Vesipumppu, korjautettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onneksi olkoon vaan , ja nyt taas kelpaa ajella :D :D
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No jo oli tapahtumaketju. Itse olen ottanut kahdesti ketjupyörän irti nokka-akselista (eka varaosa-autosta ja toinen omasta ku vaihoin nokka-akselin) ja molemmilla kerroilla olen pyörittänyt koneen ajoitusmerkkiin ja tällä lailla saanu yhden pultin nokkapyörästä irti ja sen tieten siihen metallituen reikään/nokkapyörään kiinni ensin ku olen löysännyt ne kaksi muuta.

Tuosta vesipumppuremontista tuli sellainen "jälkiseuraamus", että jonku ajan päästä pitää mennä vaihdattaan uudestaan öljyt, kun oli sotkeentunu öljyjen sekaan nestettä. Nyt laitetut öljyt on vähän aikaa "pesemässä" konetta ja sitten uudet sisään.

Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

dimebak kirjoitti:
Tuosta vesipumppuremontista tuli sellainen "jälkiseuraamus", että jonku ajan päästä pitää mennä vaihdattaan uudestaan öljyt, kun oli sotkeentunu öljyjen sekaan nestettä. Nyt laitetut öljyt on vähän aikaa "pesemässä" konetta ja sitten uudet sisään.
Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Myrkky kirjoitti:Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!
Jäähdytysnestettä saaneet öljyt on laskettu pois ja tällä hetkellä koneessa on uudet öljyt ja uusi suodatin. Ajan niillä vähän aikaa ja käyn vaihdattaan uudestaan öljyt ja suodattimen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

dimebak kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Älä aja kauaa näillä öljyillä, ei se vesi siellä niin paha ole, mutta se jäähdytysneste(glykoli) on tehokas surma laakereille!
Jäähdytysnestettä saaneet öljyt on laskettu pois ja tällä hetkellä koneessa on uudet öljyt ja uusi suodatin. Ajan niillä vähän aikaa ja käyn vaihdattaan uudestaan öljyt ja suodattimen.
Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Myrkky kirjoitti:Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).
Niillä ei ole ajettu vielä kovinkaan paljoa, ~15 kilsaa. Ja ylihuomenna lähdetään hiihtolomalle Roihin junalla. Joten tiedossa ei ole ajoa kuin matkalippujen haun ja parin kauppareissun verran ennen öljyn vaihtoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

dimebak kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Juu, ymmärsin kyllä, mutta siellä on edelleen sitä glykolia joukossa.. itse en ajaisi ekoilla "huuhtelyöljyillä" kuin senverta, että sekoittuvat kunnolla(muutamia kymmeniä kilometrejä enintään).
Niillä ei ole ajettu vielä kovinkaan paljoa, ~15 kilsaa. Ja ylihuomenna lähdetään hiihtolomalle Roihin junalla. Joten tiedossa ei ole ajoa kuin matkalippujen haun ja parin kauppareissun verran ennen öljyn vaihtoa.
Se on hyvä se, meinaan muutaman eri moottorin olen laakeroinut vuosien saatossa pelkän kansipahvivaurion takia, kun neste on päässyt tekemään tuhoa.

Hyvää lomaa koko porukalle ja rinteessä varovasti! :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

dimebak kirjoitti:Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin :lol:
Allekirjoitan yllä olevan kommentin. Joka kerta, kun panen oman B-koneeni käyntiin, on minun hetki kuunneltava sen sievää käyntiääntä. H-koneessa kihnuttavat hihnat ja 16-venttiilisessä naputtavat joko venttiilit tai suuttimet. Mutta B-kone jää vain hyrisemään kuin sanoakseen: "Milloin vain sinulle sopii..."

Valitettavasti vain vesipumppu aiheuttaa minullakin huolta. Kuukauden aikana saa lisätä noin litran nestettä. Onneksi se sentään valuu ulkopuolelle eikä koneeseen sisälle. Monta kertaa olen päättänyt luopua siitä ja tehnyt valmiita listoja eri moottorien vaihtamiseen tarvittavista osista. Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pekka Valtanen kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Mutta kyllä se nätisti käy; ennen ja jälkeen remontin :lol:
Allekirjoitan yllä olevan kommentin. Joka kerta, kun panen oman B-koneeni käyntiin, on minun hetki kuunneltava sen sievää käyntiääntä. H-koneessa kihnuttavat hihnat ja 16-venttiilisessä naputtavat joko venttiilit tai suuttimet. Mutta B-kone jää vain hyrisemään kuin sanoakseen: "Milloin vain sinulle sopii..."

Valitettavasti vain vesipumppu aiheuttaa minullakin huolta. Kuukauden aikana saa lisätä noin litran nestettä. Onneksi se sentään valuu ulkopuolelle eikä koneeseen sisälle. Monta kertaa olen päättänyt luopua siitä ja tehnyt valmiita listoja eri moottorien vaihtamiseen tarvittavista osista. Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.

Juu älkää niitä B-koneita pois vaihdelko mokoman vesipumpun takia

Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään... :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Myrkky kirjoitti:Hyvää lomaa koko porukalle ja rinteessä varovasti! :)
Kiitos kiitos, ei tosin mennä rinteeseen, kun kukaan meistä ei sitä harrasta. Kelkalla saatetaan käydä ajamassa.
Pekka Valtanen kirjoitti:Ehdolla on ollut T16-myllyä tonnarista DI-sytytyksellä tai 2,1-litraista vaparia (siitä saisi muuten jättää katalysaattorin pois mikä tietäisi noin 150 hv:n tehoja..). Mutta kun aukaisen konepellin ja katson siellä olevaa moottoria, tuntuu se jotenkin kuuluvan siihen autoon. Siellä se on ollut jo kolmekymmentä vuotta. Ja olisi vielä ties miten pitkään jos se vain saa asiallista hoitoa.
Itsellä on samoja ajatuksia pyörinyt päässä, kun omassa on jo tehdasvalmisteisena ollut samat välitykset kuin 99 Turbossa. Helpottaa sinänsä 99 Turbon käyttöä vertailuautona, kun tarvitsee vain kytkimen muuttaa vastaamaan mitä Turbossa oli ( :lol: on jo), kun jarrutkin on samat.

Mitä kattiin tulee niin se pitää olla, jos siinä autossa on katti ollut josta moottori on otettu.

Omia virimietteitä:

- 2,0 16V vapari LH-ruiskulla (OG900i16V '89, 133hv)
- 2,0 16V vapari, 2,3-kannella, katilla, LH-ruisku/DI-sytytys (9000i2,3 '9? 150hv)
- 2,0 Turbo 16V LH-ruisku/APC, katilla (OG900T16V '8?, kuiten Bosch-osilla 160hv)
- 2,0 turbo 16V Trionic7, katilla, matalapaineturbo (OG9-3 '01-03 150hv)

Nuo olis sitten kaikki tehty H-lohkon päälle ja männillä sovitettu puristukset samoiksi kuin ko. autoissa alunperin oli. "Tehokatto" olis 174hv (145hv x 1,2 = 174hv) 20% säännön mukaan. Vapareihin vakiokokoiset pakoputket tai 900 Turbon vakio 2,5" modattuna ja turboihin 900 Turbon viri 3" modattuna. Välityksiä sen verran, että #7 enska vakio #6 tilalle ja kytkin olisi 99/900 Turbon levyllä ja SachsRaceEngineering-paineasetelmalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Teemu kirjoitti:Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään... :D
Ongelma on pahimmillaan mikäli vesipumpun akselille on kulunut ura. Silloin on vaihdettava tiivisteiden lisäksi myös ratassarja. Ja niiden saatavuus alkaa olemaan vähän niin ja näin. Motonetilta saa vielä uusimman tyyppistä pumppua, jossa on tiheämpi hammastus. Mutta -76 ja vanhemmissa on karkeampi hammastus ja niitä ei tietääkseni enää saa uutena.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pekka Valtanen kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Onneksi saa kohtuu hintaan uusia pumppuja/korjaussarjoja. Ja taas matka jatkuu piiitkään... :D
Ongelma on pahimmillaan mikäli vesipumpun akselille on kulunut ura. Silloin on vaihdettava tiivisteiden lisäksi myös ratassarja. Ja niiden saatavuus alkaa olemaan vähän niin ja näin. Motonetilta saa vielä uusimman tyyppistä pumppua, jossa on tiheämpi hammastus. Mutta -76 ja vanhemmissa on karkeampi hammastus ja niitä ei tietääkseni enää saa uutena.
Eipä taida saada. En ole varma asiasta mutta käyttöakselin vaihto saattaisi pelastaa vanhemman pumpun omistajia. Silloin taitaa joutua vaihtamaan jakajan, riippuu tietenkin sen hampaista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pannaanpa vähän lisäinfoa. Katselin tänään pellin alle ja pumpusta tippasee nestettä. Soitin asiasta korjaamolle ja se ylempi tiiviste (hiilitiiviste) hakee siellä oman paikkansa pikku hiljaa ja vuoto lakkaa. Tämä tippasu kestää talvella pidempään kuin kesällä johtuen moottorin osien matalammasta lämpötilasta.

Joten ei muuta ku kohta taas öljyn vaihtoon ja sitten kovaa ajoa :twisted:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin