Paluu Saabin omistajaksi... NYT KUVIA AEROSTA!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Todella komea! En ole aikaisemmin pitänyt paljoakaan noita jenkkkimallin valoista, mutta tähän tuntuvat sopivan.

Ja miksi kaikilla muilla paitsi minulla on Aeroissaan 16" aerovanteet. Mäkin haluun. :(
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hieno peli!Jotenkin noi pystykeulat on taas ruvennu houkuttelemaan.Noista valoista taas mulle tulee mieleen 99. :wink:
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

saabracing kirjoitti:tumma maski vois olla hieno kun on lampunkehyksetkin mustat :wink:
entäpä noiden lampunkehysten maalaaminen hopeaksi.. :wink:

hieno pirssi muuten!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Todellakin upea auto!
Noissa mustissa lyhdynkehyksissä on asennetta.
Kuva
GM 900 se 2.0t -97 RE85
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Kiitoksia kehuista!

Jotta ette saa liian hyvää kuvaa autosta niin todettakoon tämmönen lyhyt lista "pienistä" puutteista mitä tän ikäsessä autossa on:

-laatikko ei oo elämänsä kondiksessa, 2:n synkka oireilee kylmänä
-Moottori nykii lievästi kautta kierrosalueen (ilmavuoto, tulpat huu nous... :roll: )
-sähköt pätkii siellä täällä (lähinnä mittaristo)
-pissapojan pumppu ei skulaa, ei tosin pyyhkimetkään pesuasennossa, muuten kyllä)
-Pakoputki osuu vissiin runkoon kunnon moottorijarrutukissa, kun kolisee tms.
-Aeron korisarjassa muutama skraadu
-Laturin valo palaa, kun käynnistää. Sammuu kun antaa vähän kierroksia.

Löytyy siitä kuitenkin jotain hyvääkin:

+Alusta tuntuu sika hyvältä, vaikka onkin kuin kivireki
+Ruostetta on erittäin vähän, jos ollenkaan
+Nahat on hyvässä kondiksessa
+Valaan pyrstö ja 16 tuumaset aerot kruunaa ulkonäön 8)

Vikana vielä ominaisuus, joka luokitellaan joko plussaksi tai miinuksiksi jälkitilanteesta riippuen... On meinaa vähän hel****n nopee 21 vuotta vanhaksi autoksi :twisted:

Kyllä sillä mielellään ajelee. Talli pitäis saada ens viikolla niin sit taitaa mennä seisontaan aika nopeesti. Koko talvi aikaa putsaa, jynssätä, korjata ja vahata. Keväällä sitten uudesti syntyneenä tallista ulos :P

PS. Jokke A:lle tiedoksi että stcs:llä oli myynnissä 16" super aerot
Viimeksi muokannut smuurine, La Loka 29, 2005 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 T16 Aero -84
#2673
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

juuri tuollaisessa ajattelussa on asennetta et kyllä kannattaa vanhaan mutta hyvää autoon panostaa. koska halpoja ovat pitää kun käytettyä varaosaa on romuttamot täynnä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

smuurine kirjoitti: PS. Jokke A:lle tiedoksi että stcs:llä oli myynnissä 16" super aerot
Taitavat Ruotsin puolelle jäädäkin, pitäisi vielä itse auto saada ajokuntoon. Tämän vuoden saabismibudjetti on jo ylittynyt moninkertaisesti ja auton ajokuntoon saamisessa on vielä ihan riittävästi rahanmenoa. 8)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hopea on nopea

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ei tuo auto massaan huku, vaikka omaisikin eurooppa-valot :) Kun auton vuosimalli on 1984, niin niitä sähkö- yms vikoja tule väkisinkin. Oma Aero on vm. -90, eli hiukan uudempi mutta aina kun tulee uusi sähköliitos eteen, niin on vain hämmästynyt kuin tummaksi kupari/alumiini menee. Eli aivan ensimmäiseksi ne yleisimmät maadoituspaikat hiontaan, siinä ei porakoneella & hiomalaikalla (teräsharja) kauaa mene, sitten kaikki näkyvissä olevat liitokset auki ja jokainen napa yksi kerrallaan vaikka pienellä ruuvimeisselillä raaputtaa aukinaisemmaksi.

Pakoputki on kyllä yksi ongelmakohta. Aerojen maavara on sen verran matala, että hidastustöyssyihin niihin osuus varsinkin jos on matkustajia mukana. Kun vähän aikaa esim. keskimmäinen vaimennin on ottanut osumaa, niin se alkaa resonoimaan. Ei tässä mitään, mutta kun pakoputki on kiinnitetty runkoon vaihdelaatikon kohdalta, ja sitä ei vaimenna mikään.. Tätä "jäykkää" tukea ei viitsi poiskaan ottaa, kun se suojaa sitten pakosarjaa pakoputken suunnalta tulevilta iskuilta.

Itselläni on Aerossa normaalit 15-tuumaiset. Alusta on sen verran tukeva, että arvostaa kaikkea mukavuutta, mitä normaalilla ilmatilalla varustettu rengas voi tarjota.. :roll:

Jos on mahdollisuus autotalliin, missä käydä aina hiukan "harrastamassa", niin eihän Aeroa parempaa kohdetta juurikaan ole. Osat saa ruuvattua auki melkein mistä vain, Motonet & PCS tarjoavat jopa alkuperäisosia ja kun lähtee ajamaan, on vekotin suhteellisen palkitseva ajettava. Olisipa oma talli.. :(

Mikä tuo laite on, joka näkyy keskikonsolissa yläkulmastaan?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

smuurine kirjoitti: -laatikko ei oo elämänsä kondiksessa, 2:n synkka oireilee kylmänä
Suosittelen öljynvaihtoa.
Itselläni vaihdot paranivat (vitosen rutina kadonnut kokonaan!) ja jne:
NESTE GEAR S 75W-90
(GL-4)

Eli synteettistä GL-4:sta. Ainakin (mielestäni) täysin oikea viskositeetti satkun lootaan ja radallakaan lämmöt eivät nousseet yli 110 asteen lootassa. Neste MP 75W yksiaste meni mun rata-99:n askissa liian liukkaaks jo moottoritiellä.. rupes laakerit ujeltamaan. Tota synteettistä pistin niin katos ujellukset jne. koska paksumpaa vaikkois kuumaa.


T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

smuurine kirjoitti: -laatikko ei oo elämänsä kondiksessa, 2:n synkka oireilee kylmänä
Kannattaa tosiaan ekaksi kokeilla vaihteistoöljyjen vaihtoa. Jos ei ole tarkoitus ajaa talvella, niin synteettiset 75-90W öljytkin pelaavat. Itsellä on erittäin hyvät kokemukset Nesteen 75W hypoidista, joka on täysin Saabin vaihteistoöljysuositusten mukaiset.
smuurine kirjoitti: -Moottori nykii lievästi kautta kierrosalueen (ilmavuoto, tulpat huu nous... :roll: )
Kaikki perusjutut kuntoon, Bougicordin tulpanjohdot, NGK:n BCP7EVX-platinatulpat, Boschin orggis virranjakajan kansi ja pyörijä...
smuurine kirjoitti: Löytyy siitä kuitenkin jotain hyvääkin:
+Alusta tuntuu sika hyvältä, vaikka onkin kuin kivireki
+Ruostetta on erittäin vähän, jos ollenkaan
+Nahat on hyvässä kondiksessa
+Valaan pyrstö ja 16 tuumaset aerot kruunaa ulkonäön 8)
Näyttää tosiaan hyväkoriselta. Kannattaa tarkistaa myös pyöränkotelot ja ne kuuluisat vetarintunnelit (yleensä löytyy ainakin ämpärillinen hiekkaa). Myös mattojen alle kannattaa kurkistaa, sieltä voi löytyä vettä varsinkin apukuskin puolelta...

Nahkapenkkeihin kannattaa vetää Nahkissia, niin pysyvätkin hyvänä.
smuurine kirjoitti: Vikana vielä ominaisuus, joka luokitellaan joko plussaksi tai miinuksiksi jälkitilanteesta riippuen... On meinaa vähän hel****n nopee 21 vuotta vanhaksi autoksi :twisted:
Niinpä. Ajaessaan unohtaa, että on melkein museoikäisellä autolla liikenteessä :lol:

Mikä on muuten mittarilukema? Onko auton historiasta mitään hajua; monta omistajaa, mistä päin Suomea jne?

Eski
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

petteri75 kirjoitti:Alusta on sen verran tukeva, että arvostaa kaikkea mukavuutta, mitä normaalilla ilmatilalla varustettu rengas voi tarjota..
2nd that.

Uskallan ottaa kantaa tähän asiaan vaikken Aeroa omistakaan, t8 specialin alusta on nimittäin sama kuin Aerossa.

Tuskin kuitenkaan maltan odottaa kevääseen, että pääsen ruuvaamaan 16" Aero -vanteet tuon tötterön alle. Saattavat nääs näyttää kohtis siisteiltä tuon allekirjoituksessa näkyvän pirssin alla, vaikka mukavuus varmasti heikkenee :wink:
GM 900 se 2.0t -97 RE85
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

Täytyis kyllä vaihtaa noi hypoidit laatikkoon, mut oon ymmärtäny että sitä saa vaan erikoismestoista tukkupaketeissa. Ei keltään löytyis tota 4 litraa vai mitä sinne menee tästä pk-seudulta? Historiasta ei valitettavasti oo tietoo. Entinen omistaja pilkko saabin kuulemma osiks ja kasas uusiks. Teki samalla jotain paikkoja koriin, maalautti sen ja ruostesuojas. mittarissa tällä hetkellä 3000 km :P . Entinen omistaja veikkas että joku 300tkm on varmaan korilla rullailtu.

Kiitos Eski ostoslistasta! Tarkotus ois just noita kulutusosia vaihtaa mahollisimman hyviin osiin, jotta pääsis sitten varmemmin vikojen kimppuun. Mittariston kellokaan ei toimi... :)
900 T16 Aero -84
#2673
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mielenkiintoinen peli ehdottomasti... :D Onnittelut!

Kori näyttää tosiaan hyvältä kuten omassakin -84:ssa, mutta varsinkin kuskinpenkin kunto hämmästytti..! :o Lieneeköhän korjattu/vaihdettu? Ajattelin siksi kun tuohon näyttää olevan vähän kaikkea muutakin vaihdettu. Eroaa siis alkup. -84:sta m.m.

-maski (ja tietysti valot) :wink:
-konepelti (saab-scania merkki)
-samaten ratin peitelevy
-niin ja ne akselit/navat ja vanteet..
-takasiipi
-merkit poistettu
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hypoidia saa Nesteen asemilta 20 litran pänikässä. Sitä tarvitsee laatikkoon 2 litraa.

Tulpanjohdot kannattaa muuten ostaa esim. Varaosamaailmasta. Saabilla saattaa yksi yksi johto maksaa saman kuin VOMilla koko sarja ;-) Virranjakajan kansi ja pyörijä eivät maksa hirveitä Saabillakaan.

Nahkapenkit näyttävät kyllä tosi siisteiltä. Ehkäpä joku on viitsinyt hoitaa niitä uudesta saakka, mikä on hyvin harvinaista...

Eski
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tossa kun piipahdin jkl- varaosamaailmassa, niin näytti ohimennen olevan jotain vaihelootalitkuja isoissa pöntöissä alahyllyllä.

oisko jopa saabiin käypästä ???

kiire kun oli, niin ei kerennyt tutkimaan...
Vastaa Viestiin