Ajo ilman kytkintä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1273
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vapaakytkin Saabeissa on (oli) vähän samanlainen kuin polkupyörän takanapa. Vetää eteenpäin vain kun polkimien vauhti on isompi kuin takapyörän. Eikä tarvitse alamäessä moottorin surista täysillä mukana, kuten ei polkijankaan viuhtoa pakkotahtisesti jalkojaan. Luonnollista säästöä ja mukavuutta niin polkupyörässä kuin (oikeaoppisessa?) autossakin!!
Vapaakytkin oli 99:ssä vuosina 1968-71, eli kun mottorin koko kasvoi 1,7 - 1,85 -litraisista 2-litraiseen niin vaihteisto muuttui/vahvistettiin ja vapaakytkin jäi epämuodikkaana pois.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kauheita nää muotiasiat, itselle kelpais vapaakytkin vaikka heti :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Joo, tuo polkupyörän takanapa on hyvä vertaus.

Kaikkihan tietää että pyörässä voi vaihtaa vaihdetta ilman kytkintä niin pitäisi käytännön toiminta ja vaikutus tulla selväksi vaikkei tekniikasta ymmärtäisikään.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

"Niin, minunhan oli pakko ajaa ilman kytkintä, kun sitä ei yksinkertaisesti juurikaan ollut 99:ssä. Se poljinsylinterin sisällä oleva palautusjousi katkesi ja kytkimen liike rajoittui niin paljon..."

Mulla oli ihan sama juttu muutama vuos takaperin,ylös ja alaspäin vaihto sujui ihan hyvin, jopa 1:lle alaspäin vaihdettaessa.täytyy aina sillointällöin kokeilla,että pysyy takaraivossa sekin tieto
saab 99 -83 GL"S"
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

matti sallinen kirjoitti:"Niin, minunhan oli pakko ajaa ilman kytkintä, kun sitä ei yksinkertaisesti juurikaan ollut 99:ssä. Se poljinsylinterin sisällä oleva palautusjousi katkesi ja kytkimen liike rajoittui niin paljon..."

Mulla oli ihan sama juttu muutama vuos takaperin,ylös ja alaspäin vaihto sujui ihan hyvin, jopa 1:lle alaspäin vaihdettaessa.täytyy aina sillointällöin kokeilla,että pysyy takaraivossa sekin tieto
Jep, sain ykkösenkin silmään kytkimettä, kävin tankkaamassa ja siinä tuli kokeiltua, nyt siis tiedän, kytkimen hajoamista odotellessa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin