99 täristää pakilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: Ei vaikuta pahalta nakilta. Joutuukohan paljonkin purkamaan etupäässä? Kiinnike on kivasti siellä syylärin takana jemmassa. Satkussahan se näkyy ihan helposti...
joo maskin irroitus riittää, ja alapuolelta kumitulppa pois niin pääsee räikällä ja jatkovarrella.

vai että koneen etukiinnitys, sekö se on. mulla seiskaykkösessä peruutusvaihde rynkyttää niin kovin että hyppää pois päältä ellei pidä kepistä kiinni. mutta ei tullut mieleen tarkistaa tota etukiinnitystä. pitääkin tsekata se ensi tilassa. sen olen huomannut että rynkytystä ei tapahdu jos nostan kytkimen nopeasti, mutta jos yritän hitaasti liu-uttaa peruutusvaihteella, sit alkaa aivan hervoton ravistus.
Pitäisköhän munkin pakittaa välillä, niin tietäis, tekeekö samaa. Siis noi samat oireet, mutta eteenpäin lähtiessä ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

rytkytyksestä

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Voihan se olla niinnii, että vauhtipyörän silmälaakeri olisi matkannut elinkaarensa ehtoolle. Jotenkin tuntuu vain siltä, että etukannattimesta ei tässä välttämättä ole kysymys, koska pakitettaessa rytkyttää ja nenä menosuuntaan edetessä ei. Etukannakehan painuu "syvemmälle" peruutettaessa, mutta eteenpäin ajettaessa moottori ja vaihteisto pyrkii "keulimaan" ja juuri siitä syystä tuplaysin syylärit ovat toisinaan alareunoista uudelleen muotoiltuja ja H-moottorien v-jakajan kannet kulutusosia(, kone keulii ja jakaja osuu ensimmäisenä konepeltiin).

teevee P:n Vee
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On muutes joskus tainnut keulia munkin 99:ssä kone, kun laturin hihnapyörä on syönyt hirveen uran siihen lämmityslaitteen muovikoteloon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kytkimestä en mitään ymmärrä, mutta seiskaykkösessäni ainakin kuuluu melkoinen kahina kytkinpoljin ylhäällä tyhjäkäynnillä. ja vaimenee kun polkaisee pohjaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se ääni tulee todennäköisesti voimansiirrosta, eli vaihteistosta. Itsellä muuten 900i:ssä kuulu ensiövedosta melkoinen rouskutus, kun vaihteistoöljyn taso oli turhan matalalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Selittäkää minulle vielä, miten ja mihin tuo ilmankosteus vaikuttaa. Eli, kun on kuivaa, niin täristää liikkeelle lähdettäessä, mutta kun esim. viime yönä oli satanut, niin tänään ei täristä sitten yhtään. Tuskin se moottorin kiinnitykseen vaikuttaa? Ja aiemmin epäilemäni kuiva vetonivel on vaihdettu jo jokin aika sitten ja siitä ei ollut kyse. Syyttävä sormi osoittaa kytkimeen, mutta osaisko joku perustella tuon ilmankosteuden vaikutuksen siihen?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jos pakilla rytkyttää pahasti kytkin kokonaan kiinni (poljin ylhäällä) niin epäilen että pakin rattaat on syöty pyöreiksi.

Itsellä on omassa remppaamassani lootassa tälläinen ominaisuus.


http://www.saabismionsairaus.net/Albums ... .sized.jpg
tossa näkyy vasemman puoleisimmasta pakkirattaasta osa, ei se ny paha oo. Ihan pyöreitäkin on nähty.
http://www.saabismionsairaus.net/Albums ... .sized.jpg
Ja tässä näkyy pieni ratas jolla voima siirretään pakille. Ei sekään mahdoton.. jossain silti välystä varmasti on ja epäilen tästä johtuman armottoman takomisen.

Tokihan takominen voi tulla perästäkin??

Edit:
Niinja sisemmät vetarin kupitkin tätä voinee tehdä jos on käännetty? Itsellä toisessa kupissa on kuoppaa..

T. Pasi
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Niin, minähän en edelleenkään ole havainnut täristystä pakittaessa, ainoastaan ykkösellä paikaltaan lähdettäessä, kun kytkintä olen nostamassa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla tuo täristäminen liittyy nimenomaan kytkimen luistattamiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ruiskusaapas
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: 99 täristää pakilla

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Nostetaas melkein 20v vanha ketju :D

Oliko tähän jollakin ratkaisu? Oma -72 alkanut tekemään samaa. Pakilla hirveä vatkaaminen varsinkin ylämäkeen.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 täristää pakilla

Viesti Kirjoittaja mestari »

Oliko kostea aamu kun peruutit :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ruiskusaapas
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: 99 täristää pakilla

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Ei ollu :D

Onko se nyt se kytkin, laatikko vai tukikumit?
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 täristää pakilla

Viesti Kirjoittaja mestari »

Stekkasitko sen tukikumin.mikäli se on ok stekkaa kytkin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 täristää pakilla

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ruiskusaapas kirjoitti:
Pe Elo 23, 2024 19:41
Nostetaas melkein 20v vanha ketju :D

Oliko tähän jollakin ratkaisu? Oma -72 alkanut tekemään samaa. Pakilla hirveä vatkaaminen varsinkin ylämäkeen.
Saabeista tiedän yhtä vähän kuin niitä suunnitelleet insinöörit autoista -70-luvulla, mutta villi veikkaukseni on, että kaksi saman aikaista vikaa on päällänsä. Rikkinäinen kytkin ja kuolleet moottorinkiinnikkeet. Eikä ole edes saabin ominaisvika, moni muu autokin tekee samaa. Kukapa ei muistaisi legendaarista "känsän" hyppivää moottoria?

Toki korjaapa kumman tahansa näistä, niin ongelma ratkennee hetkeksi, mutta miksi sitä ei tekisi kunnolla kun tekemään ryhtyy.

Janne
Ruiskusaapas
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: 99 täristää pakilla

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Kytkin on vasta noin 10tkm ajettu. Paineasetelma tosin on vanha, liekö jopa alkuperäinen. Voihan se olla että asetelma hiukan kärsi viime remontissa kun meni kytkinakseli vaihtoon. Kumit ei ainakaan silmämääräisesti ole rikki mutta saattavathan ne olla väsyneet. Seurataan tilannetta...
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Vastaa Viestiin