99 GL --> T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei puututa luokitustodistuksen suomiin parannuksiin jarrujen osalta...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

keskikonsoli kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Jarrut nyt ainakin lienee samat?
Ai, että MM-sarjan ralliauton siviiliversiossa olisi samat jarrut kuin ihan vakio siiviiliautossa, no ehkä ei kuitenkaan..! ;)

Kukas tässä mistään ralliautoista alkoi puhumaan? Käsittääkseni aihe käsitteli ihan normaaleja katuautoja. Että eipä aleta pätemään joutavia
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

99 GL kirjoitti: Kukas tässä mistään ralliautoista alkoi puhumaan? Käsittääkseni aihe käsitteli ihan normaaleja katuautoja. Että eipä aleta pätemään joutavia
No, eikös kyse ollut sedan mallisesta Turbo 99:stä? Se nimen omaan on MM-ralliauton siviilimalli, ei siis mikään normi 99 jossa vain sattuu olemaan turbomoottori, noinhan yleisesti luullaan ja ajatellaan. En siis päde joutavia!

Olen aikoinaan omistanut samanaikaisesti molemmat (99 GL ja 99Turbo) ja eri autoja ovat todellakin nuo kaksi, vaikka äkkipäätä samalta näyttävätkin. Tuolloinhan piti tehdä tietty määrä siiviiliversioita ralliautoista jotta sai luokiteltua jonkin auton ralliautoksi ja juuri siksi noita sedan Turbo 99:jä ei tehty kuin se määrä jonka se luokitus vaati, eli muutaman tuhat kappaletta.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

keskikonsoli kirjoitti: Tuolloinhan piti tehdä tietty määrä siiviiliversioita ralliautoista jotta sai luokiteltua jonkin auton ralliautoksi ja juuri siksi noita sedan Turbo 99:jä ei tehty kuin se määrä jonka se luokitus vaati, eli muutaman tuhat kappaletta.
En ota kantaa tuohon ralliauto keskusteluun. Pistän tähän vain näitä turbo 99:n valmistus lukuja, en ole aivan varma ovatko nämä ne aivan lopulliset luvut, koska jenkit tilasivat joitakin kymmeniä lisää vaikka valmistus julkisesti oli lopetettu.

-77 1066 kpl.
-78 6672 kpl.
-79 1506 kpl.
-80 1363 kpl.
= 10607 kpl.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

core2 kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti: Tuolloinhan piti tehdä tietty määrä siiviiliversioita ralliautoista jotta sai luokiteltua jonkin auton ralliautoksi ja juuri siksi noita sedan Turbo 99:jä ei tehty kuin se määrä jonka se luokitus vaati, eli muutaman tuhat kappaletta.
En ota kantaa tuohon ralliauto keskusteluun. Pistän tähän vain näitä turbo 99:n valmistus lukuja, en ole aivan varma ovatko nämä ne aivan lopulliset luvut, koska jenkit tilasivat joitakin kymmeniä lisää vaikka valmistus julkisesti oli lopetettu.

-77 1066 kpl.
-78 6672 kpl.
-79 1506 kpl.
-80 1363 kpl.
= 10607 kpl.
Tuo vuoden 1980 valmistusmäärä on varmasti väärä tuossa, sillä omani sarjanumero oli jonkin verran tuota lukua suurempi! Niin ja pitää siis muistaa että 99 turbo sedania tehtiin vain mallia -79 ja -80.

Miksi et ota kantaa "ralliauto" keskusteluun, etkö usko tuota mitä kerroin?
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ne turbojen valmistusnumerot tod. oli kaasarimallien seassa.
Uudessa kaupassa myydyssä 99 turbo sedanissa oli kosmeettisten ja itse moottoriin kuuluvien erojen lisäksi eri jarrupalat, iskarit, renkaat ja pidempi enska.
Mitä muuta :?: :?:

muok...siis kaasariin verrattuna
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja suorsa »

keskikonsoli kirjoitti:ei siis mikään normi 99 jossa vain sattuu olemaan turbomoottori, noinhan yleisesti luullaan ja ajatellaan. En siis päde joutavia!
Muutama nykypäivänä merkityksetön ero tulikin jo esille, mutta mitä muuta eroa on?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Mikko_H kirjoitti:Ne turbojen valmistusnumerot tod. oli kaasarimallien seassa.
Uudessa kaupassa myydyssä 99 turbo sedanissa oli kosmeettisten ja itse moottoriin kuuluvien erojen lisäksi eri jarrupalat, iskarit, renkaat ja pidempi enska.
Mitä muuta :?: :?:

muok...siis kaasariin verrattuna
Arvasin että tästä tulee vääntöä! :evil: Ei todella ole ainakaan sedan Turbo 99:t olleet kaasarimallien seassa valmistusnumeroinnissa, niillä oli aivan oma numerointi ja vuoden 1980 suurin sarjanumero on reilusti alle 2000!

Noista eroista en paljoa tiedä/muista mutta kuten jo aiemmin sanoin, jo pelkällä perstuntumalla jo tiesi ettei noilla kahdella autolla ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa. Pidelkää nyt sitten penkeistänne kiinni, muistelen jostakin lukeneeni aikoinani että Turbo 99:t eivät olisi edes ulkomitoiltaan täysin identtisiä normi 99:n kanssa, samoin akselivälit ym. eivät välttämättä ole samat. Lähdettä en ikävä kyllä voi laittaa ainakaan tähän hätään, joten suurella varauksella tuohon väittämääni tulee siis siihen asti suhtautua josko löydän sen lehden jostakin mistä tuon muistelen lukeneeni tai jotain muuta vastinetta tuolle esim. netistä. Etunapa käsittääkseni on myös suurempi Turbo 99:ssä kuin normaali 99:ssä, eikä ne vetoakselitkaan taida samat olla kuin kaasarimallissa :roll:
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

suorsa kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:ei siis mikään normi 99 jossa vain sattuu olemaan turbomoottori, noinhan yleisesti luullaan ja ajatellaan. En siis päde joutavia!
Muutama nykypäivänä merkityksetön ero tulikin jo esille, mutta mitä muuta eroa on?
??? Parempi ajettavuus, tehokkaampi ja huomattavan suorituskykyisempi moottori ja tehokkaammat jarrut:ko ovat nykypäivänä merkityksettömiä asioita autoissa??? 8O Tokko loistelias sisustakaan on aivan merkityksetön asia tämän päivän autoissa?

Edit. Ohjausvälityskin oli eri Turbo 99:ssä kuin kaasarissa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

keskikonsoli kirjoitti:
-77 1066 kpl.
-78 6672 kpl.
-79 1506 kpl.
-80 1363 kpl.
= 10607 kpl.Tuo vuoden 1980 valmistusmäärä on varmasti väärä tuossa, sillä omani sarjanumero oli jonkin verran tuota lukua suurempi! Niin ja pitää siis muistaa että 99 turbo sedania tehtiin vain mallia -79 ja -80.

Miksi et ota kantaa "ralliauto" keskusteluun, etkö usko tuota mitä kerroin?
Olet oikeassa 1363 on valmistus määrä eikä liity mitenkään chassi/vin numeroon, ja sit tämä, että sedania olisi tehty vain vuosina -79 ja -80 ei pidä paikkaansa, jos oikein mennään niin ekat 99 sedan turbot löytyivät jo 1975 ja 1976 esisarja autoina, joista myyntiinkin lipsahti joitakin vaikka niitä ei olisi saanutkaan myydä, mutta ensimmäinen julkiseen myyntiin tarkoitettu 1977 oli combi-coupe 3d. Lisäksi vielä, että noista luvuista puuttuvat ne muutamat kymmenet sedan turbot jotka valmistettiin jenkkeihin vaikka valmistus julkisesti olikin lopetettu esisarjan autothan eivät ole myöskään mukana.

Tuohon ralliin sen verran, että valmistusmäärän raja saabin pääsyyn kansainvälisiin statuskisoihin oli sama kuin muillakin automerkeillä eli 6000 kappaletta.
Täytyy ottaa huomioon, että luokitukset silloin tehtiin aivan erilailla kuin nykyaikana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja core2 »

keskikonsoli kirjoitti:Edit. Ohjausvälityskin oli eri Turbo 99:ssä kuin kaasarissa.
Esisarjan 99 sedan auto jota ajelin 1975 oli varustettu ohjaustehostimella, ainoa vika autossa oli, että pakosarja jatkuvasti hajosi jopa suli kokonaan, jonka jälkeen tehtiin erilaisten aineiden sekotuksia, lopulta löytyi ruostumattoman saab patentilla oleva sekoitus.

Edit: Toinen ysiysi jonka omistin itse oli WagonBack jenkkimalli ja siinäkin oli tehostin muttei turboa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Length / Width / Height 4394 mm (173 in) / 1689 mm (66.5 in) / 1435 mm (56.5 in)
http://www.ultimatecarpage.com/car/1323 ... Turbo.html
Length 434.4cm/171"
Width 167.5cm/66"
Height 142.9cm/56.25"
http://www.saabmuseum.com/99/techspec.html
... eli noiden linkkienkin mukaan Turbo ja normaali 99:t eivät ole aivan samanlaisia ulkomitoiltaan, ovat siis eri autoja.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

core2 kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:Edit. Ohjausvälityskin oli eri Turbo 99:ssä kuin kaasarissa.
Esisarjan 99 sedan auto jota ajelin 1975 oli varustettu ohjaustehostimella, ainoa vika autossa oli, että pakosarja jatkuvasti hajosi jopa suli kokonaan, jonka jälkeen tehtiin erilaisten aineiden sekotuksia, lopulta löytyi ruostumattoman saab patentilla oleva sekoitus.

Edit: Toinen ysiysi jonka omistin itse oli WagonBack jenkkimalli ja siinäkin oli tehostin muttei turboa.
Mihinhän tämä liittyy? 99 Turbossahan ei ollut ohjaustehostinta.
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja aero »

keskikonsoli kirjoitti:eli noiden linkkienkin mukaan Turbo ja normaali 99:t eivät ole aivan samanlaisia ulkomitoiltaan, ovat siis eri autoja.
...vai sedan ja combi coupe? Toisen linkin speksit ovat kromipuskuri"sedanille" (2D) (ihan alkupään versiolle vieläpä), toisen taasen turbokumihuulicombille (3D). Akseliväli on näkyvässä toleranssissa sama (eroa puoli milliä = hukkuu helposti pyöristykseen) ja raidevälien erot saadaan helposti aikaan eri vanteilla ja voi muutenkin olla aikain saatossa tehtyä kehitystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 99 GL --> T16

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

core2 kirjoitti: Olet oikeassa 1363 on valmistus määrä eikä liity mitenkään chassi/vin numeroon, ja sit tämä, että sedania olisi tehty vain vuosina -79 ja -80 ei pidä paikkaansa, jos oikein mennään niin ekat 99 sedan turbot löytyivät jo 1975 ja 1976 esisarja autoina, joista myyntiinkin lipsahti joitakin vaikka niitä ei olisi saanutkaan myydä...
No tuossahan tuon sanotkin, niitä ei olisi saanut myydä, eli myytävät sedan Turbo 99:t tehtiin juuri kuten sanoin, -79-80!

No, tuosta en ala inttämään että tuo tyyppikilven numero olis varmasti sama kuin se että montako niitä on tehty, tuntuuu vain aika ihmelliseltä että jos autoja on tehty vain 1363 niin löyty tyyppikilpi jossa numero esim .00001825?
core2 kirjoitti:Tuohon ralliin sen verran, että valmistusmäärän raja saabin pääsyyn kansainvälisiin statuskisoihin oli sama kuin muillakin automerkeillä eli 6000 kappaletta.
Täytyy ottaa huomioon, että luokitukset silloin tehtiin aivan erilailla kuin nykyaikana.
No, en kai ole väittänytkään että Saabilla joku erioikeus olisi tuossa ralliluokituksessa mutta tuota tuon ajan luokitusmäärää en kyllä ole koskaan mistään löytänyt, jostakin on tullut käsitys että se olisi ollut tuolla 4000 kpl tienoilla. Ja joo, tiedän että nuo ovat muuttuneet moneeen otteeseen nuo rallien luokitusjutut mutta nythän pitää kuitenkin puhua tuosta ajasta koska puhumme tuonajan autostakin.
Viimeksi muokannut keskikonsoli, Su Syys 25, 2011 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin