Nooppa tuli pihaan (kuvat lisätty)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Noppa rulez

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Eihän tässä ehdi kuin lefa42:a onnitella! Ja etenkin siitä, että sulla VAIHTUUKIN noi Saabit, eikä vain kerry lisää, kuten toisilla!
Ajelin nimittäin tänään Turuust -91 16i:llä ja nyt sitten ihmettelen, että mitä sillä oikein tekisin! Se on 13. Saabini, enkä vielä ole yhtään myynyt, kolme odottaa paalaajaa...
Otit sitten tosissasi sen 90 iivarin tekemisen , vai? Sullehan jäi juuri k-jetin osat, jotta puoli päivää - ja se on siinä? Tankki tosiaan vaihtuu satkusta ja vähän sähköjä mukaan niin jo pelittää.
Kerro ihmeessä, miten hommassa käy!

Naapurikaupungin keräilijä:
900 i16 4d -91, tuli tänään varalle
900 i16 5d -90, peltisepällä
900 i16 3d -89, Ruottista varaosiksi
900 i16 5d -89, ABS-luovuttaja
900 i8 3d - 88, pojan auto, jo 2 päivää kortti...
900 i8 4d -88, varaosiksi
900 T8 4d -81, varusteiden takia, ilman turboa, paaliin
900 GLS 3d-79, 2-reikäisen konepellin vuoksi, paaliin

Nopat ja ysiysit seuraavalla kerralla!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mihin asti nopassa ykkösellä pääsee? Entä kakkosella?

Mulla tuntuis olevan satkussa 25km/h ja 40km/h yleensä nuo missä vaihdan isompaa silmään.

Ykkösellä ei pahemmin yli 30km/h uskalla päästellä ja kakkosellakin maksimissaan 60km/h vai uskaltaako?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

saab900c kirjoitti: Ykkösellä ei pahemmin yli 30km/h uskalla päästellä ja kakkosellakin maksimissaan 60km/h vai uskaltaako?
Kyllä sekä 4-, että 5-vaihteiset 99:t kulkevat 2. vaihteella ainakin 80 km/h helposti, kokeiltu on. Nopan ja 99:n välillä tuskin suurempia eroja on.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

1. 50
2. 80
3. 120
4. 150 :)
5. paljon 8)

Kaikenkaikkiaan hauska vekotin
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Superincat alla kyllä, talvirenkaat pelleillä, kuinkas muuten tästä 5v nopasta uupuu tihkuasento pyyhkijöistä, eikös se kuulu tähän nopan "parempaan" malliin, jossa siis kieppikello ja 5v laatikko?
5-vaihteisessa mallissa on kiinteä jaksopyyhintäasento. Liekö vaihtunut jossakin vaiheessa tms. Lisäksi 5-vaihteisessa mallissa pitäisi olla jonkin sortin etuvakaaja. Autosi maalipinta on säilynyt todella hienossa kunnossa. Cardinal Red- värisävy (?).
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kuulemma maalattu uusiksi jokunen vuosi sitten, mutta orkkisvärillä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No onneksi olkoon taas kerran :lol:
Noppa on aika mukava vekotin, kunnon työjuhta, ja etenee jonkin verran rivakammin kuin satku ja ohjaus on kevyempi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

http://koti.mbnet.fi/stefa/RLE-noppa/

KUVEJA! 8)

Mitään kovin teknistä kuvaa ei löydy, virheitä en alkanut kuvaamaan, saati sitten pelliä aukaisemaan, mutta käväisin luontokierroksella auton kanssa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, nyt on tutkittu erinäisiä asioita autossa, ja todettu kaikenlaista "pientä", ainakin minä pidän pienenä, kun kerran autolla uskaltaa ajaa :)

-Jarrut vinkuvat ja hieman puoltavat
-Etupään jousituksessa jotain outoa (kova tömäys, niin pitää narahduksen/kolahdus/vääntymisääni, jousi?)
-Koneen ja laatikon välissä öljyvuoto (tämä johti ajatukseen tekniikanvaihdosta, kun kerran joudun tuon pois nostamaan tiiviisteidenkin laiton vuoksi)
-Jäähdytysnestevuoto (ei mahdoton)
-Kytkin täristää (koitin luistattaa jos vaikka palaisi tasaiseksi, tulos = kumit vinkui) :)
-Sisustassa pikkuvirheitä
-Toisen takatukitangon kiinnikkeessä pehmeää (ei irti)
-Pari muutakin pehmyttä kohtaa, pellit kuitenkin pääosin kivikovia
-Turvavyömuistutin pimeä (lamppu kaiketi)
-Jotain pientä saattoi olla mikä ei mieleeni jäänyt (eli ei vakavampaa)

Eli tällaista, pitänee laittaa projektiosioon, kunhan ehdin aloittamaan, nyt pitää ensin laittaa tuplikseen toinen syyläri ja säätää tuolla nopan mukana tulleella työkalulla kaasarit, jotta uskaltaa enemmänkin ajaa.

Niin, ja jottei kenellekään tule epäselväksi, pidän autoa tästä huolimatta hyväkuntoisena, onhan tuossa paljon listaa, mutta vähän vikaa, jos ottaa huomioon taistelun 99:n kanssa, ja siitäkin ollaan nyt voiton puolella.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

saab84 kirjoitti: Lisäksi 5-vaihteisessa mallissa pitäisi olla jonkin sortin etuvakaaja. Autosi maalipinta on säilynyt todella hienossa kunnossa. Cardinal Red- värisävy (?).
Tuolla etuvakaajalla tarkoitetaan tässä tapauksessa etuspoikkaa.

Lefa, se spoikka on muuten tasan samanlaisesta nopasta peräsin.

Kone kannattaa pestä ensiksi ennen kuin rupee tekniikkaa vaihteleen jos vaikka vuotais sellaisesta paikasta ettei tarttis nostaa.
Ruiskuttaminenhan ei vaadi tekniikan poisnostoa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Joo, kyllähän tuo täytyy konehuoneesta pestä, jotta saa sitten kuvailla ja rehvastella (ennenkuin öljy ehtii valua) :)

Mitäs tuolla etupäässä kannattaisi tutkia tuon töyssyäänen aiheuttajaksi, kun ei kauheita kokemuksia pyöräntuennasta ole (iskarit ja jouset kyllä havaitsen, jos ovat tallella) :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

On ne jouset ja iskarit tallella. Joskus itsekin ihmettelin sitä ääntä, mut siihen jotenkin tottui ja se jäi unholaan :roll:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Selvä, asia pitää tutkia, koska näin maaseudulla auto saa iskua päivittäin ja paljon. :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

melläkin kaksi Noppaa.
Onnea Lefa, mitä enemmän Noppia, sen iloisempi ihminen
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8127
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ehkä

Viesti Kirjoittaja mestari »

ekaksi tulisi mieleen :iskarin kumit,yläpallo kuivana?
sit jos joku suoran pellinhitsari on hepannut holvien vakiopaikat siten,
että ei ole tehnyt alkup. tyylin mukaan tukivarsien kiinnityskohtia,käy kuin vaajakosken miehelle että kun helmikuun alussa "naapurin tuttu" hitsas ne
ja sit loppukuusta leimalle ja heti maaliskuun alusta alatukivarsi katkesi kun ei voinut joustaa kun ei ollut tilaa.
eli katkesi tukivarsi siitä korin kulmakohdasta , sitten kilvet irti ja hinaus ja vitutus. ja uuden auton osto.
Voi tietty olla muukin mutta tässä niinkuin aluxi
Vastaa Viestiin