Saab 900i 16 kat käyntiongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

9000CD23T kirjoitti:Tutki se LAMBDA anturi, tai mittauta pakokaasuarvot.
Jos kovinkin rikkaalla on niin LAMBDA vaihtoon.
( minun tonnari teki samanlaista temppua, kun ilmamäärämittarin kotelo oli täynnä vettä, kävi jonkinaikaa ja rupesi rykimään ja kävi kolmella ja tämän jälkeen sammui, eikä millään käyntiin, no odotettiin 20minsaa ja taas lähti käyntiin hyvin, kunnes taas alkoi rykimään, pakokaasu haisi todella pahalle )
Kone ei käy rikkaalla, koska ei kasta koskaan tulppia. Kone käy yön yli seisottua lämpötilasta riippuen jonkin aikaa (10sek-n.5min) normaalisti, sen jälkeen voi startata rajattomasti uudelleen aina lähtee käyntiin hetkeksi. mutta ei jää käymään.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hmm, tarjotaan pari "mahdotonta vikaa":

-bensatankin "huohotus" tukossa"? Tuleeko sihahdus kun avaat tankin korkin, heti kun kone sammui?

-sytytyspääteaste kuumenee tai on rikki? Onko siellä sitä lämmönjohtavaa tahnaa korin välissä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Teemu kirjoitti:Hmm, tarjotaan pari "mahdotonta vikaa":

-bensatankin "huohotus" tukossa"? Tuleeko sihahdus kun avaat tankin korkin, heti kun kone sammui?

-sytytyspääteaste kuumenee tai on rikki? Onko siellä sitä lämmönjohtavaa tahnaa korin välissä?
Ei ole tukossa, ja sytyspääteaste vaihdettu toisesta Saabistani, ei käy ja toinen Saab käy tällä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, se sitten niistä "mahdottomista vioista"

Jos kerran käy IMM:n liitin irti, niin palaako silloin CE-valo? Konehan menee silloin "limp home" tilaan. Valon pitäisi palaa

Sun pitäis varmaan kokeilla toisella LH-yksiköllä, jotta vois sitten sen vian eliminoida pois. Pitää sitten olla varmasti samanlainen yksikkö.
Oletko katsonut ruiskun johtosarjan?

LH 2.4:ää on vielä pari versiota 2.4.1 ja 2.4.2.
Ainaskin 2.1 litraisissa on tuota LH 2.4.2:sta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Teemu kirjoitti:Ok, se sitten niistä "mahdottomista vioista"

Jos kerran käy IMM:n liitin irti, niin palaako silloin CE-valo? Konehan menee silloin "limp home" tilaan. Valon pitäisi palaa

Sun pitäis varmaan kokeilla toisella LH-yksiköllä, jotta vois sitten sen vian eliminoida pois. Pitää sitten olla varmasti samanlainen yksikkö.
Oletko katsonut ruiskun johtosarjan?

LH 2.4:ää on vielä pari versiota 2.4.1 ja 2.4.2.
Ainaskin 2.1 litraisissa on tuota LH 2.4.2:sta.
IMM ollessa irti ei CE- valo pala ja kone on "limp home" toiminnolla.
Kokeiltu toisella IMM:llä, ei minkäänlaista muutosta
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuo 10-15 sekunttia viittaisi ns..lämpöaikakytkimen toiminta aikaan, eli hieman rikkaammalla ja kun tämä antaa padalle käskyn että normaali syöttö päälle niin ottaa ja sammuu..?
hmmm...kaasuläpän asento anturi..?
Kannattaisi käydä ne sähköjohtimien pistokkeet läpi ettei vaan olisi hapettumia.

Moottorin lämpenemisjaksoon kuuluu kaksi vaihetta.
Polttoainerikastuskerroin on korkeampi ensimmäisten 20 sekunnin käynnin aikana.
Tämä tarkoittaa että ruiskutusventtiilien aukioloajat ovat pidempiä.
20 sekunnin kuluttua polttoainerikastusta pienennetään lyhentämällä ruiskutusventtiilien aukioloaikaa.

Jos sytytyspulssit lakkaavat polttoainepumppu pysähtyy. ( hihnapyörällä oleva anturi..? )

Mahdollisia vikoja.
Moottori käynnistyy mutta pysähtyy välittömästi.
-johtosarja liitinkappale
-joutokäynnin säätöventtiili
-polttoaineen paineensäädin
-polttoainepumppu, takaiskuventtiili
-imujärjestelmä

Lainattu saab-klubin foorumilta:
Lähetetty: Kes Hei 07, 2004 10:07 pm Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

^^Mimmi tuossa vastailikin. CE-valo on yksi pirulainen. Mulla talttui vasta ilmamäärämittarin ja ruiskupumpun vaihdolla. Ruiskupumppuja tohon 16v-malliin on kahta sorttia, kalliimpi tottelee Boschin-nimeä ja halvempi on Walbro. Mulla oli onnea, oli tuo puolet halvempi (98 e). Eikä äännellyt ollenkaan, antelipa vaan bensaa ihan miten sattui, kunnes kajahti lopullisesti ja jätti tielle.

Rikkinäisellä ilmamäärämittarilla ei kestänyt yli 100 km/h:n vauhteja tai täyskaasukiihdytyksiä ja sytytti CE-valon ynnä heitti varajärjestelmän päälle. Kun vaihdoin toimivan ilmamäärämittarin, pelitti kaksi viikkoa kunnolla kunnes alkoi vilkuttaa valoa. Parina aamuna lähti vaan kolmella pytyllä käyntiin ja minä jo ounastelin kansiremppaa tms., mutta kun sitten jätti tielle ja ruiskupumppu vaihdettiin, KAIKKI temppuilu loppui siihen. Eli moninaiset ovat oireet tuolla ruiskupumpulla. Loppujen lopuksi (mulla yht. 140 euroa=traileri 20 km+osa+vaihto) aika halpa osa vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

9000CD23T kirjoitti:Tuo 10-15 sekunttia viittaisi ns..lämpöaikakytkimen toiminta aikaan, eli hieman rikkaammalla ja kun tämä antaa padalle käskyn että normaali syöttö päälle niin ottaa ja sammuu..?
hmmm...kaasuläpän asento anturi..?
Kannattaisi käydä ne sähköjohtimien pistokkeet läpi ettei vaan olisi hapettumia.

Moottorin lämpenemisjaksoon kuuluu kaksi vaihetta.
Polttoainerikastuskerroin on korkeampi ensimmäisten 20 sekunnin käynnin aikana.
Tämä tarkoittaa että ruiskutusventtiilien aukioloajat ovat pidempiä.
20 sekunnin kuluttua polttoainerikastusta pienennetään lyhentämällä ruiskutusventtiilien aukioloaikaa.

Jos sytytyspulssit lakkaavat polttoainepumppu pysähtyy. ( hihnapyörällä oleva anturi..? )

Mahdollisia vikoja.
Moottori käynnistyy mutta pysähtyy välittömästi.
-johtosarja liitinkappale
-joutokäynnin säätöventtiili
-polttoaineen paineensäädin
-polttoainepumppu, takaiskuventtiili
-imujärjestelmä

Lainattu saab-klubin foorumilta:
Lähetetty: Kes Hei 07, 2004 10:07 pm Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

^^Mimmi tuossa vastailikin. CE-valo on yksi pirulainen. Mulla talttui vasta ilmamäärämittarin ja ruiskupumpun vaihdolla. Ruiskupumppuja tohon 16v-malliin on kahta sorttia, kalliimpi tottelee Boschin-nimeä ja halvempi on Walbro. Mulla oli onnea, oli tuo puolet halvempi (98 e). Eikä äännellyt ollenkaan, antelipa vaan bensaa ihan miten sattui, kunnes kajahti lopullisesti ja jätti tielle.

Rikkinäisellä ilmamäärämittarilla ei kestänyt yli 100 km/h:n vauhteja tai täyskaasukiihdytyksiä ja sytytti CE-valon ynnä heitti varajärjestelmän päälle. Kun vaihdoin toimivan ilmamäärämittarin, pelitti kaksi viikkoa kunnolla kunnes alkoi vilkuttaa valoa. Parina aamuna lähti vaan kolmella pytyllä käyntiin ja minä jo ounastelin kansiremppaa tms., mutta kun sitten jätti tielle ja ruiskupumppu vaihdettiin, KAIKKI temppuilu loppui siihen. Eli moninaiset ovat oireet tuolla ruiskupumpulla. Loppujen lopuksi (mulla yht. 140 euroa=traileri 20 km+osa+vaihto) aika halpa osa vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi.
Polttoainepumppu ja takaiskuventtiili on uusittu, polttoaineen paineet ja jäännöspaineet tarkistettu, ok. Samoin polttoainepumpun tuotto on oikea, tyhjäkäyntimoottori on kunnossa, kaikki liittimet tarkistettu ja varmuuden vuoksi puhdistettu. En tiedä mitä arvoja lamdan pitäisi antaa. Auton käydessä IMM irroitettuna, (käy näin vaikka kuinka kauan) signaalijohtimen jännite n. 95-120 millivolttia. IMM irroitettuna kierrokset noin 1600.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lambda 0 - 1V.

LH 2.2
Napa 20 ( Boksissa )
Sisään 0.6-1.0V ( Seos Lihava )
Sisään 0 - 0,4 ( Seos laiha )

Varhaissytytys ( PRE-IGNition DI/APC M1989-
Sisään 0V ( Rikastus, varhaissytytys )
Sisään 6.5V ( Ei rikastusta )
Sisään 12V ( Rikastus, nakutus )

LH 2.4.2

Napa 24 ( Boksissa )
0.6 - 1,0 ( Seos on lihava )
0 - 0,4 ( Seos on Laiha )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

9000CD23T kirjoitti:Lambda 0 - 1V.

LH 2.2
Napa 20 ( Boksissa )
Sisään 0.6-1.0V ( Seos Lihava )
Sisään 0 - 0,4 ( Seos laiha )

Varhaissytytys ( PRE-IGNition DI/APC M1989-
Sisään 0V ( Rikastus, varhaissytytys )
Sisään 6.5V ( Ei rikastusta )
Sisään 12V ( Rikastus, nakutus )

LH 2.4.2

Napa 24 ( Boksissa )
0.6 - 1,0 ( Seos on lihava )
0 - 0,4 ( Seos on Laiha )
Tilasin Bochilta lamda-anturin, ensi viikon olen työmatkalla joten palaan asiaan ja informoin tuloksista palattuani.
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Kulkuri kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Lambda 0 - 1V.

LH 2.2
Napa 20 ( Boksissa )
Sisään 0.6-1.0V ( Seos Lihava )
Sisään 0 - 0,4 ( Seos laiha )

Varhaissytytys ( PRE-IGNition DI/APC M1989-
Sisään 0V ( Rikastus, varhaissytytys )
Sisään 6.5V ( Ei rikastusta )
Sisään 12V ( Rikastus, nakutus )

LH 2.4.2

Napa 24 ( Boksissa )
0.6 - 1,0 ( Seos on lihava )
0 - 0,4 ( Seos on Laiha )
Tilasin Bochilta lamda-anturin, ensi viikon olen työmatkalla joten palaan asiaan ja informoin tuloksista palattuani.
No niin on jälleen palattu ihmisten ilmoille. Asensin lamda-anturin ja toiveikkaana käynnistin Saabin ja tulos: ei edelleenkään käy, lamdan vaihdolla ei mitään vaikutusta käyntihäiriöön, kohta meinaan loppuu hermot!!!!
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tarjotaan lisää veikkauksia:

-alipainevuodot? (katso kaikki alipaineletkut koenhuoneesta ja tiivisteholkit)
-puolan johto??
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

pakoputkisto lähes tukossa?
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Tämä on erään toisen merkin tyyppivika, mutta käsittääkseni sinulla on myös Boschin järjestelmä johon ongelma liittyy. Kyse on autoista 90 luvun molemmin puolin muutama vuosi.

Eli virranjakajan sisällä on ns. hall-anturi joka on rikki. Tässä toisessa merkissä väittivät että sitä ei saa vaihdettua, ilman koko virranjakajan vaihtamista, mutta kyllä sen saa. Niiteillä kiinni ja maksoi jotain 60mk.

Meinasin itsekin luopua aikanaan toivosta kun ko. osa temppuili. Lähti käyntiin silloin kun huvitti ja sammui ihan miten sattui. Tuli vaihdettua aika paljon osia vian vuoksi. Ja ko. vika ei näkynyt Chec Engine valon palamisena
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

stara kirjoitti:pakoputkisto lähes tukossa?
Pakoputkisto on uusittu, ja virranjakaja tarkistettu ja on ok. Jostain kumman syystä seos menee laihalle lämmityskäyntijakson jälkeen, en vain ymmärrä mistä syystä. Vaihdoin lamda-anturin ja edelleenkään signaalijännite ei ole kuin n. 0,1-0,2 volttia.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Johtovika, tai hapettumia jossakin pistokkeessa, tai juotosvika.
Koetappas saada siihen lambdan johtimeen se 0,5V jostakin kävisikö se auto sitten..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin