Taas jätti tielle Saab (toimii taas)..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

ilmamäärämittarin sijainti?
polttoainepumpun rele sijainti?
Sitten ilmamäärämittarin vipu sijainti?

Niin voisko joku selittää nuo ystävällisesti?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos siulla tosiaan on alfamerin kirja, niin sivulta 47 löytyy ensinnäkin kuvaus siitä systeemistä niinkun toiminnallisella tasolla. Se on osiossa 2. polttoainelaitteet. havaintokuvassa sivulla 50 näkyy kuva2.31 jossa mitataan polttoainepumpun tuottoa. Kirjassa on ihan selkeesti näkyvillä tuo lisäilmaluisti ja muut osat. Samalla sivulla on se bensapumpun releen sijainti kuvassa 2.32. Tuo on sulakeboksin sisältä ja hyppylangan kytkentäkin on neuvottu siinä. Lisäilmaluistin tarkastusohjeetkin löytyy tuosta ja paljon muuta.

Et voi olla tosissas, että Alfamerin kirjasta Saab 900 1979-1993 lukemalla ei selviä noiden osien nimet ja miltä ne näyttää! 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Saa nähä jääkö tuo suuttimien testaus kauemmas tai kokonaan pois, eilen nimittäin ilman putsaria puhistelin ja vähä letkuja laittoin paremmin paikalleen niin tuntu että se käy aika hyvin.. Savutus vähenty huomattavasti...

Tännään käytiin kokkeilemassa Saabia ja tuliki ajettua semmonen 100 kilometriä, ja annettiin vielä yhelle ooppelin rotiskolle virtaaki vielä :roll:

Edit: Nytten saattaa tulla vielä uus Saabi (varaosa) mulle, niin saan varaosiaki
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Laittaisitteko listaa mitä osia saa alkaa vaihteleen... Kaks samanlaista moottoria niin mikäpäsiinä osia irrotellessa :roll:.. Saabbi tullee huomenna 8)

Edit: Tarkennan vielä sen verran että ois tarkotus saaha siittä ensimmäisestä saabista toimiva..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos se siun varaosakottero toimii, niin vaihda tylysti määräjakaja ja ohjauspainesäädin. Turha on lähteä yksittäisten osien vaihtoon, jos on mahdollista vaihtaa samantien isompi kokonaisuus koeajettua ja toimivaa tekniikkaa pellin alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

No jos keksin että minkä näkösiä osia ne on niin pittää vaihtaa... Otin tossa lauantaina puolan, virranjakajankannen, tulpanjohdot, suuttimet polttoaineletkuineen (rikoin sitten ne letkut :oops: laitoin alkuperäset takas).... Nyt siihen pitäs laittaa taas toiminta kuntoset tulpat ku siinä oli nyt väliaikasesti väärälämpö arvoset, ku edelliset meni.

Edit. Niin unohtu sanoa että kyllä se käyntiin lähti, ja lähtee edelleen, mutta pätkii kokoajan... En tiiä onko hyvä merkki että se on alkanut päästään näkyvää savua, ku ennen se oli läpinäkyvää
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Nytten vaihoin tulpat, bensaletkuista löytyi taas vuoto (ei oo varmaan tarkotettu irrotettavaksi).. Saatiin se sillain ettei vuoda, muttei sillä vielä pitempää matkaa uskalla tehä, vielä...

Toimi ihan hyvin pienillä kierroksilla kun normaalisti on pätkinyt (eli nyt vain vähä).

0-100 kiihty hyvin, mutta yritti lähtä sutimaan, ehkä se ei kuitenkaan vika oo :?

Käynnisty hyvin

laskeskelin että bensaa on menny n.15 litraa/100km eli ihan runsaasti maantieajoksi... Eli vanhat osat, ehjät bensaletkut.. rengaspaineita en oo tarkastanu, pitäskö. em kyllä usko että ne niin paljo vaikuttais
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Mertmi kirjoitti:Jos se siun varaosakottero toimii, niin vaihda tylysti määräjakaja ja ohjauspainesäädin. Turha on lähteä yksittäisten osien vaihtoon, jos on mahdollista vaihtaa samantien isompi kokonaisuus koeajettua ja toimivaa tekniikkaa pellin alle.
Onko tuo Ohjauspaine säädin toiselta nimeltä bensanpainesäädin? Entä mitä määräjakaja tekee?

Tuntuis siltä että kylmällä koneella saa huonot maadotukset, ku pimeällä ajaessa välkky kaikki mittaristot, tai mistä vois johtua jos käy aluksi liian rikkaalla seoksella?

yhen 100km on ajettu tulpilla ilman että ne nokeentu ku ajettiin 50km pätkä kerrallaan;viittaisko alussa liian rikkaaseen tai johonkin sähkövikaan.. Tai voiko johtua että pääsis kosteutta tulpille jostaki, ja sitten ne ei sytyttäis aluksi?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ohjauspainesäädin ei ole bensanpainesäädin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

-saab_85 kirjoitti:
Onko tuo Ohjauspaine säädin toiselta nimeltä bensanpainesäädin? Entä mitä määräjakaja tekee?
Lukaiseppas tuolta esimerkiksi hieman perusteita k-jetronic:ista.. niin puhutaan osista samoilla nimillä, kirjastosta lisää informaatiota tarvittaessa.

Edit: Eipä tuo tuokaan lista näemmä ilman puutteita tai asiavirheitä ole.. :|

Edit2: bensapainesäädin nimituksellä tarkoitetaan useimmiten k-jetronic:in tapauksessa järjestelmäpainesäädintä, joka sijaitsee määränsäätimen yhteydessä. Tarkemmin juurikin polttoainepaluuletkun vieressä, se mutterilla lukittu jousi-mäntäventtiili.
Ohjauspainesäädin on 8v-saabin koneessa sijoitettu termostaattikotelon kylkeen, se möykky johon tulee 2 bensaputkea ja sähköliitin.

Kuten mertmi neuvoi, vaihtamalla ehjästä autosta ohjauspainesäätimen ja määränsäätimen, vaihdat samalla käytännössä lähes kaiken mikä käyntiin(ei käynnistykseen!) vaikuttaa.

Edit3: Polttoainepumpun rele sijaitsee sulakerasiassa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Sen ohjauspainesäätimen jotku kierteet tais olla rikki, joten sitä ei saa irti ilman että rikkoo paikkoja saati sitten paikalleen :?

Tuo oli hyvä tuo linkki, ymmärrän paljon enemmän ruiskun periaatteesta :idea:

Edit. etsin googlella tietoa järjestelmäpaineen säätimestä niin löytyi samaa tietoa kuin ohjauspainesäätimellä :?
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Nyt vasta ymmärsin sen bensasäätimen ja sen toisen eron :oops:
Ainaki irrotin sen mihin tulee kaks bensa letkua eli ilmamääräventtiilin, ja toisen bensaletkun kiinnike meni rikki.. Luulen että lämpövastus on ehyt varaosaautossa. Se letkun kiinnike meni vaan sillä rikki että se oli niin he***tin tiukassa että jäi metallit sen ympäriltä mukaan siihen letkuun...

No sitten irrotin myös määränsäätimen, se lähti irti sen lautasen kans, muut ruttelit oli niin lujassa että oli pakko ottaa koko hökötys...
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

No eipä se mennykkään rikki se polttoaine letkun kiinnike, tai meni se mutta sain vaihettua sen siitää toisesta.... Otin tänään siittä korjattavasta autosta ilmamääräventtiilin ja aukasin sen.... Sisällä oli valkosta hapettumaa joka oli muuttunut jauhomaiseksi... Lämpövastus näytti ehyeltä mutten tiedä sisältä Onko joku purkanut ilmamääräsäädintä, jotta voisi kertoa, onko siellä tarkoitus olla ruskeaa mönjää pitämässä neulaa paikallaan :?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

-saab_85 kirjoitti:No eipä se mennykkään rikki se polttoaine letkun kiinnike, tai meni se mutta sain vaihettua sen siitää toisesta.... Otin tänään siittä korjattavasta autosta ilmamääräventtiilin ja aukasin sen.... Sisällä oli valkosta hapettumaa joka oli muuttunut jauhomaiseksi... Lämpövastus näytti ehyeltä mutten tiedä sisältä Onko joku purkanut ilmamääräsäädintä, jotta voisi kertoa, onko siellä tarkoitus olla ruskeaa mönjää pitämässä neulaa paikallaan :?
Tuota.. ilmamääräventtiili..? Kuvauksesi mukaan(2 letkua ja lämpövastus) kyseessä on ohjauspainesäädin.. ja monesti siellä tuppaa olemaan valkoista hapettumaa kevytmetallivaluisen rungon hapetuttua.

Vastus ei ole silmämääräisesti tuomittavissa, vastuksen päiden välinen resistanssi pitää mitata ja pitäisi olla muistaakseni jotain 20-40 Ohmia.

Ilmamääräsäädin? Ilmamäärämittari vai määränsäädin? Ilmamäärämittari on se kartio/läppä-hässäkkä josta menee vipuvarsi määränsäätimeen(joka sisältää järjestelmäpainesäätimen). No, neulaventtiilistä päätellen tarkoitat määränsäädintä.. ja siellä ei kuulu olla mitään möhnää, eli likainenhan se on ollut sitten. toivotaan että toimii purkamisen ja putsaamisen jälkeen.

BTW. Paljonko tarjoaisit kuukausi sitten viimeksi ajetun ja hyvin pelanneen auton kys. osista.. ? Meinaan on vieläkin bensat sisällä niissä osissa eikä ole kuivuessaan päässyt hapettumaan.. ei ole kalliit, jos kiinn. pistä PM..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Nyt meni vähä sunat sakasi ja väärinpäin... Ilmamääräsäätimellä ja ilmamääräventtiilillä tarkoitin ohjauspaine säädintä (jos se nyt on se oikea nimi) :oops: ... Lämpövastusten resistantti oli toisessa osassa 24 ja toisessa 31 ohmia

Pitäskö siittä mennä ilmaa läpi, ku toinen päästää ja toinen ei... En ihan varmaan osannu koota niitä, ku en tiiä tuleeko se neula siihen kuppiin vai sinne osan kylkeen...
Vastaa Viestiin