Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Aijaa se oli tänään eka kilvellinen päivä. Tulitki Tannilan tienhaarassa vastaan. Ajattelin vain ensin että joku 99 näkyy tulevan vastaan ja sitten hoksasinkin ruveta tähystämään kilpeä että olisko se OMA ja olihan se :D

Edit: Onko nuo kuvat Törrönkankaan montusta vai mistä? Tutunnäköset vanteet :mrgreen:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Ai se oli sinun Saabisi joka tuli vastaan? :)
Kiinnitin heti huomioni niihin keltaisiin päivävaloihin että Uitukin Saabissahan on samanlaiset mutta ei käyny kyllä mielessä että se olit sinä.
Kuvat tuli otettua Jyrkkäkoskella siinä autojen käännöspaikalla
Onhan ne kyllä komeat vanteet, melkeimpä komeammat kuin tykkivanteet 8)
Harmi vain että alakaa talvi tulla... :saab:
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Tulipa sitä hankittua ja asennettua uusi maski:
http://aijaa.com/6PdicO
Saabi tykkää merkata paikkoja, ei mitenkään suuria lätäköitä mutta kumminkin, epäilisin vaihdelaatikkovuotoa, täyttöputken juuri on kostea.
Öljyinä tällä hetkellä 10w40, kärsiikö lyödä lyödä paksummat öljyt että vuoto pienenisi?
Auto on pelittänyt ihan hyvin, kulutuspuoli ollut siinä 14 litran pintaan sadalla, ihan kohtuullisesti?
Tässä yksi päivä lässäytin Petron käymään ja annoin sen käydä tyhjäkäyntiä noin 15 minuuttia jonka aikana lämpömittarin viisari oli kivunnut pelottavan lähelle punaista aluetta :roll: Siinäkö sitten lähin ajamaan niin varmaan minuutin sisään lämpöviisari putosi puoleenväliin ja pysyikin siinä.
Kysymys kuuluukin, että höpöttääkö saabissa lämpömittari vai nousiko lämmöt todellakin noin paljon? Ei se ajoviima nyt noin äkkiä jäähdyttäisi tulikuumaa konetta :?:
Ja nesteitä on ja flekti toimii normaalisti
99 GL Petro -84
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itsellä hourailee lämpömittari välillä eli ei se poissuljettua ole. Mittarinpäässä ilmeisesti kontaktihäiriötä tai jotain eikä ole kerinnyt korjata. Itselläkin joskus saattaa hetkeksi nousta punarajalle ennen termosraatin aukeamista josta tippuukin hetken päästä vauhdilla normaalilukemiin. Lisäksi mittari pilkkii satunnaisesti silloin tällöin. Tätä punarajalle nousua käsittääkseni vielä korostaa anturin paikka joka on sellainen joka viimeisenä jäähtyy kierron alettua.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuosta laatikonöljy vuodosta sen verran että onko laatikon huohotin reikä avoinna kytkin akselin kannesta? kannattaa ensimmäiseksi katsoa.

Entä kävikö flekti kun lämpömittari kapusi yli puolenvälin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Onnea petrolle täältäkin. Olet varmaankin vaihtanut sekä moottorin että laatikon öljyt ja moottorin suodattimen ? Noin pitkän seisonnan jälkeen öljyissä on kondensoitunut paljon vettä ja niiden ominaisuudet on pitkälti hävinneet.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

No kiitoksia :)
Moottori-ja lootaöljyt vaihdettu kahdestikkin ja öljysuodatin kerran.
Flekti alkaa pyöriä jo mittarin ollessa hieman yli puolenvälin, että termostaattikin on kai kunnossa eikä lämmöt nouse ajon aikana kuin puoleenväliin.
Miten tuon kytkinakselin päässä oleva huohotusröörin kunto todetaan?
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

siinä pelti lätkässä mikä on vaihteiston jäähdyttäjän puoleisessa päässä.
pitäisi ylä reunassa olla noin 2 mm avonainen reikä. se voi olla muutautunut liasta umpeen ulkoa päin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

"Flekti alkaa pyöriä jo mittarin ollessa hieman yli puolenvälin, että termostaattikin on kai kunnossa eikä lämmöt nouse ajon aikana kuin puoleenväliin."

Varmaankin tiedät, mutta kirjoitit toisin. :D Flektillä on oma termostaattikytkin jäähdyttimessä, ne harvemmin hajoavat. Varsinainen moottorin termostaatti ei vaikuta flektiin, se säätää moottorin lämpöä, joka näkyy lämpömittarissa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Joo, pientä sekoilua kieltämättä :)
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Tuhat kilometriä tullu jo pöristeltyä Petrolla, on kyllä loistava auto :D
Pikkuhiljaa alkanut oppimaan tuon käsiryypyn salat, mitä nyt pari kertaa tulpat kastellut (ja vielä koulun pihalla!) Saabilla ajaessa on oma ajotyylikin rauhoittunut kummasti, liekköhän syynä "hieman" runsaampi bensankulutus... :lol:
Saa nähä raskiiko tuota vielä laittaa talviseisontaan, viimeistään sitten kunhan Saab on niellyt viimeisetkin sentit köyhän opiskelijan tililtä :P

Ps. Onko heikohko alavääntö normaalia kylmällä koneella, myös ryyppy päällä?
Kylmällä koneella ensimmäinen liikkeellelähtö hankalahko, kytkintä pitää luistattaa aika paljon ettei "pätkäise", muuten toimii hyvin.
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletko kaasuttimen vaimennin öljy tarkastanut ja kaasuttimen kalvon vaihtanut. vaikuttaa vääntöön ja meno haluihin molemmat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Öljyt olen tarkistanut mutta kalvoa en ole vaihtanut vielä.
Kiihdytyksissä ei ilmene nykimistä ollenkaan lämpimällä koneella, ainoastaan tuo heikko alavääntö kylmällä koneella ja pieni nykiminen tasakaasulla pienemmillä kierroksilla, jotka todennäköisesti korjaantuvat tuolla kalvon vaihdolla.
Onko muilla ilmennyt seuraavanlaista "ominaisuutta", pakki kun ei välillä meinaa mennä päälle, mutta kun siinä tilanteessa alkaa hitaasti nostamaan kytkintä samalla kun vääntää vaihdekeppiä pakkiasentoon, niin juuri ennen kuin veto menee päälle, loksahtaa pakki päälle ilman mitään ylimääräisiä ääniä :P
:saab:
99 GL Petro -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllähän sen pitäisi jaksaa vetää aika reippaasti, kunhan ryyppyä on tarpeeksi. Samalla vaan tyhjäkäynti voi olla aika reilu, ekaan risteykseen pysähtyessä tekee mieli pienentää ryyppyä. Mutta jos pienennät, ripeään liikkeelle pääsyyn voi tarvita taas lisää ryyppyä.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kovakundi kirjoitti: Onko muilla ilmennyt seuraavanlaista "ominaisuutta", pakki kun ei välillä meinaa mennä päälle, mutta kun siinä tilanteessa alkaa hitaasti nostamaan kytkintä samalla kun vääntää vaihdekeppiä pakkiasentoon, niin juuri ennen kuin veto menee päälle, loksahtaa pakki päälle ilman mitään ylimääräisiä ääniä :P
:saab:
Normi homma autossa kuin autossa. Hampaat ovat kohdakkain ja kytkimen varovainen nostaminen saa vaihdelaatikossa rattaan liikahtamaan niin että hampaat tulevat loven kohdalle ja pakki menee päälle.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin