sinisen 99:n tuore vikalista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:ilmansuodatin vaihdettu maaliskuussa, noh, kilsoja on näköjään sen jälkeen kertynyt tuohon autoon 13 tuhatta lisää mutta ei kai se nyt vielä...?
Itse vaihdoin luottopeliin 15tkm välein ja oli kyllä likainen lähes aina. Samalla laitoin tulpat, 20tkm välein johdot, pyörijän ja virranjakajan kannen. Öljyt sitten 8tkm-10tkm välein.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

shaft kirjoitti:Korkea HC-arvo eli palamattomat hiilivedyt johtuu yleensä juurikin viasta sytytyspuolella tai venttiiliviasta.
millainen venttiilivika voisi olla kyseessä? voiko samainen venttiilivika aiheuttaa myös sellaista oiretta, että kovassa vauhdissa (kierrokset yli 3200) moottorin lämmöt lähtee reilusti nousemaan vaikka jäähdytysjärjestelmä olisi kunnossa?

tähän autoonhan tuli edellämainittu oire kesällä sen jälkeen kun radalla kokeilin huippunopeutta. lämmöt nousi melkein punaiselle, ja sen jälkeen kone toiminut aina niin, että jos motarillakin ajaa 120, niin lämmöt alkaa lähestymään punaista. kesällä herkemmin. ennen tuota kesän episodia lämmöt ei ikinä nousseet yli vaakatason. käynti on silti tasainen, ei käy ikinä kolmella pytyllä tai muuten oudosti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ärsyttävintähän tuossa pakokaasutestihommassa on se, että itse ei pysty päästöjä lukemaan, ja päästömittauksista rahastetaan älyttömiä katteita. eihän tässä olis mitään probleemaa jos kotipihalla vois työntää anturin pakoputkeen ja konepellin alla vaihtaisi releitä niin kauan että päästöt on kurissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:
shaft kirjoitti:Korkea HC-arvo eli palamattomat hiilivedyt johtuu yleensä juurikin viasta sytytyspuolella tai venttiiliviasta.
millainen venttiilivika voisi olla kyseessä? voiko samainen venttiilivika aiheuttaa myös sellaista oiretta, että kovassa vauhdissa (kierrokset yli 3200) moottorin lämmöt lähtee reilusti nousemaan vaikka jäähdytysjärjestelmä olisi kunnossa?

tähän autoonhan tuli edellämainittu oire kesällä sen jälkeen kun radalla kokeilin huippunopeutta. lämmöt nousi melkein punaiselle, ja sen jälkeen kone toiminut aina niin, että jos motarillakin ajaa 120, niin lämmöt alkaa lähestymään punaista. kesällä herkemmin. ennen tuota kesän episodia lämmöt ei ikinä nousseet yli vaakatason. käynti on silti tasainen, ei käy ikinä kolmella pytyllä tai muuten oudosti.
Kyllä jossain on vikaa jos noin kuumiaa, ajoin Wanhojen Saabien kokoontumiseen moottoritietä koko matkan, ja vähän yli nopeimman sallitun, eikä tuplis suostunut nostamaan viisaria puolenvälin yli.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

siitä ei ole epäilystä että jossain on vikaa, mutta tähän asti olen epäillyt että jäähdytin on tukossa (sen takia ostin sulta sellaisen) mutta nyt heräsi epäilys voiko venttiilipuolella olla jotain. minä kun en venttiileistä mitään ymmärrä, toivoisin saavani kommentteja asiasta jotain tietäviltä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käy liian laihalla. CO vanhaksi kaasariautoksi liian matala ja HC taivaissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jcarlson kirjoitti:Käy liian laihalla. CO vanhaksi kaasariautoksi liian matala ja HC taivaissa.
olisko se nyt pelkästään siitä kiinni? merkillistä kyllä kun vuoden takaisessa katsastuksessa CO pyöri 600:ssa ja piti käydä säädättämässä kolmeen sataan, tosin silloin mulla oli iänikuisen vanha ilmanputsari kiinni (tyhmä minä), olisko ilmanputsarin vaihdon myötä mennyt liian laihalle?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On se mahdollista jos oli täysin tukossa. Noin laihalla ei kaasarikone enää käy kunnolla vaan seos jää välillä syttymättä jolloin HC-arvo pomppaa korkealle. Sama efekti siis kuin syttyvialla. Ei tuo kyllä venttiilivikaakaan välttämättä pois sulje.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla oli vuosia sitten 900c joka kävi kanssa noin laihalla, eli CO oli nollassa. ja siinä se näkyi suorituskyvyssäkin. tämä auto taas kulkee kuin enkeli, ei minkäänlaista niuhottamista suorituskyvystä tai moottorin käynnistä.

no, vaihdan virranjakajan kannen ja suodattimen ja vien säädettäväksi optimistisella mielellä ja uskon että tulee hyvä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

1+1=2 :idea:

tajusin juuri että toi laihalla käyminenhän aiheuttaa luultavasti sen, että ylikuumenee korkeilla kierroksilla. raportoin jos saan todistettua.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

on käyty korjaamolla. seoksen säätäminen ei onnistunut kun neula vissiin irronnut kierteiltään.

sen sijaan jarrutehostimelta imusarjallle menevä alipaineletku falskasi huonon tiivistekumin ansiosta. pahus kun ei ole kirjanpidossa koska tuon kumin olen vaihtanut, arvaan että vuoden sisällä on vaihdettu muistan vielä tilanteen jolloin edellinen laukesi, eikä se kumi vanhalta edes näyttänyt, pehmeä, vähän turvonnut, mutta jotain epämääräisiä halkeamia. motonet laatua! :(

no, sattui olemaan hansikaslokerossa noita pari käyttämättömiä, vaihto ja HC/O2 arvot laskivat välittömästi sallittuihiin, 250 ja 2.5. pitää muistaa vaihtaa uus kumi taas seuraavaan katsastukseen...

sitä ennen kun oli siinä mittauslaitteen luona joutuilasta aikaa mekaanikon kadottua hetkeksi, kerkesin tehdä pienen testin, vedin ryypyn kahvasta reilusti niin että tyhjäkäynti nousi -> CO lähti nousemaan, ja HC + O2 arvot lähti laskemaan 8O, että aiheuttiko tuo imupuolen vuoto myös sen että seos ei palanut kunnolla?

joo, jäi vielä kaivelemaan tuo kun CO arvo jäi vielä laihalle, näytti kovan ruuvauksen jälkeen vain 0.5, kysyin että onko venttiilit vaarassa palaa. vastaus oli (olin siis saab-merkkihuollossa) että ei ole, koska kierrosten noustessa seos kyllä rikastuu, kyseessä vain tyhjäkäynnin aikainen arvo

heräsi sitten kysymys mikä merkitys päästöjen mittaamisella/valvomisella on jos ajon aikana päästöt ovat jotain ihan muuta?

no, samalla kun manasin sitä kehnoa tarvikeosakumia, totesi mekaanikko että samaa "laatua" on tarvikkeena myytävät kaasuttimen kalvot.

voidaanko nämä kumiosat laskea melkein siis "if it works, dont fix it" kategoriaan :arrow: älä yritäkään ehkäistä tulevaa vikaa, 10 vuotta vanha saabin oma kumiosa saattaa kestää pidempään kuin pakasta vedetty tarvikeosa :?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

lucaf kirjoitti:on käyty korjaamolla. seoksen säätäminen ei onnistunut kun neula vissiin irronnut kierteiltään.

sen sijaan jarrutehostimelta imusarjallle menevä alipaineletku falskasi huonon tiivistekumin ansiosta. pahus kun ei ole kirjanpidossa koska tuon kumin olen vaihtanut, arvaan että vuoden sisällä on vaihdettu muistan vielä tilanteen jolloin edellinen laukesi, eikä se kumi vanhalta edes näyttänyt, pehmeä, vähän turvonnut, mutta jotain epämääräisiä halkeamia. motonet laatua! :(

[...]

no, samalla kun manasin sitä kehnoa tarvikeosakumia, totesi mekaanikko että samaa "laatua" on tarvikkeena myytävät kaasuttimen kalvot.

voidaanko nämä kumiosat laskea melkein siis "if it works, dont fix it" kategoriaan :arrow: älä yritäkään ehkäistä tulevaa vikaa, 10 vuotta vanha saabin oma kumiosa saattaa kestää pidempään kuin pakasta vedetty tarvikeosa :?
No melkein näin vois sanoa, mulla meni alle vuodessa just toi sama motonettilaatukumi. Vanhassa ei ollut muuta vikaa, kuin että se oli täysin kivettynyt, eikä ollut enää ihan tiivis. Mutta parempi sekin, kun alta aikayksikön purukumiksi pehmennyt tarvike, joka tulee ulos kahtena kappaleena.

Kaasarin tarvikekalvojen laadusta on vaikea sanoa, mutta olihan se burgerin huoltosatsin kalvo hieman toisenlaista materiaalia tarvikkeeseen verrattuna...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos vaan perse kestää saabin orggiskumiosien hinnan, niin laatu on taattua...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin