Vapaakytkin Saabeissa on (oli) vähän samanlainen kuin polkupyörän takanapa. Vetää eteenpäin vain kun polkimien vauhti on isompi kuin takapyörän. Eikä tarvitse alamäessä moottorin surista täysillä mukana, kuten ei polkijankaan viuhtoa pakkotahtisesti jalkojaan. Luonnollista säästöä ja mukavuutta niin polkupyörässä kuin (oikeaoppisessa?) autossakin!!
Vapaakytkin oli 99:ssä vuosina 1968-71, eli kun mottorin koko kasvoi 1,7 - 1,85 -litraisista 2-litraiseen niin vaihteisto muuttui/vahvistettiin ja vapaakytkin jäi epämuodikkaana pois.
Ajo ilman kytkintä.
-
- "Turbo"
"Niin, minunhan oli pakko ajaa ilman kytkintä, kun sitä ei yksinkertaisesti juurikaan ollut 99:ssä. Se poljinsylinterin sisällä oleva palautusjousi katkesi ja kytkimen liike rajoittui niin paljon..."
Mulla oli ihan sama juttu muutama vuos takaperin,ylös ja alaspäin vaihto sujui ihan hyvin, jopa 1:lle alaspäin vaihdettaessa.täytyy aina sillointällöin kokeilla,että pysyy takaraivossa sekin tieto
Mulla oli ihan sama juttu muutama vuos takaperin,ylös ja alaspäin vaihto sujui ihan hyvin, jopa 1:lle alaspäin vaihdettaessa.täytyy aina sillointällöin kokeilla,että pysyy takaraivossa sekin tieto
saab 99 -83 GL"S"
Jep, sain ykkösenkin silmään kytkimettä, kävin tankkaamassa ja siinä tuli kokeiltua, nyt siis tiedän, kytkimen hajoamista odotellessamatti sallinen kirjoitti:"Niin, minunhan oli pakko ajaa ilman kytkintä, kun sitä ei yksinkertaisesti juurikaan ollut 99:ssä. Se poljinsylinterin sisällä oleva palautusjousi katkesi ja kytkimen liike rajoittui niin paljon..."

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI