veto laittesto rikki....
Miten sisemmän vetarin (kupin/akselin) vaihto auttaa tuohon rallatukseen jos auto rallattaa kone käynnissä, vaihde vapaalla ja auto paikallaan? Tällöinhan vetarit ei pyöri mihinkään? Varsinkin jos vapaalla työntäessä ei mitään mekkalaa kuulu?
Jos vetarit ei pyöri, myöskään perä ei pyöri, jolloin myöskään pääakseli ei pyöri?
Itse epävarmana voisin veikata apuakselia tai enskaa? Lähtisin kuitenkin etsimään vikaa vauhtipyörän ja perän välistä.
Tämä kannattaisi lukea läpi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... aatikko%2A
Jos vetarit ei pyöri, myöskään perä ei pyöri, jolloin myöskään pääakseli ei pyöri?
Itse epävarmana voisin veikata apuakselia tai enskaa? Lähtisin kuitenkin etsimään vikaa vauhtipyörän ja perän välistä.
Tämä kannattaisi lukea läpi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... aatikko%2A
Siis vaihdepäällä mutta auto paikallaan? Se on mahdollista jos boorit on menneet kupin akselista tai perämurikasta. Harvemmin ne kuitenkaan menee?himmee kirjoitti:Eli siis jos se tripodi on menny sieltä pirinpärein, niin eikös se sisempi kuppi pyöri hiukan tyhjää auton käydessä vaihde vapaalla jne.?
Perämurikka ja siitä kaikki eteenpäin venttiiliinhattuihin asti ovat kyllä pyörimättä aina kun vaihde on vapaalla ja auto paikallaan, eli myös ne kupit ovat pyörimättä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Systeemit on purettuna ja silmin nähtävissä että tripodi on tuusana.
Kuten aikasemmista viesteistäni kä ilmi niin kun matka katkesi niin tripodin neulalaakerit ja "sormus" loju auton alla.
Koneen käydessä, vapaalla näkee silmällä että tuo hajonnut vetari pyrki pyörimään, pitää muljahtelevaa "mlok, mlok, mlok" ääntä. Ilmeisesti kytkimen laakeri...tms joku osa siirtää kuitenkin sen verran voimaa että tuo rikkinäinen vetari pääsee sillointällöin pyörähtämään.
Sehän ei ajamalla hajonnut vaan kuten ensimmäisessä viestissä kerroin niin etupyörä taittui alle, ja se kampesi osat hajalle.
Ei tässä nyt auta pilkunnussiminen! Silmällä näkee että tripodi on mösönä, ja ilmeisesti malja myöskin. En itse ole intin takia autoa päässyt näkemään, vaan se on pajalla. Ongelmana on nyt siis SE, että "uuden" maljan tripodi ei käy olemassa olevaan vetariin. Ja tarvitsisin apua oikeanlaisen paketin löytämiseen. Niin ja kylläse kolisee työntäessä.
Selkkiskö?
Kuten aikasemmista viesteistäni kä ilmi niin kun matka katkesi niin tripodin neulalaakerit ja "sormus" loju auton alla.
Koneen käydessä, vapaalla näkee silmällä että tuo hajonnut vetari pyrki pyörimään, pitää muljahtelevaa "mlok, mlok, mlok" ääntä. Ilmeisesti kytkimen laakeri...tms joku osa siirtää kuitenkin sen verran voimaa että tuo rikkinäinen vetari pääsee sillointällöin pyörähtämään.
Sehän ei ajamalla hajonnut vaan kuten ensimmäisessä viestissä kerroin niin etupyörä taittui alle, ja se kampesi osat hajalle.
Ei tässä nyt auta pilkunnussiminen! Silmällä näkee että tripodi on mösönä, ja ilmeisesti malja myöskin. En itse ole intin takia autoa päässyt näkemään, vaan se on pajalla. Ongelmana on nyt siis SE, että "uuden" maljan tripodi ei käy olemassa olevaan vetariin. Ja tarvitsisin apua oikeanlaisen paketin löytämiseen. Niin ja kylläse kolisee työntäessä.
Selkkiskö?
Itsellä oli aikanaan vastaavan tapainen hajoaminen noihin ulompivetari-akseli-tripodi yhdistelmiin. Muutaman ehdin jo hajottaa. Ei muuta kuin tripodi kouraan ja romikselle tai kaverille jolla on varaosia. Kyllä se löytyy, mutta valitettavasti minäkään en osaa sanoa mikä malli on kyseessä. Sitten kun vetari on paikallaan niin kokeilet suojakumin läpi että tripodi on maljan sisällä eikä huulilla. Tällöin voit varmistua siitä että yhdistelmän kokonaismitta on oikea eikä liian lyhyt.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Kyllä se on ihan normaalia et maljoihin tulee vähän vetoa. Kun auto käy vapaalla kytkin ylhäällä, vaihteistossa pyörii kaikki muu paitsi pääakseli. Etupään ollessa irti maasta vaihderattaiden kitka pääakseliin, varsinkin kylmänä on niin suuri, että aiheuttaa mainitsemaasi klonksahtelua maljassa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Re: veto laittesto rikki....
Ei tässä mitään pilkkunussita (eipäh), mutta:
Tuon perusteella vaan saattoi olla jotain muutakin kuin tripodivika. Esimerkiksi apuakselivika jos vapaallakin olisi öllöttänyt.DIggItaLLr kirjoitti:Mitään ääniä ei kuulu kun autoa työntää, vaihde vapaalla siis. Mutta koneen kun starttaa niin rupeaa rallattaa...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: veto laittesto rikki....
hmm.... Ekaa kertaa kun hajoamisen jälkeen lähettiin siirtää nin ei tosin pitäny mitään erikoista ääntää. Olikin tosiaan vaan suoraan eteen trailerin kyytiin.f-19 kirjoitti:Ei tässä mitään pilkkunussita (eipäh), mutta:Tuon perusteella vaan saattoi olla jotain muutakin kuin tripodivika. Esimerkiksi apuakselivika jos vapaallakin olisi öllöttänyt.DIggItaLLr kirjoitti:Mitään ääniä ei kuulu kun autoa työntää, vaihde vapaalla siis. Mutta koneen kun starttaa niin rupeaa rallattaa...
Meni herne nenään

Noh, summa sumarum.... Ei oteta herneitä..
Ketuttaa vaan niin vietävästi kun projekti on venynyt ja venynyt ja venynyt. Aina jotain uuttaa paskaa tulee vastaan.
Ainaski on säästyny bensarahat

