Itse vaihdoin luottopeliin 15tkm välein ja oli kyllä likainen lähes aina. Samalla laitoin tulpat, 20tkm välein johdot, pyörijän ja virranjakajan kannen. Öljyt sitten 8tkm-10tkm välein.lucaf kirjoitti:ilmansuodatin vaihdettu maaliskuussa, noh, kilsoja on näköjään sen jälkeen kertynyt tuohon autoon 13 tuhatta lisää mutta ei kai se nyt vielä...?
sinisen 99:n tuore vikalista
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MB W203 '04 200 CDI
millainen venttiilivika voisi olla kyseessä? voiko samainen venttiilivika aiheuttaa myös sellaista oiretta, että kovassa vauhdissa (kierrokset yli 3200) moottorin lämmöt lähtee reilusti nousemaan vaikka jäähdytysjärjestelmä olisi kunnossa?shaft kirjoitti:Korkea HC-arvo eli palamattomat hiilivedyt johtuu yleensä juurikin viasta sytytyspuolella tai venttiiliviasta.
tähän autoonhan tuli edellämainittu oire kesällä sen jälkeen kun radalla kokeilin huippunopeutta. lämmöt nousi melkein punaiselle, ja sen jälkeen kone toiminut aina niin, että jos motarillakin ajaa 120, niin lämmöt alkaa lähestymään punaista. kesällä herkemmin. ennen tuota kesän episodia lämmöt ei ikinä nousseet yli vaakatason. käynti on silti tasainen, ei käy ikinä kolmella pytyllä tai muuten oudosti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ärsyttävintähän tuossa pakokaasutestihommassa on se, että itse ei pysty päästöjä lukemaan, ja päästömittauksista rahastetaan älyttömiä katteita. eihän tässä olis mitään probleemaa jos kotipihalla vois työntää anturin pakoputkeen ja konepellin alla vaihtaisi releitä niin kauan että päästöt on kurissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kyllä jossain on vikaa jos noin kuumiaa, ajoin Wanhojen Saabien kokoontumiseen moottoritietä koko matkan, ja vähän yli nopeimman sallitun, eikä tuplis suostunut nostamaan viisaria puolenvälin yli.lucaf kirjoitti:millainen venttiilivika voisi olla kyseessä? voiko samainen venttiilivika aiheuttaa myös sellaista oiretta, että kovassa vauhdissa (kierrokset yli 3200) moottorin lämmöt lähtee reilusti nousemaan vaikka jäähdytysjärjestelmä olisi kunnossa?shaft kirjoitti:Korkea HC-arvo eli palamattomat hiilivedyt johtuu yleensä juurikin viasta sytytyspuolella tai venttiiliviasta.
tähän autoonhan tuli edellämainittu oire kesällä sen jälkeen kun radalla kokeilin huippunopeutta. lämmöt nousi melkein punaiselle, ja sen jälkeen kone toiminut aina niin, että jos motarillakin ajaa 120, niin lämmöt alkaa lähestymään punaista. kesällä herkemmin. ennen tuota kesän episodia lämmöt ei ikinä nousseet yli vaakatason. käynti on silti tasainen, ei käy ikinä kolmella pytyllä tai muuten oudosti.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
MB W203 '04 200 CDI
MB W203 '04 200 CDI
siitä ei ole epäilystä että jossain on vikaa, mutta tähän asti olen epäillyt että jäähdytin on tukossa (sen takia ostin sulta sellaisen) mutta nyt heräsi epäilys voiko venttiilipuolella olla jotain. minä kun en venttiileistä mitään ymmärrä, toivoisin saavani kommentteja asiasta jotain tietäviltä.
olisko se nyt pelkästään siitä kiinni? merkillistä kyllä kun vuoden takaisessa katsastuksessa CO pyöri 600:ssa ja piti käydä säädättämässä kolmeen sataan, tosin silloin mulla oli iänikuisen vanha ilmanputsari kiinni (tyhmä minä), olisko ilmanputsarin vaihdon myötä mennyt liian laihalle?jcarlson kirjoitti:Käy liian laihalla. CO vanhaksi kaasariautoksi liian matala ja HC taivaissa.
On se mahdollista jos oli täysin tukossa. Noin laihalla ei kaasarikone enää käy kunnolla vaan seos jää välillä syttymättä jolloin HC-arvo pomppaa korkealle. Sama efekti siis kuin syttyvialla. Ei tuo kyllä venttiilivikaakaan välttämättä pois sulje.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mulla oli vuosia sitten 900c joka kävi kanssa noin laihalla, eli CO oli nollassa. ja siinä se näkyi suorituskyvyssäkin. tämä auto taas kulkee kuin enkeli, ei minkäänlaista niuhottamista suorituskyvystä tai moottorin käynnistä.
no, vaihdan virranjakajan kannen ja suodattimen ja vien säädettäväksi optimistisella mielellä ja uskon että tulee hyvä
no, vaihdan virranjakajan kannen ja suodattimen ja vien säädettäväksi optimistisella mielellä ja uskon että tulee hyvä
on käyty korjaamolla. seoksen säätäminen ei onnistunut kun neula vissiin irronnut kierteiltään.
sen sijaan jarrutehostimelta imusarjallle menevä alipaineletku falskasi huonon tiivistekumin ansiosta. pahus kun ei ole kirjanpidossa koska tuon kumin olen vaihtanut, arvaan että vuoden sisällä on vaihdettu muistan vielä tilanteen jolloin edellinen laukesi, eikä se kumi vanhalta edes näyttänyt, pehmeä, vähän turvonnut, mutta jotain epämääräisiä halkeamia. motonet laatua!
no, sattui olemaan hansikaslokerossa noita pari käyttämättömiä, vaihto ja HC/O2 arvot laskivat välittömästi sallittuihiin, 250 ja 2.5. pitää muistaa vaihtaa uus kumi taas seuraavaan katsastukseen...
sitä ennen kun oli siinä mittauslaitteen luona joutuilasta aikaa mekaanikon kadottua hetkeksi, kerkesin tehdä pienen testin, vedin ryypyn kahvasta reilusti niin että tyhjäkäynti nousi -> CO lähti nousemaan, ja HC + O2 arvot lähti laskemaan
, että aiheuttiko tuo imupuolen vuoto myös sen että seos ei palanut kunnolla?
joo, jäi vielä kaivelemaan tuo kun CO arvo jäi vielä laihalle, näytti kovan ruuvauksen jälkeen vain 0.5, kysyin että onko venttiilit vaarassa palaa. vastaus oli (olin siis saab-merkkihuollossa) että ei ole, koska kierrosten noustessa seos kyllä rikastuu, kyseessä vain tyhjäkäynnin aikainen arvo
heräsi sitten kysymys mikä merkitys päästöjen mittaamisella/valvomisella on jos ajon aikana päästöt ovat jotain ihan muuta?
no, samalla kun manasin sitä kehnoa tarvikeosakumia, totesi mekaanikko että samaa "laatua" on tarvikkeena myytävät kaasuttimen kalvot.
voidaanko nämä kumiosat laskea melkein siis "if it works, dont fix it" kategoriaan
älä yritäkään ehkäistä tulevaa vikaa, 10 vuotta vanha saabin oma kumiosa saattaa kestää pidempään kuin pakasta vedetty tarvikeosa 
sen sijaan jarrutehostimelta imusarjallle menevä alipaineletku falskasi huonon tiivistekumin ansiosta. pahus kun ei ole kirjanpidossa koska tuon kumin olen vaihtanut, arvaan että vuoden sisällä on vaihdettu muistan vielä tilanteen jolloin edellinen laukesi, eikä se kumi vanhalta edes näyttänyt, pehmeä, vähän turvonnut, mutta jotain epämääräisiä halkeamia. motonet laatua!

no, sattui olemaan hansikaslokerossa noita pari käyttämättömiä, vaihto ja HC/O2 arvot laskivat välittömästi sallittuihiin, 250 ja 2.5. pitää muistaa vaihtaa uus kumi taas seuraavaan katsastukseen...
sitä ennen kun oli siinä mittauslaitteen luona joutuilasta aikaa mekaanikon kadottua hetkeksi, kerkesin tehdä pienen testin, vedin ryypyn kahvasta reilusti niin että tyhjäkäynti nousi -> CO lähti nousemaan, ja HC + O2 arvot lähti laskemaan

joo, jäi vielä kaivelemaan tuo kun CO arvo jäi vielä laihalle, näytti kovan ruuvauksen jälkeen vain 0.5, kysyin että onko venttiilit vaarassa palaa. vastaus oli (olin siis saab-merkkihuollossa) että ei ole, koska kierrosten noustessa seos kyllä rikastuu, kyseessä vain tyhjäkäynnin aikainen arvo
heräsi sitten kysymys mikä merkitys päästöjen mittaamisella/valvomisella on jos ajon aikana päästöt ovat jotain ihan muuta?
no, samalla kun manasin sitä kehnoa tarvikeosakumia, totesi mekaanikko että samaa "laatua" on tarvikkeena myytävät kaasuttimen kalvot.
voidaanko nämä kumiosat laskea melkein siis "if it works, dont fix it" kategoriaan

No melkein näin vois sanoa, mulla meni alle vuodessa just toi sama motonettilaatukumi. Vanhassa ei ollut muuta vikaa, kuin että se oli täysin kivettynyt, eikä ollut enää ihan tiivis. Mutta parempi sekin, kun alta aikayksikön purukumiksi pehmennyt tarvike, joka tulee ulos kahtena kappaleena.lucaf kirjoitti:on käyty korjaamolla. seoksen säätäminen ei onnistunut kun neula vissiin irronnut kierteiltään.
[...]
voidaanko nämä kumiosat laskea melkein siis "if it works, dont fix it" kategoriaanälä yritäkään ehkäistä tulevaa vikaa, 10 vuotta vanha saabin oma kumiosa saattaa kestää pidempään kuin pakasta vedetty tarvikeosa
Kaasarin tarvikekalvojen laadusta on vaikea sanoa, mutta olihan se burgerin huoltosatsin kalvo hieman toisenlaista materiaalia tarvikkeeseen verrattuna...