vakionopeudensäädin kaasarisatkuun *asennettu, toimii!*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

akyttala kirjoitti:No nyt setti on maksettu ja odotetaan, koska postiluukusta tulee lappu, että voi noutaa.

Ilmeisesti asennus on suurimmaksi osaksi pala kakkua, mutta mihin tuo ohjausboksi ja rele kiinnitetään?
Johdotukset menevät valmiiden liittimiensä kautta, mutta mistä alipaineletkut kulkevat?

Saako tuon asennettua sen enempiä purkamatta, kun vaan kääntää jalkatilan ilmaputken sivuun, vai pitääkö se kojelaudan alapuolinen paneeli irrottaa asennuksen ajaksi?
Purkille löyty reiät siitä vaakapalkista joka on kojetaulun sisällä eli polvisuoja pitää irroittaa. Ompahan vähän mukavampi mallailla sitä kaasuttavaa alipainekelloakin paikoilleen.
Tuolla tulipellissä on valmiita läpivientejä josta saa letkun vedettyä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tetammi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:No nyt setti on maksettu ja odotetaan, koska postiluukusta tulee lappu, että voi noutaa.

Ilmeisesti asennus on suurimmaksi osaksi pala kakkua, mutta mihin tuo ohjausboksi ja rele kiinnitetään?
Johdotukset menevät valmiiden liittimiensä kautta, mutta mistä alipaineletkut kulkevat?

Saako tuon asennettua sen enempiä purkamatta, kun vaan kääntää jalkatilan ilmaputken sivuun, vai pitääkö se kojelaudan alapuolinen paneeli irrottaa asennuksen ajaksi?
Purkille löyty reiät siitä vaakapalkista joka on kojetaulun sisällä eli polvisuoja pitää irroittaa. Ompahan vähän mukavampi mallailla sitä kaasuttavaa alipainekelloakin paikoilleen.
Tuolla tulipellissä on valmiita läpivientejä josta saa letkun vedettyä.
Tack.

Menikös tuon polvipaneelin irrotus niin, että ensin keskikonsoli irti, sitten paneelin ruuvit konepellinalta lokasuoja takaa irti ja paneli pois?
Enpä ole sitä joutunut ennen irrottamaan..

Entä miten tuo ratin alapuolinen muovikuori irtoaa, jotta saa sen viiksen asennettua?

Sitä rattiakselia vaihtaessa toiseen autoon en saanut tuota muovikuorta ratin alta irti millään, mutta onnistuipa se rattiakselin vaihto ilman sen irrotustakin vaivattomasti..:D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

akyttala kirjoitti:Menikös tuon polvipaneelin irrotus niin, että ensin keskikonsoli irti, sitten paneelin ruuvit konepellinalta lokasuoja takaa irti ja paneli pois?
Enpä ole sitä joutunut ennen irrottamaan..

Entä miten tuo ratin alapuolinen muovikuori irtoaa, jotta saa sen viiksen asennettua?
Muovi ratin alla on kahdella ruuvilla etureunasta kiinni ja yhdellä isolla "muovipropulla" alapuolelta kiinni.

Polvisuojaa irrotellessa pitää muistaa vielä tuhkakupin alta irroittaa pultti, se lyhyt joka pitää keskikonsolin niin ei vielä riitä vaan myös se misä toi konsolin pultti on kiinni.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tetammi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Menikös tuon polvipaneelin irrotus niin, että ensin keskikonsoli irti, sitten paneelin ruuvit konepellinalta lokasuoja takaa irti ja paneli pois?
Enpä ole sitä joutunut ennen irrottamaan..

Entä miten tuo ratin alapuolinen muovikuori irtoaa, jotta saa sen viiksen asennettua?
Muovi ratin alla on kahdella ruuvilla etureunasta kiinni ja yhdellä isolla "muovipropulla" alapuolelta kiinni.

Polvisuojaa irrotellessa pitää muistaa vielä tuhkakupin alta irroittaa pultti, se lyhyt joka pitää keskikonsolin niin ei vielä riitä vaan myös se misä toi konsolin pultti on kiinni.
Suurkiitos.
Näillä avuilla pääsen eteenpäin, jahka laitos saapuu.

Jospa samantien heittää kellon tilalle kiekkamittarin, niin onko tuossa mittariston poistossa jotain ihmeellistä? Olen kojetaulun yläosan joskus purkanut, mutta siitä on aikaa.. Neljä pitkää ruuvia irti ja kojetaulun "naamaosa" irtoaa, antaako kaikki johdot ja ilmanohjauksen alipaineletkut niin paljon periksi, ettei mitään tarvitse irrottaa mittariston irrotusta varten?
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

akyttala kirjoitti:
tetammi kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Menikös tuon polvipaneelin irrotus niin, että ensin keskikonsoli irti, sitten paneelin ruuvit konepellinalta lokasuoja takaa irti ja paneli pois?
Enpä ole sitä joutunut ennen irrottamaan..

Entä miten tuo ratin alapuolinen muovikuori irtoaa, jotta saa sen viiksen asennettua?
Muovi ratin alla on kahdella ruuvilla etureunasta kiinni ja yhdellä isolla "muovipropulla" alapuolelta kiinni.

Polvisuojaa irrotellessa pitää muistaa vielä tuhkakupin alta irroittaa pultti, se lyhyt joka pitää keskikonsolin niin ei vielä riitä vaan myös se misä toi konsolin pultti on kiinni.
Suurkiitos.
Näillä avuilla pääsen eteenpäin, jahka laitos saapuu.

Jospa samantien heittää kellon tilalle kiekkamittarin, niin onko tuossa mittariston poistossa jotain ihmeellistä? Olen kojetaulun yläosan joskus purkanut, mutta siitä on aikaa.. Neljä pitkää ruuvia irti ja kojetaulun "naamaosa" irtoaa, antaako kaikki johdot ja ilmanohjauksen alipaineletkut niin paljon periksi, ettei mitään tarvitse irrottaa mittariston irrotusta varten?

Siinä on "sähkökaaviot" eli ne kelmut erilailla toteutettu, joten myös johtosarjaan menevät johtimet on eri järjestyksessä. Merkkivalotkin taisi olla eri paikoissa.
Siten kierroslukumittarin asennus on erittäin hankala, mutta mahdollista.
Tein itse kyseisen operaation, mutta en voi suositella sitä.

Ilmakytkimessä on irroitus mekanismi kuten myös sähkökytkimissä, lämmityslaitteen säädintanko irtoaa.
Helpommalla pääset jos asennat nopeusanturi liittimen kaiuttimen reiästä.

terv.Fredrik
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

fforslund kirjoitti:
Siinä on "sähkökaaviot" eli ne kelmut erilailla toteutettu, joten myös johtosarjaan menevät johtimet on eri järjestyksessä. Merkkivalotkin taisi olla eri paikoissa.
Siten kierroslukumittarin asennus on erittäin hankala, mutta mahdollista.
Tein itse kyseisen operaation, mutta en voi suositella sitä.

Ilmakytkimessä on irroitus mekanismi kuten myös sähkökytkimissä, lämmityslaitteen säädintanko irtoaa.
Helpommalla pääset jos asennat nopeusanturi liittimen kaiuttimen reiästä.

terv.Fredrik
Itse olin siinä käsityksessä, että samanvuotisissa autoissa on sama mittaristo, jos kone vain on samaa mallia, eli kasitappinen.
Ruiskussa ei vain ole sitä rikastimen valoa..
Oma auto on tosiaankin 900c -90 ja niin mittaristo kuin cruisekin on tulossa 900i -90:sta.

Mutta jos ei niin sitten ei. Eipä se välttämätön varuste ole.
Tuo cruise tässä on se tärkeämpi.
Kiitoksia vain infosta.:)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vakkari on nyt sitten osineen laatikossa makuuhuoneessa odottamassa huomista.

Muuten näyttääpi olevan helppo homma, mutta voiko joku vielä kertoa tarkemmin, mistä lävestä se alipaineletku kulkee hytistä ulos?

Entäpä mistä ja millä nimellä saa ostettua niitä liitinpinnejä siihen sulakekoteloon meneviin moninapaliittimiin? Kaksi semmosta on irrottaessa toisesta autosta mennyt rikki, kaksi muuta ovat ehjät.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Laite on asennettu mutta eipä toimi.:(

Mitään pihinää ei kuulu mistään, eli ilmavuotoja ei ole. Vai kuuluuko systeemin pihistä esim. kun kytkin- tai jarrupolkimen katkaisijaa? Sellaista ei tapahdu. Alipainepumppu ei missään vaiheessa myöskään mielestäni pidä mitään ääntä, pitäisikö sen? Miten sen toiminnan voi testailla?
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Toivottavasti on sitten tosiaan aika tasaista maastoa C:n alla, Cruise on siitä typerä kapistus, että se ei osaa ennakoida yhtään. Vähänkin jyrkempi mäki ja jos vielä pitkällä perällä oleva auto, niin alkaa fjuulia kulua mukavuuden kustannuksella. Mäki kiristyy ja cruise alkaa tempoa lisää kaasua 5-pykälä pesässä, tunnetusti kaasari Saab on sitkeä 5-vaihteella :roll: , kohta on lappu lattiassa ja könytään mäki päälle ja on taloudellista.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jusau kirjoitti:Toivottavasti on sitten tosiaan aika tasaista maastoa C:n alla, Cruise on siitä typerä kapistus, että se ei osaa ennakoida yhtään. Vähänkin jyrkempi mäki ja jos vielä pitkällä perällä oleva auto, niin alkaa fjuulia kulua mukavuuden kustannuksella. Mäki kiristyy ja cruise alkaa tempoa lisää kaasua 5-pykälä pesässä, tunnetusti kaasari Saab on sitkeä 5-vaihteella :roll: , kohta on lappu lattiassa ja könytään mäki päälle ja on taloudellista.
Jotakuinkin tasaista suoraa tietä tulee ajettua. Mäen kohdalla voi vähän itse avittaa ja ennakoida, 98:lla tuo näkyypi jaksavan vetää ongelmitta vähän jyrkempääkin mäkeä vitosella. Kyllä se matalaoktaanisemmallakin vetää nyt kun on muutoin kunnossa, mutta tallan saa tosiaankin sotkea lattiaan asti hetkeä ennen mäkeä.
Satasen vauhdissa on jo ihan toista maata, vetää hyvin vitosellakin.

Suurin hyöty tuosta varmaan on se, että nopeus ei enää itsestään nouse liikaa. Hirvittävän vaikea on koittaa ajaa alle 90 kun tuo nostaa mielellään nopeuden ysikymppiin ja jopa sataan ihan huomaamatta tasaisella.

Vaan kun sais sen ensin toimimaan. Onko kellään vinkkejä? Sitä kovasti mainostettua englannin kielistä sivustoa tuli jo katsottua, mutta ei tuommosia sanastoja kukaan osaa... :oops:
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

akyttala kirjoitti: Oma auto on tosiaankin 900c -90 ja niin mittaristo kuin cruisekin on tulossa 900i -90:sta.
Tarkistitko muuten vuosimallin ihan valmistenumerosta? Kymmenes merkki on '90 mallisessa L ja '89 mallisessa K.

'90 mallivuosi kun oli periaatteessa jo katalysaattorimallivuosi, tosin ihan syksyn ekoissa esitteissä ja hinnastoissa oli vielä c-mallikin mainittuna.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Mitään pihinää ei kuulu mistään, eli ilmavuotoja ei ole. Vai kuuluuko systeemin pihistä esim. kun kytkin- tai jarrupolkimen katkaisijaa?
Ei sieltä mitään pihinöitä pidä kuulua, ei mitään ajometelin yli havaittavaa edes silloin kun cruise päällä painat kytkintä tai jarrua, jolloin alipaine pääsee poljinkytkimen kautta pois samalla kun polinkytkin käskee sähköt pois pumpulta. Testaa, että pumpun nippaan tulevasta letkusta imemällä ei tule ilmaa rajattomasti, vaan tuntuu selvä vastus ja todella voimakkaasti imemällä alkaa kaasuläppä kääntyä.
Alipainepumppu ei missään vaiheessa myöskään mielestäni pidä mitään ääntä, pitäisikö sen? Miten sen toiminnan voi testailla?
Pumpun kiinnityskumit on ainakin alunperin niin hyvät, ettei pumpun käyntiäänet välity runkoon ja ohjaamoon, alle ~neljän kympin nopeudessahan tuo ei suostu menemään päälle, ja yli 40 on jo ääntä sen verran ettei pienet pumpun hurinat erotu.

Joskus testasin omastani, että pumppu pyörii jos irrottaa boksilta tulevan johtoliittimen ja antaa suoraan maata keskinapaan (2) ja +12V punaisen johdon napaan (3). Ei pidä kokeilla pitkään, riittää että pöyöräytät sen verran että varmistuu ettei moottori ole kuollut.

Eihän vaan ole letku väärässä pumpun nipassa kiinni? Vain toinen niistä imee.

Suosittelen kartuttamaan sanastoa sen verran tavalla tai toisella, että saat tehtyä townsendin sivulla neuvotut tarkistusmittaukset boksin jännitteensyötön sekä viiksi- ja poljinkytkinten osalta.

http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Mitään pihinää ei kuulu mistään, eli ilmavuotoja ei ole. Vai kuuluuko systeemin pihistä esim. kun kytkin- tai jarrupolkimen katkaisijaa?
Ei sieltä mitään pihinöitä pidä kuulua, ei mitään ajometelin yli havaittavaa edes silloin kun cruise päällä painat kytkintä tai jarrua, jolloin alipaine pääsee poljinkytkimen kautta pois samalla kun polinkytkin käskee sähköt pois pumpulta. Testaa, että pumpun nippaan tulevasta letkusta imemällä ei tule ilmaa rajattomasti, vaan tuntuu selvä vastus ja todella voimakkaasti imemällä alkaa kaasuläppä kääntyä.
Alipainepumppu ei missään vaiheessa myöskään mielestäni pidä mitään ääntä, pitäisikö sen? Miten sen toiminnan voi testailla?
Pumpun kiinnityskumit on ainakin alunperin niin hyvät, ettei pumpun käyntiäänet välity runkoon ja ohjaamoon, alle ~neljän kympin nopeudessahan tuo ei suostu menemään päälle, ja yli 40 on jo ääntä sen verran ettei pienet pumpun hurinat erotu.

Joskus testasin omastani, että pumppu pyörii jos irrottaa boksilta tulevan johtoliittimen ja antaa suoraan maata keskinapaan (2) ja +12V punaisen johdon napaan (3). Ei pidä kokeilla pitkään, riittää että pöyöräytät sen verran että varmistuu ettei moottori ole kuollut.

Eihän vaan ole letku väärässä pumpun nipassa kiinni? Vain toinen niistä imee.

Suosittelen kartuttamaan sanastoa sen verran tavalla tai toisella, että saat tehtyä townsendin sivulla neuvotut tarkistusmittaukset boksin jännitteensyötön sekä viiksi- ja poljinkytkinten osalta.

http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Tuo alipainepuoli kyllä pelaa sen suhteen, että on tiivis ja imemällä tuossa on selvä vastus.
Pitääpä ensin kokeilla toimiiko se pumppu ja sen jälkeen hosua yleismittarilla tuon sivuston ohjeitten mukaisesti. Eipä se niin vaikeata ollutkaan kun vähän jaksoi keskittyä.. Taitaa olla ennemmin asennevammaa englanninkieltä kohtaan kuin kielitaidon puutetta..;)

Tuo poljinkytkinten säätäminen tosin jäi vähän hämäräksi. Miten se siis tehdään? Jospa niissä on sitten sähköpuolella vikaa..
Siitä poljinkytkimen nappulasta kun otti kiinni, niin sitä sai kyllä vedettyä ulospäin.. Parin naksauksen verran vedinkin toista. Ilmapuolelta ne siis ovat kyllä nyt tiiviitä eivätkä päästä painettta ulos, mutta jospa niitten maadoitus sitten..

Kiitoksia kumminkin, jospa tästä alkuun pääsis! :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Tuo poljinkytkinten säätäminen tosin jäi vähän hämäräksi. Miten se siis tehdään?
Poljinkytkin on OK silloin kun polkimen ollessa ylhäällä ei ilma vuoda ja kytkimen liitinkoskettimien välillä johtaa sähköä. Poljinkytkimet on kytketty boksin kolmosnavan ja jarruvalopolttimon väliin, eli boksi näkee maatason (polttimon yli) silloin kun poljinkytkimet johtavat ja jarruvalo ei pala. Jos poljinta painetaan tai jarruvalo muuten vaan syttyy, cruise hyppää pois päältä.

Asennevamma vaivaa asenushommissa(kin), siitä kannattaa parantua pian!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

kysyit muuten tosta alipaineletkusta-niin mulla 86 Aerossa se pumpulta tuleva letku tuli muistaakseni sieltä vasemman jalan puolelta niikun lokasuojan puolelta enemmän kun suoraan tulipellistä..

Itsekin tarkistaisiin ensiksi sen alipainepumpun-jos se toimii, niin etsii eteenpäin
Vastaa Viestiin