T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Kuten otsikossakin kerrotaan janoaisin tietoa tuon säätimen toiminnasta. Lähinnä voisi tarkistaa että toimiiko tuo laite. Olisiko kenelläkään ohjeita / kuvia miten tuo puretaan ja testataan että on ehjä.

ja sitten kun aletaan nostamaan T8 ahtoja niin tuolla säätimellä saisi viellä vähän lisää bensaa koneeseen. Olen lueskellut että jollain prikoijen lisäämisellä tai sitten jonkun kannen alta olevasta kuusioiolon ruuvaamalla.

tästäkin janoaisin ohjeita ja tietoa
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja jus »

Testataan kytkemällä painemittari toiseen ohjauspaineventtiilin bensaputkista. Mitataan ohjauspaine kylmänä ja lämpimänä. Ja haluttaessa vielä tarkistetaan ahtopaineen vaikutus ohjauspaineeseen.

Järjestelmäpainetta voi muuttaa muuttamalla määräjakajan rungossa olevan paineensäätimen juuressa olevien shimmiprikkojen määrää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se säätöruuvi on painesäätimen takana messinkisen tulpan takana. Tulppaan poraat reiän, niin pitäisi näkyä kuusiokolokanta. Painemittari laitetaan säätimen ja määräjakajan päälläolevan (suuttimien keskellä) liittimen väliltä kulkevaan putkeen. Ohjauspainetta mitataan koneen käydessä. Jos lisäät vielä tuohon hanan mittarin ja säätimen väliin, voit mitata hana suljettuna järjestelmäpaineen. Se taasen mitataan kone sammutettuna ja bensapumppu päällä esim. bensareleen kantaan kytketyn hyppylangan avulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

miten tuo ahtopaine rikastaa seosta.. ymmärsin että 0.2 bar jälkee alkaa nostaa bensan painetta

edit ja vaikuttaako molemmat ( kuusiokoloruuvvi ja shimmilevyt ohjauspaineeseen).
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ahtopaine madaltaa ohjauspainetta, eli rikastusvaikutus on samanlainen kuin kylmäkäynnistyksessä. Ohjauspaine ohjaa seosta, korkea ohjauspaine laihentaa seosta ja päin vastoin.

Järjestelmäpaineen korottaminen lisää syöttöä kaikissa lämpötiloissa ja kaikilla ahtopaineilla.

Järjestelmäpaineen muuttaminen tai ohjauspaineiden muuttaminen (tai ihan vaan ohjauspaineventtiilin vaihtaminen toiseen "samanlaiseen") johtaa seoksien perussäädön tarkastamistarpeeseen, mielellään pakokaasuanalysaattorin äärellä.

Talvi on taas ovella. Onko jälleen kyse siitä samasta putkirunkoautosta, joka talvesta toiseen rötää vaan? Mitä on tähän mennessä tehty vian korjaamiseksi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Sama auto.

Keväällä huomattiin että tuossa koneenvaihto rytäkässä oli jäänny ohjauspaineen säätimestä alipaineletku pois. Tai oli se siellä, mutta 2cm pituisena. No nyt on alipaine letku laitettu. ja menohaluja on tullut lisää. Vielläkään ei käy ahdoilla puhtaasti. Vkl me purettiin virranjaka ja todettiin täysin toimivaksi. myös alipainesäädin siinä on uusi t8 mallinen. Ajoitus pitäisi tarkistaa kun sitäkin on rukattu. ja purkaa tuo ohjauspaineen säädin ja tarkistaa onko tuo kalvo ehjä.
Vaidettua osaa on.
pyörijä
v.jakajan kansi
alipaineensäädin jakajaan
bougit
tulpat nkg <-- nämä epäilyttävät. luin että jollain on ollut ongelmia ahtojen kanssa
autosta löytyy bensanpaine mittari tulolinjasta (paine kokoajan 5.5 bar)
ja myös fmi kapeakaista seosmittari. Apc poistettu käytöstä. paineet koneessa noin 0.5. putkikseen on asennettu välijäähytin.

tässä olis nyt vähän infoa. onko ideoita. :)
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

Tässä on nyt yritetty opiskella. Korjatkaa jos olen väärässä.

paineen säätimetä sen suojauksen takaa kuusiokolosta lasketaan ohjauspainetta, että saadaan ilmalautasta herkemmäksi --> lisää kakkua koneeseen.

toinen mahdollisuus määräjakajasta painesäätöventtiilin (17mm pultti) jousen alle lisää prikkoja, mikä nostaa bensanpainetta. --> lisää kakkua koneeseen.
bensankulutus kasvaa expotenttiaalisesti muttä tässä laitteessa se ei haittaa.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Säädä perusseos rikkaalle. Eli säätöhän meni näin: tyhjäkäynnillä seosruuvia laihallepäin kunnes köhii. Paina asento mieleen. Käännä rikkaalle, kunnes köhii. Paina asento mieleen. Siitä puoliväli on siis katsastussäätö ja kaikki tuosta rikkaallepäin eli myötäpäivään on niitä käyttökelpoisia asetuksia. :) Tommosessa lelussa voit säätää seoksen niin rikkaalle kuin se juuri ja juuri vielä pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä. Kylmästartissa saattaa sitten kastella kynttilät...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Gorak_
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 12:03

Re: T8 Ohjauspaineen säätimen toiminta modaus.

Viesti Kirjoittaja Gorak_ »

kiitos ohjeista. pitääpä kokeilla kun saadaan vehkeet pelittää
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Vastaa Viestiin