Öljyn merkkivalo palaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

dimebak kirjoitti:
BTW: Jos käytät venttiiliä auki ja et ole kasauksen jälkeen varma onko oikein kasassa niin starttauksen jälkeen jos öljynsuodatin pullistuu palloksi tai räjähtää niin se on väärin kasassa :lol:
:lol: :lol: :lol:
petromies
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Öljykellon kierre on kartio, joten sitä ei saa kiristää kiinni hampaat irvessä. Liiallinen kiristäminen halkaisee jalan. Kun kello ei kiristy enää käsin niin vajaa kierros avaimella ja se on siinä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

petromies kirjoitti:Öljykellon kierre on kartio, joten sitä ei saa kiristää kiinni hampaat irvessä. Liiallinen kiristäminen halkaisee jalan. Kun kello ei kiristy enää käsin niin vajaa kierros avaimella ja se on siinä.
Näin sitä viisastuu :oops:

Onneksi sattunut vahinko on korjattavissa :)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

jus kirjoitti:Nyt minullakin on 99:n öljynpaineisiin liittyvä kysymys: kylmänä käynnistäessä on nyt alkanut kestää sekunnin- pari ennen kuin valo sammuu, pidempäään kuin tällä anturilla aikaisemmin.
Itselläni samaa vikaa vikaa vikaa, tosin öljunpaineiden kerääminen kestää ~6s. Tämä siis ylin yön seisseellä koneella, lämpimänä toimii hienosti.

Viaksi tarjottiin, että öljypumpun ja imuputken välinen o-rengas on väljä.
Eipä pahemmin kiinnosta asiaa vielä tutkia, kesällä kuitenkin vaihtuu (taas) kone.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

dimebak kirjoitti:Annissa oli alkutalvesta 2002 sellainen vika, että alle 2000rpm ei ollut öljynpaineta. Paineet tuli vasta normaaliajossa ja tyhjäkäyntiä ei paljoa kehdanut käyttää.

Kävin varaosa-autosta näppäämässä anturin jonka vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vasta öljypumpun avaaminen tuotti tulosta, kun paineventtiilistä löytyi alumiinilastu 8O :? Venttiili oli siis juminut auki. Kävi mielessä, että olisko sulla siellä venttiilissä jotain joka saa sen pysymään auki tai estää sen avautumisen tai jollain oudolla tapaa estää ventiilin oikeaoppisen toimimisen.
Meikäläinenkin on joutunut pari kertaa avaamaan paineventtiilin, mutta ei sieltä ole mitään ylimääräistä löytynyt, ehkä vähän paksun (pikeentyneen) oloista öljyä. Ensimmäisellä kerralla oli pumppukin pois paikaltaan, joten sen venttiilin pääsi näkemäänkin paikallaan. Pari tuhatta sain siinä välissä ajella. Mun tapauksessa paineet ei noussut (=valo sammunut) edes kierroksillakaan.
Todennäköisestä syystä voitte lukea, jos haette vanhoista aiheista juttua Forte-käsittelystä. :? Eipä tosin siitäkään ole hajua kunka hyvin edellinen omistaja on autoa huollattanut.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pitääkö (tai saako) öljyjalan ja lohkon väliin laittaa tiiviste? Vanhassa (ja ilmeisesti alkuperäisessä) sitä ei ollut. Onko siitä mitään hyötyä tai haittaa? Tuohon kun vielä saan vastauksen, niin pääsen kasaamaan...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä siinä jalan ja lohkon välissä tiiviste kuuluu olla. Paperia tai tuubitiivistettä tai molempia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jus kirjoitti:Kyllä siinä jalan ja lohkon välissä tiiviste kuuluu olla. Paperia tai tuubitiivistettä tai molempia.
Kiitos! Paperia/pahvia on ihan sitä varten hommattu, mutta kun en entisen poisottamisen yhteydessä tiivistettä havainnut, niin halusin varmistaa...

EDIT: No, kun tarkemmin tutkii kahdella silmällä, niin kyllähän siellä tiiviste on ollut...

Oli muuten hiukka ahtaat paikat pulttien vääntämiselle. Piti ihan turvautua naapurin työkaluihin :oops:
Viimeksi muokannut jariha, Su Tammi 29, 2006 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Mulla oli kanssa tossa viimekesänä edellises saabissa paineventtiilin kanssa ongelmia. Selvisin ihan vaan sillä että otin sen auki ja laitoin takas kiinni.

Oli muuten aika mukava yläkautta ottaa se irti ja laittaa takas :(
900 S -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jonniin verran keljutti, kun tossa k-jetillä varustetussa 99:ssä (WRC Petro) oli öljynpaineanturi rikki, ja vika huomattiin vasta koneen ollessa jo keulalla. Tosi hankala oli saada se vanha anturi irti. Keljutusta lisäsi se, että öljynsuodattimen jalka oli irrallaan kädessäni vielä siinä vaiheessa, kun konekin oli lattialla ja sen ympärillä oli helppo hääräillä. 99 combicoupen H-koneeseen tulee muuten uusi anturi jo ennen koneen laittoa keulalle. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No, nyt on auto jälleen tiellä, reilun kahden viikon seisokin jälkeen (seisokin kestoon vaikuttivat tosin paukkupakkaset ja se, ettei toiselle autolle ollut nyt tarvetta). Merkkivalo ei enää oireillut. Ja tiedän, millaisia työkaluja ostan seuraavaksi.

Nyt pitäisi tehdä sama operaatio vesianturille (siis vaihto). Termari on uusi, vedet kiertää ja sisällä tarkenee, mutta viisari ei nouse kuin juuri ja juuri asteikolle.

Tämä auto on seisonut jo neljä viikkoa vikojen takia sen jälkeen, kun tämä syyskuussa tuli ostettua. Käsittämätöntä epäluotettavuutta... No, eipä nuo viat isoja ole olleet ja remonttimiehen laiskuus ja kiireet on noinkin pitkiin seisokkeihin olleet lähinnä syynä :oops:

Mutta kyllä se toimiva ruisku nätisti käy ja vetää, se täytyy myöntää :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

dimebak kirjoitti:Annissa oli alkutalvesta 2002 sellainen vika, että alle 2000rpm ei ollut öljynpaineta. Paineet tuli vasta normaaliajossa ja tyhjäkäyntiä ei paljoa kehdanut käyttää.

Kävin varaosa-autosta näppäämässä anturin jonka vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vasta öljypumpun avaaminen tuotti tulosta, kun paineventtiilistä löytyi alumiinilastu 8O :? Venttiili oli siis juminut auki.
olisiko joku tuollainen syynä mun seiskakutosen öljynpaineongelmiin jotka ovat vähän vastaavanlaisia. miten iso työ on öljypumpun avaaminen b-moottorissa? vaatiiko koneen irroittamisen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Annissa oli alkutalvesta 2002 sellainen vika, että alle 2000rpm ei ollut öljynpaineta. Paineet tuli vasta normaaliajossa ja tyhjäkäyntiä ei paljoa kehdanut käyttää.

Kävin varaosa-autosta näppäämässä anturin jonka vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vasta öljypumpun avaaminen tuotti tulosta, kun paineventtiilistä löytyi alumiinilastu 8O :? Venttiili oli siis juminut auki.
olisiko joku tuollainen syynä mun seiskakutosen öljynpaineongelmiin jotka ovat vähän vastaavanlaisia. miten iso työ on öljypumpun avaaminen b-moottorissa? vaatiiko koneen irroittamisen?
Ei ole iso homma. Hommaan on kaksi vaihtoehtoa. Itse käytin numeroa 1.

1. Irroita virranjakaja. Avaa pumpun pohjasta pultit ja pudota pumppu irti, pitäisi tulla pois paikoiltaan vaikka runkopalkki onkin aika lähellä. Voit myös irroittaa pumpun jalan lohkon laidasta jolloin pumppu irtoaa nätisti ja saat helposti pöydällä purettua pumpun. Älä väännä tai kampea jalkaa, lohkon kyljessä on ohjaritapit joten yritä saada mahd. suoraan irti.

2. Toinen vahtoehto on se, että otat kuskinpuolelta moottorituen keskipultin auki ja nostat tunkilla öljypohjasta mootoria ylös (10 senttiä) jolloin pumppu lähtee ilman jakajan irroitusta. Moottoria nostettuasi irroitat pumpun pohjasta pultit ja pudotat pumpun irti. Laita öljypohjan ja tunkin väliin lauta tms.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Miten öljynpaineanturin poikkinainen johto on ilmenee? Pitäisikö merkkivalon palaa vai olla pimeänä?

Huomasin tuossa öljyjä vaihtaessani, että johto on irronnut liittimeltä öljynsuodattimen juuressa. Saatoin kyllä itsekin sohlata sen poikki. Auto on 900i-8v.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Olla pimeänä, paitsi jos ottaa maihin kiinni, jolloin palaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin