Kaasari og900 ei starttaa eikä edes lupaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

'74:ssa tupliksessa ei ole polttoaineen paluuletkua, mutta jos sellaisen vetäisi tuonne tankkiin ja laittaisi tuollaisen "mustan möykyn" kaasarin ja linjojen väliin, niin eikai se pahentuakaan voi. :)

Hävettää välillä, kun auto kiiltelee ja herättää muutenkin huomiota, muttei kuumana starttaa kuin sahaamalla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oletko kokeillut painaa hieman kaasua startin aikana?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jep, kyllä nuo muut on startanneet aina normaalisti (eli heti kun avainta näyttää), siis '80GLs, '81 GL(s), '82 GL(s)

Tuosta kaasunpainamisesta / painamatta jättämisestä ei tässä autossa ole hyötyä, ei vaan lähde sahaamatta kuumana.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

saab900c kirjoitti:
HM kirjoitti:Aaaarggggg!!!

Äläkää ottako sitä "vapor trappia" pois käytöstä
Okei, okei. Pistän letkut takasin heti huomenna.

Oltiin puhelimella yhteydessä yhteen saab-korjaajaan, joka oli sitä mieltä että se muoviholkki hajoaa lähes 100% varmuudella kun vaihtaa uuden pumpun, jos ei ole jo siihen mennessä hajonnut.

Jotenkin tuntui pumppua asennettaessa että uuden pumpun jousi on tehokkaampi kuin aiemman, että ehkäpä sekin vaikutti.

Tästä reissusta jäi sellainen fiilis, että nyt vaihtaisin mielellään kaiken mahdollisen helposti vaihdettavan konehuoneesseen, jotta pystyisi välttämään vastaavanlaisen äkkikuoleman.

Onko esim. puola tms. sellaisia osia jotka kannattaisi vaihtaa varmuuden vuoksi?
Ei muuta kuin päristelet menemään ja hoidat huollot aika ajoin :wink: Irkkikeskustelunkin päätteeksi lieni sulla vikana vain tuo käyttötangon holkin hajoaminen ja kone ei saanut menovettä kunnolla.
#2274
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

lefa42 kirjoitti:'74:ssa tupliksessa ei ole polttoaineen paluuletkua, mutta jos sellaisen vetäisi tuonne tankkiin ja laittaisi tuollaisen "mustan möykyn" kaasarin ja linjojen väliin, niin eikai se pahentuakaan voi. :) .
Mites tuossa tuo systeemi on toteutettu, pumppu työntää sen minkä ehtii ja jokin kohokammion venttiili estää ylikastelun?

Jos tuossa on myös pakosarjalta lämpimän ilman tuonti suodattimelle niin hetkellisen kuplan voi aiheuttaa kaasuttimen ylimääräinen lämpeneminen, kun säätö ei toimi oikein.

Vai olisko sitten kuitenkin että tuplat uittaa?
#2274
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Ilmeisesti autoa pitäisi huoltaa ihan korjaamolla asti ettei tarvitsisi taas pian hinailla.

Nykyisellään auto tuntuu toimivan ihan OK, mutta muutemat viikonloppuista haaksirikkoa edeltäneet, viimeisen 10tkm aikana alkaneet sivuäänet antavat yhä kuulua itsestään.

- Liikkeelle lähdettäessä kuuluu vingahdus joskus oikealta edestä (ei vaikuta vaikka yrittäisi lähteä oikein rauhallisesti liikkeelle)

- Jos kaasuttaa samalla kun kääntää oikealle niin kuuluu joskus metallin narahdus edestä vasemmalta

Noiden lisäksi ilmeisesti on se kytkimen painelaakeri (?) jonka Lefa huomasi viikonloppuna, mutta josta ei ole kuulunut mitään ennen tai jälkeen.

Kovana budjettimiehenä tietysti koitan tässä pohtia mihin vikoihin oikein kannattaisi puuttua ja mitkä ovat sellaisia etteivät ne jätä tienpäälle. Toisaalta tarkoitus olisi ajaa autolla vielä ainakin 100tkm.



-------------------------

Sitten jotain merkityksettömiä pikkuvikoja (kannattaako edes korjauttaa?):

- Apparin jalkoihin valuu vettä tuulilasin tiivisteestä
- Ovissa hölskyy välillä vesi
- hiljaisessa vauhdissa etujarrut pitävät vinkunaa

Nestettä katoaa 10tkm matkalla jonkin verran:
- vaihdelaatikosta (1-2dl ?)
- koneesta parkkipaikoille (5-8dl ?)
- ohjaustehostimesta (1-2dl ?)
Viimeksi muokannut saab900c, Ma Syys 26, 2005 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

saab900c kirjoitti:- Liikkeelle lähdettäessä kuuluu kumin (?) vingahdus joskus oikealta edestä (ei vaikuta vaikka yrittäisi lähteä oikein rauhallisesti liikkeelle)
Hmm.. voisikohan kuulua jarruista...
- Jos kaasuttaa samalla kun kääntää oikealle niin kuuluu joskus metallin narahdus edestä vasemmalta (ei ole kuulunut silloin kun kytkin on ollut pohjassa)
Hmjaa'a... voisiko pallonivelissä olla jotain... ehkä...
- Ovissa hölskyy välillä vesi
Tähän puutun sen verran että vesi ei todellakaan saisi hölskyä ovissa, toivon mukaan eivät ole jo alkaneet mätimään sisäpuolelta. Ovissa on alaosassa neljä tuuletusreikää, edessä ja takana, lisäksi oven keskivaiheilla on kaksi alas osoittavaa tuuletusreikää joista pitäisi oven sisään päässy vesi valua ulos. Nämä menevät herkästi tukkoon esimerkiksi siten että oviin puhalletaan kotelosuojaa ja sekaan kerääntyy hiekkaa...

Kokeile vaikka jäätelötikulla avata ne oven alaosassa olevat tuuletusreiät.

Nuo öljykatoamiset vaikuttaisi suht normaalita tuolla pidolla olleessa autossa, luulisin...
#2274
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasari og900 ei starttaa eikä edes lupaa

Viesti Kirjoittaja saab900c »

saab900c kirjoitti:Jäin eilen kaasari og900:ni (-89 270tkm) kanssa tien päälle Tampere-Pori välillä.

Auto alkoi 100km/h 5. vaihteella nykiä ja nykiminen jatkui pienemmillä vaihteilla ja nopeuksilla kunnes auto sammui kokonaan.

Sain auton Mouhijärven läheisyydessä olevan Nesteen pihaan. Kone tuntui käyvän normaalia heikommin tyhjäkäynnillä.
Kokeilin ajaa samaa matkaa täsmälleen samalla tavoin viime viikonloppuna.

Muistikuvani oli että olin isossa ylämäessä laittanut 4.-vaihteen silmään, painanut kaasun pohjaan ja pitänyt kaasua pohjassa koko ylämäen ajan.

Täten onnistuin säilyttämään nopeusrajotuksen mukaisen nopeuteni, eikä käynyt niin kuin yleensä, että nopeus laskee ylämäessä 10-15km/h rajotuksen alle.

Nyt tein viikonloppuna saman tempun uusiksi ja nykiminen/kakominen alkoi jo ylämäen yläosassa jo ennen 5. vaihteen vaihtamista. Tosin nykiminen lakkasi kun nostin kaasun ylös, annoin rullata ja vähän ajan päästä jatkoin normaalisti ajoa.

(viimeksihän oli sitten mennyt se muoviholkki, mutta kupariholkki ei mennyt tietty miksikään tuosta)

Voisiko tällä ongelmalla olla jotain tekemistä sen motonetin "laatupumpun" kanssa?

Eli olisiko niin että se pumppu ei kestä jos ajaa pitkään kierroksilla, vaan se lakkaa toimimasta ja seurauksena se muoviholkki hakkasi itsensä rikki siihen pumpun tankoon?
Vastaa Viestiin