Vaihteisto öljy
Voi olla jos laakeri on käynyt niin kuumana, että esim. kytkinakseli on vaihtanut väriä. Silloin on voinut ja varmasti onkin öljyt päässy ylikuumentuun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
http://saabpics.org:3000/albums/jak/boost2.sized.jpg
"this was another 3rd gear pull it holds boost to the pinn for quite a while before it starts to drop redline MTL is great stuff the trans I built over 2 years ago still sounds great. "
mozillalla näyttäs toimivan kuva.
"this was another 3rd gear pull it holds boost to the pinn for quite a while before it starts to drop redline MTL is great stuff the trans I built over 2 years ago still sounds great. "
mozillalla näyttäs toimivan kuva.
Jaahas, pannaanpa vielä yksi faktatieto tähän topicciin.
Kaivelin tuossa yhtenä iltana vanhoja Saabien ohjekirjoja, ja löysin vm-76 ohjekirjan. Heti tietysti kärppänä kattomaan mikä on vaihteistoöljytyyppi (ihan totta
).
Öljytyyppi oli EP Sae 75W API-GL-4 tai GL-5.
Vain ja ainoastaan, ei mitään moottoriöljysuositusta
Sitten sain silmiini 99/90 korjausoppaan vuodelta -87, siinä oli vaihteistoöljyksi merkitty Sae 10W30 tai 10W40.
Tässä kirjassa oli yllätyksekseni maininta ohjaustehostimen öljystä joka oli Sae 75W GL-5.
Eli aika käyttökelpoista tuo Sae 75W GL-5 öljy![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kaivelin tuossa yhtenä iltana vanhoja Saabien ohjekirjoja, ja löysin vm-76 ohjekirjan. Heti tietysti kärppänä kattomaan mikä on vaihteistoöljytyyppi (ihan totta
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Öljytyyppi oli EP Sae 75W API-GL-4 tai GL-5.
Vain ja ainoastaan, ei mitään moottoriöljysuositusta
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Sitten sain silmiini 99/90 korjausoppaan vuodelta -87, siinä oli vaihteistoöljyksi merkitty Sae 10W30 tai 10W40.
Tässä kirjassa oli yllätyksekseni maininta ohjaustehostimen öljystä joka oli Sae 75W GL-5.
Eli aika käyttökelpoista tuo Sae 75W GL-5 öljy
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Näistä lisäaineistuksista:
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa. API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokituksen tuotteiden käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin.
Joissain autoissa liika lisäaineistus huonontaa vaihteiden päälle menoa eli sykronirengas ei hidasta hammaspyörää kuten pitäisi vaan jää pyörimään liian tehokkaan lisäaine kalvon päälle. Esim. tuossa mun pökössä ei voi käyttää kumpaakaan 4 tai 5 luokitusta vaan on laitettava moottoriöljyä tai GL-1 luokitettua.
V-M
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa. API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokituksen tuotteiden käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin.
Joissain autoissa liika lisäaineistus huonontaa vaihteiden päälle menoa eli sykronirengas ei hidasta hammaspyörää kuten pitäisi vaan jää pyörimään liian tehokkaan lisäaine kalvon päälle. Esim. tuossa mun pökössä ei voi käyttää kumpaakaan 4 tai 5 luokitusta vaan on laitettava moottoriöljyä tai GL-1 luokitettua.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
itselleni onkin tässä ohjeviidakossa tullut sellainen ajatus, että öljy- ja muut suositukset olisi hyvä lukea SEN VUODEN käyttöohjekirjasta mitä oma auto edustaa.MacTurbo kirjoitti: Kaivelin tuossa yhtenä iltana vanhoja Saabien ohjekirjoja, ja löysin vm-76 ohjekirjan. Heti tietysti kärppänä kattomaan mikä on vaihteistoöljytyyppi (ihan totta).
Öljytyyppi oli EP Sae 75W API-GL-4 tai GL-5.
Vain ja ainoastaan, ei mitään moottoriöljysuositusta![]()
Sitten sain silmiini 99/90 korjausoppaan vuodelta -87, siinä oli vaihteistoöljyksi merkitty Sae 10W30 tai 10W40.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Erään teorian mukaan jonka, aikanaan olen kuulut!Ett juuri öljyn lämmön keston takia alettiin käyttään myös lootassa moottori öljyä!!!öljytilojen välissähän on vain pari milliä alumiinia!!dimebak kirjoitti:Yleensä kuumana käyneen laatikon tai kuumana käyneet öljyt menee mustaksi. Jos sulla kuiten laatikko pelaa niin olettaisin kuiten niiden olevan vaan helkkarin vanhat öljyt. Yleensä ku laatikko palaa tai öljyt kiehuu niin laatikko menee rikki tai jotenkin muuten vioittuu.Mertmi kirjoitti:99cc:n askista valutettu vanha öljy oli mustaa, kuin vanha moottoriöljy. Enpä ole moista ennen nähnyt. Olisiko jopa originaalit öljyt olleet vanhuksen askissa?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Ainakin teoriassa sama lämpötila kummassakin öljytilassa!!!jutun kuulin aikanaan vanhan saabin asentajan suusta 80-luvulla,kun itse olin työharjoittelussa saabin merkkikorjaamossa!!!Tri-Lo kirjoitti:Oikein nauratti lukiessani, siis kun tuota en ole tullut ajatelleeksi vielä kertaakaan!ecopower kirjoitti:..lämmön keston takia...Mutta onko siinä perää..? Siis eroaako moottoriöljyt muista paljon lämmönkestossa?
Viimeksi muokannut ecopower, Ti Marras 22, 2005 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Niin tuota eikös tuo viskositeetti ole se merkittävä tekijä lämpötilankeston suhteen. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Suora 75W saattaa olla kuumana tosiaan hiukan turhan litkua jo. Tuskin kuitenkaan talvella eikä vapareissa.
Viritettyyn turboon kyllä pistäisin jotain korkeamman kuumaviskositeetin omaavaa. Nuo vaihteistoöljyn viskositeetithan vastaavat tietyllä suhteella moottoriöljyn viskositeetteja.
Eli SAE 75W vaihteisto = 10W moottori. Varsin juoksevaa tavaraa siis
Vastaavasti 80W vaihteisto = 20W moottori, 85W vaihteisto = 30W moottori ja 90W = 40-50W moottori.
Näinollen esim 75W90 vaihteistoöljy (kuten vaikka Gear S tai Quakerstate) vastaa viskositeetiltaan 10W40 moottoriöljyä.
Muistin ilmeisesti väärin tuon Honda MTF:n viskositeetin, jos se on 75W80 niin ehkä liian ohkaista meikäläisen vaihteistoon ainakin. Varmaan vakioautoon riittävää kyllä.
Yksi mikä alkoi nyt huomattavasti kiinnostaa on tämä Redlinen ShockProof-öljy, joka on tarkoitettu nimenomaan "ongelma"-vaihdelaatikoihin ja erittäin raskaaseen käyttöön. Suojaamaan rattaita murtumiselta iskujen voimasta jne. Raskain versio tuosta ShockProoffista vastaisi sisäiseltä viskositeetiltaan 75W90:ää, mutta öljykalvoltaan 75W250:ta... Varmaan kyllä kallista ja vaikeaa saada Suomesta, mutta kyllä tuota mielummin ostaa kuin vaihtaa vaihdelaatikoita. Tämä nykyinen auto nimittäin on särkenyt jo raa'alla voimalla useammankin vaihdelaatikon. Nyt on 4-vaihteinen Kokill-loota paikallaan ja haluaisin suojella sitä parhain mahdollisin tavoin.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Suora 75W saattaa olla kuumana tosiaan hiukan turhan litkua jo. Tuskin kuitenkaan talvella eikä vapareissa.
Viritettyyn turboon kyllä pistäisin jotain korkeamman kuumaviskositeetin omaavaa. Nuo vaihteistoöljyn viskositeetithan vastaavat tietyllä suhteella moottoriöljyn viskositeetteja.
Eli SAE 75W vaihteisto = 10W moottori. Varsin juoksevaa tavaraa siis
Vastaavasti 80W vaihteisto = 20W moottori, 85W vaihteisto = 30W moottori ja 90W = 40-50W moottori.
Näinollen esim 75W90 vaihteistoöljy (kuten vaikka Gear S tai Quakerstate) vastaa viskositeetiltaan 10W40 moottoriöljyä.
Muistin ilmeisesti väärin tuon Honda MTF:n viskositeetin, jos se on 75W80 niin ehkä liian ohkaista meikäläisen vaihteistoon ainakin. Varmaan vakioautoon riittävää kyllä.
Yksi mikä alkoi nyt huomattavasti kiinnostaa on tämä Redlinen ShockProof-öljy, joka on tarkoitettu nimenomaan "ongelma"-vaihdelaatikoihin ja erittäin raskaaseen käyttöön. Suojaamaan rattaita murtumiselta iskujen voimasta jne. Raskain versio tuosta ShockProoffista vastaisi sisäiseltä viskositeetiltaan 75W90:ää, mutta öljykalvoltaan 75W250:ta... Varmaan kyllä kallista ja vaikeaa saada Suomesta, mutta kyllä tuota mielummin ostaa kuin vaihtaa vaihdelaatikoita. Tämä nykyinen auto nimittäin on särkenyt jo raa'alla voimalla useammankin vaihdelaatikon. Nyt on 4-vaihteinen Kokill-loota paikallaan ja haluaisin suojella sitä parhain mahdollisin tavoin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Löysin tuolta "arkistoista" SAE-normin mukaisen taulukon jossa vertailaan moottori ja vaihteisto öljyjen keskinäistä juoksevuutta 100 c :n lämpötilassa!
vaihteistoöljy 75W vastaa juoksevuudeltaan 20 moottori öljyä!
vaihteisto 80W on juoksevuudeltaan 20 ja 30 moottori öljyjen välissä
vaihteistoöljy 75W vastaa juoksevuudeltaan 20 moottori öljyä!
vaihteisto 80W on juoksevuudeltaan 20 ja 30 moottori öljyjen välissä
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
jcarlson-> http://www.nic.fi/~marlin/gearoil.htm
Kiitos linkistä, pitääpä kysellä tarkemmin..
Edit: Laitoin mailia tuonne sivustolla olevaan mailiaosoitteesen, ja kysyin mielipidettä sopivuudesta satkun synkronoituun vinohampaiseen laatikkoon. Mahtavaa öljyähän tuo olisi, jos vaan synkrot suostuu pelaamaan sen kanssa.
Edit: Laitoin mailia tuonne sivustolla olevaan mailiaosoitteesen, ja kysyin mielipidettä sopivuudesta satkun synkronoituun vinohampaiseen laatikkoon. Mahtavaa öljyähän tuo olisi, jos vaan synkrot suostuu pelaamaan sen kanssa.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ti Marras 22, 2005 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com