Hieman parempi 900 Turbo

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Nyt alkaa hinta olemaan oikealla tasolla ottaen huomioon mallin harvinaisuus. Todella upean näköinen, ainoa harmittava ja hintaa laskeva asia väärät puskurit ja listat. Ne vaihtaisin heti jos autosta muuten saa fiksun näköisen.

Eikö tuossa Riston laittamassa kuvassa ole jenkkivalot.
#961
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja Risto »

Samppo kirjoitti:Eikö tuossa Riston laittamassa kuvassa ole jenkkivalot.
On. Kyseessä on mainos 900:n alkutaipaleelta ja ilmeisesti siinäkin on vaihdettu jälkeenpäin uudemman mallin leveälistaiset puskurit. Vai onko?
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Risto kirjoitti:
Samppo kirjoitti:Eikö tuossa Riston laittamassa kuvassa ole jenkkivalot.
On. Kyseessä on mainos 900:n alkutaipaleelta ja ilmeisesti siinäkin on vaihdettu jälkeenpäin uudemman mallin leveälistaiset puskurit. Vai onko?
Sanos se, kyllä tuossa mielestäni pitäisi olla kapealistaiset ja leveiltä nuo näyttää. Aika erikoista. Katoin omat 6kpl esitteitä väliltä 78-80 läpi ja kaikissa näkyy samat kapeat listat. Mielestäni vm. -82 oli vielä kapealistaiset puskurit, mutta kylkilistat leveämmät. Enkä muista nähneeni tai kuulleeni tuon ikäisestä missä olisi alunperin ollut leveät listat puskureissa.
TRX vanteiden rosteriset keskikupit muovitaustalla kannattaa muuten poimia talteen jos tulee vastaan, niitä on miltei mahdoton löytää enää mistään.
#961
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja lucaf »

samoin taisi mennä ysiysin puskurit ja listat, että 82 oli kapeat listat enää puskureissa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ettei nuo mainoksien uudemmat listat vain olisi kaikki jenkkimalleissa? Jälkeenpäinhän noita on varmasti kyllä muuteltu uudemmannäköisiksi kun ensimmäisistä avoistakin on keuloja viistottu. Tällaista tapausta epäilisin topicin auton kohdalla.

Kaikissa esitteissä mitkä nopeasti arkistosta osuivat silmiin oli ensimmäiseen porraperäsatkuun asti kapeat listat puskureissa, porrasperässä (eli MY81) oli jo leveät kylkilistat, muutoin GLs:stä Turbo Finlandiaan asti kapeat listat all round, mm. 79 ja 80 -vuosimallibrosyyreissä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Rattivaihde kirjoitti:Kaikissa esitteissä mitkä nopeasti arkistosta osuivat silmiin oli ensimmäiseen porraperäsatkuun asti kapeat listat puskureissa, porrasperässä (eli MY81) oli jo leveät kylkilistat, muutoin GLs:stä Turbo Finlandiaan asti kapeat listat all round, mm. 79 ja 80 -vuosimallibrosyyreissä.
Saabmuseon sivuilla on myös sama tieto noista kylkilistoista:
http://saabmuseum.com/en/model-years/sa ... r-changes/
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Fiksasin kuvan hieman isommaksi auto on siis MY79 900 Turbo, ostin sen 1978 lopulla auto on US malli varustettu ruksatuilla releillä tilatessa kuten avattavilla taka sivulaseilla, kattoluukulla, kolmet niskatuet takapenkillä Harman gardon ja nuo mustat ohuet ovilistat, auto tuli ulos liinalta numero kakkosena eka oli saman mallinen.
Puskurit ja sivu listat ovat alkuperäisiä MY 79 kuuluvia.
Mulla on sellainen fiilis, että markkinat täällä ruotsissa olivat erilaiset kuin suomessa siihenaikaan, sellaisen kuvan olen saanut tämän keskustelun aikana.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kuva
Tässä on kuva autosta, josta keskustelu alkoi. Eroja on. Sivulistat ovat uudemmasta mallista ja puskuri samanlainen kuin aiemmassa mainoskuvassa. Lisäksi taustalla oleva puutölli on isompi.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Hieman parempi 900 Turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mökki on tosiaan isompi kuin mun kuvassa joka on otettu keväällä 1979 näverniemen mökkialueelta, jos tuo auto on 1979 malli on listoja muutettu jälkikäteen, mun pirssi on ostettu jo 1978 Hinta silloin oli tasan 30 000 kruunua myin auton syyskuussa 1979 sain siitä 36 000 kruunua tää on ainoa pirssi jonka olen ostanut ja myynyt voitolla ajoin kuitenkin pirssillä melkein 12 000km.
Auton ekan Eli 1000km huollon tein hertsikan saabilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin