Puhukaas nyt ysinoppa-vihaaja ympäri..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Katsoin noita lucaf:in kuvia, ja kommenttia:

"...lähtee kuin hauki rannasta. Suorituskykyisin ajamani SAAB!..."

Minulla on vastaava käsitys - ja silloin puhutaan tietysti vanhoista ei-trimmatuista saabeista ilman turboa.

Tuntuu noppa (oma ja myös tutun omistama) pirteämmältä kun iivari (omistanut yhden, hiljattain kokeillut toista), ja paljon pirteämmältä kun 900 kaasari (omistanut yhden, hiljattain kokeillut pari muuta). Enpä tiedä mistä johtuu, onko painoeroa sittenkin vai välityksissä eroa?
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itseasiassa... minulla on jo perverssi visio, mitä tuolle voisi tehdä.. :twisted:

Kansi irti, rälläkällä männänlaesta tavaraa pois männän ollessa yläkuolokohdassaan.. mitaten nesteellä suurinpiirtein samankokoisiksi palotilat... hieman halkinainen turbon pakosatsi hitsaillen nippuun ja paikalleen.. kaverilta ylijäämäksi jäänyt bemarin garrett paikalleen isommalla kompressorilla terästettynä.. ahtimelle voitelu öljykellon reikään ruuvatusta T-kappaleesta.. ahtimen öljypaluu mittatikun varteen istutettuun T-kappaleeseen... koneen päälle pitkälleen niin iso cooleri kun mahtuu.. konepeltiin rälläkällä reikä ja poikki sahattu sarviksen pulkka kiinni popniiteillä.. tallin periltä varaosa-K-jetti paikalleen.. lisäsuutin kaasuläpältä reagoivalla mikrokytkimellä...

:twisted: :twisted: :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Sanokaa mitä sanotte, mutta mä ainakin rakastan noppaa yli kaiken. En ole koskaan ajanut muilla Saabeilla, enkä koskaan tule ajamaan. Kannattaa ehdottomasti käydä hakemassa. Mullekin tulee toinen noppa
kotiin ensi viikolla.
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kestääköhän muuten saabin pesunestesäiliö noin 1 bar paineen... ja jos sitä hieman vahvistaisi vaikkapa jeesusteipillä..?

Meinaan ottaen siihen paine imusarjasta ja vieden sieltä letku cooleri tienoille suuttimille, saataisiin vesiruiskutus coolerin ulkopintaan...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

andrelinoge kirjoitti:Sanokaa mitä sanotte, mutta mä ainakin rakastan noppaa yli kaiken. En ole koskaan ajanut muilla Saabeilla, enkä koskaan tule ajamaan.
Ysikymppifanatismia! :D

Minä kun jo luulin että olen ainoa joka suhtautuu ysikymppiin tuollaisella tunteen palolla! Hienoa!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

andrelinoge kirjoitti:Sanokaa mitä sanotte, mutta mä ainakin rakastan noppaa yli kaiken. En ole koskaan ajanut muilla Saabeilla, enkä koskaan tule ajamaan. Kannattaa ehdottomasti käydä hakemassa. Mullekin tulee toinen noppa
kotiin ensi viikolla.
Onkohan tuo nyt vähän liioittelua? :) Vaikka ite pidän og900:sta yhtenä mainioimmista saabeista, olen siltikin kokeillut useimpia eri korimalleja. Kelpopelejä nämä muutkin on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Myrkky kirjoitti:Kestääköhän muuten saabin pesunestesäiliö noin 1 bar paineen... ja jos sitä hieman vahvistaisi vaikkapa jeesusteipillä..?

Meinaan ottaen siihen paine imusarjasta ja vieden sieltä letku cooleri tienoille suuttimille, saataisiin vesiruiskutus coolerin ulkopintaan...
Kyllä se varmasti kestää jos vaan saa tiiviiks. Kuplan säiliö oli valmiiks tiivis ja siitä lähtis letkut ja kaikkee. Se kestää ainakin 4-5baria
On sen kokoinen että mahtuu vaikka sine toiseen lokariin jos haluu pitää pissapojan omana systeeminä.

Visiot kuulostaa muuten mainiolta.
Nopan muotoihin kun tottuu niin sehän näyttää suorastaa urheillulliselta.

Oliskos kellään kiinnostusta 87-vuotiseen noppaan?
Ei oo ihan laho ja paperit kunnos. Pitäis saada vähän nurkkia siistittyä eikä mulla riitä aika tuon laittamiseen. Siis saa hakee pois jos menee käyttöön.
YV:llä enempi tietoo
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Olen kerran purkanut (kaverin) 900:sen kojelaudan ja laittanut paikoilleen :evil: Kyllä tuplaysin kojelauta on "ihana", kerrassaan helppo purkaa ja koota. Ja näyttääkin ihan Cesnalta :) Makuasia sano koira kun muniaan nuoli. Itse olen mieltynyt (tottunut) 99:n perään ja keulaan. Nopan perä on vähän sellanen "pannaan tohon vekki" malli mut kai siihenkin tottuis. Olen kyllä niitä jo vähän katsellut, jos vaikka nopan hommais...
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

tetammi kirjoitti: Nopan muotoihin kun tottuu niin sehän näyttää suorastaa urheillulliselta.

Oliskos kellään kiinnostusta 87-vuotiseen noppaan?
Ei oo ihan laho ja paperit kunnos. Pitäis saada vähän nurkkia siistittyä eikä mulla riitä aika tuon laittamiseen. Siis saa hakee pois jos menee käyttöön.
YV:llä enempi tietoo
Tietysti olisi kiinnostusta jos asuisit vähän lähempänä. Olet muuten
oikeassa että noppa on kovin urheilullinen auto. Onko toi 99 avoauto itse tehty?
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Hitto!
Itsellä oli eilen tarkoitus käydä ostamassa 90 jolla ajettu 132000km mutta kun myyjälle sattui kiireitä juuri siihen aikaan. No ei voi mitään, ei vaan tule käytyä helsingissä joka päivä mutta nyt kun kerran tuli valmistujaisjuhlissa käytyä niin olisin samalla käynyt ton ostaa. :cry:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=326716
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Noniin, haettu on ja kerrottavaa on niin positiivistä kuin negatiivistäkin.

Hitsaamista on useiden reikien verran jo pelkällä pintapuolisella tarkistelulla, paikkamaalailtu sieltätäältä ja kupeessa rumasti pakkelit halki.
Ovipahvit jonkinverran kärsineet, kojelaudan keinonahan irvikuva hieman rypistynyt sekä peräkontissa haisee homeiselle sekä kostealle.



Auto on ajettu 302tkm ja tuntuisi olevan täysissä vedoissaan. Moottori on yksi siistiäänisimmistä koskaan kuulemistani saabin moottoreista ja vaihdelaatikko toimii hiljaisesti ja täsmällisesti kuin ajatus.

Jarrut lähti toimimaan OK pienen ajoherkistelyn myötä, ohjaus on erittäin täsmällinen ja välystä ei ole yhtään. Ohjaus on myös paljon herkempi kun osasin odottaa tehostamattomasta, vaikka alla on kuitenkin 185/65/15 renkaat.

Vetonivelet vaikuttivat olevan kunnossa, samaten pallonivelet ja puslat, ei nitise, ei natise, ei kolise eikä pidä mitään muutakaan epämääräistä ääntä.

Auton 0eur hintaan kuului myös kahdet renkaat, pinnaltaan OK olevat mutta vanhahkon näköiset misukan talvirenkaat sekä saabin originaali tykkivanteilla olevat kesärenkaat joista 2 huonoja ja kaksi lähes uusia.

Peräkontista löytyi uusi ja iskemätön vesipumppu, vaikka paikallaan olevakin tuntui olevan ihan tiivis ja hiljainen. Hanskalokerosta pari H4 lamppua sekä muutamia erilaisia vilkku/parkkipolttimoita muutamaa sulaketta unohtamatta.

Akkukin tuntui elpyvän, vaikka olikin päässyt menemään ihan tyhjäksi.. ainakin starttasi iloiseen vielä parin tunnin seisomisenkin jälkeen vaikka sisävalo oli palanut sen ajan. Ja tietty koko asian kruunaa, että tankki oli lähes täynnä bensaa! :D



Mie rakastuin tuohon kulkupeliin.. :oops:


Edit: Lisätääs vielä, että konehuone on yllättävän siistin näköinen, edes ne normaalisti öljykuran peitossa olevat vetarin juuret eivät olleet juurikaan likaiset.. samaten moottorin kupeet olivat öljyttömiä.

Kysymys: Oliko noissa kaikissa kierroslukumittari ja 5-vaihteinen laatikko?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Siis kaikki toi kokonaisen 0 euron hintaan? Onnittelut! Kuulostaa hyvältä :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jariha kirjoitti:Siis kaikki toi kokonaisen 0 euron hintaan? Onnittelut! Kuulostaa hyvältä :D
Niin minustakin kuullostaa... ja vielä paremmalle oisi kuullostanut jos olisin tarttunut tilaisuuteen kun ekat huhut siitä kuulin, ois ollu viel kilvissä ja ajoaikaa syksyyn.. :?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Tasan kaksi mallivaihtoehtoa taisi olla:
4-v. ja
5-v. jossa eroina lisäksi: kierroslukumittari, pikku etuspoikka, 5,5 " vanteet, tihkukytkin vinkkareissa
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

scania-vabis kirjoitti:Tasan kaksi mallivaihtoehtoa taisi olla:
4-v. ja
5-v. jossa eroina lisäksi: kierroslukumittari, pikku etuspoikka, 5,5 " vanteet, tihkukytkin vinkkareissa
Nuohan tosiaan olivat ne vaihtoehdot. Kiekkamittari on kyllä suurimmassa osassa 4-v ysikymppejä, vaikkei se siihen kuulunutkaan ainakaan esitteiden mukaan.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin