dimebak kirjoitti:
BTW: Jos käytät venttiiliä auki ja et ole kasauksen jälkeen varma onko oikein kasassa niin starttauksen jälkeen jos öljynsuodatin pullistuu palloksi tai räjähtää niin se on väärin kasassa
Öljyn merkkivalo palaa
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Näin sitä viisastuupetromies kirjoitti:Öljykellon kierre on kartio, joten sitä ei saa kiristää kiinni hampaat irvessä. Liiallinen kiristäminen halkaisee jalan. Kun kello ei kiristy enää käsin niin vajaa kierros avaimella ja se on siinä.
Onneksi sattunut vahinko on korjattavissa
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Itselläni samaa vikaa vikaa vikaa, tosin öljunpaineiden kerääminen kestää ~6s. Tämä siis ylin yön seisseellä koneella, lämpimänä toimii hienosti.jus kirjoitti:Nyt minullakin on 99:n öljynpaineisiin liittyvä kysymys: kylmänä käynnistäessä on nyt alkanut kestää sekunnin- pari ennen kuin valo sammuu, pidempäään kuin tällä anturilla aikaisemmin.
Viaksi tarjottiin, että öljypumpun ja imuputken välinen o-rengas on väljä.
Eipä pahemmin kiinnosta asiaa vielä tutkia, kesällä kuitenkin vaihtuu (taas) kone.
Meikäläinenkin on joutunut pari kertaa avaamaan paineventtiilin, mutta ei sieltä ole mitään ylimääräistä löytynyt, ehkä vähän paksun (pikeentyneen) oloista öljyä. Ensimmäisellä kerralla oli pumppukin pois paikaltaan, joten sen venttiilin pääsi näkemäänkin paikallaan. Pari tuhatta sain siinä välissä ajella. Mun tapauksessa paineet ei noussut (=valo sammunut) edes kierroksillakaan.dimebak kirjoitti:Annissa oli alkutalvesta 2002 sellainen vika, että alle 2000rpm ei ollut öljynpaineta. Paineet tuli vasta normaaliajossa ja tyhjäkäyntiä ei paljoa kehdanut käyttää.
Kävin varaosa-autosta näppäämässä anturin jonka vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vasta öljypumpun avaaminen tuotti tulosta, kun paineventtiilistä löytyi alumiinilastu![]()
Venttiili oli siis juminut auki. Kävi mielessä, että olisko sulla siellä venttiilissä jotain joka saa sen pysymään auki tai estää sen avautumisen tai jollain oudolla tapaa estää ventiilin oikeaoppisen toimimisen.
Todennäköisestä syystä voitte lukea, jos haette vanhoista aiheista juttua Forte-käsittelystä.
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Pitääkö (tai saako) öljyjalan ja lohkon väliin laittaa tiiviste? Vanhassa (ja ilmeisesti alkuperäisessä) sitä ei ollut. Onko siitä mitään hyötyä tai haittaa? Tuohon kun vielä saan vastauksen, niin pääsen kasaamaan...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kiitos! Paperia/pahvia on ihan sitä varten hommattu, mutta kun en entisen poisottamisen yhteydessä tiivistettä havainnut, niin halusin varmistaa...jus kirjoitti:Kyllä siinä jalan ja lohkon välissä tiiviste kuuluu olla. Paperia tai tuubitiivistettä tai molempia.
EDIT: No, kun tarkemmin tutkii kahdella silmällä, niin kyllähän siellä tiiviste on ollut...
Oli muuten hiukka ahtaat paikat pulttien vääntämiselle. Piti ihan turvautua naapurin työkaluihin
Viimeksi muokannut jariha, Su Tammi 29, 2006 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Jonniin verran keljutti, kun tossa k-jetillä varustetussa 99:ssä (WRC Petro) oli öljynpaineanturi rikki, ja vika huomattiin vasta koneen ollessa jo keulalla. Tosi hankala oli saada se vanha anturi irti. Keljutusta lisäsi se, että öljynsuodattimen jalka oli irrallaan kädessäni vielä siinä vaiheessa, kun konekin oli lattialla ja sen ympärillä oli helppo hääräillä. 99 combicoupen H-koneeseen tulee muuten uusi anturi jo ennen koneen laittoa keulalle. 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
No, nyt on auto jälleen tiellä, reilun kahden viikon seisokin jälkeen (seisokin kestoon vaikuttivat tosin paukkupakkaset ja se, ettei toiselle autolle ollut nyt tarvetta). Merkkivalo ei enää oireillut. Ja tiedän, millaisia työkaluja ostan seuraavaksi.
Nyt pitäisi tehdä sama operaatio vesianturille (siis vaihto). Termari on uusi, vedet kiertää ja sisällä tarkenee, mutta viisari ei nouse kuin juuri ja juuri asteikolle.
Tämä auto on seisonut jo neljä viikkoa vikojen takia sen jälkeen, kun tämä syyskuussa tuli ostettua. Käsittämätöntä epäluotettavuutta... No, eipä nuo viat isoja ole olleet ja remonttimiehen laiskuus ja kiireet on noinkin pitkiin seisokkeihin olleet lähinnä syynä
Mutta kyllä se toimiva ruisku nätisti käy ja vetää, se täytyy myöntää
Nyt pitäisi tehdä sama operaatio vesianturille (siis vaihto). Termari on uusi, vedet kiertää ja sisällä tarkenee, mutta viisari ei nouse kuin juuri ja juuri asteikolle.
Tämä auto on seisonut jo neljä viikkoa vikojen takia sen jälkeen, kun tämä syyskuussa tuli ostettua. Käsittämätöntä epäluotettavuutta... No, eipä nuo viat isoja ole olleet ja remonttimiehen laiskuus ja kiireet on noinkin pitkiin seisokkeihin olleet lähinnä syynä
Mutta kyllä se toimiva ruisku nätisti käy ja vetää, se täytyy myöntää
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
olisiko joku tuollainen syynä mun seiskakutosen öljynpaineongelmiin jotka ovat vähän vastaavanlaisia. miten iso työ on öljypumpun avaaminen b-moottorissa? vaatiiko koneen irroittamisen?dimebak kirjoitti:Annissa oli alkutalvesta 2002 sellainen vika, että alle 2000rpm ei ollut öljynpaineta. Paineet tuli vasta normaaliajossa ja tyhjäkäyntiä ei paljoa kehdanut käyttää.
Kävin varaosa-autosta näppäämässä anturin jonka vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vasta öljypumpun avaaminen tuotti tulosta, kun paineventtiilistä löytyi alumiinilastu![]()
Venttiili oli siis juminut auki.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ei ole iso homma. Hommaan on kaksi vaihtoehtoa. Itse käytin numeroa 1.lucaf kirjoitti:olisiko joku tuollainen syynä mun seiskakutosen öljynpaineongelmiin jotka ovat vähän vastaavanlaisia. miten iso työ on öljypumpun avaaminen b-moottorissa? vaatiiko koneen irroittamisen?dimebak kirjoitti:Annissa oli alkutalvesta 2002 sellainen vika, että alle 2000rpm ei ollut öljynpaineta. Paineet tuli vasta normaaliajossa ja tyhjäkäyntiä ei paljoa kehdanut käyttää.
Kävin varaosa-autosta näppäämässä anturin jonka vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vasta öljypumpun avaaminen tuotti tulosta, kun paineventtiilistä löytyi alumiinilastu![]()
Venttiili oli siis juminut auki.
1. Irroita virranjakaja. Avaa pumpun pohjasta pultit ja pudota pumppu irti, pitäisi tulla pois paikoiltaan vaikka runkopalkki onkin aika lähellä. Voit myös irroittaa pumpun jalan lohkon laidasta jolloin pumppu irtoaa nätisti ja saat helposti pöydällä purettua pumpun. Älä väännä tai kampea jalkaa, lohkon kyljessä on ohjaritapit joten yritä saada mahd. suoraan irti.
2. Toinen vahtoehto on se, että otat kuskinpuolelta moottorituen keskipultin auki ja nostat tunkilla öljypohjasta mootoria ylös (10 senttiä) jolloin pumppu lähtee ilman jakajan irroitusta. Moottoria nostettuasi irroitat pumpun pohjasta pultit ja pudotat pumpun irti. Laita öljypohjan ja tunkin väliin lauta tms.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Miten öljynpaineanturin poikkinainen johto on ilmenee? Pitäisikö merkkivalon palaa vai olla pimeänä?
Huomasin tuossa öljyjä vaihtaessani, että johto on irronnut liittimeltä öljynsuodattimen juuressa. Saatoin kyllä itsekin sohlata sen poikki. Auto on 900i-8v.
Huomasin tuossa öljyjä vaihtaessani, että johto on irronnut liittimeltä öljynsuodattimen juuressa. Saatoin kyllä itsekin sohlata sen poikki. Auto on 900i-8v.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001