Edit: Onko nuo kuvat Törrönkankaan montusta vai mistä? Tutunnäköset vanteet
Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
^Aijaa se oli tänään eka kilvellinen päivä. Tulitki Tannilan tienhaarassa vastaan. Ajattelin vain ensin että joku 99 näkyy tulevan vastaan ja sitten hoksasinkin ruveta tähystämään kilpeä että olisko se OMA ja olihan se  
Edit: Onko nuo kuvat Törrönkankaan montusta vai mistä? Tutunnäköset vanteet
			
			
									
									Edit: Onko nuo kuvat Törrönkankaan montusta vai mistä? Tutunnäköset vanteet
Mönkijän korvike  Saab 900i -86 
Käyttis Saab 900 S -97
						Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ai se oli sinun Saabisi joka tuli vastaan? 
 
Kiinnitin heti huomioni niihin keltaisiin päivävaloihin että Uitukin Saabissahan on samanlaiset mutta ei käyny kyllä mielessä että se olit sinä.
Kuvat tuli otettua Jyrkkäkoskella siinä autojen käännöspaikalla
Onhan ne kyllä komeat vanteet, melkeimpä komeammat kuin tykkivanteet
 
Harmi vain että alakaa talvi tulla...
			
			
									
									Kiinnitin heti huomioni niihin keltaisiin päivävaloihin että Uitukin Saabissahan on samanlaiset mutta ei käyny kyllä mielessä että se olit sinä.
Kuvat tuli otettua Jyrkkäkoskella siinä autojen käännöspaikalla
Onhan ne kyllä komeat vanteet, melkeimpä komeammat kuin tykkivanteet
Harmi vain että alakaa talvi tulla...
99 GL Petro -84
						Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tulipa sitä hankittua ja asennettua uusi maski:
http://aijaa.com/6PdicO
Saabi tykkää merkata paikkoja, ei mitenkään suuria lätäköitä mutta kumminkin, epäilisin vaihdelaatikkovuotoa, täyttöputken juuri on kostea.
Öljyinä tällä hetkellä 10w40, kärsiikö lyödä lyödä paksummat öljyt että vuoto pienenisi?
Auto on pelittänyt ihan hyvin, kulutuspuoli ollut siinä 14 litran pintaan sadalla, ihan kohtuullisesti?
Tässä yksi päivä lässäytin Petron käymään ja annoin sen käydä tyhjäkäyntiä noin 15 minuuttia jonka aikana lämpömittarin viisari oli kivunnut pelottavan lähelle punaista aluetta
  Siinäkö sitten lähin ajamaan niin varmaan minuutin sisään lämpöviisari putosi puoleenväliin ja pysyikin siinä.
Kysymys kuuluukin, että höpöttääkö saabissa lämpömittari vai nousiko lämmöt todellakin noin paljon? Ei se ajoviima nyt noin äkkiä jäähdyttäisi tulikuumaa konetta
 
Ja nesteitä on ja flekti toimii normaalisti
			
			
									
									http://aijaa.com/6PdicO
Saabi tykkää merkata paikkoja, ei mitenkään suuria lätäköitä mutta kumminkin, epäilisin vaihdelaatikkovuotoa, täyttöputken juuri on kostea.
Öljyinä tällä hetkellä 10w40, kärsiikö lyödä lyödä paksummat öljyt että vuoto pienenisi?
Auto on pelittänyt ihan hyvin, kulutuspuoli ollut siinä 14 litran pintaan sadalla, ihan kohtuullisesti?
Tässä yksi päivä lässäytin Petron käymään ja annoin sen käydä tyhjäkäyntiä noin 15 minuuttia jonka aikana lämpömittarin viisari oli kivunnut pelottavan lähelle punaista aluetta
Kysymys kuuluukin, että höpöttääkö saabissa lämpömittari vai nousiko lämmöt todellakin noin paljon? Ei se ajoviima nyt noin äkkiä jäähdyttäisi tulikuumaa konetta
Ja nesteitä on ja flekti toimii normaalisti
99 GL Petro -84
						Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Itsellä hourailee lämpömittari välillä eli ei se poissuljettua ole. Mittarinpäässä ilmeisesti kontaktihäiriötä tai jotain eikä ole kerinnyt korjata. Itselläkin joskus saattaa hetkeksi nousta punarajalle ennen termosraatin aukeamista josta tippuukin hetken päästä vauhdilla normaalilukemiin. Lisäksi mittari pilkkii satunnaisesti silloin tällöin. Tätä punarajalle nousua käsittääkseni vielä korostaa anturin paikka joka on sellainen joka viimeisenä jäähtyy kierron alettua.
			
			
									
									Mönkijän korvike  Saab 900i -86 
Käyttis Saab 900 S -97
						Käyttis Saab 900 S -97
- 
				antti.hakamaa
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 2094
 - Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
 - Paikkakunta: urjala
 
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
tuosta laatikonöljy vuodosta sen verran että onko laatikon huohotin reikä avoinna kytkin akselin kannesta? kannattaa ensimmäiseksi katsoa.
Entä kävikö flekti kun lämpömittari kapusi yli puolenvälin.
			
			
									
									Entä kävikö flekti kun lämpömittari kapusi yli puolenvälin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
						900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Onnea petrolle täältäkin. Olet varmaankin vaihtanut sekä moottorin että laatikon öljyt ja moottorin suodattimen ? Noin pitkän seisonnan jälkeen öljyissä on kondensoitunut paljon vettä ja niiden ominaisuudet on pitkälti hävinneet.
			
			
									
									Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
						#406
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
No kiitoksia  
 
Moottori-ja lootaöljyt vaihdettu kahdestikkin ja öljysuodatin kerran.
Flekti alkaa pyöriä jo mittarin ollessa hieman yli puolenvälin, että termostaattikin on kai kunnossa eikä lämmöt nouse ajon aikana kuin puoleenväliin.
Miten tuon kytkinakselin päässä oleva huohotusröörin kunto todetaan?
			
			
									
									Moottori-ja lootaöljyt vaihdettu kahdestikkin ja öljysuodatin kerran.
Flekti alkaa pyöriä jo mittarin ollessa hieman yli puolenvälin, että termostaattikin on kai kunnossa eikä lämmöt nouse ajon aikana kuin puoleenväliin.
Miten tuon kytkinakselin päässä oleva huohotusröörin kunto todetaan?
99 GL Petro -84
						- 
				antti.hakamaa
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 2094
 - Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
 - Paikkakunta: urjala
 
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
siinä pelti lätkässä mikä on vaihteiston jäähdyttäjän puoleisessa päässä.
pitäisi ylä reunassa olla noin 2 mm avonainen reikä. se voi olla muutautunut liasta umpeen ulkoa päin.
			
			
									
									pitäisi ylä reunassa olla noin 2 mm avonainen reikä. se voi olla muutautunut liasta umpeen ulkoa päin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
						900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
"Flekti alkaa pyöriä jo mittarin ollessa hieman yli puolenvälin, että termostaattikin on kai kunnossa eikä lämmöt nouse ajon aikana kuin puoleenväliin."
Varmaankin tiedät, mutta kirjoitit toisin.
  Flektillä on oma termostaattikytkin jäähdyttimessä, ne harvemmin hajoavat. Varsinainen moottorin termostaatti ei vaikuta flektiin, se säätää moottorin lämpöä, joka näkyy lämpömittarissa.
			
			
									
									Varmaankin tiedät, mutta kirjoitit toisin.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
						#406
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tuhat kilometriä tullu jo pöristeltyä Petrolla, on kyllä loistava auto  
 
Pikkuhiljaa alkanut oppimaan tuon käsiryypyn salat, mitä nyt pari kertaa tulpat kastellut (ja vielä koulun pihalla!) Saabilla ajaessa on oma ajotyylikin rauhoittunut kummasti, liekköhän syynä "hieman" runsaampi bensankulutus...
 
Saa nähä raskiiko tuota vielä laittaa talviseisontaan, viimeistään sitten kunhan Saab on niellyt viimeisetkin sentit köyhän opiskelijan tililtä
Ps. Onko heikohko alavääntö normaalia kylmällä koneella, myös ryyppy päällä?
Kylmällä koneella ensimmäinen liikkeellelähtö hankalahko, kytkintä pitää luistattaa aika paljon ettei "pätkäise", muuten toimii hyvin.
			
			
									
									Pikkuhiljaa alkanut oppimaan tuon käsiryypyn salat, mitä nyt pari kertaa tulpat kastellut (ja vielä koulun pihalla!) Saabilla ajaessa on oma ajotyylikin rauhoittunut kummasti, liekköhän syynä "hieman" runsaampi bensankulutus...
Saa nähä raskiiko tuota vielä laittaa talviseisontaan, viimeistään sitten kunhan Saab on niellyt viimeisetkin sentit köyhän opiskelijan tililtä
Ps. Onko heikohko alavääntö normaalia kylmällä koneella, myös ryyppy päällä?
Kylmällä koneella ensimmäinen liikkeellelähtö hankalahko, kytkintä pitää luistattaa aika paljon ettei "pätkäise", muuten toimii hyvin.
99 GL Petro -84
						- 
				antti.hakamaa
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 2094
 - Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
 - Paikkakunta: urjala
 
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
oletko kaasuttimen vaimennin öljy tarkastanut ja kaasuttimen kalvon vaihtanut. vaikuttaa vääntöön ja meno haluihin molemmat.
			
			
									
									900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
						900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Öljyt olen tarkistanut mutta kalvoa en ole vaihtanut vielä.
Kiihdytyksissä ei ilmene nykimistä ollenkaan lämpimällä koneella, ainoastaan tuo heikko alavääntö kylmällä koneella ja pieni nykiminen tasakaasulla pienemmillä kierroksilla, jotka todennäköisesti korjaantuvat tuolla kalvon vaihdolla.
Onko muilla ilmennyt seuraavanlaista "ominaisuutta", pakki kun ei välillä meinaa mennä päälle, mutta kun siinä tilanteessa alkaa hitaasti nostamaan kytkintä samalla kun vääntää vaihdekeppiä pakkiasentoon, niin juuri ennen kuin veto menee päälle, loksahtaa pakki päälle ilman mitään ylimääräisiä ääniä
 
 
			
			
									
									Kiihdytyksissä ei ilmene nykimistä ollenkaan lämpimällä koneella, ainoastaan tuo heikko alavääntö kylmällä koneella ja pieni nykiminen tasakaasulla pienemmillä kierroksilla, jotka todennäköisesti korjaantuvat tuolla kalvon vaihdolla.
Onko muilla ilmennyt seuraavanlaista "ominaisuutta", pakki kun ei välillä meinaa mennä päälle, mutta kun siinä tilanteessa alkaa hitaasti nostamaan kytkintä samalla kun vääntää vaihdekeppiä pakkiasentoon, niin juuri ennen kuin veto menee päälle, loksahtaa pakki päälle ilman mitään ylimääräisiä ääniä
99 GL Petro -84
						Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kyllähän sen pitäisi jaksaa vetää aika reippaasti, kunhan ryyppyä on tarpeeksi. Samalla vaan tyhjäkäynti voi olla aika reilu, ekaan risteykseen pysähtyessä tekee mieli pienentää ryyppyä. Mutta jos pienennät, ripeään liikkeelle pääsyyn voi tarvita taas lisää ryyppyä.
			
			
									
									
						Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Normi homma autossa kuin autossa. Hampaat ovat kohdakkain ja kytkimen varovainen nostaminen saa vaihdelaatikossa rattaan liikahtamaan niin että hampaat tulevat loven kohdalle ja pakki menee päälle.Kovakundi kirjoitti: Onko muilla ilmennyt seuraavanlaista "ominaisuutta", pakki kun ei välillä meinaa mennä päälle, mutta kun siinä tilanteessa alkaa hitaasti nostamaan kytkintä samalla kun vääntää vaihdekeppiä pakkiasentoon, niin juuri ennen kuin veto menee päälle, loksahtaa pakki päälle ilman mitään ylimääräisiä ääniä![]()
Mönkijän korvike  Saab 900i -86 
Käyttis Saab 900 S -97
						Käyttis Saab 900 S -97