veto laittesto rikki....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Miten sisemmän vetarin (kupin/akselin) vaihto auttaa tuohon rallatukseen jos auto rallattaa kone käynnissä, vaihde vapaalla ja auto paikallaan? Tällöinhan vetarit ei pyöri mihinkään? Varsinkin jos vapaalla työntäessä ei mitään mekkalaa kuulu?

Jos vetarit ei pyöri, myöskään perä ei pyöri, jolloin myöskään pääakseli ei pyöri?

Itse epävarmana voisin veikata apuakselia tai enskaa? Lähtisin kuitenkin etsimään vikaa vauhtipyörän ja perän välistä.

Tämä kannattaisi lukea läpi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... aatikko%2A
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Eli siis jos se tripodi on menny sieltä pirinpärein, niin eikös se sisempi kuppi pyöri hiukan tyhjää auton käydessä vaihde vapaalla jne.?
VW transporter 2.5tdi vm.99
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

himmee kirjoitti:Eli siis jos se tripodi on menny sieltä pirinpärein, niin eikös se sisempi kuppi pyöri hiukan tyhjää auton käydessä vaihde vapaalla jne.?
Siis vaihdepäällä mutta auto paikallaan? Se on mahdollista jos boorit on menneet kupin akselista tai perämurikasta. Harvemmin ne kuitenkaan menee?

Perämurikka ja siitä kaikki eteenpäin venttiiliinhattuihin asti ovat kyllä pyörimättä aina kun vaihde on vapaalla ja auto paikallaan, eli myös ne kupit ovat pyörimättä.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Systeemit on purettuna ja silmin nähtävissä että tripodi on tuusana.
Kuten aikasemmista viesteistäni kä ilmi niin kun matka katkesi niin tripodin neulalaakerit ja "sormus" loju auton alla.

Koneen käydessä, vapaalla näkee silmällä että tuo hajonnut vetari pyrki pyörimään, pitää muljahtelevaa "mlok, mlok, mlok" ääntä. Ilmeisesti kytkimen laakeri...tms joku osa siirtää kuitenkin sen verran voimaa että tuo rikkinäinen vetari pääsee sillointällöin pyörähtämään.

Sehän ei ajamalla hajonnut vaan kuten ensimmäisessä viestissä kerroin niin etupyörä taittui alle, ja se kampesi osat hajalle.

Ei tässä nyt auta pilkunnussiminen! Silmällä näkee että tripodi on mösönä, ja ilmeisesti malja myöskin. En itse ole intin takia autoa päässyt näkemään, vaan se on pajalla. Ongelmana on nyt siis SE, että "uuden" maljan tripodi ei käy olemassa olevaan vetariin. Ja tarvitsisin apua oikeanlaisen paketin löytämiseen. Niin ja kylläse kolisee työntäessä.
Selkkiskö?
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Itsellä oli aikanaan vastaavan tapainen hajoaminen noihin ulompivetari-akseli-tripodi yhdistelmiin. Muutaman ehdin jo hajottaa. Ei muuta kuin tripodi kouraan ja romikselle tai kaverille jolla on varaosia. Kyllä se löytyy, mutta valitettavasti minäkään en osaa sanoa mikä malli on kyseessä. Sitten kun vetari on paikallaan niin kokeilet suojakumin läpi että tripodi on maljan sisällä eikä huulilla. Tällöin voit varmistua siitä että yhdistelmän kokonaismitta on oikea eikä liian lyhyt.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kyllä se on ihan normaalia et maljoihin tulee vähän vetoa. Kun auto käy vapaalla kytkin ylhäällä, vaihteistossa pyörii kaikki muu paitsi pääakseli. Etupään ollessa irti maasta vaihderattaiden kitka pääakseliin, varsinkin kylmänä on niin suuri, että aiheuttaa mainitsemaasi klonksahtelua maljassa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: veto laittesto rikki....

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei tässä mitään pilkkunussita (eipäh), mutta:
DIggItaLLr kirjoitti:Mitään ääniä ei kuulu kun autoa työntää, vaihde vapaalla siis. Mutta koneen kun starttaa niin rupeaa rallattaa...
Tuon perusteella vaan saattoi olla jotain muutakin kuin tripodivika. Esimerkiksi apuakselivika jos vapaallakin olisi öllöttänyt.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: veto laittesto rikki....

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

f-19 kirjoitti:Ei tässä mitään pilkkunussita (eipäh), mutta:
DIggItaLLr kirjoitti:Mitään ääniä ei kuulu kun autoa työntää, vaihde vapaalla siis. Mutta koneen kun starttaa niin rupeaa rallattaa...
Tuon perusteella vaan saattoi olla jotain muutakin kuin tripodivika. Esimerkiksi apuakselivika jos vapaallakin olisi öllöttänyt.
hmm.... Ekaa kertaa kun hajoamisen jälkeen lähettiin siirtää nin ei tosin pitäny mitään erikoista ääntää. Olikin tosiaan vaan suoraan eteen trailerin kyytiin.
Meni herne nenään :oops: itse pyörittelin neulalaakerin palasia hyppysissä ja sitten joku selittää et vika ei olisikaan siinä.

Noh, summa sumarum.... Ei oteta herneitä..

Ketuttaa vaan niin vietävästi kun projekti on venynyt ja venynyt ja venynyt. Aina jotain uuttaa paskaa tulee vastaan.

Ainaski on säästyny bensarahat :D .... (jotka on sitten menny baarissa vitutus kaljaan :x )
Vastaa Viestiin