B-koneen etupään kansi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kävin Weld-hitsitalossa kyselemässä typeriä, kuulemma Migillä alumiinia hitsatessa tulisi migin olla luokkaa 250A, ja alumiinilanka törkeän kallista eikä sitä saa kuin 7.5kg:n rullissa. Lisäksi langanohjainten pitäisi olla teflonia jne.

Sitten ihmeteltiin hitsausoppaasta alumiinin hitsausta puikolla, virtamäärä 60-80A, ensin pitää hioa hapettumat pois ja sitten vaan puikko palamaan, kuulemma muuntajan pitäisi olla tasasuuntaajamallinen mutta katsotaan millaisen saan huomenna kaverilta lainaan.

Epäilen koko homman onnistumista erittäin syvästi mutta eipä tuosta tule kustannuksiakaan kuin muutaman alumiinipuikon verran, ja jos onnistuu niin ei tarvitse repiä juuri kasattua uutta kytkintä irti vauhtipyörineen eikä etsiä ehjää päätylevyä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Itse olen ajellut joskus pitkän aikaa niin, että alempi startin kiinnitys päätylevyssä on poikki. Kunhan vaan se startin toiseen päähän tuleva tuki on paikallaan.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ardjpe kirjoitti:Itse olen ajellut joskus pitkän aikaa niin, että alempi startin kiinnitys päätylevyssä on poikki. Kunhan vaan se startin toiseen päähän tuleva tuki on paikallaan.
Ok, kokeilen kuitenkin söhiä sitä alupuikoilla, mitään pilattavaakaan kun tuossa ei ole. Syy tuon levyn ja startin rikkoontumiseen on ollut siinä että startin pää ei ole ollut kiinni (mutteri puuttui). Samalla voisin kokeilla hitsata vanhan startin korvan paikoilleen (minulla on toinen, ehjä startti varalla).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pöh, alupuikko on senverran ronkeli että vaatisi arviolta 200-250A sulaakseen, tuossa käyttämässni Esabissa oli vain 140A eikä sillä saanut kuin pikkuisen räityä sinne tänne.
Teräspuikolla sai sensijaan alumiinin sulamaan hyvin ja puikko paloi kivasti, tietty teräs ja alumiini eivät sitten oikein halunneet muodostaa kestävää saumaa :lol:

Eli täytyypä vaihtaa tuo päätykansi, jossei kenelläkään ole lainata isompaa puikkohitsiä?

Sitten pikainen kysymys (en viitsi aloittaa uutta topicia), eli jos jarrut puoltavat oikealle niin eikös silloin ole oikeanpuoleinen etujarru muita tehottomampi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Näin maalaisjärjellä ajateltuna jos puoltaa oikealle ja etujarruista puhutaan niin vasemmalla edessä huonompi, silloin pitäis alkaa vetämään oikealle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tturku kirjoitti:Näin maalaisjärjellä ajateltuna jos puoltaa oikealle ja etujarruista puhutaan niin vasemmalla edessä huonompi, silloin pitäis alkaa vetämään oikealle.
Kyse ei ole Saabista vaan Ministä jossa on rumpujarrut edessä, mutta kaiketi sama periaate tuossakin on. Eli jarujen ollessa kylmät, ei puoltamista esiinny, ymmärtääkseni oikea puoli laahaa ja lämpeää hieman eli lämmetessään menettää jarrutehonsa (ainakin napa lämpeää ajettaessa yli 10km). Tuskin laahaava ja lämpeävä jarru muuttuisi laahaamatonta tehokkaammaksi?

olen koettanut säätää jarrukenkiä kauemmaksi, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Tsori, meni vähän OT:ksi.

Pitääpä koettaa laittaa 99:n startti paikoilleen vaikka etulevy onkin hieman halki, ehkä takakiinnitys pitäisi sitä tarpeeksi lujaa paikoillaan.

Pahimmillaanhan tuo pääsee syömään vauhtipyörän hampaita, mutta vauhtipyöriähän löytyy joka Saabista ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep eli jos laahaa ja lämpenee huomattavasti niin varmasti heikentyy jarruteho rummussa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin