Taas jätti tielle Saab (toimii taas)..
Jos siulla tosiaan on alfamerin kirja, niin sivulta 47 löytyy ensinnäkin kuvaus siitä systeemistä niinkun toiminnallisella tasolla. Se on osiossa 2. polttoainelaitteet. havaintokuvassa sivulla 50 näkyy kuva2.31 jossa mitataan polttoainepumpun tuottoa. Kirjassa on ihan selkeesti näkyvillä tuo lisäilmaluisti ja muut osat. Samalla sivulla on se bensapumpun releen sijainti kuvassa 2.32. Tuo on sulakeboksin sisältä ja hyppylangan kytkentäkin on neuvottu siinä. Lisäilmaluistin tarkastusohjeetkin löytyy tuosta ja paljon muuta.
Et voi olla tosissas, että Alfamerin kirjasta Saab 900 1979-1993 lukemalla ei selviä noiden osien nimet ja miltä ne näyttää!
Et voi olla tosissas, että Alfamerin kirjasta Saab 900 1979-1993 lukemalla ei selviä noiden osien nimet ja miltä ne näyttää!

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saa nähä jääkö tuo suuttimien testaus kauemmas tai kokonaan pois, eilen nimittäin ilman putsaria puhistelin ja vähä letkuja laittoin paremmin paikalleen niin tuntu että se käy aika hyvin.. Savutus vähenty huomattavasti...
Tännään käytiin kokkeilemassa Saabia ja tuliki ajettua semmonen 100 kilometriä, ja annettiin vielä yhelle ooppelin rotiskolle virtaaki vielä
Edit: Nytten saattaa tulla vielä uus Saabi (varaosa) mulle, niin saan varaosiaki
Tännään käytiin kokkeilemassa Saabia ja tuliki ajettua semmonen 100 kilometriä, ja annettiin vielä yhelle ooppelin rotiskolle virtaaki vielä

Edit: Nytten saattaa tulla vielä uus Saabi (varaosa) mulle, niin saan varaosiaki
Jos se siun varaosakottero toimii, niin vaihda tylysti määräjakaja ja ohjauspainesäädin. Turha on lähteä yksittäisten osien vaihtoon, jos on mahdollista vaihtaa samantien isompi kokonaisuus koeajettua ja toimivaa tekniikkaa pellin alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No jos keksin että minkä näkösiä osia ne on niin pittää vaihtaa... Otin tossa lauantaina puolan, virranjakajankannen, tulpanjohdot, suuttimet polttoaineletkuineen (rikoin sitten ne letkut
laitoin alkuperäset takas).... Nyt siihen pitäs laittaa taas toiminta kuntoset tulpat ku siinä oli nyt väliaikasesti väärälämpö arvoset, ku edelliset meni.
Edit. Niin unohtu sanoa että kyllä se käyntiin lähti, ja lähtee edelleen, mutta pätkii kokoajan... En tiiä onko hyvä merkki että se on alkanut päästään näkyvää savua, ku ennen se oli läpinäkyvää

Edit. Niin unohtu sanoa että kyllä se käyntiin lähti, ja lähtee edelleen, mutta pätkii kokoajan... En tiiä onko hyvä merkki että se on alkanut päästään näkyvää savua, ku ennen se oli läpinäkyvää
Nytten vaihoin tulpat, bensaletkuista löytyi taas vuoto (ei oo varmaan tarkotettu irrotettavaksi).. Saatiin se sillain ettei vuoda, muttei sillä vielä pitempää matkaa uskalla tehä, vielä...
Toimi ihan hyvin pienillä kierroksilla kun normaalisti on pätkinyt (eli nyt vain vähä).
0-100 kiihty hyvin, mutta yritti lähtä sutimaan, ehkä se ei kuitenkaan vika oo
Käynnisty hyvin
laskeskelin että bensaa on menny n.15 litraa/100km eli ihan runsaasti maantieajoksi... Eli vanhat osat, ehjät bensaletkut.. rengaspaineita en oo tarkastanu, pitäskö. em kyllä usko että ne niin paljo vaikuttais
Toimi ihan hyvin pienillä kierroksilla kun normaalisti on pätkinyt (eli nyt vain vähä).
0-100 kiihty hyvin, mutta yritti lähtä sutimaan, ehkä se ei kuitenkaan vika oo

Käynnisty hyvin
laskeskelin että bensaa on menny n.15 litraa/100km eli ihan runsaasti maantieajoksi... Eli vanhat osat, ehjät bensaletkut.. rengaspaineita en oo tarkastanu, pitäskö. em kyllä usko että ne niin paljo vaikuttais
Onko tuo Ohjauspaine säädin toiselta nimeltä bensanpainesäädin? Entä mitä määräjakaja tekee?Mertmi kirjoitti:Jos se siun varaosakottero toimii, niin vaihda tylysti määräjakaja ja ohjauspainesäädin. Turha on lähteä yksittäisten osien vaihtoon, jos on mahdollista vaihtaa samantien isompi kokonaisuus koeajettua ja toimivaa tekniikkaa pellin alle.
Tuntuis siltä että kylmällä koneella saa huonot maadotukset, ku pimeällä ajaessa välkky kaikki mittaristot, tai mistä vois johtua jos käy aluksi liian rikkaalla seoksella?
yhen 100km on ajettu tulpilla ilman että ne nokeentu ku ajettiin 50km pätkä kerrallaan;viittaisko alussa liian rikkaaseen tai johonkin sähkövikaan.. Tai voiko johtua että pääsis kosteutta tulpille jostaki, ja sitten ne ei sytyttäis aluksi?
Lukaiseppas tuolta esimerkiksi hieman perusteita k-jetronic:ista.. niin puhutaan osista samoilla nimillä, kirjastosta lisää informaatiota tarvittaessa.-saab_85 kirjoitti:
Onko tuo Ohjauspaine säädin toiselta nimeltä bensanpainesäädin? Entä mitä määräjakaja tekee?
Edit: Eipä tuo tuokaan lista näemmä ilman puutteita tai asiavirheitä ole..

Edit2: bensapainesäädin nimituksellä tarkoitetaan useimmiten k-jetronic:in tapauksessa järjestelmäpainesäädintä, joka sijaitsee määränsäätimen yhteydessä. Tarkemmin juurikin polttoainepaluuletkun vieressä, se mutterilla lukittu jousi-mäntäventtiili.
Ohjauspainesäädin on 8v-saabin koneessa sijoitettu termostaattikotelon kylkeen, se möykky johon tulee 2 bensaputkea ja sähköliitin.
Kuten mertmi neuvoi, vaihtamalla ehjästä autosta ohjauspainesäätimen ja määränsäätimen, vaihdat samalla käytännössä lähes kaiken mikä käyntiin(ei käynnistykseen!) vaikuttaa.
Edit3: Polttoainepumpun rele sijaitsee sulakerasiassa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sen ohjauspainesäätimen jotku kierteet tais olla rikki, joten sitä ei saa irti ilman että rikkoo paikkoja saati sitten paikalleen
Tuo oli hyvä tuo linkki, ymmärrän paljon enemmän ruiskun periaatteesta
Edit. etsin googlella tietoa järjestelmäpaineen säätimestä niin löytyi samaa tietoa kuin ohjauspainesäätimellä

Tuo oli hyvä tuo linkki, ymmärrän paljon enemmän ruiskun periaatteesta

Edit. etsin googlella tietoa järjestelmäpaineen säätimestä niin löytyi samaa tietoa kuin ohjauspainesäätimellä

Nyt vasta ymmärsin sen bensasäätimen ja sen toisen eron 
Ainaki irrotin sen mihin tulee kaks bensa letkua eli ilmamääräventtiilin, ja toisen bensaletkun kiinnike meni rikki.. Luulen että lämpövastus on ehyt varaosaautossa. Se letkun kiinnike meni vaan sillä rikki että se oli niin he***tin tiukassa että jäi metallit sen ympäriltä mukaan siihen letkuun...
No sitten irrotin myös määränsäätimen, se lähti irti sen lautasen kans, muut ruttelit oli niin lujassa että oli pakko ottaa koko hökötys...

Ainaki irrotin sen mihin tulee kaks bensa letkua eli ilmamääräventtiilin, ja toisen bensaletkun kiinnike meni rikki.. Luulen että lämpövastus on ehyt varaosaautossa. Se letkun kiinnike meni vaan sillä rikki että se oli niin he***tin tiukassa että jäi metallit sen ympäriltä mukaan siihen letkuun...
No sitten irrotin myös määränsäätimen, se lähti irti sen lautasen kans, muut ruttelit oli niin lujassa että oli pakko ottaa koko hökötys...
No eipä se mennykkään rikki se polttoaine letkun kiinnike, tai meni se mutta sain vaihettua sen siitää toisesta.... Otin tänään siittä korjattavasta autosta ilmamääräventtiilin ja aukasin sen.... Sisällä oli valkosta hapettumaa joka oli muuttunut jauhomaiseksi... Lämpövastus näytti ehyeltä mutten tiedä sisältä Onko joku purkanut ilmamääräsäädintä, jotta voisi kertoa, onko siellä tarkoitus olla ruskeaa mönjää pitämässä neulaa paikallaan

Tuota.. ilmamääräventtiili..? Kuvauksesi mukaan(2 letkua ja lämpövastus) kyseessä on ohjauspainesäädin.. ja monesti siellä tuppaa olemaan valkoista hapettumaa kevytmetallivaluisen rungon hapetuttua.-saab_85 kirjoitti:No eipä se mennykkään rikki se polttoaine letkun kiinnike, tai meni se mutta sain vaihettua sen siitää toisesta.... Otin tänään siittä korjattavasta autosta ilmamääräventtiilin ja aukasin sen.... Sisällä oli valkosta hapettumaa joka oli muuttunut jauhomaiseksi... Lämpövastus näytti ehyeltä mutten tiedä sisältä Onko joku purkanut ilmamääräsäädintä, jotta voisi kertoa, onko siellä tarkoitus olla ruskeaa mönjää pitämässä neulaa paikallaan![]()
Vastus ei ole silmämääräisesti tuomittavissa, vastuksen päiden välinen resistanssi pitää mitata ja pitäisi olla muistaakseni jotain 20-40 Ohmia.
Ilmamääräsäädin? Ilmamäärämittari vai määränsäädin? Ilmamäärämittari on se kartio/läppä-hässäkkä josta menee vipuvarsi määränsäätimeen(joka sisältää järjestelmäpainesäätimen). No, neulaventtiilistä päätellen tarkoitat määränsäädintä.. ja siellä ei kuulu olla mitään möhnää, eli likainenhan se on ollut sitten. toivotaan että toimii purkamisen ja putsaamisen jälkeen.
BTW. Paljonko tarjoaisit kuukausi sitten viimeksi ajetun ja hyvin pelanneen auton kys. osista.. ? Meinaan on vieläkin bensat sisällä niissä osissa eikä ole kuivuessaan päässyt hapettumaan.. ei ole kalliit, jos kiinn. pistä PM..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Nyt meni vähä sunat sakasi ja väärinpäin... Ilmamääräsäätimellä ja ilmamääräventtiilillä tarkoitin ohjauspaine säädintä (jos se nyt on se oikea nimi)
... Lämpövastusten resistantti oli toisessa osassa 24 ja toisessa 31 ohmia
Pitäskö siittä mennä ilmaa läpi, ku toinen päästää ja toinen ei... En ihan varmaan osannu koota niitä, ku en tiiä tuleeko se neula siihen kuppiin vai sinne osan kylkeen...

Pitäskö siittä mennä ilmaa läpi, ku toinen päästää ja toinen ei... En ihan varmaan osannu koota niitä, ku en tiiä tuleeko se neula siihen kuppiin vai sinne osan kylkeen...