Moottori irti laatikosta ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Nyt olis hyvät neuvot tarpeen , eli 16 tappinen H moottori on jumissa , eikä ainakaan mun voimilla pyörähdä vaikka kuinka vääntää . Kansi on pois , ja olen ymmärtänyt ,
että lohkon saa irti , täytyy vauhtipyörä saada veks , mutta kun ei pyöri ? Eli miten saan kytkinhilut veks kun kone ei pyöri ? :cry:
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jakoketju juntattu jumiin sinne alas väliin? itsellä ainakin näin käynyt.
ja eihän se koneen pyöriminen kai siihen vaikuta että saako sitä kytkintä sieltä pois, ainakaan jos niillä ei ole väliä vaan pelkästään vauhtipyörällä.. useamman kerran tullut parilla-kolmella sorkkaraudalla se sieltä kammettua..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no ymmäränkö oikein, että olet nostanut moottori-vaihteistoyhdistelmän jo autosta pois? Itse moottorin pitäis irrota vaihteistosta myös vauhtipyörän kanssa, siellä takana ei oo muistaakseni pultteja ollut. Kattelin just sitä punaista 16-valve englanninkieleista korjaamokirjaa ja sielläkin ei oo pultteja joihiin käsiin pääsis vaan vauhtipyörä irroittamalla, mutta kytkin pitäis kyllä saada irti. Itse vaihtoin hiljattain just 8-venttiilisen koneen ja kun unohtui yhdestä tuo kytkimen paineasetelman kokoonpainaminen, niin sain sen niin painettua kokoon ja laitettua teräslankan(noin 4,5 mm paksun) sinne kynsien väliin, että otin ne 6 pulttia irti, jolla paineasetelma on vauhtipyörässä kiinni ja laitoin sinne muttereitä ja peltikappaleita väliin ja sitten se rautalanka kynsien väliin ja mutterit pois ja kytkin pois. Mutta kun ei pyörii on sitten haastetta enemmän. Malttia kuiteskin, ettet riko lisää :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minulla on sellainen mielikuva, että kytkintä ei ole välttämätöntä painaa kasaan (eikä siis asetelmaakaan irroittaa vauhtipyörästä), jos irroittaa moottorin laatikon päältä. Kytkinsylinteriä ensiövaihteessa pitävät ruuvit vaan auki, kytkin akseli pois paikaltaan ja moottoria lohkossa pitävät ruuvit auki. Yksi tai kaksi on lymyssä siellä kampiakselin hihnapyörän takana. Mitä on nuita koneita tullut irroitettua yli puolen tusinaa kertaa lootasta, niin yhdessäkään ei ole ollut vauhtipyörän takana ruuvia, vaikka siellä todellakin on paikka ruuville...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kerran olen koneen ja vaihteiston irroittanut toisistaan kytkin paikoillaan. Melko ährääminen siinä oli. Ei mitenkään suosiolla irronnu. muistaakseni vaihteiston pinnapultit pitää pakettia sen verran kasassa ettei kytkin "itsekseen" irti muljahda ja paketti aukea. Kytkimen työsylinteriin ainakin tuli niin isot naarmut, että se piti vaihtaa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ääni täältä myös Juhemille. Jos kytkintä ei oo painettu kasaan niin vaihteisto ja moottori irtoaa toisistaan ainoastaan viiden kilon lekalla ja puolentoista metrin sorkkaraudalla, vaikka vauhtipyörän takana ei olisikaan ruuveja. Jos on niin silloin täysin tekemätön paikka. Työsylinteri menee yrityksessä takuulla paskaksi ja todennäköisesti myös kytkinlevy.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun kansi on irti, niin samahan on ottaa jakokoppa auki. Saa ketjun vapaaksi ja koneen pitäisi kaiken järjen mukaan pyöriä sen jälkeen vapaasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

kimmoa kirjoitti:Ääni täältä myös Juhemille. Jos kytkintä ei oo painettu kasaan niin vaihteisto ja moottori irtoaa toisistaan ainoastaan viiden kilon lekalla ja puolentoista metrin sorkkaraudalla, vaikka vauhtipyörän takana ei olisikaan ruuveja. Jos on niin silloin täysin tekemätön paikka. Työsylinteri menee yrityksessä takuulla paskaksi ja todennäköisesti myös kytkinlevy.
No niin nyt on kone irti , ja pyöriikin jo , ja mitään ei tarvinnut hajottaa , eikä väkivaltaa käyttää !

http://i1013.photobucket.com/albums/af2 ... 86a297.jpg

Ja painelaakeri , ja asetelma naarmuitta :D
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hyvä että joiltakin onnistuu :) Mikä aiheutti koneen jumittamisen?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

JuHem kirjoitti:Hyvä että joiltakin onnistuu :) Mikä aiheutti koneen jumittamisen?
Ilmeisesti vaan oli ollut "vettä pesässä" niin pitkään , että männänrenkaat oli hieman "leikanneet" ? No katotaan meniskö hoonaamalla , vai täytyykö ylikoko mäntiä ruveta hommaamaan ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Miten sait ne irti toisistaan painamatta kytkintä? Laita ihmeessä vinkkiä. Mulla on tuossa 3 pakettia, jotka pitäis saada purettua.
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

kimmoa kirjoitti:Miten sait ne irti toisistaan painamatta kytkintä? Laita ihmeessä vinkkiä. Mulla on tuossa 3 pakettia, jotka pitäis saada purettua.
Ei muuta kuin painelaakeri irti pulteistaan (3) , ja painelaakerin putki irti paikoiltaan ,
että menee täysin sisään . Kytkinasetelman pultteja ei saa irroittaa , että asetelma pysyy litteänä , öljypohjan pultit irti , ja sitten vaan lohkon nostoa :)
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Muistaakseni minä irroitin asetelman pultitkin. Ilmeisesti siinä tuli ratkaiseva pieni virhe.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Minä taisin aikanaan irroittaa kanssa ja osat sai tosiaan toisistaan irti ainoastaan VOIMALLA. Mitä tarkoitat painelaakerin putkella? Työsylinterin sisempää osaa? Eihän se mahdu ulos tulemaan mistään. Eikä painelaakeria pitäis saada holkistaankaan irti mitenkään jos asetelma on paikoillaan.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1063
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Moottori irti laatikosta ?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Oisko painelaakerin putki kytkinakseli? Sehän menee koko rakennelman läpi ja jos sitä ei nappaa ekana pois niin mikään muukaan ei varmana irtoa muuten kuin väkivalloin ja pieninä palasina. Voisin kuvitella että sitten on riittävästi pelivaraa jos kytkimen levy ei ole ihan loppuun ajettu, eli painelaakeria/työsylinteriä pystyy edes hieman puristaan kasaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin