Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

HAA! Kyllä auton edellinen omistaja tiesi ja oli oikeassa. :)

Toinen noista putkista tuon suodattimen tms. isomman osasen vieressä oli höllässä, ja hieman sitä kynnellä kilkutellessani se putosi toisesta päästä käteen.

Eli onko nyt vaan ängettävä tuo takaisin ja pistettävä pohja paikoilleen, lootaan tuoreet öljyt ja painettava baanalle?

Niin, ja onko tuon luukun sisäpinnassa oleva metallinen osa jonkinlainen jousi, jonka on tarkoitus noita putkia painaa ylöspäin vai?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Itse irrottaisin laatikon pohjan ja tarkistaisin että suodatin/imuputki on edelleen kiinni laatikossa. Vaihtoehtoisesti samaisen putken o-rengas on saattanut kovettua siinä määrin, ettei pumppu jaksa nostaa öljyä kiertoon.

Kirjoittelin joskus kokemuksiani BW37:n öljypohjan irroittamisesta ja koko öljymäärän vaihtamisesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 35#p368035


Edit:
Ehditkin jo irroittamaan sen pohjan.
Viimeksi muokannut Pekka Valtanen, Su Maalis 13, 2011 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Pekka Valtanen kirjoitti:Itse irrottaisin laatikon pohjan ja tarkistaisin että suodatin/imuputki on edelleen kiinni laatikossa. Vaihtoehtoisesti samaisen putken o-rengas on saattanut kovettua siinä määrin, ettei pumppu jaksa nostaa öljyä kiertoon.

Kirjoittelin joskus kokemuksiani BW37:n öljypohja irroittamisesta ja koko öljymäärän vaihtamisesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 35#p368035


Edit:
Ehditkin jo irroittamaan sen pohjan.
Eli tuohon putken kaventuvaan päähän pitänee hankkia o-rengas, nyt hätäisesti katsoen kun en moista näe?

Lisäys: Kyseessä siis irtonainen putki nro 8. katsottuna EPC:stä
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Taidetaan puhua eri putkista. Tarkoitatko yhtä muutaman millin paksuisista auton pituussuunnassa kulkevista metalliputkista? Niiden pitäisi pysyä paikoillaan ihan tiukalla sovituksella - muistaakseni.

Minä tarkoitin noin peukalon paksuista putkea, jonka alapäässä on ovaalinmuotoinen suodatin (tai siivilähän tuo oikeammin olisi). Linkittämäni kertomuksen perusteella sen pitäisi olla ruuveilla kiinni. Ja sieltä yläpäästä löytyy o-rengas, joka joskus falskaa. Ja kun oikein muistelen vanhoja kuulopuheita, niin sen väljyys oirehtii aluksi jyrkissä käännöksissä: keskipakoisvoima vääntää putkea -> pumppu haukkaa ilmaa -> veto katkeaa hetkellisesti. Eli ei ollut sinun vikasi. Eli älä lue tätä loppua.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Pekka Valtanen kirjoitti:Taidetaan puhua eri putkista. Tarkoitatko yhtä muutaman millin paksuisista auton pituussuunnassa kulkevista metalliputkista? Niiden pitäisi pysyä paikoillaan ihan tiukalla sovituksella - muistaakseni.

Minä tarkoitin noin peukalon paksuista putkea, jonka alapäässä on ovaalinmuotoinen suodatin (tai siivilähän tuo oikeammin olisi). Linkittämäni kertomuksen perusteella sen pitäisi olla ruuveilla kiinni. Ja sieltä yläpäästä löytyy o-rengas, joka joskus falskaa. Ja kun oikein muistelen vanhoja kuulopuheita, niin sen väljyys oirehtii aluksi jyrkissä käännöksissä: keskipakoisvoima vääntää putkea -> pumppu haukkaa ilmaa -> veto katkeaa hetkellisesti. Eli ei ollut sinun vikasi. Eli älä lue tätä loppua.
Eipä ole tullut kauhian jyrkkiä kääntöjä näin talviaikaan. :)

Eri putket juu, näkyyhän tuo pysyvän omillaankin.

Otin suodattimen pois, jolloin tarkoittamastasi putkesta lorahti öljyä jonkin verran, elikäs onko tämä merkki siitä, että suodatin olisi tukossa (kaiketi tuon öljyn olisi kuulunut valua jo suodattimen läpi)?

Jokatapauksessa, suodattimen ala"luukusta" valuu nyt metallihileensekaista öljyä.

Mitäs seuraavaksi teen? :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja stara »

tungen tähän sekaan oman automaattini kysymyksiä::
1. vaihdot eivät ole pehmeitä, eli kaikki ei ole ihan säädöissään, sillä kuitenkin on tullut toimeen.
2. johtuuko asia pantojen säädöstä vai jostain muusta, mikä olisi helppo korjata.
3. aiheuttaakko moinen epävireys jotain turhaa kulumista tai öljyn vanhenemista
4. kannattaako tehdä mitään??
5, jos kandee teettää, niin olisiko Vähämaan auto hyvinkäällä vai joku muu paras paikka n. 20 km säteellä järvenpäästä. Paikallinen merkkiliike ei tuntunut olevan järin kiinnostunut noin vanhan auton tekemisestä taannoin ainakaan vaihteiston suhteen. ( teetätin taannoin kick- down vaijerin säätöä ja kaasuläpän säätöä, potkaisevaan vaihtoon vastattiin suunnilleen, jotta on niin pientä, jotta ei kannata jne..)
kiitän vastauksista jo etukäteen...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mitenkä tuo ylöspäin menevä putki irtoaa, tuntuu olevan tiukassa, vaikka heiluukin?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eipä se putki sieltä taida irrota millään, koitin puhallella ylöspäin, eikä kyllä falskannut pätkääkään, eli kaiketi siellä ehjä o-rengas on. Putsasin suodattimen, laitoin takaisin ja varmistelin kaikkien putkien paikallaanolon yms.

Putsasin sen pohjan, laitoin paikoilleen, öljyä laatikkoon, eikä muuttunut miksikään. Elikäs lienee paskana koko mötti vai?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Suodattimesta ylös lähtevä putki? Muistaakseni ei irtoa ilman venttiilipesän irrotusta. Pahus kun tuo automaatin korjaamokäsikirja on 140km:n päässä :? Laatikossa on useita muitakin tärkeässä osassa olevia o-renkaita ja jos juuri tuon imuputken rengas olisi kuiva koppura niin takuuvarmasti muutkin ovat.

Staralle: Oma automaagi vaihtaa pehmeimmin reilussa vedossa, eli pintakaasulla kinuttamalla kiihdyttäminen aikaansaa kovimman nykäisyn. Ei parane pantoja säätämällä. Todettu omin empiirisin kokein. Kuormitusvaijeria säätämällä saa vaihtoihin hiukan muutosta mutta samalla muuttuu myös vaihtokohta, eli kone kiertää enemmän/vähemmän kulloisessakin vaihtokohdassa. Eli ei suurensuurta hyötyä siitäkään. Mieluummin silti pitää kuormitusvaijerin inan liian kireällä kuin löysällä. Merkkiliike ei ehkä siksi juuri halua ottaa riesakseen vanhaa automaattia, kun siellä ei välttämättä ole enää ketään sellaista hemmoa töissä, joka noihin olisi oikeasti perehtynyt. Jos aski pelaa muuten hyvin, kaikki vaihteet löytyy ja vaihtokohdat on suurinpiirtein siellä missä pitääkin, en teettäisi muuta kuin öljynvaihdon ja ajaisin niin kauan kuin kone liikkuu.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onkos kellään valmista listaa vaihdettavista osista, jos tuosta tekee manuaalin. Alkaa tuntua pääkopassa tuo automaatti niin arpakoneelta, että kovalla laatikolla tuolla autolla ajelisi maailmantappiin ilman murheita (nyt. 282tkm).

Tietty jos kattavaa stooria löytyy myös muutosvaiheista, niin olisin kiinnostunut.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja repa »

Muutin automaattisatkun manuaaliksi pari kuukautta sitten, ei se kovin paha nakki ole, työtä tietysti on jonkin verran.
Tässä vähän listaa tarvittavista osista:
- vaihdekeppi systeemi ja läpivientikumi
- kytkin, työsylinteri, pääsylinteri, letku ja poljin
- alavesiletku
- jarrunestesäiliöstä letku kytkinsylinterille, mulla on absit
- keskikonsolissa olevan kumipalkeen kiinnitysosa manuaalimallista, omassa on kapeampi konsoli vm.-92
- ja tietysti se laatikko

Kojelaudan alaosan poistaminen helpottaa asennusta, ehkä myös kannattaa penkit poistaa niin keppihässäkän vaihto on helpompi. Jarrupoljinta en vaihtanut, muotoilin poljinosan manuaalimalliseksi.

Tässä näin äkkiseltään asennusohjeita
#2260
96V4 projekti
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

-Vauhtipyörä
-Musta muovikansi kytkimen päälle

Laita YV:tä jos lähdet vaihtamaan. Voisin olla kiinnostunut siitä automaatiaskista jos hinta on kohdillaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja stara »

JugiBoy kirjoitti: Staralle: Oma automaagi vaihtaa pehmeimmin reilussa vedossa, eli pintakaasulla kinuttamalla kiihdyttäminen aikaansaa kovimman nykäisyn. Ei parane pantoja säätämällä. Todettu omin empiirisin kokein. Kuormitusvaijeria säätämällä saa vaihtoihin hiukan muutosta mutta samalla muuttuu myös vaihtokohta, eli kone kiertää enemmän/vähemmän kulloisessakin vaihtokohdassa. Eli ei suurensuurta hyötyä siitäkään. Mieluummin silti pitää kuormitusvaijerin inan liian kireällä kuin löysällä. Merkkiliike ei ehkä siksi juuri halua ottaa riesakseen vanhaa automaattia, kun siellä ei välttämättä ole enää ketään sellaista hemmoa töissä, joka noihin olisi oikeasti perehtynyt. Jos aski pelaa muuten hyvin, kaikki vaihteet löytyy ja vaihtokohdat on suurinpiirtein siellä missä pitääkin, en teettäisi muuta kuin öljynvaihdon ja ajaisin niin kauan kuin kone liikkuu.
----
kiitti vastauksista JugiBoy, juuri noin on tilanne kuin sanoit. samaa mieltä olen muutenkin. kerran säädin vissiin vaijeria liian tiukalle, ja taisi joku kaasuläpän asento jäädä kuittaantumatta tms.. jotain käyntiongelmaa siitä seurasi..
Pitää vaan reippaasti hakea leimaa ja siinä on opiskelijalle kesän työpaikkamatkoille autoa kummasti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

repa kirjoitti:Muutin automaattisatkun manuaaliksi pari kuukautta sitten, ei se kovin paha nakki ole, työtä tietysti on jonkin verran.
Tässä vähän listaa tarvittavista osista:
- vaihdekeppi systeemi ja läpivientikumi
- kytkin, työsylinteri, pääsylinteri, letku ja poljin
- alavesiletku
- jarrunestesäiliöstä letku kytkinsylinterille, mulla on absit
- keskikonsolissa olevan kumipalkeen kiinnitysosa manuaalimallista, omassa on kapeampi konsoli vm.-92
- ja tietysti se laatikko

Kojelaudan alaosan poistaminen helpottaa asennusta, ehkä myös kannattaa penkit poistaa niin keppihässäkän vaihto on helpompi. Jarrupoljinta en vaihtanut, muotoilin poljinosan manuaalimalliseksi.

Tässä näin äkkiseltään asennusohjeita
Kiitos, ei vaikuta pahalta. Itsellä myös abs-jarruin varusteltu yksilö. Onko tuolla kojelaudan takana siis suoraan paikka tuolle kytkinpolkimelle?

JugiBoy kirjoitti:-Vauhtipyörä
-Musta muovikansi kytkimen päälle

Laita YV:tä jos lähdet vaihtamaan. Voisin olla kiinnostunut siitä automaatiaskista jos hinta on kohdillaan.
Kiitokset myöskin, ja olen yhteydessä jos päädyn tuohon muutostyöhön, yksi iivarimallin automaattilaatikko on jo tarjottuna, ja harkinnan alla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Automaattiloota hukkasi vaihteensa

Viesti Kirjoittaja repa »

Kyllä siellä paikka kaikille osille on.
#2260
96V4 projekti
Vastaa Viestiin