Ja miksi kaikilla muilla paitsi minulla on Aeroissaan 16" aerovanteet. Mäkin haluun.
Paluu Saabin omistajaksi... NYT KUVIA AEROSTA!!!
Kiitoksia kehuista!
Jotta ette saa liian hyvää kuvaa autosta niin todettakoon tämmönen lyhyt lista "pienistä" puutteista mitä tän ikäsessä autossa on:
-laatikko ei oo elämänsä kondiksessa, 2:n synkka oireilee kylmänä
-Moottori nykii lievästi kautta kierrosalueen (ilmavuoto, tulpat huu nous...
)
-sähköt pätkii siellä täällä (lähinnä mittaristo)
-pissapojan pumppu ei skulaa, ei tosin pyyhkimetkään pesuasennossa, muuten kyllä)
-Pakoputki osuu vissiin runkoon kunnon moottorijarrutukissa, kun kolisee tms.
-Aeron korisarjassa muutama skraadu
-Laturin valo palaa, kun käynnistää. Sammuu kun antaa vähän kierroksia.
Löytyy siitä kuitenkin jotain hyvääkin:
+Alusta tuntuu sika hyvältä, vaikka onkin kuin kivireki
+Ruostetta on erittäin vähän, jos ollenkaan
+Nahat on hyvässä kondiksessa
+Valaan pyrstö ja 16 tuumaset aerot kruunaa ulkonäön
Vikana vielä ominaisuus, joka luokitellaan joko plussaksi tai miinuksiksi jälkitilanteesta riippuen... On meinaa vähän hel****n nopee 21 vuotta vanhaksi autoksi
Kyllä sillä mielellään ajelee. Talli pitäis saada ens viikolla niin sit taitaa mennä seisontaan aika nopeesti. Koko talvi aikaa putsaa, jynssätä, korjata ja vahata. Keväällä sitten uudesti syntyneenä tallista ulos
PS. Jokke A:lle tiedoksi että stcs:llä oli myynnissä 16" super aerot
Jotta ette saa liian hyvää kuvaa autosta niin todettakoon tämmönen lyhyt lista "pienistä" puutteista mitä tän ikäsessä autossa on:
-laatikko ei oo elämänsä kondiksessa, 2:n synkka oireilee kylmänä
-Moottori nykii lievästi kautta kierrosalueen (ilmavuoto, tulpat huu nous...
-sähköt pätkii siellä täällä (lähinnä mittaristo)
-pissapojan pumppu ei skulaa, ei tosin pyyhkimetkään pesuasennossa, muuten kyllä)
-Pakoputki osuu vissiin runkoon kunnon moottorijarrutukissa, kun kolisee tms.
-Aeron korisarjassa muutama skraadu
-Laturin valo palaa, kun käynnistää. Sammuu kun antaa vähän kierroksia.
Löytyy siitä kuitenkin jotain hyvääkin:
+Alusta tuntuu sika hyvältä, vaikka onkin kuin kivireki
+Ruostetta on erittäin vähän, jos ollenkaan
+Nahat on hyvässä kondiksessa
+Valaan pyrstö ja 16 tuumaset aerot kruunaa ulkonäön
Vikana vielä ominaisuus, joka luokitellaan joko plussaksi tai miinuksiksi jälkitilanteesta riippuen... On meinaa vähän hel****n nopee 21 vuotta vanhaksi autoksi
Kyllä sillä mielellään ajelee. Talli pitäis saada ens viikolla niin sit taitaa mennä seisontaan aika nopeesti. Koko talvi aikaa putsaa, jynssätä, korjata ja vahata. Keväällä sitten uudesti syntyneenä tallista ulos
PS. Jokke A:lle tiedoksi että stcs:llä oli myynnissä 16" super aerot
Viimeksi muokannut smuurine, La Loka 29, 2005 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
-
antti.hakamaa
- "Hölösuu"
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
juuri tuollaisessa ajattelussa on asennetta et kyllä kannattaa vanhaan mutta hyvää autoon panostaa. koska halpoja ovat pitää kun käytettyä varaosaa on romuttamot täynnä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Taitavat Ruotsin puolelle jäädäkin, pitäisi vielä itse auto saada ajokuntoon. Tämän vuoden saabismibudjetti on jo ylittynyt moninkertaisesti ja auton ajokuntoon saamisessa on vielä ihan riittävästi rahanmenoa.smuurine kirjoitti: PS. Jokke A:lle tiedoksi että stcs:llä oli myynnissä 16" super aerot
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Hopea on nopea
Ei tuo auto massaan huku, vaikka omaisikin eurooppa-valot
Kun auton vuosimalli on 1984, niin niitä sähkö- yms vikoja tule väkisinkin. Oma Aero on vm. -90, eli hiukan uudempi mutta aina kun tulee uusi sähköliitos eteen, niin on vain hämmästynyt kuin tummaksi kupari/alumiini menee. Eli aivan ensimmäiseksi ne yleisimmät maadoituspaikat hiontaan, siinä ei porakoneella & hiomalaikalla (teräsharja) kauaa mene, sitten kaikki näkyvissä olevat liitokset auki ja jokainen napa yksi kerrallaan vaikka pienellä ruuvimeisselillä raaputtaa aukinaisemmaksi.
Pakoputki on kyllä yksi ongelmakohta. Aerojen maavara on sen verran matala, että hidastustöyssyihin niihin osuus varsinkin jos on matkustajia mukana. Kun vähän aikaa esim. keskimmäinen vaimennin on ottanut osumaa, niin se alkaa resonoimaan. Ei tässä mitään, mutta kun pakoputki on kiinnitetty runkoon vaihdelaatikon kohdalta, ja sitä ei vaimenna mikään.. Tätä "jäykkää" tukea ei viitsi poiskaan ottaa, kun se suojaa sitten pakosarjaa pakoputken suunnalta tulevilta iskuilta.
Itselläni on Aerossa normaalit 15-tuumaiset. Alusta on sen verran tukeva, että arvostaa kaikkea mukavuutta, mitä normaalilla ilmatilalla varustettu rengas voi tarjota..
Jos on mahdollisuus autotalliin, missä käydä aina hiukan "harrastamassa", niin eihän Aeroa parempaa kohdetta juurikaan ole. Osat saa ruuvattua auki melkein mistä vain, Motonet & PCS tarjoavat jopa alkuperäisosia ja kun lähtee ajamaan, on vekotin suhteellisen palkitseva ajettava. Olisipa oma talli..
Mikä tuo laite on, joka näkyy keskikonsolissa yläkulmastaan?
Pakoputki on kyllä yksi ongelmakohta. Aerojen maavara on sen verran matala, että hidastustöyssyihin niihin osuus varsinkin jos on matkustajia mukana. Kun vähän aikaa esim. keskimmäinen vaimennin on ottanut osumaa, niin se alkaa resonoimaan. Ei tässä mitään, mutta kun pakoputki on kiinnitetty runkoon vaihdelaatikon kohdalta, ja sitä ei vaimenna mikään.. Tätä "jäykkää" tukea ei viitsi poiskaan ottaa, kun se suojaa sitten pakosarjaa pakoputken suunnalta tulevilta iskuilta.
Itselläni on Aerossa normaalit 15-tuumaiset. Alusta on sen verran tukeva, että arvostaa kaikkea mukavuutta, mitä normaalilla ilmatilalla varustettu rengas voi tarjota..
Jos on mahdollisuus autotalliin, missä käydä aina hiukan "harrastamassa", niin eihän Aeroa parempaa kohdetta juurikaan ole. Osat saa ruuvattua auki melkein mistä vain, Motonet & PCS tarjoavat jopa alkuperäisosia ja kun lähtee ajamaan, on vekotin suhteellisen palkitseva ajettava. Olisipa oma talli..
Mikä tuo laite on, joka näkyy keskikonsolissa yläkulmastaan?
Suosittelen öljynvaihtoa.smuurine kirjoitti: -laatikko ei oo elämänsä kondiksessa, 2:n synkka oireilee kylmänä
Itselläni vaihdot paranivat (vitosen rutina kadonnut kokonaan!) ja jne:
NESTE GEAR S 75W-90
(GL-4)
Eli synteettistä GL-4:sta. Ainakin (mielestäni) täysin oikea viskositeetti satkun lootaan ja radallakaan lämmöt eivät nousseet yli 110 asteen lootassa. Neste MP 75W yksiaste meni mun rata-99:n askissa liian liukkaaks jo moottoritiellä.. rupes laakerit ujeltamaan. Tota synteettistä pistin niin katos ujellukset jne. koska paksumpaa vaikkois kuumaa.
T. Pasi
99T-museopeli
Kannattaa tosiaan ekaksi kokeilla vaihteistoöljyjen vaihtoa. Jos ei ole tarkoitus ajaa talvella, niin synteettiset 75-90W öljytkin pelaavat. Itsellä on erittäin hyvät kokemukset Nesteen 75W hypoidista, joka on täysin Saabin vaihteistoöljysuositusten mukaiset.smuurine kirjoitti: -laatikko ei oo elämänsä kondiksessa, 2:n synkka oireilee kylmänä
Kaikki perusjutut kuntoon, Bougicordin tulpanjohdot, NGK:n BCP7EVX-platinatulpat, Boschin orggis virranjakajan kansi ja pyörijä...smuurine kirjoitti: -Moottori nykii lievästi kautta kierrosalueen (ilmavuoto, tulpat huu nous...)
Näyttää tosiaan hyväkoriselta. Kannattaa tarkistaa myös pyöränkotelot ja ne kuuluisat vetarintunnelit (yleensä löytyy ainakin ämpärillinen hiekkaa). Myös mattojen alle kannattaa kurkistaa, sieltä voi löytyä vettä varsinkin apukuskin puolelta...smuurine kirjoitti: Löytyy siitä kuitenkin jotain hyvääkin:
+Alusta tuntuu sika hyvältä, vaikka onkin kuin kivireki
+Ruostetta on erittäin vähän, jos ollenkaan
+Nahat on hyvässä kondiksessa
+Valaan pyrstö ja 16 tuumaset aerot kruunaa ulkonäön![]()
Nahkapenkkeihin kannattaa vetää Nahkissia, niin pysyvätkin hyvänä.
Niinpä. Ajaessaan unohtaa, että on melkein museoikäisellä autolla liikenteessäsmuurine kirjoitti: Vikana vielä ominaisuus, joka luokitellaan joko plussaksi tai miinuksiksi jälkitilanteesta riippuen... On meinaa vähän hel****n nopee 21 vuotta vanhaksi autoksi![]()
Mikä on muuten mittarilukema? Onko auton historiasta mitään hajua; monta omistajaa, mistä päin Suomea jne?
Eski
2nd that.petteri75 kirjoitti:Alusta on sen verran tukeva, että arvostaa kaikkea mukavuutta, mitä normaalilla ilmatilalla varustettu rengas voi tarjota..
Uskallan ottaa kantaa tähän asiaan vaikken Aeroa omistakaan, t8 specialin alusta on nimittäin sama kuin Aerossa.
Tuskin kuitenkaan maltan odottaa kevääseen, että pääsen ruuvaamaan 16" Aero -vanteet tuon tötterön alle. Saattavat nääs näyttää kohtis siisteiltä tuon allekirjoituksessa näkyvän pirssin alla, vaikka mukavuus varmasti heikkenee
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Täytyis kyllä vaihtaa noi hypoidit laatikkoon, mut oon ymmärtäny että sitä saa vaan erikoismestoista tukkupaketeissa. Ei keltään löytyis tota 4 litraa vai mitä sinne menee tästä pk-seudulta? Historiasta ei valitettavasti oo tietoo. Entinen omistaja pilkko saabin kuulemma osiks ja kasas uusiks. Teki samalla jotain paikkoja koriin, maalautti sen ja ruostesuojas. mittarissa tällä hetkellä 3000 km
. Entinen omistaja veikkas että joku 300tkm on varmaan korilla rullailtu.
Kiitos Eski ostoslistasta! Tarkotus ois just noita kulutusosia vaihtaa mahollisimman hyviin osiin, jotta pääsis sitten varmemmin vikojen kimppuun. Mittariston kellokaan ei toimi...
Kiitos Eski ostoslistasta! Tarkotus ois just noita kulutusosia vaihtaa mahollisimman hyviin osiin, jotta pääsis sitten varmemmin vikojen kimppuun. Mittariston kellokaan ei toimi...
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Mielenkiintoinen peli ehdottomasti...
Onnittelut!
Kori näyttää tosiaan hyvältä kuten omassakin -84:ssa, mutta varsinkin kuskinpenkin kunto hämmästytti..!
Lieneeköhän korjattu/vaihdettu? Ajattelin siksi kun tuohon näyttää olevan vähän kaikkea muutakin vaihdettu. Eroaa siis alkup. -84:sta m.m.
-maski (ja tietysti valot)
-konepelti (saab-scania merkki)
-samaten ratin peitelevy
-niin ja ne akselit/navat ja vanteet..
-takasiipi
-merkit poistettu
Kori näyttää tosiaan hyvältä kuten omassakin -84:ssa, mutta varsinkin kuskinpenkin kunto hämmästytti..!
-maski (ja tietysti valot)
-konepelti (saab-scania merkki)
-samaten ratin peitelevy
-niin ja ne akselit/navat ja vanteet..
-takasiipi
-merkit poistettu
Hypoidia saa Nesteen asemilta 20 litran pänikässä. Sitä tarvitsee laatikkoon 2 litraa.
Tulpanjohdot kannattaa muuten ostaa esim. Varaosamaailmasta. Saabilla saattaa yksi yksi johto maksaa saman kuin VOMilla koko sarja
Virranjakajan kansi ja pyörijä eivät maksa hirveitä Saabillakaan.
Nahkapenkit näyttävät kyllä tosi siisteiltä. Ehkäpä joku on viitsinyt hoitaa niitä uudesta saakka, mikä on hyvin harvinaista...
Eski
Tulpanjohdot kannattaa muuten ostaa esim. Varaosamaailmasta. Saabilla saattaa yksi yksi johto maksaa saman kuin VOMilla koko sarja
Nahkapenkit näyttävät kyllä tosi siisteiltä. Ehkäpä joku on viitsinyt hoitaa niitä uudesta saakka, mikä on hyvin harvinaista...
Eski
-
saabracing
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
