99 GL --> T16
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24620
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99 GL --> T16
ei puututa luokitustodistuksen suomiin parannuksiin jarrujen osalta...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99 GL --> T16
keskikonsoli kirjoitti:Ai, että MM-sarjan ralliauton siviiliversiossa olisi samat jarrut kuin ihan vakio siiviiliautossa, no ehkä ei kuitenkaan..!99 GL kirjoitti:Jarrut nyt ainakin lienee samat?
Kukas tässä mistään ralliautoista alkoi puhumaan? Käsittääkseni aihe käsitteli ihan normaaleja katuautoja. Että eipä aleta pätemään joutavia
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
No, eikös kyse ollut sedan mallisesta Turbo 99:stä? Se nimen omaan on MM-ralliauton siviilimalli, ei siis mikään normi 99 jossa vain sattuu olemaan turbomoottori, noinhan yleisesti luullaan ja ajatellaan. En siis päde joutavia!99 GL kirjoitti: Kukas tässä mistään ralliautoista alkoi puhumaan? Käsittääkseni aihe käsitteli ihan normaaleja katuautoja. Että eipä aleta pätemään joutavia
Olen aikoinaan omistanut samanaikaisesti molemmat (99 GL ja 99Turbo) ja eri autoja ovat todellakin nuo kaksi, vaikka äkkipäätä samalta näyttävätkin. Tuolloinhan piti tehdä tietty määrä siiviiliversioita ralliautoista jotta sai luokiteltua jonkin auton ralliautoksi ja juuri siksi noita sedan Turbo 99:jä ei tehty kuin se määrä jonka se luokitus vaati, eli muutaman tuhat kappaletta.
Re: 99 GL --> T16
En ota kantaa tuohon ralliauto keskusteluun. Pistän tähän vain näitä turbo 99:n valmistus lukuja, en ole aivan varma ovatko nämä ne aivan lopulliset luvut, koska jenkit tilasivat joitakin kymmeniä lisää vaikka valmistus julkisesti oli lopetettu.keskikonsoli kirjoitti: Tuolloinhan piti tehdä tietty määrä siiviiliversioita ralliautoista jotta sai luokiteltua jonkin auton ralliautoksi ja juuri siksi noita sedan Turbo 99:jä ei tehty kuin se määrä jonka se luokitus vaati, eli muutaman tuhat kappaletta.
-77 1066 kpl.
-78 6672 kpl.
-79 1506 kpl.
-80 1363 kpl.
= 10607 kpl.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
Tuo vuoden 1980 valmistusmäärä on varmasti väärä tuossa, sillä omani sarjanumero oli jonkin verran tuota lukua suurempi! Niin ja pitää siis muistaa että 99 turbo sedania tehtiin vain mallia -79 ja -80.core2 kirjoitti:En ota kantaa tuohon ralliauto keskusteluun. Pistän tähän vain näitä turbo 99:n valmistus lukuja, en ole aivan varma ovatko nämä ne aivan lopulliset luvut, koska jenkit tilasivat joitakin kymmeniä lisää vaikka valmistus julkisesti oli lopetettu.keskikonsoli kirjoitti: Tuolloinhan piti tehdä tietty määrä siiviiliversioita ralliautoista jotta sai luokiteltua jonkin auton ralliautoksi ja juuri siksi noita sedan Turbo 99:jä ei tehty kuin se määrä jonka se luokitus vaati, eli muutaman tuhat kappaletta.
-77 1066 kpl.
-78 6672 kpl.
-79 1506 kpl.
-80 1363 kpl.
= 10607 kpl.
Miksi et ota kantaa "ralliauto" keskusteluun, etkö usko tuota mitä kerroin?
Re: 99 GL --> T16
Ne turbojen valmistusnumerot tod. oli kaasarimallien seassa.
Uudessa kaupassa myydyssä 99 turbo sedanissa oli kosmeettisten ja itse moottoriin kuuluvien erojen lisäksi eri jarrupalat, iskarit, renkaat ja pidempi enska.
Mitä muuta

muok...siis kaasariin verrattuna
Uudessa kaupassa myydyssä 99 turbo sedanissa oli kosmeettisten ja itse moottoriin kuuluvien erojen lisäksi eri jarrupalat, iskarit, renkaat ja pidempi enska.
Mitä muuta


muok...siis kaasariin verrattuna
Re: 99 GL --> T16
Muutama nykypäivänä merkityksetön ero tulikin jo esille, mutta mitä muuta eroa on?keskikonsoli kirjoitti:ei siis mikään normi 99 jossa vain sattuu olemaan turbomoottori, noinhan yleisesti luullaan ja ajatellaan. En siis päde joutavia!
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
Arvasin että tästä tulee vääntöä!Mikko_H kirjoitti:Ne turbojen valmistusnumerot tod. oli kaasarimallien seassa.
Uudessa kaupassa myydyssä 99 turbo sedanissa oli kosmeettisten ja itse moottoriin kuuluvien erojen lisäksi eri jarrupalat, iskarit, renkaat ja pidempi enska.
Mitä muuta![]()
muok...siis kaasariin verrattuna

Noista eroista en paljoa tiedä/muista mutta kuten jo aiemmin sanoin, jo pelkällä perstuntumalla jo tiesi ettei noilla kahdella autolla ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa. Pidelkää nyt sitten penkeistänne kiinni, muistelen jostakin lukeneeni aikoinani että Turbo 99:t eivät olisi edes ulkomitoiltaan täysin identtisiä normi 99:n kanssa, samoin akselivälit ym. eivät välttämättä ole samat. Lähdettä en ikävä kyllä voi laittaa ainakaan tähän hätään, joten suurella varauksella tuohon väittämääni tulee siis siihen asti suhtautua josko löydän sen lehden jostakin mistä tuon muistelen lukeneeni tai jotain muuta vastinetta tuolle esim. netistä. Etunapa käsittääkseni on myös suurempi Turbo 99:ssä kuin normaali 99:ssä, eikä ne vetoakselitkaan taida samat olla kuin kaasarimallissa

-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
??? Parempi ajettavuus, tehokkaampi ja huomattavan suorituskykyisempi moottori ja tehokkaammat jarrut:ko ovat nykypäivänä merkityksettömiä asioita autoissa???suorsa kirjoitti:Muutama nykypäivänä merkityksetön ero tulikin jo esille, mutta mitä muuta eroa on?keskikonsoli kirjoitti:ei siis mikään normi 99 jossa vain sattuu olemaan turbomoottori, noinhan yleisesti luullaan ja ajatellaan. En siis päde joutavia!

Edit. Ohjausvälityskin oli eri Turbo 99:ssä kuin kaasarissa.
Re: 99 GL --> T16
Olet oikeassa 1363 on valmistus määrä eikä liity mitenkään chassi/vin numeroon, ja sit tämä, että sedania olisi tehty vain vuosina -79 ja -80 ei pidä paikkaansa, jos oikein mennään niin ekat 99 sedan turbot löytyivät jo 1975 ja 1976 esisarja autoina, joista myyntiinkin lipsahti joitakin vaikka niitä ei olisi saanutkaan myydä, mutta ensimmäinen julkiseen myyntiin tarkoitettu 1977 oli combi-coupe 3d. Lisäksi vielä, että noista luvuista puuttuvat ne muutamat kymmenet sedan turbot jotka valmistettiin jenkkeihin vaikka valmistus julkisesti olikin lopetettu esisarjan autothan eivät ole myöskään mukana.keskikonsoli kirjoitti:
-77 1066 kpl.
-78 6672 kpl.
-79 1506 kpl.
-80 1363 kpl.
= 10607 kpl.Tuo vuoden 1980 valmistusmäärä on varmasti väärä tuossa, sillä omani sarjanumero oli jonkin verran tuota lukua suurempi! Niin ja pitää siis muistaa että 99 turbo sedania tehtiin vain mallia -79 ja -80.
Miksi et ota kantaa "ralliauto" keskusteluun, etkö usko tuota mitä kerroin?
Tuohon ralliin sen verran, että valmistusmäärän raja saabin pääsyyn kansainvälisiin statuskisoihin oli sama kuin muillakin automerkeillä eli 6000 kappaletta.
Täytyy ottaa huomioon, että luokitukset silloin tehtiin aivan erilailla kuin nykyaikana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 99 GL --> T16
Esisarjan 99 sedan auto jota ajelin 1975 oli varustettu ohjaustehostimella, ainoa vika autossa oli, että pakosarja jatkuvasti hajosi jopa suli kokonaan, jonka jälkeen tehtiin erilaisten aineiden sekotuksia, lopulta löytyi ruostumattoman saab patentilla oleva sekoitus.keskikonsoli kirjoitti:Edit. Ohjausvälityskin oli eri Turbo 99:ssä kuin kaasarissa.
Edit: Toinen ysiysi jonka omistin itse oli WagonBack jenkkimalli ja siinäkin oli tehostin muttei turboa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
Length / Width / Height 4394 mm (173 in) / 1689 mm (66.5 in) / 1435 mm (56.5 in)
http://www.ultimatecarpage.com/car/1323 ... Turbo.html
... eli noiden linkkienkin mukaan Turbo ja normaali 99:t eivät ole aivan samanlaisia ulkomitoiltaan, ovat siis eri autoja.Length 434.4cm/171"
Width 167.5cm/66"
Height 142.9cm/56.25"
http://www.saabmuseum.com/99/techspec.html
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
Mihinhän tämä liittyy? 99 Turbossahan ei ollut ohjaustehostinta.core2 kirjoitti:Esisarjan 99 sedan auto jota ajelin 1975 oli varustettu ohjaustehostimella, ainoa vika autossa oli, että pakosarja jatkuvasti hajosi jopa suli kokonaan, jonka jälkeen tehtiin erilaisten aineiden sekotuksia, lopulta löytyi ruostumattoman saab patentilla oleva sekoitus.keskikonsoli kirjoitti:Edit. Ohjausvälityskin oli eri Turbo 99:ssä kuin kaasarissa.
Edit: Toinen ysiysi jonka omistin itse oli WagonBack jenkkimalli ja siinäkin oli tehostin muttei turboa.
Re: 99 GL --> T16
...vai sedan ja combi coupe? Toisen linkin speksit ovat kromipuskuri"sedanille" (2D) (ihan alkupään versiolle vieläpä), toisen taasen turbokumihuulicombille (3D). Akseliväli on näkyvässä toleranssissa sama (eroa puoli milliä = hukkuu helposti pyöristykseen) ja raidevälien erot saadaan helposti aikaan eri vanteilla ja voi muutenkin olla aikain saatossa tehtyä kehitystä.keskikonsoli kirjoitti:eli noiden linkkienkin mukaan Turbo ja normaali 99:t eivät ole aivan samanlaisia ulkomitoiltaan, ovat siis eri autoja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99 GL --> T16
No tuossahan tuon sanotkin, niitä ei olisi saanut myydä, eli myytävät sedan Turbo 99:t tehtiin juuri kuten sanoin, -79-80!core2 kirjoitti: Olet oikeassa 1363 on valmistus määrä eikä liity mitenkään chassi/vin numeroon, ja sit tämä, että sedania olisi tehty vain vuosina -79 ja -80 ei pidä paikkaansa, jos oikein mennään niin ekat 99 sedan turbot löytyivät jo 1975 ja 1976 esisarja autoina, joista myyntiinkin lipsahti joitakin vaikka niitä ei olisi saanutkaan myydä...
No, tuosta en ala inttämään että tuo tyyppikilven numero olis varmasti sama kuin se että montako niitä on tehty, tuntuuu vain aika ihmelliseltä että jos autoja on tehty vain 1363 niin löyty tyyppikilpi jossa numero esim .00001825?
No, en kai ole väittänytkään että Saabilla joku erioikeus olisi tuossa ralliluokituksessa mutta tuota tuon ajan luokitusmäärää en kyllä ole koskaan mistään löytänyt, jostakin on tullut käsitys että se olisi ollut tuolla 4000 kpl tienoilla. Ja joo, tiedän että nuo ovat muuttuneet moneeen otteeseen nuo rallien luokitusjutut mutta nythän pitää kuitenkin puhua tuosta ajasta koska puhumme tuonajan autostakin.core2 kirjoitti:Tuohon ralliin sen verran, että valmistusmäärän raja saabin pääsyyn kansainvälisiin statuskisoihin oli sama kuin muillakin automerkeillä eli 6000 kappaletta.
Täytyy ottaa huomioon, että luokitukset silloin tehtiin aivan erilailla kuin nykyaikana.
Viimeksi muokannut keskikonsoli, Su Syys 25, 2011 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.