tulemaan mistään. Eikä painelaakeria pitäis saada holkistaankaan irti mitenkään jos asetelma on paikoillaan.
Re: Moottori irti laatikosta ?
Oisko painelaakerin putki kytkinakseli? Sehän menee koko rakennelman läpi ja jos sitä ei nappaa ekana pois niin mikään muukaan ei varmana irtoa muuten kuin väkivalloin ja pieninä palasina. Voisin kuvitella että sitten on riittävästi pelivaraa jos kytkimen levy ei ole ihan loppuun ajettu, eli painelaakeria/työsylinteriä pystyy edes hieman puristaan kasaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva